Kinderen opgevoed met een verminkte houding tov. hun lichaam.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Kinderen opgevoed met een verminkte houding tov. hun lichaam.

Bericht door Maria » 23 jan 2019 16:13

https://www.parool.nl/opinie/-nashville ... ~a4621749/
De oorzaak is het onopgemerkte verschil tussen het Amerikaanse, vertaalde deel van de verklaring, en het Nederlandse ­naschrift.

Het eerste erkent in feite helemaal niet zoiets als homoseksualiteit of transgenderisme, er is hoogstens een 'langdurig patroon' van immorele verlangens. Het tweede spreekt ineens weer over een 'seksuele ­gerichtheid'.

Geen van de discussiërende groepen leek dat verschil op te merken. Vandaar dat Eva ­Jinek dacht dat de verklaring suggereert dat homoseksualiteit te genezen is (hoewel je niet hoeft te genezen wat niet bestaat), terwijl Kees van der Staaij beweerde dat het 'doden van verlangens' iets anders is dan het veranderen van je seksuele gerichtheid - de partijen praten langs het onopgemerkte verschil heen.

De kern van het Amerikaanse standpunt is: het is zondig een queer-identiteit aan te nemen, en het is zondig daarover van mening te verschillen. De Nederlandse aanhangers beweren daarentegen dat er een gesprek gaande moet blijven. Zelfs de afkeurende christenen vonden het document vooral pastoraal onverantwoord, niet inhoudelijk.
Nu hij het zo uitlegt wordt het duidelijker.
Iedereen, die is opgevoed en opgegroeid in de sfeer van deze zwaar orthodox christelijk denkende kerken zoals deze man, begrijpt wat hij bedoelt.
En dan niet eens echt, omdat ze de homoseksuele gevoelens van mensen binnen deze gemeenschappen begrijpen, maar ook bij alles wat met lichamelijke verlangens te maken heeft, als deze indruisen tegen wat ze al als kinderen met de paplepel ingegoten kregen.
Toen God mijn verlangens niet wegnam, bad ik hem een aantal maanden lang of ik dan sterven mocht, in mijn slaap, zodat ik het zelf niet hoefde te doen. Een aantal maanden lang, dag in, dag uit. God, het is genoeg zo. Laat het alsjeblieft ophouden - ofwel de verlangens, ofwel mijn leven. Wat op hetzelfde neerkomt.

Hoe kon ik zoiets bidden? Omdat mij iets ontnomen was. Omdat het vlees, het lichaam, aan de kant staat van de zonde, en de geest aan de kant van God; en omdat mijn gevoel voor zelfbehoud verbonden was aan een zelfbegrip voorbij mijn lichaam, voorbij mijn leven. Ik kon zoiets bidden omdat mij was geleerd dat het lichaam verloochend moest worden. De stem die roept 'ik wil niet dood' moest genegeerd.

Begrijp me niet verkeerd, niemand heeft me ooit geleerd dat homo's dood moeten of mogen. Maar de strengchristelijke wereld kent een afkeer van het eigen lichaam die, in het uiterste geval, leidt tot suïcidaliteit.

'Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt' (Mattheüs 5:29).

En als het eens niet gaat over een rechteroog, maar een heel lichaam? Beter het vuur voor je lichaam dan de verdoemenis voor je ziel. Toen ik uit de kast kwam, schreef mijn moeder dat ze haar plaats in de hemel voor mij zou willen opgeven.
Hier draait het om:
Hoe kon ik zoiets bidden? Omdat mij iets ontnomen was. Omdat het vlees, het lichaam, aan de kant staat van de zonde, en de geest aan de kant van God; en omdat mijn gevoel voor zelfbehoud verbonden was aan een zelfbegrip voorbij mijn lichaam, voorbij mijn leven. Ik kon zoiets bidden omdat mij was geleerd dat het lichaam verloochend moest worden.

Fysieke verlangens (ook materiële) zijn van de wereld en ze houden je af van hetgeen belangrijk is voor het eeuwige leven.
Homoseksuele verlangens zijn slechts onderdeel van de meerdere soorten zg. zondige fysieke verlangens.
Waar ook de materiële en niet speciaal christelijke "geneugten des werelds" onder worden verstaan.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Re: Kinderen opgevoed met een verminkte houding tov. hun lichaam.

Bericht door Maria » 23 jan 2019 17:15

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/jakobus/1/
De zegen van de geloofsbeproeving
2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt,
3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.
4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.

5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen.
9 Maar laat de broeder die nederig is, zich beroemen op zijn hoge staat,
10 en de rijke in zijn nederige staat, want hij zal als een bloem in het gras voorbijgaan.
11 Want de zon is opgegaan met haar hitte en heeft het gras doen verdorren, ook is zijn bloem afgevallen en is de schoonheid van zijn uiterlijk verloren gegaan. Zo zal ook de rijke in zijn wegen verwelken.
12 Zalig is de man die verzoeking verdraagt, want als hij beproefd gebleken is, zal hij de kroon van het leven ontvangen, die de Heere beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben.
13 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand.
14 Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt.
15 Daarna, wanneer de begeerte bevrucht is, baart ze zonde, en wanneer de zonde volgroeid is, baart ze de dood.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 jan 2019 02:21

Maria schreef:
23 jan 2019 16:13
De oorzaak is het onopgemerkte verschil tussen het Amerikaanse, vertaalde deel van de verklaring, en het Nederlandse ­naschrift.
Gaat dit over de Nashville verklaring?
Daar is al een topic over: viewtopic.php?f=46&t=17633
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 jan 2019 16:26

Petra schreef:
24 jan 2019 02:21
Gaat dit over de Nashville verklaring?
Met de Nashville verklaring is er een tsunami van reacties gekomen met associaties van gelovigen en ex gelovigen, die zijn opgevoed met het oordelen over alles wat met "vleselijke genoegens en verleidingen" te maken heeft
Homofilie is slechts één van de vele zg. "vleselijke verleidingen", die zg. tot zonde wordt bestempeld.

Dit is waar dit artikel om draait.
Ik zal het nogmaals benadrukken.
Maria schreef:
23 jan 2019 16:13
Nu hij het zo uitlegt wordt het duidelijker.
Iedereen, die is opgevoed en opgegroeid in de sfeer van deze zwaar orthodox christelijk denkende kerken zoals deze man, begrijpt wat hij bedoelt.
En dan niet eens echt, omdat ze de homoseksuele gevoelens van mensen binnen deze gemeenschappen begrijpen, maar ook bij alles wat met lichamelijke verlangens te maken heeft, als deze indruisen tegen wat ze al als kinderen met de paplepel ingegoten kregen.

Hier draait het om:
https://www.parool.nl/opinie/-nashville ... ~a4621749/
Hoe kon ik zoiets bidden? Omdat mij iets ontnomen was. Omdat het vlees, het lichaam, aan de kant staat van de zonde, en de geest aan de kant van God; en omdat mijn gevoel voor zelfbehoud verbonden was aan een zelfbegrip voorbij mijn lichaam, voorbij mijn leven. Ik kon zoiets bidden omdat mij was geleerd dat het lichaam verloochend moest worden.
Fysieke verlangens (ook materiële) zijn van de wereld en ze houden je af van hetgeen belangrijk is voor het eeuwige leven.
Homoseksuele verlangens zijn slechts onderdeel van de meerdere soorten zg. zondige fysieke verlangens.
Waar ook de materiële en niet speciaal christelijke "geneugten des werelds" onder worden verstaan.
Wat begint bij een aantal Bijbelteksten.
De kern en de oorzaak van het verminken van gevoelens, beginnend al bij kleine kinderen.
Dat de geest het allerbelangrijkste is en Het kruisigen van de oude mens en het vlees met zijn lusten en begeerten
Wat directe aanleiding kan zijn tot verlangen naar de dood, omdat dan die verleidingen er niet meer zullen zijn.
Zodat je "rein voor God kunt verschijnen".

Nogmaals:
Niet te vatten voor mensen, die hier niet in zijn opgevoed.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 30 jan 2019 13:52

Maria schreef:
25 jan 2019 16:26
Nogmaals:
Niet te vatten voor mensen, die hier niet in zijn opgevoed.
Dank je
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jan 2019 14:33

Via Godless in Dixie kwam ik deze korte documentaire tegen man mensen die eruit gestapt zijn en hun ervaringen delen: https://www.cbsnews.com/video/deconstru ... -religion/
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie