Aan Luthers reformatie valt bar weinig te vieren - Max Pam

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Aan Luthers reformatie valt bar weinig te vieren - Max Pam

Bericht door PietV. » 01 nov 2017 13:17

Je wordt er momenteel mee doodgegooid. 500 jaar reformatie. Naast de christelijke doorgeefluiken kom je het ook uitgebreid tegen in de reguliere media. Kritiek op Luther blijft een beetje in de marge en als het komt bovendrijven dan is het antwoord veelal: " Hij leefde in een andere tijd, de tijdgeest speelde een rol op zijn persoonlijke opvattingen en het belang voor de kerk is belangrijker dan dit etc. En nu gaan we verder met het verheerlijken van deze gast.

Dus groot feest. Gelukkig loopt er nog een vrijdenker rond met de naam Max Pam die ook een stukje mag schrijven in de Volkskrant.

Zijn inbreng zet ik hier. Mochten jullie ook criticasters tegenkomen of iets lezen waar je commentaar op wilt geven dan zet je het maar hier neer. Dat kan een krantenartikel, Twitterbericht, Facebookartikel o.i.d. zijn. Prik maar een paar ballonnen door die mensen hebben opgehangen ter ere van Maarten Luther. Nog een puntje ter overweging; hoe komt het toch dat in de niet christelijke kranten er zoveel kritiekloze stukjes over kerk en geloof verschijnen? Ligt dat aan de achtergrond van de journalist? Is dit het beleid van een krant? Heeft iemand hier ooit over nagedacht of iets over opgevangen?

Max Pam schreef:Maarten Luther, bij wie vijfhonderd jaar geleden de Reformatie begon, was een van de gemeenste en smerigste antisemieten uit de Europese geschiedenis. Zo schrijft hij in zijn pamflet Von den Juden und ihren Lügen: 'Wanneer je een Jood ziet of aan een Jood denkt, zeg dan tegen jezelf: die tronie die ik daar zie, vervloekte, verwenste en bespuwde alle zaterdagen mijn lieve Heer Jezus Christus, die mij met zijn dierbare bloed verlost heeft.' En ook: 'Joden zijn niets anders dan dieven en rovers die dagelijks niets anders eten of een draad van kleding dragen die zij niet van ons gestolen hebben door hun vervloekte woekerrente.'

De poort in Wittenberg waar Luther, volgens het verhaal, zijn stellingen op hamerde.
De poort in Wittenberg waar Luther, volgens het verhaal, zijn stellingen op hamerde. © EPA
Enzovoort, enzovoort, enzovoort, want Luther hield van tirades.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Aan Luthers reformatie valt bar weinig te vieren - Max Pam

Bericht door Rereformed » 01 nov 2017 13:26

Jammer genoeg laat de Volkskrant het hele artikel niet lezen. Maar de strekking is duidelijk. Zie ook dit topic.
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 nov 2017 13:27

Rereformed schreef:
01 nov 2017 13:26
Jammer genoeg laat de Volkskrant het hele artikel niet lezen. Maar de strekking is duidelijk. Zie ook dit topic.
Sluit fantastisch aan bij het begin =D>
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 01 nov 2017 13:47

Ik heb gisteren een vrij goede docu over Luther gezien op Phoenix.

In het begin was hij de Joden vrij goed gezien, maar in de loop van de tijd veranderde dat.
Op het eind van zijn leven was hij tenslotte een fanatieke Jodenhater.

Dat was trouwens met veel zo, hoe ouder hij werd hoe onverdraagzamer tegen van alles en nog wat.
Vooral de dopers werden door hem verketterd.
Zelfs met voormalige vrienden boterde het in zijn laatste jaren niet zo goed.

Ook verraadde hij de boerenopstand en van de ideeën van Copernicus moest hij ook niets hebben.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 nov 2017 13:54

Onze Inge B pleit voor een nieuwe Reformatie. Een waarbij we niet trachten onze mening aan anderen op te dringen, maar naar elkaar te luisteren zie hier
Ik wens u alle goeds

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 12 dec 2017 09:34

Ik vermoed dat Luther hetzelfde overkwam als Mohammed. Beiden waren overtuigd van hun gelijk, beiden zochten aansluiting bij de Joden. En beiden waren zeer teleurgesteld dat de Joden niet wilden overstappen naar wat in de ogen van Luther en Mohammed toch zo overduidelijk een véél beter geloof was. En als gevolg werden de joden de dupe. Zie ik dit te zwart-wit?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie