Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God

Bericht door Storm » 20 dec 2016 23:09

Arjen2015 schreef:
ik ontwikkelde mijn tongentaal later in me eentje met een gitaar...er heerste een enorme sfeer van samenzijn, liefde, aandacht, muziek, vrolijkheid,, emoties, gevoel, ik denk dat dat me over de streep trok.

Tuurlijk is het hoogmoed vanuit de ander gezien..maar vanuit jezelf gezien is het geen hoogmoed..je leert zelfs dat nederigheid de weg is, , je denkt oprecht dat jij het licht hebt gezien...
je loopt er niet mee te pronken of te boosten . Kijk mij ! ik ben goed , ik ben slim , ik snap het...nee , het was genade van God dat je het licht zag...je hoefde alleen nog maar ja te zeggen...
Ja, dat is het hè, die saamhorigheid, psychologisch zo begrijpelijk. Ik zie velen ook niet als hoogmoedig, maar ten diepste is geloven dat we de enige waarheid kennen al hoogmoedig.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 dec 2016 10:05

Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 dec 2016 10:15

Wat zei Kuitert ook al weer? :wink:
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 dec 2016 10:31

Storm schreef:Wat zei Kuitert ook al weer? :wink:
"Alles wat wij over boven zeggen komt van beneden, ook als we zeggen dat het van boven komt "
"Geloven is leven van de verbeelding."

Overigens irriteert mij het enigszins dat men Kuitert altijd meteen verbindt met bovenstaand citaat, alsof hij met een revolutionair nieuw inzicht aankwam, maar ik er nooit iemand bij hoor opmerken dat Ludwig Feuerbach dit al in 1842 uitgebreid uit de doeken deed.

Daarom wordt deze modieuze leer van een persoonlijke relatie dan ook streng afgewezen door gelovigen uit eeuwenlange tradities met in steen uitgebeitelde waarheden. Hier kun je een preek van conservatieve katholieken aanhoren: de leer van een persoonlijke relatie/ontmoeting met Jezus "eradicates dogma and doctrine". "Feeling has nothing to do with objective truth. How we feel is meaningless, empty of meaning. What matters - all that matters - is what we know and how closely we conform to it."
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 dec 2016 10:44

Rereformed schreef:A personal relationship with Jesus
Vanaf 2'23''.
Wat een onsamenhangend gebabbel, hoe gaan we dit eens samenvatten :? Allemaal praten ze met Jezus maar ze krijgen verschillende boodschappen binnen. Is Jezus op grond van al die desinformatie nu een lunatic, liar of lord? Of moeten we er nog eentje toevoegen, de zinsbegoocheling ontstaat in het hoofd en is cultureel bepaald door de denominatie waar iemand toebehoort. Tijdens het bekijken van dit filmpje kreeg ik nog een paar banners in beeld. Een kruisje aangeboden door de EO, adds door google, en kon op een knopje drukken als ik meer wou weten over hoop.
Binnen de context van het dialoogje kwam ik toch heel veel bekende zinnetjes tegen. Zoals ik praat elke dag met Jezus en hij teleurstelt mij nooit. Het gevoel dat iemand medicijnen nodig heeft, overstemt toch weer andere argumenten.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 21 dec 2016 13:01

Rereformed schreef:
Storm schreef:Wat zei Kuitert ook al weer? :wink:
"Alles wat wij over boven zeggen komt van beneden, ook als we zeggen dat het van boven komt "
"Geloven is leven van de verbeelding."

Overigens irriteert mij het enigszins dat men Kuitert altijd meteen verbindt met bovenstaand citaat, alsof hij met een revolutionair nieuw inzicht aankwam, maar ik er nooit iemand bij hoor opmerken dat Ludwig Feuerbach dit al in 1842 uitgebreid uit de doeken deed.

Daarom wordt deze modieuze leer van een persoonlijke relatie dan ook streng afgewezen door gelovigen uit eeuwenlange tradities met in steen uitgebijtelde waarheden. Hier kun je een preek van conservatieve katholieken aanhoren: de leer van een persoonlijke relatie/ontmoeting met Jezus "eradicates dogma and doctrine". "Feeling has nothing to do with objective truth. How we feel is meaningless, empty of meaning. What matters - all that matters - is what we know and how closely we conform to it."
@Rereformed;
Die Feuerbach ken ik niet, is allang dood. Kuitert ken ik :-)

Nee, gevoel heeft niets met waarheid te maken. Ook al maakt dat het moeilijker om ergens afscheid van te nemen. Als geloven alleen rationeel was, werden er sneller knopen doorgehakt. Onze oude orthodox evangelische dominee zei; "geloof moet niet gebaseerd zijn op gevoel; vandaag voel je himmelhoch jauchzend, morgen; zum tode betrübt". Dat maakt het geloof (de Bijbel) niet anders.
Bob Dylan

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 27 aug 2018 12:27

Dit filmpje laat vanaf 2'40" aardig zien hoe het ongeveer werkt met die zogenaamde relatie met God.

https://youtu.be/-j8ZMMuu7MU
I sat by the ocean.

Plaats reactie