Preek van de dominee

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Diehard

Re: Preek van de dominee

Bericht door ChaimNimsky » 05 aug 2018 14:00

RobbertVeen schreef:
03 aug 2018 10:14
Als er iets is waaraan gelovigen tegen alles in willen vasthouden dan is dat de waarde van het gebod van de naastenliefde.
Het oorspronkelijke citaat komt uit de T'NaCH, waar de hele context verraadt dat naaste niet de medemens is, maar de volksgenoot, de בני עמך (= zonen van je volk), de אחיך (= je bloedbroeder, je broer) & רעך (je buur). Dit staat er letterlijk in Leviticus 19:17-18: ''Haat je bloedbroeder niet in je hart, maar berisp hem zonder de fouten te negeren; wreek je niet en koester geen woede tegen de kinderen je volk maar heb je buur lief zoals jezelf''.

Liefde is geen concept dat we moeten doorgronden & leren beheersen, maar een natuurlijk fenomeen dat zich aandient bij een gezond empathisch mens. En net zoals een munt twee zijden heeft, komt ook de liefde met z'n natuurlijke tegenhanger. Je kunt het bestaan niet omarmen door slechts de helft te accepteren: liefde maar geen haat, vrede maar geen strijd, geluk maar geen verdriet -- integendeel: voor alles is een tijd.
Het is de onderwerping aan een heilig “Gij”, het is het poneren van een leugenachtige waarde, een fictie, een verzinsel om aansluiting te houden bij samenleving
Een heilig “Gij” - zoals ook Buber het definieert - is feitelijk een metaforisch gegeven dat in werkelijkheid niet bestaat. ''Jij'' bestaat nergens, niemand is ''jij'' -- overal waar je de ander ontmoet, tref je ''ik'' aan. ''Ik'' achter de ogen van de ander te ontwaren, de ander als jezelf tegenkomen is ahavah, liefde.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 05 aug 2018 14:32

Gershom schreef:
05 aug 2018 12:14

Ja! zo eenvoudig is het.
Zoiets is heel natuurlijk en vanzelfsprekend. Ik hou van mijn hond, maar ik zeg het hem nooit. Ik zie aan zijn gedrag dat het wederzijds is. Datzelfde gaat op voor alle personen die ik goed ken. Dat zijn er niet veel, maar voor die enkelingen is geen moeite mij teveel. Voor de rest van mijn soortgenoten koester ik geen warme gevoelens.
Dieren begrijpen het eigenlijk beter dan mensen. Ik heb al veel honden gehad en vroeger zat ik in een doe-relatie met mijn toenmalige hond. Tegenwoordig, met mijn huidige hond, laat ik de liefde zijn gang gaan. Met een doe-relatie bedoel ik dat de hond reageerde op mijn stem en mijn gebaren. Dat kennen we ook onder de term 'africhten’. En laat ik duidelijk zijn, daar is niks mis mee en dat moet ook. Maar daarnaast is er iets (de zelfliefde) waar de hond en ik gezamenlijk in rusten. Daar verdwijnt de zelfzucht, welke eerder nodig was om de hond gedrag te leren. (gezagsverhouding)

In mijn optiek is die zelfliefde in alles aanwezig. Die kan je ook beleven als je op gaat in de natuur, in de schoonheid van een vervallen gebouw, in een schilderij of in muziek. Maar je kan het nooit benoemen en het is afwezig waar strijd is. Doch ook met mijn hond ken ik strijd, dat noemen we dan weer spelen, stoeien, ravotten. Eigenlijk doe ik niets meer dan de natuur volgen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2018 14:58

ChaimNimsky schreef:
05 aug 2018 14:00
Liefde is geen concept dat we moeten doorgronden & leren beheersen, maar een natuurlijk fenomeen dat zich aandient bij een gezond empathisch mens. En net zoals een munt twee zijden heeft, komt ook de liefde met z'n natuurlijke tegenhanger. Je kunt het bestaan niet omarmen door slechts de helft te accepteren: liefde maar geen haat, vrede maar geen strijd, geluk maar geen verdriet -- integendeel: voor alles is een tijd.
Kijk, dat kan ik nu volledig begrijpen.

Overigens fijn te weten dat je nog leeft (in Sevilla is het naar ik hoor wel 42 graden, en je had vorig jaar al zo'n last van de warmte).
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2018 14:59

Bovenstaande doet me weer afvragen waarom christenen altijd met die gelijkenis van de barmhartige Samaritaan aankomen.
Wat de gelijkenis mij vertelt is dat de reden waarom iemand die een zwaargewonde aan de kant van de weg tegenkomt niet zou willen helpen met vrij grote zekerheid gelegen is in de religie. Voor iemand die daarmee niet gehersenspoeld is is hulp aanbieden vanzelfsprekend.

Dat Jezus zijn toehoorders een vanzelfsprekendheid moest onderwijzen is dan ook een schande voor de cultuur waarin hij leefde. Maar in plaats daarvan bazuinen christenen 2000 jaar lang overal op de wereld rond hoe geweldig Jezus' onderwijs was en wij naar die cultuur moeten luisteren...
Born OK the first time

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 05 aug 2018 16:05

Maria schreef:
05 aug 2018 11:32
@ Hopper.
Sorry, ik kan hier geen eieren van bakken.
Ik zal wel een andere taal spreken dan jij. 8*)
Het is niet persoonlijk bedoelt, maar misschien spreek je toch nog meer de christelijke taal dan je zelf denkt. Tien eeuwen christendom laat zijn sporen achter in ons denken. Het christelijke (westerse) denken is doordrenkt van het goede en verwerpt het slechte. Dat is gepolariseerd denken. Het oosterse denken is meer aanvullend denken. De tegendelen welke elkaar aan vullen. Dit gezegd hebbende kan ik het christelijke denken niet tot slecht bestempelen, want dat is het nu juist het christelijke denken zelf in de kern.

Je kent vast wel het Yin en Yang symbool, daar zit in beide helften ook een stip van de andere helft. Dat betekent dus ook dat er in het christelijke denken iets goeds zit. Zie verder ChaimNimsky, die lijkt hetzelfde te schrijven.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 05 aug 2018 16:07

Rereformed schreef:
05 aug 2018 14:59
Bovenstaande doet me weer afvragen waarom christenen altijd met die gelijkenis van de barmhartige Samaritaan aankomen.
Wat de gelijkenis mij vertelt is dat de reden waarom iemand die een zwaargewonde aan de kant van de weg tegenkomt niet zou willen helpen met vrij grote zekerheid gelegen is in de religie. Voor iemand die daarmee niet gehersenspoeld is is hulp aanbieden vanzelfsprekend.
En dat terwijl Jezus zich volgens Matt;15:24 zich buitengewoon grof en racistisch uitlaat, en aanvankelijk weigert een niet Joodse vrouw hulp te bieden als zij daarom verzoekt.
Jezus zei
Het is niet goed het brood der kinderen te nemen en het de honden voor te werpen

Wat zou Jezus doen als hij in de straten van Nabloes een gewonde Palestijn zag liggen?
Dat Jezus zijn toehoorders een vanzelfsprekendheid moest onderwijzen is dan ook een schande voor de cultuur waarin hij leefde. Maar in plaats daarvan bazuinen christenen 2000 jaar lang overal op de wereld rond hoe geweldig Jezus' onderwijs was en wij naar die cultuur moeten luisteren...
Die cultuur verschilde niet zoveel van de omringende culturen van een paar 1000 jaar geleden.
En ook niet van de hedendaagse cultuur. Individuen zijn vrij vaak bereid, gewonden of hulpbehoevenden te helpen.
Wanneer het er veel worden neemt die bereidheid af...
Dat heeft helemaal niets met religie te maken. Rusland heeft als atheïstische staat een zeer kwalijke reputatie op het gebied van hulpverlening.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2018 16:27

Gershom schreef:
05 aug 2018 16:07
Zeg dat niet te snel. Nooit is men overal in de wereld zo vrijgevig geweest als na de tsunamiramp op 2e kerstdag 2004.
https://www.theguardian.com/global-deve ... d-money-go
Born OK the first time

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 05 aug 2018 17:56

Rereformed schreef:
05 aug 2018 16:27
Gershom schreef:
Zeg dat niet te snel. Nooit is men overal in de wereld zo vrijgevig geweest als na de tsunamiramp op 2e kerstdag 2004.
https://www.theguardian.com/global-deve ... d-money-go
Je bedoelt dat een uitzondering het bestaan van de door Gershom aangedragen regel bevestigt?
Gisteren naar een pittig bevindelijke uitvaartsdienst geweest, wat mijn ontvankelijkheid voor multi-interpretabele teksten weer even heeft aangezet. Vandaar.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 05 aug 2018 18:45

Rereformed schreef:
05 aug 2018 16:27
Gershom schreef:
Er zijn verschillende vormen van hulpverlening. Vrijgevigheid is daarvan de minst moeilijke. Zeker wanneer het komt uit overvloed. Twee weeskinderen in huis nemen is al weer wat moeilijker. Je huis openstellen voor een paar onbekende vluchtelingen vraagt al weer iets meer. Je bereikt altijd wel een punt waar de hulpverlening stopt.
Overstromingen doen het in ons land altijd goed, want dat kennen we. Het kan ons ook overkomen...
Maar de bereidheid om de mensen in Myanmar te helpen was stukken minder. Rohingya waren ons onbekend, ook al werden ze voor onze neus aan stukken geschoten.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 aug 2018 19:04

Hopper schreef:
05 aug 2018 16:05
Maria schreef:
05 aug 2018 11:32
Ik zal wel een andere taal spreken dan jij. 8*)
Het is niet persoonlijk bedoelt, maar misschien spreek je toch nog meer de christelijke taal dan je zelf denkt. Tien eeuwen christendom laat zijn sporen achter in ons denken. Het christelijke (westerse) denken is doordrenkt van het goede en verwerpt het slechte.
Maak mij wijzer. :)
Uit wat blijkt dat vlg. jou?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 05 aug 2018 20:00

Maria schreef:
05 aug 2018 19:04

Maak mij wijzer. :)
Uit wat blijkt dat vlg. jou?
Ik gebruikte het woord 'misschien’. Dat impliceert dat je kan nadenken over veroordelend denken, waarbij gekozen wordt tussen goed en slecht. Dat is een wijze van denken welke voorkomt uit onze christelijke achtergrond. Ik weet niet of dat bij jou het geval is, daarvoor ken ik je niet goed genoeg. Ik spreek dus vanuit mijn eigen achtergrond -welke christelijk is- en doe hem als suggestie aan de hand.

We hebben het hier over naastenliefde of in de preek van de dominee over verstenliefde. De dominee maakt dus al een onderscheid tussen twee tegenstellingen: naasten en versten. Daarnaast spreekt hij ook over het gebod van naastenliefde. Een gebod wil zeggen: het ene is goed en het andere niet. Dat zijn wederom tegenstellingen. Dat is het christelijke (en ook westerse) denken ten voeten uit. Je zou het ook verdeeld denken kunnen noemen. Hoe jouw denken daadwerkelijk is, dat kan je alleen zelf onderzoeken. Zou ik een oordeel over jouw denken uitspreken, dan ben ik zelf bezig met verdeeld denken.

Daarom haalde ik ook het Yin en Yang symbool aan. In het goede ligt het slechte al besloten. Zou ik mijn uiterste best doen om een goed mens te zijn (wat dat ook moge inhouden) dan ontwaakt ook tegelijkertijd de slechte mens in mij. Dat is de kern van het verdeelde, oordelende denken wat we cadeau hebben gekregen door de christelijke erfenis. Wat dus los staat van een geloof in God of zoiets.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 aug 2018 21:00

Als ik alles (te snel) door lees wat betreft naastenliefde (de preek van de dominee), schiet me 1 woord te binnen: filosofie. Niet preek.
Naastenliefde is een glibberig begrip waar niemand echt een antwoord op heeft. Gelovig of ongelovig. En inderdaad, als seculier humanist gooi ik er het liefst een sociale of biologische theorie tegenaan. We zijn nu eenmaal biologische, 'sociale' wezens. Onvoorwaardelijk liefhebben is dan m.i. niet menselijk. Voor velen is eigenliefde al ingewikkeld genoeg. Mensen zijn groepsdieren maar de groep moet niet te groot worden. Dan is naastenliefde onmogelijk. Wel of geen God.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 aug 2018 03:19

dikkemick schreef:
10 aug 2018 21:00
Als ik alles (te snel) door lees wat betreft naastenliefde (de preek van de dominee), schiet me 1 woord te binnen: filosofie. Niet preek.
Naastenliefde is een glibberig begrip waar niemand echt een antwoord op heeft. Gelovig of ongelovig. En inderdaad, als seculier humanist gooi ik er het liefst een sociale of biologische theorie tegenaan. We zijn nu eenmaal biologische, 'sociale' wezens. Onvoorwaardelijk liefhebben is dan m.i. niet menselijk. Voor velen is eigenliefde al ingewikkeld genoeg. Mensen zijn groepsdieren maar de groep moet niet te groot worden. Dan is naastenliefde onmogelijk. Wel of geen God.
Dat valt nogal mee hoor. Veel mensen zijn in staat om empathie op te brengen voor vrijwel alle mensen ter wereld, We slagen er alleen niet in dit in alle gevallen tot persoonlijke interactie te doen komen, Zo zijn er organizaties die overal ter wereld de mensenrechten bevorderen. Dergelijke organizaties zouden volgens jou onmogelijk moeten zijn, maar ze bestaan. . .
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 11 aug 2018 08:28

Peter van Velzen schreef:
11 aug 2018 03:19
dikkemick schreef:
10 aug 2018 21:00
.......We zijn nu eenmaal biologische, 'sociale' wezens. Onvoorwaardelijk liefhebben is dan m.i. niet menselijk. Voor velen is eigenliefde al ingewikkeld genoeg. Mensen zijn groepsdieren maar de groep moet niet te groot worden. Dan is naastenliefde onmogelijk. Wel of geen God.
Dat valt nogal mee hoor.
Toch denk ik dat Dikkemick gelijk heeft.
Veel mensen zijn in staat om empathie op te brengen voor vrijwel alle mensen ter wereld, We slagen er alleen niet in dit in alle gevallen tot persoonlijke interactie te doen komen, Zo zijn er organizaties die overal ter wereld de mensenrechten bevorderen. Dergelijke organizaties zouden volgens jou onmogelijk moeten zijn, maar ze bestaan. . .
Ik denk niet, dat dit in tegenspraak is met wat DM schrijft.

In de preek wordt gesproken van naasten-liefde en meteen ook van verste-liefde.
Wat kunnen mensen ongelofelijk geëmotioneerd raken van ellende ver van hun bed en er met hun mond dan van alles aan willen doen.
En wat kunnen dezelfde mensen vaak ongelofelijk keihard zijn als de gevolgen van die ellende te nabij komen en daadwerkelijk iets van hun gevraagd wordt in het eigen leefmilieu.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 aug 2018 08:37

Maria schreef:Wat kunnen mensen ongelofelijk geëmotioneerd raken van ellende ver van hun bed en er met hun mond dan van alles aan willen doen.
En wat kunnen dezelfde mensen vaak ongelofelijk keihard zijn als de gevolgen van die ellende te nabij komen en daadwerkelijk iets van hun gevraagd wordt in het eigen leefmilieu.
Ik weet niet of dat dezelfde mensen zijn. Als je de mensen als groep bekijkt, lijkt dat soms zo, maar of dat ook écht zo is?
Quote hersteld
Bonjour
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie