Christelijke zelfhaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henry II
Diehard

Re: Christelijke zelfhaat

Bericht door Henry II » 14 mar 2017 09:29

@Kasper, ik denk dat je het stukje gewoon nog een paar keer serieus moet lezen. Maar dan ook écht serieus. En het is misschien tegenover het wat softe christelijk jargon van de 21e eeuw wat overdreven, maar historisch gezien is dit volledig herkenbaar. Er zijn genoeg verhalen van christenen die zich verkneukelden over het lot van de ongelovigen en hoe zij zelf straks in de hemel naast Jezus naar beneden zouden kijken hoe de anderen in de hel zouden worden gemarteld voor hun ongeloof. Het si genoeg bekend over de verhalen van zogenaamde heiligen die ervoor kozen om als martelaar te sterven, terwijl dat helemaal niet hoefde, maar zo konden zij sneller bij God in de hemel zijn. En het is genoeg bekend dat de eerste christenen hun inwijdingsritueel voor nieuwe gelovigen strikt geheim hielden en hoe de Romeinse medeburgers hier wilde verhalen over rond bazuinden, als zouden christenen kannibalen zijn. De gelovigen van toen hadden het bij het juiste eind en hadden de enig juiste opvatting van het christelijk geloof. De groep van gelovigen waar jij onder valt hebben exact 100% deze zelfde houding. Jouw afwijzing van het verhaal met nogal heftige bewoording bevestigt voor mij dus slechts dat de schrijver hiervan het inhoudelijk volledig juist heeft gezien.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 14 mar 2017 09:50

Henry II schreef:@Kasper, ik denk dat je het stukje gewoon nog een paar keer serieus moet lezen. Maar dan ook écht serieus. En het is misschien tegenover het wat softe christelijk jargon van de 21e eeuw wat overdreven, maar historisch gezien is dit volledig herkenbaar. Er zijn genoeg verhalen van christenen die zich verkneukelden over het lot van de ongelovigen en hoe zij zelf straks in de hemel naast Jezus naar beneden zouden kijken hoe de anderen in de hel zouden worden gemarteld voor hun ongeloof. Het si genoeg bekend over de verhalen van zogenaamde heiligen die ervoor kozen om als martelaar te sterven, terwijl dat helemaal niet hoefde, maar zo konden zij sneller bij God in de hemel zijn. En het is genoeg bekend dat de eerste christenen hun inwijdingsritueel voor nieuwe gelovigen strikt geheim hielden en hoe de Romeinse medeburgers hier wilde verhalen over rond bazuinden, als zouden christenen kannibalen zijn. De gelovigen van toen hadden het bij het juiste eind en hadden de enig juiste opvatting van het christelijk geloof. De groep van gelovigen waar jij onder valt hebben exact 100% deze zelfde houding. Jouw afwijzing van het verhaal met nogal heftige bewoording bevestigt voor mij dus slechts dat de schrijver hiervan het inhoudelijk volledig juist heeft gezien.
Heftige woorden? :roll:
Zoals ik al aangaf vind ik het wel een grappig stukje. ;) Je begrijpt mij dan niet helemaal... Kijk als er één ding is wat ik zeker heb, dan is dat zelfspot. Je mag best over het geloof lachen en erdoorheen proberen te prikken. Ik ben bovendien maar al te bewust dat er christenen zijn die zich zorgen maken over het lot van de ongelovigen. Maar niet iedere christen is zo massaal uit op evangelisatie. Er zijn immers ook veel christenen die eerder uit gaan van een goede moraal (goed zijn voor de ander, gelijkheid, tolerantie, etc...). Dit kun je bij zowel gelovigen als ongelovigen vinden. Maar het ging mij alleen maar om dat het stukje een bepaald beeld geeft wat naar mijn weten niet helemaal de werkelijkheid weerspiegeld. Christenen zien zichzelf niet als kannibalen, of als een sekte, of als die figuren die neerkijken op de mensen in de hel. Dit is een frame die sommigen op christenen willen leggen. Ik kan mij wel voorstellen dat het voor sommigen zo ervaren kan worden.

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 14 mar 2017 11:06

Kasper_JopiN schreef:Ik denk wanneer je christenen echt wilt bereiken dan zal je dat niet op deze manier gaan. Ik kan hier wel om lachen. Je zal dat dan moeten doen door met dezelfde jargon te praten als de christen. Dus van binnenuit weg redeneren. Wat nu gebeurd doet mij beetje denken aan framing, waarbij christenen worden weggezet als vlees etende, bloed drinkende naïevelingen.
Ik gebruik bewust het christelijke jargon niet, omdat het bol staat van geladen termen (zoals 'zonde') die een hele theologie vooronderstellen. Wie daarin meegaat, heeft de discussie bij voorbaat al verloren. De nestgeur van dat jargon bedwelmt bovendien vaak het vermogen tot helder denken. Deze factoren spelen een rol bij vrijwel iedere religie of sekte, van christendom tot Scientology.

Dat jij je verlossingsleer niet in mijn omschrijving herkent, verbaast me niet. Het roept immers andere emoties op dan je gewoonlijk ervaart wanneer je deze zaken overdenkt. Dan zijn er twee mogelijkheden: óf ik sla de plank volkomen mis, óf je hebt deze verlossingsleer niet diep genoeg doordacht.

In het eerste geval moet het eenvoudig voor je zijn om me te vertellen waar mijn omschrijving precies de mist ingaat. Met een vaag verwijt van 'framing' en 'christenen wegzetten' kan ik weinig, vooral omdat ik expliciet de christelijke verlossingsleer omschrijf, niet de christenen die er in geloven. En in die verlossingsleer speelt de symboliek van kannibalisme en bloedvergieten nu eenmaal een prominente rol.

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 14 mar 2017 11:59

Goed, het is mij nu duidelijk waarom je niet de christelijke jargon gebruikt.

Dat ik het niet goed herken heeft juist te maken met een andere visie op deze leer denk ik. Jij spreekt over een God die wij met onze "verdorvenheid" razend maken. Terwijl ik God zie als iemand die ons lief heeft wat wij ook doen.
Jij legt de nadruk op een God die ons moet redden en legt niet de nadruk op ons handelen.
Jij legt de nadruk op het bloed wat ons tot Zijn eigendom maakt. Ik merk in jouw visie dat je weinig het hebt over ons handelen, over ons instemmen, en over een antwoord op deze liefde vanuit de mens. Het is heel erg eentonig eigenlijk. :roll:

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 14 mar 2017 14:37

Kasper_JopiN schreef:Dat ik het niet goed herken heeft juist te maken met een andere visie op deze leer denk ik. [knip] Het is heel erg eentonig eigenlijk.
Daar heb je gelijk in. De christelijke theologie is een desoriënterend mengsel van liefde en straf, waarin beschrijvingen van God's haat, straf en hellevuur worden afgewisseld met voorstellingen van grazige groene weiden en koesterende armen om je heen. In dit topic belicht ik de destructieve aspecten van het christendom, waar jij niet 'de nadruk op legt'. Maar zoals de blauwe plekken van een mishandelde echtgenote niet verdwijnen indien zij er maar niet de nadruk op legt, zo verdwijnen deze aspecten ook niet als je ze negeert.
Jij spreekt over een God die wij met onze "verdorvenheid" razend maken. Terwijl ik God zie als iemand die ons lief heeft wat wij ook doen.
Dat lijkt inderdaad onmogelijk met elkaar te rijmen. Een tegenstelling die christenen nooit zo opvalt wanneer ze precies dezelfde betekenis krijgen voorgeschoteld in hun eigen jargon:
Heidelbergse Catechismus schreef:God vertoornt zich verschrikkelijk, zowel over de zonde die ons aangeboren is als over de zonde die wij doen.
Het is een erbarmelijke psychologische spagaat waar de christen in terecht komt: hij moet geloven dat God de mens lief heeft wat hij ook doet, en tegelijkertijd accepteren dat God het merendeel van de mensheid onophoudelijk zal folteren vanwege haar verdorvenheid. Opnieuw een harde klap in het gezicht van je gevoel voor moraal, maar in je relatie met God hoort dat er allemaal bij. Gewoon niet de nadruk op leggen, Hij zal het wel beter weten, toch?
Jij legt de nadruk op een God die ons moet redden en legt niet de nadruk op ons handelen.
Uiteraard. Het christendom heeft altijd benadrukt dat de mens zichzelf nooit door zijn eigen 'goede werken' zijn ellendige toestand en de vervloeking van God over zijn zonde kan ontsnappen. In het christelijke jargon: "wij zijn uit onze ellende verlost door Christus, zonder enige verdienste van onze kant, alleen uit genade". Aanhangers van de uitverkiezingsleer doen er nog een schepje bovenop. Zij benadrukken dat Gods besluit om iemand te redden of te verdoemen zó onafhankelijk is van persoonlijke kwaliteiten of verrichtingen, dat het al vaststond voordat de wereld geschapen werd. Het staat je natuurlijk vrij om dit allemaal te verwerpen, maar het blijft een fundamenteel onderdeel van de christelijke verlossingsleer.
Jij legt de nadruk op het bloed wat ons tot Zijn eigendom maakt.
Ik, en het christendom door de eeuwen heen. Het is nota bene het állereerste wat in de Heidelbergse Catechismus aan bod komt, en daar wordt benadrukt als je 'enige troost in leven en sterven':
Heidelbergse Catechismus schreef:Zondag 1, vraag 1:
Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost. [etc]

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 mar 2017 15:25

Kasper_JopiN schreef:
Maria schreef:
Socratoteles schreef: Als je er van huis uit mee bent opgegroeid, dan dringt de perfiditeit van de christelijke verlossingsleer nauwelijks meer tot je door.

Hoi lieverd, goed nieuws!
Ik bied je vandaag mijn vaderlijke liefde aan.
.............
Eeuwig dankbaar zul je mij dienen,
Een levend offer voor mijn glorie.
Maar wee je gebeente als je me afwijst,
Je zult wensen dat je nooit geboren was.
Die komt aan. :cry:

Ik denk, dat ik dit wel mag gebruiken, met een link hiernaartoe?
Voorlopig in een anonieme groep voor deze materie.
Wat hierboven staat is best interessant en grappig. :P
We hebben hier iemand op het forum gehad, die steeds alles waar hij het niet mee eens was ook "grappig" noemde.
Bij hem was er tegelijkerijd de intentie om op deze manier te tonen, dat hij iets belachelijk vond.
Ik verdenk jou daar niet van, maar wel duidelijk is dat je afstand wil nemen. :)
Daarbij kun je dit van alles noemen: van satirisch, cynisch tot sarcastisch, maar mi. is het absoluut niet grappig bedoeld.

Gezien je opzet en doelstellingen, zou ik dat maar niet te snel doen.
Ik heb even mijn woorden er weer in geplakt, die je niet meegenomen hebt.
Die zijn van wezenlijk belang, samen met de intro, die er ook bijhoort.
Even vet gemaakt.

Dat onzekerheid en twijfel is normaal bij een ieder die iets vreemd tegenkomt.
Dat het een gezwel kan worden, als ze tot onbeheersbare angsten leiden, is overduidelijk.
Daar heb ik geen citaat voor nodig van een oude overleden meneer.
Daar hebben dan ook heel veel leden hier duidelijk van mee geproefd.
Lees het subforum Getuigenissen hier aub. eens door.
Misschien kun jij er ook wat mee.
Iig. vwb. meer begrip voor veel twijfelaars.

Maar nog meer zijn er anderen, die er amper over durven praten.
Vandaar ook de geheime groep, waar ik het over heb.
En mensen zoals zij, zul jij ook wel krijgen als je met je hulpverlening door wil gaan.
Ik denk wel dat het wel een beetje te stellig word gebracht. Ik kan mij voorstellen dat voor sommige mensen geloof op deze manier kan overkomen. Maar tegelijk word dit wel met veel sarcasme gebracht en is het een beetje bespotten.
Ieder van ons is uniek en ook de redenen van lidmaatschap hier zijn divers.
Ieder voor zich heeft verschillende achtergronden en verschillende manieren om daar mee om te gaan.

Voor mij is duidelijk, dat twijfel en onzekerheid leidt tot angst, maar dat de ergste angsten zijn, niet voor datgene wat rationeel te verklaren is, maar voor datgene dat dit niet is en onder je huid kruipt en dreigt je hele leven mee te gaan.

Dat is de groep mensen, waar ik mijn energie in gooi.
Maar die kun je niet helpen door christelijke info.
Het is zinloos de Bijbel voor te lezen aan hen, die nooit anders hoorden.
Dat is nl. hetgeen waarmee velen doordrenkt zijn en wat zij niet meer kunnen geloven, maar toch nog iets hebben van ............Zou het dan toch???
Stel dat er toch een hel is?

Die kun je alleen helpen door hen, precies wat jij ook aangeeft, in hun eigen taal en denkwereld aan te spreken.
Maar dan door hen te helpen zien en begrijpen, wat zij feitelijk te horen hebben gekregen en hen de geconditioneerde bril af te rukken, zodat ook bij hun de schellen van de ogen vallen.
Op deze manier kom je eigenlijk niet tot de kern waar het om draait. Ik denk wanneer je christenen echt wilt bereiken dan zal je dat niet op deze manier gaan.
Jij zou zo graag zien, dat zij een rose bril van liefde opzetten, maar dan met een zwarte marker in de hand om alles wat zij hebben geleerd over wat er in de Bijbel staat, weg te wissen.
Zodat ze alleen het mooie hoeven te omarmen.
Je zal dat dan moeten doen door met dezelfde jargon te praten als de christen. Dus van binnenuit weg redeneren. Wat nu gebeurd doet mij beetje denken aan framing, waarbij christenen worden weggezet als vlees etende, bloed drinkende naïevelingen.
Inderdaad.
Van binnenuit, dezelfde teksten, dezelfde leer, niet door een rose bril, maar door een zwarte, leer je zelf objectief te lezen en te denken.
En idd., soms lukt dat alleen door wat te overdrijven.
Of beter gezegd:
Door de logica van een simpele, die niet is geïndoctrineerd door de kerk omtrent de juistheid van dit barbarisme in dit denken.
Primitief en barbaars om te geloven, dat een mensenoffer nodig is om voortaan vol liefde opgenomen te kunnen worden in de wereld van God.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 14 mar 2017 17:24

Maria schreef:Daarbij kun je dit van alles noemen: van satirisch, cynisch tot sarcastisch, maar mi. is het absoluut niet grappig bedoeld.
Ik denk niet dat hij de problematiek belachelijk probeerde te maken. Hij lijkt vooral te willen ontkennen dat het in staat is om een emotionele snaar te raken.
Kasper_JopiN schreef:Op deze manier kom je eigenlijk niet tot de kern waar het om draait. Ik denk wanneer je christenen echt wilt bereiken dan zal je dat niet op deze manier gaan. Ik kan hier wel om lachen.
Aangezien er inderdaad niets grappig is aan het soort misbruik en emotionele chantage waar ik zijn religie van beschuldig, komt dit lachen tamelijk bizar over, behalve misschien als zelfbeschermingsmechanisme.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 mar 2017 17:42

Kasper_JopiN schreef:[Socratoteles] spreekt over een God die wij met onze "verdorvenheid" razend maken. Terwijl ik God zie als iemand die ons lief heeft wat wij ook doen.
Ja en dat laatste is IMO een groot probleem. Christenen zijn zo afhankelijk van het idee dat hun God iedereen lief heeft, dat ze zich verplicht voelen om alle kwaadaardige zaken die God uitvoert, goed te praten.

Neem om het even welk verhaal waarin iemand vreselijke zaken doet en christenen zullen de dader veroordelen. Vertel het zelfde verhaal maar nu met God die die vreselijke zaken uitvoert en christenen zullen de goedheid van hun god verdedigen.

Het maakt niet uit hoe kwaadaardig God handelt, God heeft iedereen lief. Maar als dat de manier is waarop God mensen liefheeft, dan hoop ik eerlijk gezegd aan zijn liefde te ontsnappen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 14 mar 2017 20:05

Socratoteles schreef:
Kasper_JopiN schreef:Dat ik het niet goed herken heeft juist te maken met een andere visie op deze leer denk ik. [knip] Het is heel erg eentonig eigenlijk.
Daar heb je gelijk in. De christelijke theologie is een desoriënterend mengsel van liefde en straf, waarin beschrijvingen van God's haat, straf en hellevuur worden afgewisseld met voorstellingen van grazige groene weiden en koesterende armen om je heen. In dit topic belicht ik de destructieve aspecten van het christendom, waar jij niet 'de nadruk op legt'. Maar zoals de blauwe plekken van een mishandelde echtgenote niet verdwijnen indien zij er maar niet de nadruk op legt, zo verdwijnen deze aspecten ook niet als je ze negeert.
Jij spreekt over een God die wij met onze "verdorvenheid" razend maken. Terwijl ik God zie als iemand die ons lief heeft wat wij ook doen.
Dat lijkt inderdaad onmogelijk met elkaar te rijmen. Een tegenstelling die christenen nooit zo opvalt wanneer ze precies dezelfde betekenis krijgen voorgeschoteld in hun eigen jargon:
Heidelbergse Catechismus schreef:God vertoornt zich verschrikkelijk, zowel over de zonde die ons aangeboren is als over de zonde die wij doen.
Het is een erbarmelijke psychologische spagaat waar de christen in terecht komt: hij moet geloven dat God de mens lief heeft wat hij ook doet, en tegelijkertijd accepteren dat God het merendeel van de mensheid onophoudelijk zal folteren vanwege haar verdorvenheid. Opnieuw een harde klap in het gezicht van je gevoel voor moraal, maar in je relatie met God hoort dat er allemaal bij. Gewoon niet de nadruk op leggen, Hij zal het wel beter weten, toch?
Uiteraard. Het christendom heeft altijd benadrukt dat de mens zichzelf nooit door zijn eigen 'goede werken' zijn ellendige toestand en de vervloeking van God over zijn zonde kan ontsnappen. In het christelijke jargon: "wij zijn uit onze ellende verlost door Christus, zonder enige verdienste van onze kant, alleen uit genade". Aanhangers van de uitverkiezingsleer doen er nog een schepje bovenop. Zij benadrukken dat Gods besluit om iemand te redden of te verdoemen zó onafhankelijk is van persoonlijke kwaliteiten of verrichtingen, dat het al vaststond voordat de wereld geschapen werd. Het staat je natuurlijk vrij om dit allemaal te verwerpen, maar het blijft een fundamenteel onderdeel van de christelijke verlossingsleer.
Jij legt de nadruk op het bloed wat ons tot Zijn eigendom maakt.
Ik, en het christendom door de eeuwen heen. Het is nota bene het állereerste wat in de Heidelbergse Catechismus aan bod komt, en daar wordt benadrukt als je 'enige troost in leven en sterven':
Heidelbergse Catechismus schreef:Zondag 1, vraag 1:
Wat is uw enige troost in leven en sterven?

Antwoord:
Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus. Want Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle macht van de duivel verlost. [etc]
Je gaat nu vooral uit van de heidelbergse catechismus. Maar dan laat je andere christenen buiten beschouwing die het niet erkennen als geloofsgeschrift.

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 14 mar 2017 20:07

axxyanus schreef:
Kasper_JopiN schreef:[Socratoteles] spreekt over een God die wij met onze "verdorvenheid" razend maken. Terwijl ik God zie als iemand die ons lief heeft wat wij ook doen.
Ja en dat laatste is IMO een groot probleem. Christenen zijn zo afhankelijk van het idee dat hun God iedereen lief heeft, dat ze zich verplicht voelen om alle kwaadaardige zaken die God uitvoert, goed te praten.
Wat bedoel je met goedpraten?

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 14 mar 2017 21:17

Kasper_JopiN schreef:Je gaat nu vooral uit van de heidelbergse catechismus. Maar dan laat je andere christenen buiten beschouwing die het niet erkennen als geloofsgeschrift.
Nogmaals, ik ben helemaal niet bezig met het wegzetten van christenen, ik bekritiseer psychologisch ongezonde christelijke dogma's. Wie deze dogma's verwerpt, die heeft er inderdaad geen last van. So what? In de praktijk kom ik vooral christenen tegen die het vanzelfsprekend vinden dat de mens 'gebroken', 'defect' en 'zondig' is. Zij baseren dat op dit soort teksten, al dan niet uit een catechismus. Als jij deze denkbeelden verwerpt (wat ik je van harte gun) en er niet over wilt discusseren, dan is dit gewoon geen topic voor jou. De volgende vragen geven een goede indicatie:

1) Geloof je dat de mens 'gebroken' is, en 'incompleet' zonder Goddelijke interventie?
2) Accepteer je een verlossingsleer, d.w.z. geloof je dat de mens er van nature zo slecht aan toe is, dat hij door God gered moet worden?
3) Geloof je dat jouw natuurlijke tekortkomingen zo ernstig zijn, dat het nodig was dat iemand er voor gemarteld moest worden?
4) Geloof je dat je er van nature zo slecht aan toe bent, dat je de hel zou verdienen als je je niet op de juiste manier met God kon verzoenen?
5) Welke associaties heb je bij het woord 'mens'?

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 14 mar 2017 22:41

Socratoteles schreef:
Kasper_JopiN schreef:Je gaat nu vooral uit van de heidelbergse catechismus. Maar dan laat je andere christenen buiten beschouwing die het niet erkennen als geloofsgeschrift.
Nogmaals, ik ben helemaal niet bezig met het wegzetten van christenen, ik bekritiseer psychologisch ongezonde christelijke dogma's. Wie deze dogma's verwerpt, die heeft er inderdaad geen last van. So what? In de praktijk kom ik vooral christenen tegen die het vanzelfsprekend vinden dat de mens 'gebroken', 'defect' en 'zondig' is. Zij baseren dat op dit soort teksten, al dan niet uit een catechismus. Als jij deze denkbeelden verwerpt (wat ik je van harte gun) en er niet over wilt discusseren, dan is dit gewoon geen topic voor jou. De volgende vragen geven een goede indicatie:

1) Geloof je dat de mens 'gebroken' is, en 'incompleet' zonder Goddelijke interventie?
2) Accepteer je een verlossingsleer, d.w.z. geloof je dat de mens er van nature zo slecht aan toe is, dat hij door God gered moet worden?
3) Geloof je dat jouw natuurlijke tekortkomingen zo ernstig zijn, dat het nodig was dat iemand er voor gemarteld moest worden?
4) Geloof je dat je er van nature zo slecht aan toe bent, dat je de hel zou verdienen als je je niet op de juiste manier met God kon verzoenen?
5) Welke associaties heb je bij het woord 'mens'?
1. Ik denk dat sommige mensen prima zonder God zouden kunnen leven. Althans ze geven zelf aan gelukkig te kunnen zijn met hun leven zonder het geloof in een God. Ik geloof eerder dat de wereld gebroken is.
2. Ik geloof niet dat de mens slecht is van nature, ik geloof dat de mens goed is gemaakt. Maar omdat de wereld niet goed is, heeft iedereen God nodig.

Zal morgen hier meer op ingaan.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 mar 2017 12:17

Kasper_JopiN schreef:
1. Ik denk dat sommige mensen prima zonder God zouden kunnen leven. Althans ze geven zelf aan gelukkig te kunnen zijn met hun leven zonder het geloof in een God. Ik geloof eerder dat de wereld gebroken is.
2. Ik geloof niet dat de mens slecht is van nature, ik geloof dat de mens goed is gemaakt. Maar omdat de wereld niet goed is, heeft iedereen God nodig.

Ik ben het met je eens, alleen iedereen zou voor mij, ik zijn.

En dat jij dit gedicht "grappig" noemt komt vast omdat je jong bent. :wink: Ik was er nogal van slag van.
Al maakt het noemen van de Heidelbergse Catechismus niet zoveel indruk op me.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 21 mar 2017 12:34

Storm schreef:
Kasper_JopiN schreef:

Ik ben het met je eens, alleen iedereen zou voor mij, ik zijn.

En dat jij dit gedicht "grappig" noemt komt vast omdat je jong bent. :wink: Ik was er nogal van slag van.
Al maakt het noemen van de Heidelbergse Catechismus niet zoveel indruk op me.
Ik ben inderdaad niet heel oud, maar 28 jaar. Maar het maakt bij mij niet veel indruk omdat het maar over het geloof gaat. Ik heb zelf niet zoveel moeite mee als mensen bepaalde opvattingen hebben over geloof.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 mar 2017 12:53

@Kasper_JopiN,

Je herkend niet die kern van waarheid die er in zit, de diepte, het afpellen van de sinaasappel :wink: ? Oh ik weet dat de meeste gelovigen (geldt ook voor mij) dat niet meer zo ervaren. Misschien is het voor jongere gelovigen nog meer de ver van mijn bed show, voor jou in ieder geval wel.
In de gemeente waar ik een aantal jaren geleden nog was, hoorden we alleen dat we van waarde zijn en een parel in Gods hand. Ligt jou dat beter? Mij wel. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie