Christelijke zelfhaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

Re: Christelijke zelfhaat

Bericht door Peter van Velzen » 24 jan 2017 16:38

Waarom? schreef:
Dag Peter,

Doorlezen in zondag 3,.....alles komt in de christelijke theologie voort uit een "zondeval" these.
De Zondeval? Laat me niet lachen! De hele mensheid werd gestraft omdat twee personen kennis wilden hebben van goed en kwaad. Daar kan ik me pas goed kwaad over maken! Helden waren het, die een almachtige trotseerden om moraal te verwerven. Helden!
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 jan 2017 17:16

Peter van Velzen schreef:Helden waren het, die een almachtige trotseerden om moraal te verwerven. Helden!
:lol: :lol:

En dat in de ogen van iemand, die niet in Adam en Eva gelooft.

Maar gelijk heb je.
Misschien geen helden, maar wel de grootste filosofen aller tijde. =D>
Ze zouden geëerd moeten worden en standbeelden moeten krijgen, zoals Confucius en Plato.
En niet als schaamteloze wezens, die denken met een vijgenblad hun schaamte te kunnen bedekken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 jan 2017 17:23

Socratoteles schreef:
Peter van Velzen schreef:Immoreler kan ik het mij niet voorstellen, krankzinniger ook niet.
Als je er van huis uit mee bent opgegroeid, dan dringt de perfiditeit van de christelijke verlossingsleer nauwelijks meer tot je door.

Hoi lieverd, goed nieuws!
Ik bied je vandaag mijn vaderlijke liefde aan.
Uit puur medelijden, dat snap je zelf ook wel.
Je denkt toch niet dat je mijn liefde waard bent?
Als een rotte vis glibberde je uit je moeder te voorschijn
En rottigheid is alles wat je sindsdien hebt uitgehaald.
Dag op dag dag drijft je verdorvenheid me tot razernij.

Oh, als je mij toch niet had om jou te redden..
Geloof me, je zou mijn straf niet doorstaan.
Ssh - stil maar, wees maar niet bang..
Zo groot is mijn liefde, ik straf mezelf voor jou!
Want jij bent zwak, maar papa is sterk.
Godsamme! Kijk dat bloed! Het bloed dat jouw leven redt!
Het bloed dat jou tot mijn eigendom maakt!

Toe maar, op je knietjes en mondje open.
Mijn goddelijke lichaam - het ware voedsel!
Mijn bloed - de ware drank!
Eeuwig dankbaar zul je mij dienen,
Een levend offer voor mijn glorie.
Maar wee je gebeente als je me afwijst,
Je zult wensen dat je nooit geboren was.
Die komt aan. :cry:

Ik denk, dat ik dit wel mag gebruiken, met een link hiernaartoe?
Voorlopig in een anonieme groep voor deze materie.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 24 jan 2017 20:40

Het karakter van de mens die nog niet bekeerd is, moet sterven..
Een christelijke website schreef:De kwaliteit van mijn leven kan zo anders zijn als God de regisseur van mijn leven wordt. Dit betekent dat God mij vraagt te sterven aan alles wat zijn plan met mijn leven in de weg staat. Met andere woorden: God wil zondermeer dat mijn oude mens van het toneel verdwijnt! Mijn oude mens heeft de neiging om zelf te bepalen wat goed is voor mij en wat niet. Mijn oude mens wil zelf god zijn. Hij is niet te veranderen, te verbeteren of te vernieuwen. Mijn oude mens is daarom vijandig tegenover God omdat hij zich niet aan God wil onderwerpen. In Gods ogen is mijn oude mens hopeloos en onveranderlijk. In Jezus houdt God mij de waarheid voor: mijn oude mens moet sterven.
.. zodat de 'nieuwe mens' kan opstaan. En die nieuwe mens moet zijn eigen verlangens altijd op de allerlaatste plaats zetten. In een online bijbelstudie over dienstbaarheid komen we o.a. de volgende pareltjes tegen:
Thomas a Kempis leert ons "dat wij zo onderworpen moeten zijn zodat alle mensen over ons heen kunnen lopen alsof wij het slijk van de straat zijn"
Romeinen 12 schreef:1 Ik vermaan u dan, broeders, bij de ontferming Gods, uw lichamen op te dragen als een levende, heilige, Gode welgevallige offerande
Handelingen 20 schreef:24 ik voor mij acht mijn leven niets waard
Epheziers 5 schreef:21 Weest elkander onderdanig in de vrees voor Christus.
Richard Foster:

"Maar als wij kiezen een dienaar te zijn, dan geven wij op de baas te zijn. Daarin is een grote vrijheid. Als wij vrijwillig kiezen dat wij gebruikt kunnen worden, dan kunnen wij niet gemanipuleerd worden. Als wij kiezen een dienaar te zijn, dan doen wij afstand van het recht te kiezen wie wij zullen dienen. Wij worden beschikbaar en kwetsbaar!"
Van Foster had ik nog nooit gehoord, maar het schijnt een nogal invloedrijke figuur te zijn, met een kink voor onderdanigheid:
Wikipedia schreef:Foster is best known for his 1978 book Celebration of Discipline, which examines the inward disciplines of prayer, fasting, meditation, and study in the Christian life, the outward disciplines of simplicity, solitude, submission, and service, and the corporate disciplines of confession, worship, guidance, and celebration. It has sold over one million copies. It was named by Christianity Today as one of the top ten books of the twentieth century.
-----
Maria schreef:Ik denk, dat ik dit wel mag gebruiken, met een link hiernaartoe?
Voorlopig in een anonieme groep voor deze materie.
Uiteraard.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jan 2017 07:26

Zoals Nietzsche al zei: Een slavenmoraal.
Ik wens u alle goeds

Atheo
Geregelde verschijning

Bericht door Atheo » 25 jan 2017 08:57

Peter van Velzen schreef: Me dunkt een wel heel eigenaardige theorie. God zou een wezen geschapen hebben dat er op uit is hem te haten. Zou hij echt zo'n behoefte hebben om gehaat te worden? Dat zou wel een argument zijn om te concluderen dat hij de bijbel zelf geschreven heeft. ze staat immers vol van redenen om hem te haten :)
Dat het de bedoeling is van het geloof dat wij onszelf haten lijkt me moeilijk te ontkennen.
Dan ligt het tamelijk voor de hand om ook diegene te haten die ons gemaakt heeft.
"Ik heb u lief omdat u mij als een slecht wezen hebt gemaakt dat ik haat," lijkt me niet logisch.
Als een fabriek mij bij voorduring prutkwaliteit spullen levert, dan krijg ik ook een hekel aan die fabriek.

ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus » 25 jan 2017 12:19

Atheo schreef:Dat het de bedoeling is van het geloof dat wij onszelf haten lijkt me moeilijk te ontkennen.
Dan ligt het tamelijk voor de hand om ook diegene te haten die ons gemaakt heeft.
Je wijst hier op het feit dat diegene die ons gemaakt heeft zelf de aanstichter is geweest van de ellende. In de bijbel lees je dat ook terug, bijvoorbeeld in 2 Samuel 24.
2 Samuel 24 schreef: Opnieuw ontstak de HEER in toorn tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden.’ [...] Joab meldde de uitkomst van de volkstelling aan de koning: Israël telde achthonderdduizend weerbare mannen die de wapens konden hanteren en Juda vijfhonderdduizend. Toen het tot David doordrong wat hij had gedaan, sloeg de schrik hem om het hart. Hij zei tegen de HEER: ‘Ik heb ernstig gezondigd met mijn daad. Ach HEER, vergeef uw dienaar zijn zonde; ik ben een dwaas geweest.’ [...] Diezelfde morgen nog liet de HEER in Israël de pest uitbreken, die duurde tot de vastgestelde tijd. Van Dan tot Berseba vonden zeventigduizend mensen de dood.
Bizar toch? God is boos, zet David aan om een volkstelling te houden, vervolgens blijkt dat niet goed te zijn en gaan er 70.000 mensen dood door de pest (wat naast het feit dood al erg genoeg, niet echt een hele fijne manier is om weg te kwijnen).

Aardig is dan ook nog dat hetzelfde verhaal in 1 Kronieken 21 te vinden is en daar wordt Satan boos. Wie moeten we nou haten?
1 Kronieken 21 schreef:Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 25 jan 2017 14:30

Nog een mooie is een opmerking die ik hier ook een keer kreeg , je was nooit echt gered door jezus...want als je echt gered was en echt in hem geloofd had was je niet ongelovig geworden.

hoe bedoel je nog een trap na...?
liefde doet pijn

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jan 2017 15:49

Arjen2015 schreef:Nog een mooie is een opmerking die ik hier ook een keer kreeg , je was nooit echt gered door jezus...want als je echt gered was en echt in hem geloofd had was je niet ongelovig geworden.

Overigens een volkomen juiste opmerking. Niemand wordt gered door Jezus.
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 25 jan 2017 16:48

Peter van Velzen schreef:
Arjen2015 schreef:Nog een mooie is een opmerking die ik hier ook een keer kreeg , je was nooit echt gered door jezus...want als je echt gered was en echt in hem geloofd had was je niet ongelovig geworden.

Overigens een volkomen juiste opmerking. Niemand wordt gered door Jezus.
;) got it ;)

wat inderdaad vreselijk ongezond is , de zondeval leer , die leert dat nu je ( zogenaamd) gered ben en tot geloof bent gekomen , je nooit meer van jezus afstand kan doen want zodra je dat doet, loop je weg van zijn redding...
en ben je verloren.. nog erger dan eerst , want eerst was je onbewust van je zondige staat maar nu je bewust ben van je zondige natuur kan je helemaal niet meer zonder hem...

ik noem dat niets anders dan een sektarische leer. Eerst mensen binnen halen met de liefde van god en dan vertellen dat je zonder hem een waardeloos wezen bent, die zonder zijn genade, een eeuwige hel verdient...

hoezo schadelijk?
liefde doet pijn

Atheo
Geregelde verschijning

Bericht door Atheo » 25 jan 2017 20:57

ingenieus schreef:Diezelfde morgen nog liet de HEER in Israël de pest uitbreken, die duurde tot de vastgestelde tijd. Van Dan tot Berseba vonden zeventigduizend mensen de dood.

Bizar toch? God is boos, zet David aan om een volkstelling te houden, vervolgens blijkt dat niet goed te zijn en gaan er 70.000 mensen dood door de pest (wat naast het feit dood al erg genoeg, niet echt een hele fijne manier is om weg te kwijnen).

Aardig is dan ook nog dat hetzelfde verhaal in 1 Kronieken 21 te vinden is en daar wordt Satan boos. Wie moeten we nou haten?
De gelovige wordt geacht op God te vertrouwen en dan is het als commandant niet nodig te weten over hoeveel manschappen je beschikt, je wint toch wel. Ik bedoel: God zorgt ervoor dat je wint. Vooral niet zelf nadenken, vooral niet zelf op onderzoek uitgaan. Het verhaal van Gideon ademt dezelfde geest. Niet Gideon wint, maar God.

Wel dapper van David overigens dat hij het heeft aangedurfd om ook nog eens die 70.000 pestslachtoffers te tellen...
David was nogal pro-God, maar tegen het eind van zijn leven vertoonde hij toch tekenen van opstandigheid.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 jan 2017 21:16

Atheo schreef
Wel dapper van David overigens dat hij het heeft aangedurfd om ook nog eens die 70.000 pestslachtoffers te tellen...
David was nogal pro-God, maar tegen het eind van zijn leven vertoonde hij toch tekenen van opstandigheid.
Welnee, dat was gewoon seniele aftakeling...

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 jan 2017 23:42

Christelijke zelfhaat. Ik begrijp heel goed wat jullie bedoelen, het gevoel zondig te zijn en door Jezus verlost te worden van die zonden.
De praktijk is soms zo dat mensen daar traumatische ervaringen door opgedaan hebben; zoals we lezen op Inge's ''Dogma vrij''.
Ik heb dat nooit zo ervaren, maar herken het dus wel bij anderen. Maar ik besef wel dat ik soms kwetsbaar ben en ik ervaar dan rust in dat wat nog over is van geloven. Nee, ik haat mijzelf niet, en als ik rust zoek is dat toch nog steeds vaak in dat wat met geloven te maken heeft. Niets geeft me meer rust dan het zingen of luisteren naar religieuze muziek en gedichten.
Ik merkte bij het gedicht van Gerard Reve onbegrip, zelfs een beetje medelijden :wink:
Nee er is niet rationeels aan, maar mij raakt dat gedicht. Jezus voor mij nog steeds een bron van inspiratie, al weet ik dat er veel op af te dingen is.
Ik geef het toe; ik ben een kwetsbaar mens die graag schuilt in wat zo diep in me zit. Onrustig is mijn hart totdat het rust vind in U -- Augustinus. Ik herken dat heel goed, en ik schaam me er niet voor.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN » 14 mar 2017 08:34

Maria schreef:
Socratoteles schreef:
Peter van Velzen schreef:Immoreler kan ik het mij niet voorstellen, krankzinniger ook niet.
Als je er van huis uit mee bent opgegroeid, dan dringt de perfiditeit van de christelijke verlossingsleer nauwelijks meer tot je door.

Hoi lieverd, goed nieuws!
Ik bied je vandaag mijn vaderlijke liefde aan.
Uit puur medelijden, dat snap je zelf ook wel.
Je denkt toch niet dat je mijn liefde waard bent?
Als een rotte vis glibberde je uit je moeder te voorschijn
En rottigheid is alles wat je sindsdien hebt uitgehaald.
Dag op dag dag drijft je verdorvenheid me tot razernij.

Oh, als je mij toch niet had om jou te redden..
Geloof me, je zou mijn straf niet doorstaan.
Ssh - stil maar, wees maar niet bang..
Zo groot is mijn liefde, ik straf mezelf voor jou!
Want jij bent zwak, maar papa is sterk.
Godsamme! Kijk dat bloed! Het bloed dat jouw leven redt!
Het bloed dat jou tot mijn eigendom maakt!

Toe maar, op je knietjes en mondje open.
Mijn goddelijke lichaam - het ware voedsel!
Mijn bloed - de ware drank!
Eeuwig dankbaar zul je mij dienen,
Een levend offer voor mijn glorie.
Maar wee je gebeente als je me afwijst,
Je zult wensen dat je nooit geboren was.
Wat hierboven staat is best interessant en grappig. :P
Ik denk wel dat het wel een beetje te stellig word gebracht. Ik kan mij voorstellen dat voor sommige mensen geloof op deze manier kan overkomen. Maar tegelijk word dit wel met veel sarcasme gebracht en is het een beetje bespotten. Op deze manier kom je eigenlijk niet tot de kern waar het om draait. Ik denk wanneer je christenen echt wilt bereiken dan zal je dat niet op deze manier gaan. Ik kan hier wel om lachen.
Je zal dat dan moeten doen door met dezelfde jargon te praten als de christen. Dus van binnenuit weg redeneren. Wat nu gebeurd doet mij beetje denken aan framing, waarbij christenen worden weggezet als vlees etende, bloed drinkende naïevelingen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 mar 2017 09:21

Kasper_JopiN schreef:Wat hierboven staat is best interessant en grappig. :P
Het is niet zo grappig als je mijn oorspronkelijke bericht er bij leest:
Peter van Velzen schreef:
Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.
Lees dit nog een begrijpend door! Er moet dus iemand gestraft worden, en - omdat er teveel schuldigen zijn, straft hij dus maar een onschuldige! Immoreler kan ik het mij niet voorstellen, krankzinniger ook niet.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie