Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God

Bericht door Bonjour » 17 dec 2016 10:31

"Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God"

Een uitspraak die ik de afgelopen tijd een paar keer gehoord heb. Helaas op momenten waarop het niet gepast is om hier kritisch op in te gaan.

Hebben jullie het ook al gehoord?
Enig idee wat deze groep dan onder religie verstaat?
Wat is het makkelijkste antwoord hierop?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Site Admin

Re: Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God

Bericht door Maria » 17 dec 2016 10:44

Is dit de bron ervan of een gevolg van deze denkwijze?

Enkele zinnen, die zijn uitgelicht.
Religie heeft niets te maken met God!

GOD /
By David Sorensen

Religie brengt je dichter bij God. Toch? Neen. Religie heeft niets met God te maken en houdt velen juist van God weg. Dit artikel toont je het verschil tussen religie en God. Een wereld van verschil…

Veel mensen verlangen in hun hart eigenlijk wel naar God, maar sluiten zich toch voor hem af, vanwege het weerzinwekkende beeld dat religie van hem schetst.

Religie bindt je, maar Jezus maakt je vrij

Het woord religie komt van het Latijnse woord ‘RELIGARE’, wat betekent ‘OPNIEUW BINDEN’. Dat is een interessante betekenis, want het onthult wat religie eigenlijk doet… religie BINDT mensen. Het geeft je geen echte vrijheid maar het onderdrukt en controleert je.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 dec 2016 11:48

Als iemand je dit zegt, meent zo iemand dat. Daar ga ik tenminste wel vanuit. Alleen...is die relatie 1-of 2 richtingverkeer?
Horen ze stemmen? Krijgen ze visioenen? Komen hun gebeden meer uit dan de gebeden van moslims of hindoes (of andere christenen die in de verkeerde denominatie zitten)? Hoe weten ze dat het een god is? En is het toevallig ook dezelfde god als waar de ouders en omgeving een directe relatie mee hebben? Waarom gaat God geen relatie met mij aan? Waarom is Hij zo ongelooflijk stil en afwezig in alles?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 dec 2016 12:12

Bonjour schreef:"Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God"
Een uitspraak die ik de afgelopen tijd een paar keer gehoord heb. Helaas op momenten waarop het niet gepast is om hier kritisch op in te gaan.
Vaak genoeg gehoord. Binnen deze groep zit ook een stroming die zich afzet tegen religie. Want daar begint de ellende.
En verder heb ik niet zoveel met deze zinsnede. Zal wel zuiver platonisch zijn deze relatie, is het een LAT-relatie?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 dec 2016 12:17

Ja, ik kom het ook vaak tegen, zeker op christen fora. Vaak mensen vanuit de evangelische of charismatische hoek, vaak ook mensen die dogma's zat zijn. Komende uit de orthodoxe kerk waar veel geboden en regels zijn.
Het woord religie "niets mag'' naar, het woord "relatie" veel mag dat is veel fijner. Het is ook een tijdje hip geweest onder christen jongeren om dat woord te gebruiken. "Ik heb contact met de Heer; en ik heb geen regeltjes nodig". Vrijheid, blijheid. Maar schijn bedriegt; Bonjour jij komt dat vast ook tegen.
Zij die geen religie hebben, maar een relatie ( een gevoel van bij God horen?) hebben vaak een heel dogmatisch denkpatroon gekregen.
Ze volgen nogal eens een spreker; bijv. Ab Klein Haneveld, en alles wat hij beweerd wordt als ware leer gezien. Er komen meer dogma's in hun leven dan ooit tevoren. En er is niet mee in discussie te gaan. Alles is juist zoals zij het brengen, maar het nare bij deze "geen religie maar relatie groep'' ze zijn bikkel hard naar anderen toe; geen enkele compassie.

Maar goed er zijn ook andere "geen religie maar relatie mensen'' zoals hier vaak beweerd wordt; "supermarkt'' christenen.
Maar toch op een andere manier dan vrijzinnigen, ze voelen zich vaak de beste christenen, want zij hebben een relatie met de Heer. En dat kan niet iedere christen zeggen. :wink:
Laatst gewijzigd door Storm op 17 dec 2016 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 17 dec 2016 12:17

Maria schreef:Is dit de bron ervan of een gevolg van deze denkwijze?
Het idee is in ieder geval hetzelfde. Het lijkt me gewoon een wat andere definitie van religie. Afzetten tegen de oude kerken.
Het komt ook wat uit de hoek van de nieuwe gemeenschappen, zoals laatst bij Witteman. (Volgens mij zij iemand het daar ook.)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 17 dec 2016 12:21

Storm schreef:Maar schijn bedriegt; Bonjour jij komt dat vast ook tegen.
Volgens mij zitten ze behoorlijk zwaar in de leer. Dus die vrijheid valt vast tegen. En dan stikt het natuurlijk ook van de dogma's. Christendom kan sowieso niet zonder dogma dat de evangeliën waar zijn.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 dec 2016 12:50

Er zijn ook mensen die zich verbeelden een relatie te hebben met eeen film- of popster. Zolang het ze gelukkig maakt, doen ze maar.
Ik wens u alle goeds

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 17 dec 2016 13:43

Een persoonlijke relatie met God lijkt wel een vleugelwoord geworden te zijn.
Maar geen religie??
Die had ik nog niet meegekregen.
Misschien wordt er bedoeld, geen officiële instantie waar je je oren naar moet laten hangen en lid van zou moeten zijn?
Maar zo schrijft Sörensen het duidelijk niet.

Wel al heel lang zo, dat men zegt evengoed christen te kunnen zijn zonder officieel bij een kerk aangesloten te zijn.
Ikzelf heb in mijn eerste periode van bewustwording aangaande mijn eigen religieuze gevoelens ook een periode gehad, dat ik vond dat het er om ging dat mensen met eenzelfde manier van geloven elkaar konden opzoeken en er met elkaar over konden praten zonder direct bij een vaste kerk aangesloten te zijn en wekelijks een preek van een "goede" dominee aan te horen.

Ben naar een Bijbelgroepje geweest een paar maal, totdat ik te horen kreeg dat uitleg zo was als de gastheer dat vertelde en ik niet welkom was als ik de mening van een medelid niet aanvaardde als de juiste mening.
Ook was er in een gegeven jaar een organisatie, die zei bijeen te komen zonder aangesloten te zijn bij een bepaald kerkgenootschap.
Naar geïnformeerd, maar afgenokt toen ik hoorde dat zij vonden dat je opnieuw gedoopt moest worden.
Later bleek, dat het een nieuwe vestiging was van een evangelische groep.

Christendom is nu eenmaal een religie, daar kom je niet onderuit.
En groepsvorming blijk je toch ook niet onderuit te komen als je medestanders zoekt.
Maar niet meer voor mij als ik me te houden heb aan een omschreven of niet omschreven dogma en de bijbehorende regels.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 17 dec 2016 14:30

Bij religie denk ik aan systemen met regeltjes die gevolgd dienen te worden om door hogere machten goedgekeurd of gesteund te worden.
Het woord "relatie" roept associaties op met liefde en trouw.

Jezus legt m.i. heel duidelijk uit wat het verschil is. Hij heeft in ieder geval meer op met "zondaren" dan met religieuze leiders die "lasten opleggen" en geen poot uitsteken om anderen te helpen (vrije vertaling).
Hallo meneer God, met Anna.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 17 dec 2016 15:09

Bonjour schreef:"Mijn geloof is geen religie maar een relatie met God"
Dat geldt voor mij ook. Ik ben een eenling, nergens bij aangesloten en moet niks hebben van welke religie ook.
Enige waar ik me verwant mee voel zijn Eckhart Tolle en Neale Donald Walsch.
Dit zo quoten leidt tot vergissingen. Ook Bonjour citeerde dit. Daarom kun je hem er niet zo op aanspreken. Maria
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 dec 2016 15:09

Storm schreef:
Maar goed er zijn ook andere "geen religie maar relatie mensen'' zoals hier vaak beweerd wordt; "supermarkt'' christenen.
Maar toch op een andere manier dan vrijzinnigen, ze voelen zich vaak de beste christenen, want zij hebben een relatie met de Heer. En dat kan niet iedere christen zeggen. :wink:
Het is me opgevallen dat het nogal vaak voorkomt onder navigators. Dit geeft hen schijnbaar de nodige ruimte om hip en vrolijk door het leven te stappen, niet gebonden aan regeltjes. Want ze hebben een relatie met iets en dan smaakt het bier beter. Bij Ichtus zijn ze minder trendy.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 dec 2016 16:40

PietV;
Ja kan heel goed kloppen. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 17 dec 2016 19:21

Een relatie met God. Wat moet ik me bij zo een relatie voorstellen? Gelijkwaardige relatie? Ongelijkwaardig? Alleen liefde wederzijds? God als foute man (partner)? is een vechtscheiding ook mogelijk? Haat en jaloezie bestaat ook vaak in een relatie. Dat zal dan ook wel een onderdeel zijn van de relatie toch?

De bedoeling is waarschijnlijk God zo persoonlijk mogelijk te maken. Komt dit overeen met de God die in de bijbel beschreven is? Misschien wel in het begin. In Genesis (Loopt in het hof van eden, praat met Abraham, vecht met Jakob, maar later kan men God niet meer aankijken en zit ie af en toe boven op een berg ver van het volk en alleen bereikbaar voor een enkeling. Nog later is God in de hemelen (Het Onze Vader), nog verder weg dus.

Jezus verkeert volgens de verhalen onder de mensen. Met hem een relatie aangaan kon toen hij aanwezig was. Daarna lijkt me dat wat lastiger. De christus die Paulus beschrijft komt ook niet echt persoonlijk over.

Ik zou iemand eerst laten vertellen wat een relatie betekend voor hem of haar. Dan vervolgens doorvragen op de antwoorden die je krijgt.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 dec 2016 19:24

Ach ja, zoals Psalm 14 al zegt:

Dwazen denken: ik heb een persoonlijke relatie met God.
Born OK the first time

Plaats reactie