Maria-verering

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria-verering

Bericht door Giovedico delle Fate » 14 mar 2018 18:06

DSC02165.jpg
Ik val maar met de deur in huis: ik heb iets met Maria. Nee, niet met onze zeer gewaardeerde moderator Maria (behalve dat ik haar hoog acht), maar met "de Maagd Maria", "de moeder van God" en al die rare benamingen die ze haar hebben gegeven. En dat zit 'm geenszins in al die rare verhaaltjes die over haar de ronde doen; allemaal roddel en achterklap.

Nee, ik vind Maria gewoon de meest sympathieke figuur uit het mij bekende religieuze spectrum. Zo heb ik nog nooit ergens gehoord of gelezen dat Maria iets slechts of boosaardigs zou hebben gedaan of gezegd. Ze is gewoon de verpersoonlijking van de oeroude 'moederfiguur'. Zo eentje waar je graag je hart bij uitstort, je door laat troosten, je hoofd in haar schoot wilt leggen enz. Kortom: bij haar weet je je veilig.

Als je er van uit gaat dat het hele verhaal rond Jezus en zijn straf aan het kruis op waarheid berust (wat ik niet doe) dan heeft Maria ook meer geleden dan haar zoon. Die pijn van Jezus rond witte donderdag (zweepslagen, doornenkroon, kruisiging en zo), valt in het niet bij de pijn van de liefhebbende moeder die haar kind verliest.

Wij kennen in onze taal woorden voor allerhande verliezen van dierbaren. Ik noem: man met overleden vrouw: weduwnaar, andersom: weduwe, kind zonder ouders: wees. Maar voor moeder met dood kind bestaat geen woord. Domweg omdat er letterlijk en figuurlijk geen woorden voor zijn.

Dat in de Christelijke traditie alles zich concentreert rond het lijden van een man, vind ik nogal sneu voor Maria. Kijk, die Jezus koos er zélf voor om te sterven (in zekere zin pleegde hij zeer bewust zelfmoord, waarbij hij de uitvoering lafhartig aan anderen overliet) maar Maria had helemaal geen keus. Voor mij is zij de échte heldin van het verhaal, én van het Christendom, dat dan ook beter 'Mariadom' had kunnen heten.
Ik vind het frappant dat in zowat alle oude religies vrouwelijke godheden voorkomen. Maar in de Abrahamitische godsdiensten wordt daar opeens van afgeweken. Wat is dat toch voor respectloos gedrag? En wat heeft destijds, bij het bedenken van, pak weg, het Jodendom, Christendom en de Islam, gemaakt dat vrouwen zo naar de achtergrond zijn gemanoeuvreerd? Dat wortelt toch in geen enkele traditie?

Ik hou van Maria, of althans van de symboliek. Dat heeft met geloof niets te maken maar in zekere zin wel degelijk met verering.
En ik steek in elke kerk die ik bezoek een kaarsje bij haar op. Ook al is dat slecht voor de aanwezige kunst en architectuur.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Maria-verering

Bericht door Rereformed » 14 mar 2018 19:36

Ik heb niets met Maria...ben protestantse atheïst. :lol:

Ik vereer Aino.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mar 2018 19:46

Best een mooie gedachte. Hoewel ik zelf niet veel met heldenverering op heb, kan ik me er best wel iets bij voorstellen.
Zo heb ik een zwak voor Marie Curie. Zij is uiteraard een bestaande persoon geweest en heeft weinig met symboliek te maken.
Toch staat zij voor mij een beetje symbool voor de zelfbewuste, hardwerkende zeer gedreven pionier met een overduidelijke passie
voor nieuwsgierigheid. Ook zij heeft haar portie leed gehad, was uiteraard een moederfiguur voor haar 2 dochters en is de heldin van
de wetenschappelijke revolutie met 2X een Nobelprijs.

Maar vereren?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 14 mar 2018 19:52

Is er eigenlijk wel wat bekend over het leven van Maria, behalve dat ze moeder was van meerdere zonen?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mar 2018 20:26

Vilaine schreef:
14 mar 2018 19:52
Is er eigenlijk wel wat bekend over het leven van Maria, behalve dat ze moeder was van meerdere zonen?
Ik heb hier iets gevonden. Geen idee of dit betrouwbaar is.

Als er, behalve de bijbel verder geen referenties te vinden zijn (bron), denk ik dat we e.e.a. met een korreltje zout moeten nemen.
Philip K. Dick

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 14 mar 2018 21:42

Giovedico delle Fate schreef:
14 mar 2018 18:06
Ik hou van Maria, of althans van de symboliek. Dat heeft met geloof niets te maken maar in zekere zin wel degelijk met verering.
Lijkt me toch lastig een verzonnen personage te vereren.
Toen ik wat jonger was vond ik verzonnen types als Donald Duck, Goofy en de drie biggetjes erg leuk. Houden van is veel gezegd, maar enige genegenheid was er wel. Nu ik ouder ben denk ik er nog zo over. Geen verering maar wel leuk. Veel leuker dan Maria.
Of beter nog, ik heb niets met Maria. Ik vind haar net als alle andere figuren uit de bijbel "spooky" en aan verering doe ik nooit.
De typetjes uit de Donald Duck zijn kortom veel belangrijker en waardevoller in mijn leven dan Maria.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 14 mar 2018 23:37

Wim_1946 schreef:
14 mar 2018 21:42
Lijkt me toch lastig een verzonnen personage te vereren.
Als ik het goed begrijp is er nauwelijks iets bekend over Maria. Ik zou dan ook niet weten waarop de verering is gebaseerd.

Lukas 11: 27 Toen Hij dit zei, riep een vrouw in de grote groep mensen luid: "Wat heerlijk voor een moeder om zo'n zoon te hebben!" 28 Maar Jezus zei: "Wat heerlijk is het als mensen Gods woorden horen en ze ook doen!"

Kennelijk is er in de Bijbel geen plaats voor en geen oproep tot Maria verering. Mogelijk overblijfsel van een heidense traditie?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 15 mar 2018 02:46

14 mar 2018 18:06
DSC02165.jpg

Nee, ik vind Maria gewoon de meest sympathieke figuur uit het mij bekende religieuze spectrum. Zo heb ik nog nooit ergens gehoord of gelezen dat Maria iets slechts of boosaardigs zou hebben gedaan of gezegd.
De tragische mythe die geen seks mocht hebben. Waarom eigenlijk niet? Moeder van een zoon die ook al geen seks had. Het zat zeker in de familie? Zij voedde haar zoontje slecht op, en leerde hem geen manieren. Ze liet zich in het bijzijn van iedereen door hem afbekken en gaf hem geen soejang voor z'n harses.
Ze is gewoon de verpersoonlijking van de oeroude 'moederfiguur'. Zo eentje waar je graag je hart bij uitstort, je door laat troosten, je hoofd in haar schoot wilt leggen enz. Kortom: bij haar weet je je veilig.
Hoe kom je daar nu toch bij? Jij denkt dat de hersenspinsels van een aantal pausen ook echt waar zijn? Weet je nog die keer dat Jezus een gat in zijn knie was gevallen? Troostte ze hem toen?? Welnee zij had het veel te druk met het organiseren van bruiloften en partijtjes. En welke wijn daarbij geserveerd diende te worden. Troost is er van haar nooit uitgegaan.
Zij liet zich troosten, samen met andere vrouwen. Uitgerekend door een man die op dat moment echt wel wat anders aan zijn hoofd had dan het toespreken van een stel snotterende vrouwen!. En Heeft ze ooit iets aardigs gedaan voor haar man?
De enige in de familie die een fatsoenlijk beroep uitoefende. Heeft zij ooit aangeboden de boekhouding voor hem te doen? Heeft zij haar lieve zoontje ooit aangespoord om ook eens een handje toe te steken in de werkplaats? Nee, die nozem fladderde wat rond in de bergen waar hij anderen van hun werk afhield door ze vermanend toe te spreken. En zij liet hem begaan. En bij zo'n vrouw zou ik mij veilig moeten voelen? Ben je nou helemaal van de wilde spinnen gebeten??!!!.
Nee geef mij dan maar zo'n lekkere wilde meid als Mirjam Magdalena. Die kon pas troosten.
Petrus Jacobus en Johannes nog an toe zeg. Je had zeker een paar dagen rust nodig voordat je daarvan bijgekomen was. En ze deed je tenminste in bad, nou ja je voeten dan. Maar even zo goed iets wat Maria nooit deed. Die was niet zo zorgzaam.
Als je er van uit gaat dat het hele verhaal rond Jezus en zijn straf aan het kruis op waarheid berust (wat ik niet doe) dan heeft Maria ook meer geleden dan haar zoon. Die pijn van Jezus rond witte donderdag (zweepslagen, doornenkroon, kruisiging en zo), valt in het niet bij de pijn van de liefhebbende moeder die haar kind verliest.
Je raaskalt nu echt als een dronken aardbei. Je gelooft niet in de waarheid van het lijdensverhaal, maar wel dat Maria méér geleden heeft dan haar zoon niet geleden heeft?
Kijk, die Jezus koos er zélf voor om te sterven (in zekere zin pleegde hij zeer bewust zelfmoord, waarbij hij de uitvoering lafhartig aan anderen overliet)
Helemaal niet. Hij vroeg nog zelf aan z'n pa of het niet hoefde...Maar die bullebak gaf mooi geen sjoege: "sorry knul,ik vind het ook rot voor je maar het moet nu eenmaal, want als jij op het laatste moment nog even tegen Pilatus gaat zeggen dat je het allemaal niet zo bedoeld had, en dat het begonnen was als een geintje, dan dwing je mij om al die mensen in de hel te slingeren. En dat willen wij niet he? Of wel soms? nou dan.
maar Maria had helemaal geen keus. Voor mij is zij de échte heldin van het verhaal, én van het Christendom, dat dan ook beter 'Mariadom' had kunnen heten.
Tuurijk had zij keus, maar zij moest zo nodig onder een kruis gaan staan janken, dat zij niet eens kon vinden, omdat het er niet was.
Dus die beweging kan het beste "dommemaria verbond vrijgemaakt" heten. De echte heldin is natuurlijk Miriam.
Zij zorgde voor schone lakens om het lijk in te wikkelen. En troostte de Romeinse soldaten want die hadden het er ook niet makkelijk mee. Ik geef het je te doen om met slechts twee man een krijsende en tegenstribbelende man op een plank te spijkeren. Een fatsoenlijk stroomstootwapen was er niet. (te duur) dus je kreeg zo iemand nauwelijks een beetje rustig. Het enige wat je als soldaat kon doen was hem een beetje slaan, maar ja daar was hij inmiddels wel aan gewend.
En wat heeft destijds, bij het bedenken van, pak weg, het Jodendom, Christendom en de Islam, gemaakt dat vrouwen zo naar de achtergrond zijn gemanoeuvreerd? Dat wortelt toch in geen enkele traditie?
Noem jij het maar achtergrond. Pius XII heeft in 1950 verordonneerd dat Maria door god zelf met lichaam en ziel (dat is Vaticaans jargon voor;met huid en haar) ten hemel is opgenomen. Dus let wel, zij is niet zelf opgestegen Maar in de hemel neergezet. Uiteraard om te voorkomen dat zij in een baan om de aarde zou gaan cirkelen. Daar is zij aangesteld als koningin over alle engelen en heiligen. Waaronder emeritus H.Paus Johannes Paulus II.Die geloofde dat Maria de kogel van de Man die hem neerschoot op het st.Pietersplein had omgeleid, weg van zijn hart. De paus liet de kogel verwerken in de gouden kroon van het beeld Maria van Fatima, en bedankte haar voor het redden van zijn leven. Hij bedankte haar...Niet het team van cardiologen dat een paar uur had staan zwoegen boven de operatietafel.
En ik steek in elke kerk die ik bezoek een kaarsje bij haar op
Ik wil je de illusie niet ontnemen, of ja, toch wel... Die verering is totaal onzinnig, en mist iedere grond. je hebt met je eigen verbeeldingskracht een niet bestaande vrouw allerlei eigenschappen toebedacht waar geen bron voor te vinden is.
Ook al is dat slecht voor de aanwezige kunst en architectuur.
En dat goede vriend noem ik barbarij.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 15 mar 2018 02:48

Ik denk bij de bijbelse Maria altijd aan een maagdelijke jongedame die door god werd verkracht.
Best wel zielig.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 mar 2018 11:42

dikkemick schreef:
14 mar 2018 20:26
Vilaine schreef:
14 mar 2018 19:52
Ik heb hier iets gevonden. Geen idee of dit betrouwbaar is.
De door jou genoemde link bestaat louter uit aannames, gevormd door wat wij menen te weten over hoe het leven er in die tijd en op die plaats 'gemiddeld' uit zag.
Dus betrouwbaar? Nee.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 mar 2018 11:42

@Gershom

Heerlijk! Ik hoopte al een beetje op een reactie zoals bovenstaande...

volledige herhaling van Gershoms lange bijdrage weggeknipt, lees forumregel T10 er nog eens op na, Rereformed

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 mar 2018 11:52

Vrienden,

Ik heb bij de keuze voor het woord 'verering' gekeken naar synoniemen van dat woord.
VERERING

1) Aanbidding 2) Adoratie 3) Cultus 4) Dweperij 5) Eerbetoon 6) Eerbewijzing 7) Eerbied 8) Eredienst 9) Eer 10) Gevoel van eerbied 11) Godsdienst 12) Hommage 13) Hoogachting 14) Hulde 15) Huldiging 16) Idolatrie 17) Onderscheiding 18) Piëteit 19) Veneratie 20) Verafgoding 21) Verheerlijking
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... VERERING/1
Ik doel voor mijn 'gevoelens' ten opzichte van Maria eerder op de definities 7) en 13) dan op de rest.
En al zéker NIET op de definities 1), 8), 11), 20) en 21)
Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is dat ik feitelijk moeders (goede moeders) 'vereer'.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 mar 2018 17:26

15 mar 2018 11:42

De door jou genoemde link bestaat louter uit aannames, gevormd door wat wij menen te weten over hoe het leven er in die tijd en op die plaats 'gemiddeld' uit zag.
Dus betrouwbaar? Nee.
Maar jij gaat er ook niet vanuit dat de bijbel 100% correct in dit opzicht is en je erkent dat het verhalen zijn. Heb je je verering/aanbidding m.a.w. niet wat veel geromantiseerd?
Philip K. Dick

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 mar 2018 17:28

Ook mijn hond Nooka (spreek uit: noeka) houdt van Maria (en Bach)
Hier zingt ze het Ave Maria van Gounod (Bach)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 mar 2018 17:34

dikkemick schreef:
15 mar 2018 17:26
15 mar 2018 11:42

Dus betrouwbaar? Nee.
Maar jij gaat er ook niet vanuit dat de bijbel 100% correct in dit opzicht is en je erkent dat het verhalen zijn. Heb je je verering/aanbidding m.a.w. niet wat veel geromantiseerd?
Maar natuurlijk heb ik dat gedaan! Ik hou er enorm van om dingen te romantiseren. Maar ik geloof niet in sprookjes. En toch ben ik dol op Bambi...

Plaats reactie