Preek van de dominee

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Preek van de dominee

Bericht door RobbertVeen » 04 aug 2018 19:08

Rereformed schreef:
04 aug 2018 18:35
RobbertVeen schreef:
04 aug 2018 18:11
Maar mijn "preek" staat uiteraard in een specifieke context en werkt alleen maar als er symmetrie wordt aangenomen. Dat hoort dan bij de "kunst" en wanneer het niet klopt met je ervaring of overtuiging ben je vrij het naast je neer te leggen.
Duidelijk.
Maar voor mij is je preek/essay na nadere beschouwing dus meer gekunsteld dan kunst.
En dat is dan weer een wat overbodige, zure opmerking.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 04 aug 2018 21:03

Deze preek is niets voor mij. Mijn naaste liefhebben? Ik denk er niet over. De verste dan? Die al helemaal niet. Spoken en andere denkbeelden liefhebben? Ik prakkiseer er niet over! Wie studie heeft gemaakt van naastenliefde die ontdekt dat het belangrijk is dat er een afstand is. Die afstand schept zelfzucht (ego). Om tot daadwerkelijke naastenliefde te komen dien ik dus mijzelf op te geven, dan is de liefde er wel, maar ben ik er niet meer. Dan is er nog slechts een innerlijke rust van het zelf (ik dus) wat in zichzelf rust. Dat is leuk voor even als je wilt ontspannen, maar daarna dien je toch weer conflicten te scheppen en daarmee afstand. Om vervolgens weer tot naastenliefde te komen, waarmee de afstand weer verdwijnt. En zo kan je wel aan de gang blijven.

De kern van mijn betoog is dat als alle 7 miljard mensen tot een absolute naastenliefde zouden komen, dat dan de wereld stil zou vallen. Alle afstand is dan immers weg, het journaal wordt niet meer gevuld, op dit forum hoeven we het niet meer over Trump te hebben, die is heilig verklaard. Oorlog is verdwenen, hongersnood is opgelost, ouden van dagen worden geholpen met hun noden, enzovoorts. Natuurlijk begrijp ik dat een dominee vanuit zijn professie iets anders moet nastreven. En natuurlijk begrijp ik dat de forumleden hier ook dromen van een perfecte wereld. Maar het bereiken zou een ramp zijn.

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen » 04 aug 2018 22:25

Ik heb in mijn "preek" juist TEGEN het begrip naastenliefde gepleit.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 04 aug 2018 23:42

RobbertVeen schreef:
04 aug 2018 22:25
Als je mijn bericht goed lees, dan ben ik ook tegen verste liefde.

RobbertVeen zegt:
Daarom zegt onze tekst, dat wij niet de naaste, maar de verste moeten liefhebben.
Het verschil tussen naaste liefde en verste liefde is alleen maar wat meer afstand. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Verder geen probleem hoor, het is maar een meningsverschil.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 aug 2018 03:40

Jij hebt wel LEF Bonjour! HET is vooralde Fraternité die de zorg voor de naaste familie wil uitbreiden tot in het geval van de Franse revolutie - tot het hele land, en in zekere zin heel Europa. De Boeddhisten spreken van Compassie. (meevoelen) en baseren zich dus duidelijk op hhte onderliggende empathisch vermogen. Ik heb geen enkele moeite met het woord naastenliefide. Het is het enoge positieve idee dat ik aan de bijbel kan ontlenen. Ik heb liever dat de dominee zich hier op richt dan op zinloze godsbewijzen. Ben benieuwd of hij een mooi essay kan schrijven over hetzelfde onderwerp.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 aug 2018 05:48

Hopper schreef:
04 aug 2018 21:03
Deze preek is niets voor mij. Mijn naaste liefhebben? Ik denk er niet over. De verste dan? Die al helemaal niet. Spoken en andere denkbeelden liefhebben? Ik prakkiseer er niet over! Wie studie heeft gemaakt van naastenliefde die ontdekt dat het belangrijk is dat er een afstand is. Die afstand schept zelfzucht (ego). Om tot daadwerkelijke naastenliefde te komen dien ik dus mijzelf op te geven, dan is de liefde er wel, maar ben ik er niet meer. Dan is er nog slechts een innerlijke rust van het zelf (ik dus) wat in zichzelf rust. Dat is leuk voor even als je wilt ontspannen, maar daarna dien je toch weer conflicten te scheppen en daarmee afstand. Om vervolgens weer tot naastenliefde te komen, waarmee de afstand weer verdwijnt. En zo kan je wel aan de gang blijven.
Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niets van wat je hier schrijft.
Als ik het goed heb, doe jij dus helemaal niet aan liefde.
Hou jij van niets en niemand?

En wie heeft het over zichzelf opgeven?
Wat is dat trouwens? En hoe kun je nog liefde voelen en geven als je er niet meer bent?
De kern van mijn betoog is dat als alle 7 miljard mensen tot een absolute naastenliefde zouden komen, dat dan de wereld stil zou vallen. Alle afstand is dan immers weg, het journaal wordt niet meer gevuld, op dit forum hoeven we het niet meer over Trump te hebben, die is heilig verklaard. Oorlog is verdwenen, hongersnood is opgelost, ouden van dagen worden geholpen met hun noden, enzovoorts. Natuurlijk begrijp ik dat een dominee vanuit zijn professie iets anders moet nastreven. En natuurlijk begrijp ik dat de forumleden hier ook dromen van een perfecte wereld. Maar het bereiken zou een ramp zijn.
En wat is absolute naastenliefde?
Denk jij dat een streven naar zoveel mogelijk naastenliefde ook daadwerkelijk het door jou beschreven resultaat zal hebben?

En hoe kom je erbij dat als je liefhebt, geen realiteitsgevoel meer zou hebben van wat er gaande is en er met liefde geen verschil van meningen zal zijn?
Als jouw zoon of dochter anders denken dan jij en misschien gekke dingen doen in jouw ogen, hou je dan niet meer van hen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 aug 2018 06:10

RobbertVeen schreef:
03 aug 2018 10:14
Onze tekst maakt duidelijk hoe gebrekkig deze voorrang van de naastenliefde is. Is het “Gij” heilig gesproken? Waar blijft dan het “Ik”? Is het niet zo dat onze mond vol is van naastenliefde omdat we het zo moeilijk vinden het met onszelf uit te houden? Is de naastenliefde – dat we als ideaal uitspreken – niet een verraad aan de werkelijkheid van ons eigen bestaan?
Steeds weer lees ik je tekst en steeds weer moet ik hierbij denken aan een uitleg die ik ooit kreeg over "tao".
De weg die iedere mens heeft te gaan, ieder naar zijn eigen aard en bestaan.

Er was een goede relatie tussen de koning en zijn opperrechter, die ervoor moest zorgen dat in het land een evenwichtig bestaan zou zijn tussen de mensen, maar vooral de verhoudingen tussen het volk en de koning.
De koning, die absolute zeggenschap had en waarvoor zijn dienaar moest zorgen dat dit zo bleef.
Zij hadden respect voor elkaar en voor het doel dat zij dienden en er was tegelijkertijd een sterke gevoelsband.

Totdat bleek dat de zoon van de opperrechter de leider was van de opstandelingen, die verhongerden in die tijd en onder dit regime, en hij hem zou moeten laten doden.
Het was de tao, de weg die de koning had te gaan, dat hij opdracht gaf de zoon te doden.
Het was de tao, de weg van de vader, de rechter, die hem deed weigeren en de koning deed weerstaan.

Waar dit eindigt vertelt het verhaal niet, maar laat zich raden.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2018 07:05

RobbertVeen schreef:
04 aug 2018 19:08
En dat is dan weer een wat overbodige, zure opmerking.
Waarom kies je voor de optie gepikeerd te zijn over mij? Dat je preek gekunsteld is vanwege dat je suggereert dat zowel gelovigen als ongelovigen in hetzelfde bootje zitten vanwege hunzelfde kijk op "naastenliefde" is bepaald niet overbodig en zuur, - alsof het mij te doen is je te plagen -, maar de kern van wat ik te zeggen heb. Een atheïst zit niet in hetzelfde bootje als de gelovige.

Maar laten we nu verder gaan met bomen kappen: ik schreef dat ik de zin die Nietzsche uitsprak maar moeilijk kan vatten.

"Maar ik zeg tot u: uw naastenliefde is uw slechte liefde voor uzelf". Of "jullie naastenliefde is slechte eigenliefde".

Je ging er niet op in, en gaf geen uitleg, zodat ik het zelf nog eens moet overdenken. Misschien is de uitspraak van Nietzsche toch niet zo moeilijk te begrijpen. Wat ik namelijk heel goed begrijp is dat hij preekt tegen christenen. Om die zin te begrijpen moet ik me dus afvragen waarom hij de christenen in de Victoriaanse tijd beschuldigt van "slechte liefde voor zichzelf". Het is bekend dat het christendom in die tijd niets met zo'n verwe deed dan mensen uitmaken voor zondaars. Zelfs masturberen was voor velen al een doodzonde. Eigenlijk hoeft men niet eens de nadruk te leggen op die Sitz im Leben van de 19e eeuw, want de neiging zichzelf in de goot te schoppen vanwege zondigheid en goddelijke eisen ken ik ook als ervaring die het geloof met zich meebracht. Christelijk geloof wordt nu eenmaal gekenmerkt door extremiteit en onnatuurlijkheid, en één kenmerkende christelijke leer is de prediking van de ellendigheid van en haat voor zichzelf, die in de 19e eeuw nog zeer in zwang was.
Nietzsche concludeert dat christelijke naastenliefde niet het welzijn van de naaste als doel heeft, maar een uiting is van het wegvluchten voor zichzelf (aangezien het christelijk geloof de gelovige voor door-en-door zondig heeft verklaard). Hij stelt dat men bang is voor zichzelf en daarom liever naar de naaste rent. Ook is het een uiting van het genot zoeken bij de kudde. Door in de kudde op te gaan hoeft men zichzelf niet in de ogen te kijken en aan te pakken. Dus "naastenliefde" beoefenen als middel ter verlichting van door de religie geschonken enorme psychische ballast die een mens op elk moment van zijn leven maar verder moet slepen. Ook wanneer de naaste niet noodlijdend is kan hij dienen ter verlichting van deze psychische benauwdheid. Men kan elkaar af en toe complimenteren, waardoor men enige verlichting ervaart van de zware last waaronder men gebukt gaat.
De christelijke naastenliefde is dus het dienen van onszelf, het najagen van ons eigen (psychische) voordeel.

Nietzsche daagt mensen vervolgens uit om aan verstenliefde te doen. Daarmee bedoelt hij niet liefde voor Afrikanen en Japanners, mensen die cultureel ver weg van ons zijn, maar voor de mens die nog niet geboren is. Doe aan liefde voor een wereld die er nu nog niet is. Zet je leven in om de mensheid op een hoger niveau te laten komen dan waarin ze zich nu bevindt. Doe alles om voortdurend te groeien naar een hoger ontwikkeld niveau van je menszijn dan waarin je nu verkeert. Hij legt vervolgens uit dat dit inhoudt dat men beter verteerd kan worden door het gevoel het niet te kunnen uithouden met de naaste, je buren. De verachting van het huidige menszijn is namelijk de enige motor die ons aanzet de wereld tot een betere plaats te maken.

Het is bij het lezen van Aldus sprak Zarathoestra van het allergrootste belang te weten dat Nietzsche van begin tot eind een commentaar geeft op het christelijk geloof en erop hamert op letterlijk alle fronten te breken met dat geloof en daarvoor in de plaats iets beters te gaan opbouwen. Dit uit het oog te verliezen is fataal. Uiteraard zou Nietzsche ook zijn preken weten af te leveren over hedendaagse ongelovigen. Ook die mens vervalt gemakkelijk in "erbarmelijk menszijn". Maar ongelovigen moet je aanspreken via termen die zeer direct betrekking hebben op hen.

Zie hier voor het commentaar dat ik 13 jaar geleden op dit hoofdstuk van Nietzsches Zarathoestra-preek schreef.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2018 08:13

RobbertVeen schreef:
04 aug 2018 22:25
Maar dat is toch totale onzin.
Je vervalt hierdoor des te dieper in gekunsteldheid. Nietzsche stelde christelijke ziekelijke naastenliefde aan de kaak.
Gezonddenkenden zeggen eenvoudig hetzelfde als wat Bonjour en Peter van Velzen, en gezonddenkende mensen al duizenden jaren vóór het christendom hebben gezegd:

Maar wat is naastenliefde? De gebruikelijke vorm van de gulden regel luidt "Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden". Peter van Velzen zei het nog mooier. "Behandel de ander zoals hij behandeld wil worden."
Er is niets mis met het begrip naastenliefde zolang het niet geteisterd wordt door (al dan niet door de religie gecreëerde) extremiteiten, net zoals er niets mis is met mensen-vriend zijn, vriendelijk, meegaand, betrokken, respectvol.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 aug 2018 08:44

Ik begin mijn opstandigheid na het lezen van de preek nu steeds beter te begrijpen. Een levenlang studeren op christelijk geloof en erover preken legt een mens in boeien: alle christelijke preken volgen namelijk slechts één en hetzelfde stramien: maak je toehoorders eerst zo vuil mogelijk, bekogel ze met een nooit ophoudende stroom van aanklachten waaraan ze zich schuldig maken. Zet je toehoorders neer als leugenachtig, sla de bodem waarop ze staan aan diggelen. "Raken jullie allemaal hier niet een fundament van jullie morele overtuiging kwijt? Ik mag het hopen, ik wens het u toe dat het u overkomt!"
Vervolgens komt er voor ons arme stakkers een oplossing om het beter te doen: luister nu heel goed naar de prediker, via hem kun je je heil krijgen.
En ja, natuurlijk ontkent iedere prediker dat hij hier met een machtsspel bezig is. De prediker beroept zich altijd op autoriteiten buiten hem, in de regel via quote mining. Hoogstens legt de prediker er af en toe een eigen tierelantijntje aan toe: "In die vriend, zeg ik dan zelf, zie ik God zelf als mijn goddelijke oorzaak." Dat is een zin die enkel dient om de prediker zelf het gevoel te geven dat hij toch nog wel religieus is, en nog niet alles ervan de zee heeft zien ingaan, om zijn eigen psychische gemoedsrust te handhaven. Voor ieder ander is de zin betekenisloos.

Weet je, Robbert, een kunstenaar zijn is exact het tegengestelde van preken aanhoren. Waar Nietzsche toe opriep was de mens die zelf zijn eigen preken voor enkel hem- of haarzelf schept. Zijn doel was niet om de mensheid onderdanig aan Zarathoestra te maken, de mens die Zarathoestra kopieert zoals de vroegere mens de bijbel moest volgen, maar de mens die enkel naar Zarathoestra luistert om hem naar de kroon te steken om ook daar nog bovenuit te kunnen groeien.
Ook autoriteiten aanhalen is een vlucht weg van jezelf. Het is de onderwerping aan het heilig “Zij”.

Overigens heb ikzelf aan dezelfde neiging geleden als die ik hier aan de kaak stel. En heb ik wat betreft deze neiging in de eerste jaren dat ik op dit forum aanwezig was er toendertijd van freethinkers danig van langs gekregen. En het laat me om mezelf lachen dat ik nu spreek zoals zij tegen mij toen.
Born OK the first time

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 05 aug 2018 10:14

Maria schreef:
05 aug 2018 05:48

Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niets van wat je hier schrijft.
Als ik het goed heb, doe jij dus helemaal niet aan liefde.
Hou jij van niets en niemand?
Liefde kan je helemaal niet doen. Dan zou liefde ergens afhankelijk van zijn, van mijn actie namelijk. Dat zou een afhankelijkheidssituatie scheppen.
Ik hou inderdaad van niets en niemand omdat liefde (zelf) in zichzelf rust, dat is zelfliefde. Anders gezegd zou je kunnen zeggen dat liefde en zelf hetzelfde is. Er dient dus afstand te zijn tussen mij en mijn verste/naaste omdat anders mijn ego zich niet kan ontwikkelen. En alleen het ego is in staat om van een ander ego te houden. Dan krijg je de situatie dat het ene ego voorwaarden aan het andere ego gaat opleggen. Dan gebeurd er tenminste nog wat. Dus: liefde is altijd zelfliefde. Maar omdat we ons daar niet aan houden zeggen we, ik hou ván jou. Daarmee schept het ego de ander en daarmee zichzelf.

En wie heeft het over zichzelf opgeven?
Wat is dat trouwens? En hoe kun je nog liefde voelen en geven als je er niet meer bent?

Liefde kan je wel degelijk voelen, dat is het zelf wat in zichzelf rust. Maar in die situatie kan het ego zichzelf niet handhaven. Het ego moet om te kunnen bestaan liefde geven. Ik lees dat je het over het taoïsme hebt. Tao is het ondoorgrondelijke waarvan niemand kan zeggen wat het is. Als ik het over "jij en ik” heb, dan weet jij wat ik bedoel. Dat zijn twee van de tienduizend dingen. Tao echter is hetgeen niet gezegd kan worden, maar waar toch de tienduizend dingen van doordrongen zijn, dus ook jij en ik. Taoïsme is dan ook geen godsdienst, het gaat over je zelf. Je kan het niet geloven.

En wat is absolute naastenliefde?
Denk jij dat een streven naar zoveel mogelijk naastenliefde ook daadwerkelijk het door jou beschreven resultaat zal hebben?
Absolute naastenliefde (of verstenliefde) is zelfliefde. Dan zou de gehele mensheid tot rust komen, oorlogen zouden verdwijnen, afgunst zou verdwijnen enzovoorts. Voor zaken als oorlog en afgunst zijn "jij en ik” nodig oftewel de tienduizend dingen uit het taoïsme.   Maar waarom denk je dat de tienduizend dingen er zijn? Kijk naar de evolutie, de natuur of de kosmos. Overal is chaos, strijd. Soorten roeien elkaar uit en de sterkste overleven, planeten ontstaan, botsen en verdwijnen weer. Ook onze eigen zon zal ooit opzetten, gas wegblazen waaruit weer nieuwe planeten of sterren zullen ontstaan. Er is geen enkele reden om tegen de natuur in te gaan. De mens die ik ben had niet eens kunnen ontstaan zonder al die chaos en strijd.
En hoe kom je erbij dat als je liefhebt, geen realiteitsgevoel meer zou hebben van wat er gaande is en er met liefde geen verschil van meningen zal zijn?
Als jouw zoon of dochter anders denken dan jij en misschien gekke dingen doen in jouw ogen, hou je dan niet meer van hen?
Mijn kinderen doen wel eens gekke dingen. Ik hoef daar niets mee, ik laat dat gewoon zijn. Ieder oordeel mijnerzijds daar over zal een afstand scheppen. Ook de vraag of ik van hen hou hoeft niet beantwoord te worden. Als ik met mijn dochter ergens zit te eten of iets anders gezamenlijk doe, dan bloeit de liefde vanzelf op. Als ik naar huis ga en een film kijk, dan ben ik daar niet mee bezig. Als ik met mijn vrienden ben, dan drinken we een biertje en de liefde bloeit vanzelf op, daarna is het weer voorbij. Het kenmerkende van liefde is nu juist dat je er totaal niets voor hoeft te doen, omdat je dat zelf bent. Het rust in je zelf en wanneer het ontwaakt zie je vanzelf wel.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 05 aug 2018 10:26

@Rereformed

Iedere prediker die zichzelf goed zou begrijpen, zou ook zichzelf overbodig maken. Zie ook mijn voorgaande reactie. Het christelijk geloof is een strijdend geloof. En dat terwijl strijd nu juist een natuurlijke toestand is. Tegenover strijd staat liefde, wat eveneens een natuurlijke toestand is. Strijd en liefde hebben elkaar nodig om te kunnen bestaan in dit leven. Wat het christelijk geloof doet is één element er uit pikken, strijd, en dat verketteren. En de andere toestand, liefde, tot gelukzaligheid te verklaren. Zo rijst ook het beeld op van een God die de slechteriken een enkeltje hel beloofd en de goeden een enkeltje hemel. De gelovigen moeten iets doen, namelijk je versten liefhebben in dit geval. De clou is nu juist dat je helemaal niets hoeft te doen.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 aug 2018 11:32

@ Hopper.
Sorry, ik kan hier geen eieren van bakken.
Ik zal wel een andere taal spreken dan jij. 8*)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 05 aug 2018 12:09

RobbertVeen schreef:
De tekst voor de overdenking komt vandaag uit 1 Zarathustra 16:1.

“Maar ik zeg tot u: uw naastenliefde is uw slechte liefde voor uzelf.”
Op weg naar goed/beter/best... hoor ik gek genoeg vaak zo'n geniepig "mijn wil zal geschieden" doorschemeren.
Geholpen door al die zogenaamde grote geesten die toch vooral onverdraagzaamheid, vrouwonvriendlijkheid, of beter gezegd IMO mens-onvriendelijkheid wisten te prediken.

Slechte liefde voor uzelf? M.i. bestaat dat niet.
Wie liefde jezelf slecht noemt verwart echte liefde voor zichzelf met lief doen of lief lijken voor een ander.
RobbertVeen schreef:
Broeders en zusters,
Nietzsche had niet zoveel op met zijn 'zusters'. Zoals zovelen van die oude 'wijs'geren.
Mijn vriend wordt het niet. God ook niet trouwens.

https://www.trouw.nl/home/vader-van-fas ... ~a1fe4f39/
,,Want zo spreekt mij de gerechtigheid: 'de mensen zijn niet gelijk.' En zij zullen het ook niet worden!', zegt Zarathustra hierover.

,,waarnaar moeten wij onze hoop richten? (...) Naar mensen van de toekomst, die in het heden de dwang organiseren en de zweep erover leggen. (...) Het beeld van zulke leiders is het, dat ons voor ogen staat.'
In Nietzsche's denken woonden twee zielen', stelt Taureck. De ene liet zich bekoren door macht, heerschappij, oorlog en geweld. Dat was de stem van Machiavelli. De andere ziel was volgens Taureck minder goed hoorbaar. Deze sprak over de vergankelijkheid van wereld en mensen. Dat was de stem van de ontdekker van de individualiteit, de stem van Montaigne.
Die laatste stem komt in het boek niet of nauwelijks aan het woord, hij wordt overschreeuwd door de man die in klinkende en radicale bewoordingen een einde droomde aan democratie, rechtsstaat, moraal en religie.

RobbertVeen schreef:
.. En dat is niet de volle inhoud van je menselijkheid, ongelovige! Hier moeten we met Nietzsche (en het Evangelie) dieper en scherper kijken. Dat wens ik u allen toe. Zo sprak Zarathustra / Amen
Hoe scherp is scherp genoeg? Hoe diep is diep genoeg? Hoe vol moet die inhoud zijn om als mens vol genoeg gevonden te worden?
Misschien ooit... als we al die ouwe meuk 's aan de kant durven te gooien, dat we dan van dat goed/beter/best syndroom afkomen.
Dat wens ik U allen toe!
Laatst gewijzigd door Petra op 05 aug 2018 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 05 aug 2018 12:14

Hopper schreef
Mijn kinderen doen wel eens gekke dingen. Ik hoef daar niets mee, ik laat dat gewoon zijn. Ieder oordeel mijnerzijds daar over zal een afstand scheppen. Ook de vraag of ik van hen hou hoeft niet beantwoord te worden. Als ik met mijn dochter ergens zit te eten of iets anders gezamenlijk doe, dan bloeit de liefde vanzelf op. Als ik naar huis ga en een film kijk, dan ben ik daar niet mee bezig. Als ik met mijn vrienden ben, dan drinken we een biertje en de liefde bloeit vanzelf op, daarna is het weer voorbij. Het kenmerkende van liefde is nu juist dat je er totaal niets voor hoeft te doen, omdat je dat zelf bent. Het rust in je zelf en wanneer het ontwaakt zie je vanzelf wel.
Ja! zo eenvoudig is het.
Zoiets is heel natuurlijk en vanzelfsprekend. Ik hou van mijn hond, maar ik zeg het hem nooit. Ik zie aan zijn gedrag dat het wederzijds is. Datzelfde gaat op voor alle personen die ik goed ken. Dat zijn er niet veel, maar voor die enkelingen is geen moeite mij teveel. Voor de rest van mijn soortgenoten koester ik geen warme gevoelens.
Hopper schreef ook nog.
Strijd en liefde hebben elkaar nodig om te kunnen bestaan in dit leven. Wat het christelijk geloof doet is één element er uit pikken, strijd, en dat verketteren. En de andere toestand, liefde, tot gelukzaligheid te verklaren. Zo rijst ook het beeld op van een God die de slechteriken een enkeltje hel beloofd en de goeden een enkeltje hemel. De gelovigen moeten iets doen, namelijk je versten liefhebben in dit geval. De clou is nu juist dat je helemaal niets hoeft te doen.
Ik heb vele preken moeten aanhoren. Het merendeel ging mijn begrip te boven. Zo ook de uiteenzettingen in dit topic.
Er zit veel in dat ik niet heb bestudeerd. Voornamelijk door gebrek aan interesse. Nietzsche heb ik niet gelezen. Wel halfslachtig geprobeerd, maar het kon mij niet boeien. Hell, ik weet niet eens wie Zarathoestra is!!
Maar dat lijkt mij ook niet nodig om het begrip liefde te verklaren. Na 75 jaar lang ademhalen heb ik gemerkt dat het niet moeilijk is, en geen bijzondere inspanning vereist.

Plaats reactie