Maria-verering

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
malou
Forum fan

Re: Maria-verering

Bericht door malou » 16 mar 2018 10:37

Bonjour schreef:
16 mar 2018 09:53
Faramir, het mag je toch bekend zijn dat de vroeg-christelijke kerk heel veel heeft overgenomen uit andere religies. De Maria verering is daar gewoon één van.
En in Lourdes kreeg ik echt het idee dat Maria belangrijker is dan Jezus.
Klopt......Maria schijnt dan ook eigenlijk de nieuwe Moedergodin te zijn na kerstening van de Godin Artemis...
Toen de prachtige tempel van Artemis wegviel, voelde de bevolking van Efeze een groot gemis. Zou Maria haar plaats kunnen overnemen?
Efeze stad van de moedergodin
Efeze was de stad van de moedergodin Artemis.
Al meer dan 2.000 jaar werd deze godin daar vereerd. De verering van Artemis werd afgeschaft bij de komst van het christendom in Efeze. Toch bleef onder het volk een groot heimwee bestaan naar de verdwenen moedergodin.
Sommigen dachten: zou Maria niet haar taak kunnen overnemen?

Het trof me dat de roomskatholieke schrijver J.Holzner ruim een eeuw geleden meende dat het christendom Artemis via Maria heeft gekerstend.
http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen ... Maria/981/

Vreemd, maar ook herkenbaar dat nogal wat christenen de oorsprong van hun eigen religie niet willen of kunnen zien--of deze ontkennen---

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 10:48

malou schreef:
16 mar 2018 10:37
Toen de prachtige tempel van Artemis wegviel, voelde de bevolking van Efeze een groot gemis. Zou Maria haar plaats kunnen overnemen?
Efeze stad van de moedergodin
Efeze was de stad van de moedergodin Artemis.
Al meer dan 2.000 jaar werd deze godin daar vereerd. De verering van Artemis werd afgeschaft bij de komst van het christendom in Efeze. Toch bleef onder het volk een groot heimwee bestaan naar de verdwenen moedergodin.
Sommigen dachten: zou Maria niet haar taak kunnen overnemen?
Het trof me dat de roomskatholieke schrijver J.Holzner ruim een eeuw geleden meende dat het christendom Artemis via Maria heeft gekerstend.
Ja, dat is zéker interessant. En ik heb het vaker gehoord/gelezen. Heel begrijpelijk allemaal. En Maria kon geen God worden omdat dat het wezen van de monotheïstische godsdienst zou ondergraven. Of ze hadden er een 'viervuldigheid' van moeten maken... :wink:
Vreemd, maar ook herkenbaar dat nogal wat christenen de oorsprong van hun eigen religie niet willen of kunnen zien--of deze ontkennen---
Helemaal niet zo vreemd als je bedenkt dat ze daarmee de basis van hun religie zouden ontkennen...

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 16:31

Giovedico delle Fate schreef:
16 mar 2018 10:03
Faramir schreef:
16 mar 2018 09:58
God spreekt door alle tijden en alle volkeren.
Oh? Is dat zo? En klopt dat ook écht? En als dat 'waar' is, hoe kan het dan dat jij dat wél weet en ik niet? Ben ik dan zo dom?
Of jij dom bent weet ik niet, als ik zo je bijdragen lees schat ik in van niet. Indien je twijfelt zou je een IQ test kunnen doen die iets zegt over intelligentie.

Binnen mijn religieuze kaders klopt dat. Als je met 'echt' onomstotelijk wetenschappelijk bewijs bedoeld, dat heb ik niet voor je. Het is geloof en geloof is geen wetenschap.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 16:38

Faramir schreef:
16 mar 2018 16:31

Als je met 'echt' onomstotelijk wetenschappelijk bewijs bedoeld, dat heb ik niet voor je. Het is geloof en geloof is geen wetenschap.
Sterker nog, geloof is de oppositie van wetenschap. Het een sluit het ander immers uit.

Ik vind het overigens wel jammer dat je in je reactie mijn andere vragen onbeantwoord laat. ("Oh? Is dat zo? En klopt dat ook écht? En als dat 'waar' is, hoe kan het dan dat jij dat wél weet en ik niet?"

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 16:53

16 mar 2018 16:38
Faramir schreef:

Als je met 'echt' onomstotelijk wetenschappelijk bewijs bedoeld, dat heb ik niet voor je. Het is geloof en geloof is geen wetenschap.
Sterker nog, geloof is de oppositie van wetenschap. Het een sluit het ander immers uit.
Dat dogma hang ik niet aan.
Ik ben van mening dat geloof en wetenschap uiteindelijk tot doel hebben bij de waarheid te komen. Fides et Ratio.
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 600&doc=10
Ik vind het overigens wel jammer dat je in je reactie mijn andere vragen onbeantwoord laat. ("Oh? Is dat zo? En klopt dat ook écht? En als dat 'waar' is, hoe kan het dan dat jij dat wél weet en ik niet?"
Andere interesses. Een ander levenspad. Mij lijkt het nogal onzinnig en een verspilling van tijd om over de invulling van een bepaald geloofspunt te praten als de ander het beginsel al verwerpt.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 16 mar 2018 17:21

Faramir schreef:
16 mar 2018 16:53
Andere interesses. Een ander levenspad. Mij lijkt het nogal onzinnig en een verspilling van tijd om over de invulling van een bepaald geloofspunt te praten als de ander het beginsel al verwerpt.
Lijkt me ook, je hebt groot gelijk.

Maar wat brengt je er dan toch toe je op een vrijdenkers forum te begeven en deze uitspraken te doen in een discussie onderwerp en op vragen daarover toch niet erop in te willen gaan?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 17:26

Faramir schreef:
16 mar 2018 16:38
Faramir schreef:

Ik ben van mening dat geloof en wetenschap uiteindelijk tot doel hebben bij de waarheid te komen. Fides et Ratio.
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 600&doc=10
Fair enough dat jij daar zo over denkt. Maar het was op zich best een idee geweest om dat al bij mijn eerste vraagstelling te antwoorden.

Overigens ben je in mijn ogen met jouw houding binnen de RK traditie een bijzonder slechte missionaris. Je klinkt als mijn zus, die bij mijn allereerste tegenwerping al zei: "Het heeft geen zin om jou te antwoorden, want je staat er niet voor open."

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 17:35

Faramir schreef:

Onzinnig, ja precies. Want strikt genomen weet ik heel wat meer over jou dan jij over mij. Ik ben namelijk, net als jij, opgevoed in de RK traditie. Ik weet dus waar ik het over heb. Jij daarentegen bent kennelijk een leek binnen het atheïsme. Ik niet. Ik mag aannemen dat je snapt wat ik bedoel...
Dus mijn laatste vraag aan jou is:
Waarom verspil je je tijd op een vrijdenkersforum, als je toch niet van zins bent om "onze zieltjes te winnen"?

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 17:38

16 mar 2018 17:26
Overigens ben je in mijn ogen met jouw houding binnen de RK traditie een bijzonder slechte missionaris.
Ik ben dan ook geen missionaris en zeker geen evangelist. Hartelijk dank dus voor het grote compliment.
Om de vraag van Maria ook gelijk te beantwoorden; ik ben hier gewoon wat aan het rondsnuffelen en kijken of de vrijdenkers ook vrij zijn in hun denken. In 2011 ook al eens gedaan.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 17:40

16 mar 2018 17:35
Faramir schreef:

Onzinnig, ja precies. Want strikt genomen weet ik heel wat meer over jou dan jij over mij. Ik ben namelijk, net als jij, opgevoed in de RK traditie. Ik weet dus waar ik het over heb. Jij daarentegen bent kennelijk een leek binnen het atheïsme. Ik niet. Ik mag aannemen dat je snapt wat ik bedoel...
Waarom verspil je je tijd op een vrijdenkersforum, als je toch niet van zins bent om "onze zieltjes te winnen"?
Ik zit met mooi weer elke week wel een paar keer op mijn racefiets. Ik weet dus echt wel waar ik het over heb als de Toer of Giro aan bod komt.... :lol:

Ik heb een brede interesse in allerlei levensbeschouwingen. Maar als de aanwezigheid van een gelovige op een 'vrijdenkers' forum te kwetsend is wil ik mijn aanwezigheid wel heroverwegen hoor.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 17:52

Faramir schreef:
16 mar 2018 17:40
Faramir schreef:

Ik zit met mooi weer elke week wel een paar keer op mijn racefiets. Ik weet dus echt wel waar ik het over heb als de Toer of Giro aan bod komt.... :lol:

Ik heb een brede interesse in allerlei levensbeschouwingen. Maar als de aanwezigheid van een gelovige op een 'vrijdenkers' forum te kwetsend is wil ik mijn aanwezigheid wel heroverwegen hoor.
Je geeft geen enkel antwoord op mijn vragen. Sterker nog: je maakt je er vanaf met een lolletje (dat ik overigens niet begrijp).
De aanwezigheid van gelovigen op dit forum wordt gemiddeld echt wel gewaardeerd. Maar dan willen we wel een open discussie, vrij van de dooddoener dat 'wij' het beginsel al verwerpen. Want anders is het net als de verstokte vleeseter die zich op een forum van vegetariërs begeeft en zegt: "Ja, maar als jullie het beginsel van vleeseten al verwerpen...".

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 16 mar 2018 19:07

Faramir schreef:
16 mar 2018 17:38
ik ben hier gewoon wat aan het rondsnuffelen en kijken of de vrijdenkers ook vrij zijn in hun denken.
Ik vraag me af in welke betekenis je "vrij zijn in denken" bedoelt. Ik zie vaak, dat gelovigen vaak een wat andere betekenis geven aan vrijdenken, dan vrijdenkers.

Vrijdenkerij of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door (autoriteits)geloof of traditie. Vrijdenkers keren zich tegen elke vorm van dogma.

Of vrijdenkers helemaal vrij zijn van dogma, daar kan over gediscussieerd worden. Maar voor de rest heb ik het idee, dat geloof (in religieuze zin maar ook in niet-religieuze zin) hier vrij hard wordt aangepakt en afgewezen, omdat dat (onwetenschappelijk) niet bij vrijdenken hoort. Merkwaardig is, dat gelovigen vaak de indruk lijken te hebben, dat vrijdenkers niet vrijdenken als ze het bovennatuurlijke niet als mogelijkheid willen aannemen zonder bewijs.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mar 2018 19:56

Faramir schreef:

Welk geloof bedoel je dan precies? Bij wetenschap kan ik me iets voorstellen, bij het algemene woordje 'geloof' niet.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mar 2018 22:40

Ik ben namelijk, net als jij, opgevoed in de RK traditie. Ik weet dus waar ik het over heb. Jij daarentegen bent kennelijk een leek binnen het atheïsme. Ik niet. Ik mag aannemen dat je snapt wat ik bedoel...
Ik vind het oprecht jammer dat deze discussie in zo'n stekelige sfeer moet verlopen. Ik ben eveneens opgevoed in de katholieke leer. Soms weet ik een heel klein beetje waar ik het over heb, omdat ik nu eenmaal geen theoloog ben.

Maar atheïsten kennen toch geen gradaties?? Je hoeft er toch niets van te weten? Ik heb nog nooit gehoord van een leken-atheïst. of een gevorderd atheïst...ook niet van een opper atheïst.
Het is toch niet zo dat Faramir probeert zieltjes te winnen? Volgens mij geeft hij gewoon tegengas in een topic. Ik zie dat graag, het dwingt tot zorgvuldig nadenken, en goed formuleren.
Ik kwam ook wel eens op een "gelovigen forum". Zeker niet om te proberen ze van het geloof af te praten, en dat verwijt hebben ze mij ook nooit gemaakt. Maar gewoon om andere geluiden te horen.
Je kunt er van uitgaan dat we het tot in lengte van dagen oneens zullen zijn met gelovigen, maar dat is juist leuk!
Ik vind het dan ook jammer dat Faramir het gevoel krijgt hier niet welkom te zijn, en speelt met de gedachte te vertrekken.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 mar 2018 23:11

16 mar 2018 17:26
Je klinkt als mijn zus, die bij mijn allereerste tegenwerping al zei: "Het heeft geen zin om jou te antwoorden, want je staat er niet voor open."
Bekende dooddoener. Je kunt dan nog vragen waarom de een wel en de ander niet, aanleg, opvoeding? In jouw geval is het blijkbaar niet de opvoeding als je zus wel geloofd.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie