Belangrijk voor elke religie die Verlossing preekt, is iets waarvan je verlost moet worden. Voor de christen is dit in essentie verlossing van jezelf. Jij, een verdorven mens, die zó inherent slecht is dat je zonder de inspanningen van Jezus verdient te belanden op de vuilnisbelt van een straffende God. Zelfs veel gemoedelijke en vrijzinnge gelovigen houden krampachtig vast aan de fundamentele gebrokenheid van de mens. Alles mag in de verkoop, maar niet dat!
Dit topic is bedoeld als een verzamelplek voor christelijke teksten die de mens door het slijk trekken. Teksten die de mens inwrijven dat hij niets verdient en niets goeds op eigen kracht kan klaarspelen. De vele variaties op het refrein dat God geprezen moet worden voor wat de mens goed doet, terwijl hijzelf schuld heeft aan al zijn mislukkingen. Enfin, u kent het wel.
Ik trap af met een populaire bijbeltekst die de lezer verteld dat hij zonder Jezus niets waard is:
Johannus 15 schreef:4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.