Bijna dood ervaringen (BDE) en de christelijke religie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
heeck
Superposter

Re: Bijna dood ervaringen (BDE) en de christelijke religie

Bericht door heeck » 07 mar 2018 11:36

Ingi schreef:Ik denk sowieso dat elke beschrijving van een mogelijk leven na de dood een persoonlijke perceptie is.
Dat houdt in dat onderzoek daar niet bij past en dat je voorbij gaat aan hoe een leven zonder zintuigen dan wel leven genoemd zou mogen worden en/of dat met verschuiven van wat leven genoemd zou mogen worden elke uitkomst bevestigend zou moeten zijn.

Net zoiets als een fiets een auto gaan noemen omdat het benoemen van een voertuig een persoonlijke perceptie betreft.
Of sterker nog dat een verschrotte auto nog best een auto genoemd mag worden hoewel alle eigenschappen ervan niet meer bestaan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 mar 2018 11:39

Peter van Velzen schreef:
07 mar 2018 05:51
Ligt het aan mij of hebben jullie de Christelijke religie maar uit het topic verwijderd?
Neuh, want het is een intrigerende zaak om de sprong te zien maken van gewone BDE naar een Chr BDE, terwijl ik geen groter verschil zie dan tussen wel en niet Chr. wanen, hallucinaties of dromen.

Roeland

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 07 mar 2018 13:33

Peter van Velzen schreef:
07 mar 2018 05:51
Ligt het aan mij of hebben jullie de Christelijke religie maar uit het topic verwijderd?
Ik kan mij niet herinneren dat ik iets verwijderd heb. Het is opeens gewoon weg.

Verdween het overal maar zo makkelijk.... zucht :oops:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 07 mar 2018 13:39

heeck schreef:
07 mar 2018 11:36
Ingi schreef:Ik denk sowieso dat elke beschrijving van een mogelijk leven na de dood een persoonlijke perceptie is.
Dat houdt in dat onderzoek daar niet bij past en dat je voorbij gaat aan hoe een leven zonder zintuigen dan wel leven genoemd zou mogen worden en/of dat met verschuiven van wat leven genoemd zou mogen worden elke uitkomst bevestigend zou moeten zijn.

Net zoiets als een fiets een auto gaan noemen omdat het benoemen van een voertuig een persoonlijke perceptie betreft.
Of sterker nog dat een verschrotte auto nog best een auto genoemd mag worden hoewel alle eigenschappen ervan niet meer bestaan.

Roeland
Ik denk dat jouw benadering meer over jou zegt dan over mij. Ik ga nergens aan voorbij ik heb een algemeen antwoord gegeven waarbij je allerhande zaken in mogelijk onderzoek mee zou kunnen nemen..en verder helemaal niets uit gezocht. Leven na de dood de aanwijzingen in al die verhalen..of die wel of niet kloppen zouden wel uit gezocht kunnen worden wat daar aan feiten van zou kunnen kloppen, zonder dat er andere oorzaken voor te vinden zijn. In hoever dat idd representatief zou kunnen zijn moet je uiteraard ook vaststellen. Niet dat leven na de dood zelf definitief vastgesteld zou kunnen worden maar ik zou toch ook wel willen weten hoe mensen dan aan die informatie zijn gekomen. Als je iets ten opzichte van mijn persoon wilt aantonen..dat hoort hier niet thuis.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 mar 2018 15:04

Ingi schreef:
07 mar 2018 13:39
heeck schreef:
07 mar 2018 11:36

Roeland
1)
Ik denk dat jouw benadering meer over jou zegt dan over mij. Ik ga nergens aan voorbij ik heb een algemeen antwoord gegeven waarbij je allerhande zaken in mogelijk onderzoek mee zou kunnen nemen..en verder helemaal niets uit gezocht.
2)
Leven na de dood de aanwijzingen in al die verhalen..of die wel of niet kloppen zouden wel uit gezocht kunnen worden wat daar aan feiten van zou kunnen kloppen, zonder dat er andere oorzaken voor te vinden zijn. In hoever dat idd representatief zou kunnen zijn moet je uiteraard ook vaststellen. Niet dat leven na de dood zelf definitief vastgesteld zou kunnen worden maar ik zou toch ook wel willen weten hoe mensen dan aan die informatie zijn gekomen.
3)
Als je iets ten opzichte van mijn persoon wilt aantonen..dat hoort hier niet thuis.
ad 1)
Ik schuif je geen karaktereigenschappen in de schoenen, maar reageer op je uitspraak. Daarbij ga ik er voor het gemak van de discussie van uit dat je die positie inneemt die je naar voren brengt. Los van wat zoiets over jou zou (kunnen) zeggen.
ad 2)
Nu blijkt dat je geen enkele positie inneemt, maar een waslijst van opties geeft die neigt in de richting van opinies verzinnen ben ik uitgepraat omdat die invalshoek me niet interesseert.
ad 3)
zie ad 1). Gewoon niet terzake.

Roeland

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 07 mar 2018 16:06

heeck schreef:
07 mar 2018 15:04
Nu blijkt dat je geen enkele positie inneemt, maar een waslijst van opties geeft die neigt in de richting van opinies verzinnen ben ik uitgepraat omdat die invalshoek me niet interesseert.
ad 3)
zie ad 1). Gewoon niet terzake.

Roeland
Je kunt je sowieso afvragen in hoever het zin heeft om over iets te willen praten zoals onderzoek als je van te voren vind dat er niets te zoeken valt en de opties die er zijn bij voorbaat niet serieus genomen (kunnen) worden. Als die invalshoek je niet interesseert van de omringende mogelijkheden houdt het meteen op want leven na de dood direct onderzoeken is een beetje lastig bij iemand die dood is en niets meer kan zeggen. Dat had je ook meteen vast kunnen stellen als je de rest niet relevant vind.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 07 mar 2018 17:21

Ingi schreef: . . . . Dat had je ook meteen vast kunnen stellen als je de rest niet relevant vind. . . . .
Ingi,

Regelmatig gooi ik mijn hengel uit om te zien of er een nieuwe verdediger van het paranormale langszwemt.
En soms doe ik een beetje aas aan de haak.

Roeland

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 07 mar 2018 20:59

test

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 07 mar 2018 21:19

heeck schreef:
07 mar 2018 17:21
Ingi schreef: . . . . Dat had je ook meteen vast kunnen stellen als je de rest niet relevant vind. . . . .
Ingi,

Regelmatig gooi ik mijn hengel uit om te zien of er een nieuwe verdediger van het paranormale langszwemt.

Roeland
Goh, helemaal niets van gemerkt. :lol:
Een gesprek van jouw kant gespekt van afkeer van het paranormale geeft daarom ook geen oprecht gesprek.
Dat had ik dus wel goed. En zegt nog niets over mij. Dus hengel rustig verder...vissen moet je nog wel leren.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 07 mar 2018 21:58

LonelyThinker schreef:
07 mar 2018 20:59
test
Beste LonelyThinker,

Omdat je vergeten bent te specificeren wat precies het doel van deze test is en criteria voor slagen of falen ontbreken is het niet mogelijk te bepalen of de test geslaagd is of niet.

Gezien het onderwerp zou dit een test kunnen zijn om te bepalen of je leeft, dood bent of bijna dood. Ervaring leert ons dat doden niet op webfora posten, dus moeten we veronderstellen dat je op het moment van posten leefde. Mocht dit anders zijn dan nodig ik je uit je belevenissen met ons te delen. Het kan niet anders dan leerzaam zijn.

De Encyclopedist,
Directeur,
Instituut voor Empirische Theologie
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 07 mar 2018 22:46

Ik zocht de draad waarin ik geen berichten kon wissen. Deze draad bleek die draad te zijn. Maria had gevraagd om welke draad het ging, om het te kunnen oplossen.

Geen paniek. Over tot de orde van de dag/draad. :D

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 07 mar 2018 23:18

De Encyclopedist schreef:
07 mar 2018 21:58
Instituut voor Empirische Theologie
Zoiets bestaat echt in Tilburg. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 08 mar 2018 01:05

Toen ik 17 was is me iets overkomen waarvan ik denk dat het net zoiets was als een BDE, en dat ik bij gebrek aan beter ‘groen licht’ heb genoemd: een ervaring die eigenlijk met geen woorden te beschrijven is. Ik heb het later wel geprobeerd, in de autobiografie die ik na mijn 60ste geschreven heb voor mijn kinderen. Dit is het betreffende fragment, zonder opsmuk.

Ik was net klaar met mijn huiswerk, en lag lekker op mijn bed te niksen en naar het plafond te staren, toen ik opeens een soort knettered geruis hoorde, dat gepaard ging met een blauwgroen licht dat alles doorzichtig maakte - zoals Röntgenstralen doen. De muren en het plafond waren er nog wel, maar ik kon er dwars doorheen kijken alsof ze van glas waren.
En het licht zelf was 'levend'. Het straalde een immense liefde uit, die op geen enkele manier vergelijkbaar was met aardse liefde, en mijn eerste gedachte was dan ook: Is dit nu God?
Maar mijn gevoel zei meteen van niet. Het was iets anders, maar wel iets dat me een intens geluksgevoel gaf - dat drie dagen lang zou blijven aanhouden, maar dat wist ik toen nog niet.
Enfin, het licht bleef een paar minuten doorschijnen, en doofde toen langzaam uit, waarna alles weer normaal werd. Behalve ik, want ik liep naast mijn schoenen van geluk.
En dat was aan me te zien ook, want toen ik even later mijn kamer uitkwam keek Charly (mijn stiefmoeder) me verbaasd aan en vroeg: "Wat heb jij'?"
IK zei "Niets." en maakte dat ik wegkwam. Want wat zou ik moeten zeggen, ze zou alleen maar denken dat het me in de bol was geslagen of zoiets.

Maar ik weet nu wel dat het verschijnsel ook in de oudheid al voorkwam, en toen 'extase'' werd genoemd. Ik ga dadelijk even kijken of of er op internet iets over te vinden is, je weet maar nooit....

PS. En volgens mij heeft het niets, maar dan ook niets te maken met welke godsdienst dan ook.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 mar 2018 02:48

sofia schreef:
08 mar 2018 01:05
Maar ik weet nu wel dat het verschijnsel ook in de oudheid al voorkwam, en toen 'extase'' werd genoemd. Ik ga dadelijk even kijken of of er op internet iets over te vinden is, je weet maar nooit....

PS. En volgens mij heeft het niets, maar dan ook niets te maken met welke godsdienst dan ook.
Sofia, ik vind het een prachtige belevenis hoor.
Maar de link met een BDE zie ik niet. Was je een beetje dood aan het gaan toen het gebeurde?
Of denk je aan een OBE?
Of zie je hier een link met een mogelijk doodgaan in?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 mar 2018 02:51

Ingi schreef:
07 mar 2018 21:19
heeck schreef:
07 mar 2018 17:21
Ingi,

Roeland
Goh, helemaal niets van gemerkt. :lol:
Een gesprek van jouw kant gespekt van afkeer van het paranormale geeft daarom ook geen oprecht gesprek.
Dat had ik dus wel goed. En zegt nog niets over mij. Dus hengel rustig verder...vissen moet je nog wel leren.
:lol: :lol: :lol:
Misschien dat vissen het juiste aas missen :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie