Geband wegens "vooroordelen" op christelijk ebate

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Ban wegens "vooroordelen" is een rot streek.

Ja
14
64%
Nee
5
23%
Geen mening
3
14%

Totaal aantal stemmen: 22

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 13 aug 2006 18:10

tjeerdo schreef:
MrJ schreef:
Dat is een feit en juist daarom ben ik onverdraagzaam tegenover alles wat met geloof te maken heeft :lol:

En als je hetzelfde respect vraagt voor jouw geloof in Pinkeltje dan lachen ze je uit. En ik zal over de andere duizenden onbewijsbare varianten mijn mond maar houden.
Waarom dan niet Wolkewietje?.. :lol:

Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot » 15 aug 2006 21:18

Tamara schreef:Moeten lijkt me een beetje een groot woord. Als je niet gelooft dan geloof je niet. Zo simpel is het en niet anders.
Let wel dat een gelovige zich ook bewust is, of hoort te zijn, dat je iemand niet tot geloof kunt dwingen...
Dat betwijfel ik. Er zijn maar zat "gelovigen" die menen dat "geloof" een kwestie van kiezen is.
gaat het nl. over jouw eeuwige leven
Hallo fundamentalist. Er is niets eeuwige leven.
...Als het slechts de reden is omdat je dan zogenaamd respect moet hebben voor een God
Het gaat niet om respect te hebben voor een God. Je kan moeilijk respect hebben voor iets waar je niet in het bestaan van gelooft. Niet in het hersenspinsel van Paulus en niet in het hersenspinsel van Mohammed of wat voor epilepsie patient ook.
Het zijn toch wel dingen die de mens heden ten dage bezig houden...

Je gaat er hier discussies over aan. Je besteed er tijd aan. Waarom? Vanwege een ongenoegen met mensen die geloven of vanwege iets dat trekt maar dat je zelf nog niet kunt onderkennen?
Kijk eens een keer naar het nieuws. Zie alle ellende die het christendom en vooral de islam (wat trouwens maar een afsplitsing is van het christendom) veroorzaken. Zouden we ons daar dan niet in mogen intereseren zonder beschuldigd te worden dat we in deze haatdoctrines an sich geinteresseerd zouden zijn ?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 16 aug 2006 11:47

Akkersloot schreef:Dat betwijfel ik. Er zijn maar zat "gelovigen" die menen dat "geloof" een kwestie van kiezen is.
Jawel, maar dat is uiteraard afhankelijk van het referentiekader van de gelovige. Net zoals een ongelovige er ook zijn eigen referentiekader op nahoudt en dus niets heeft met het referentiekader van de gelovige.
Het gaat niet om respect te hebben voor een God. Je kan moeilijk respect hebben voor iets waar je niet in het bestaan van gelooft.
Dat zeg ik toch?
Kijk eens een keer naar het nieuws. Zie alle ellende die het christendom en vooral de islam (wat trouwens maar een afsplitsing is van het christendom)
Alles wat een afsplitsing is van "de God van Abraham, de God van Izaak en de God van Jakob" predikt een andere god.
Zouden we ons daar dan niet in mogen intereseren zonder beschuldigd te worden dat we in deze haatdoctrines an sich geinteresseerd zouden zijn ?
Tuurlijk, waarom niet? Als fundamentalist :wink: krijg je alleen ook het inzicht in het waarom en dat het leeft, dat blijkt...Maar ja, da's mijn mening.

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 16 aug 2006 11:57

Tamara schreef:Of jij er nu wel of niet voor kiest, het bestaan van God is hier niet afhankelijk van.. :roll:
Dat klopt Tamara,
want of je nu wel of niet voor god kiest, het bestaan van god is daar INDERDAAD niet afhankelijk van, omdat god toch al NIET bestaat en NOOIT bestaan heeft!=D> \:D/
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 16 aug 2006 12:16

Deadline schreef:
Tamara schreef:Of jij er nu wel of niet voor kiest, het bestaan van God is hier niet afhankelijk van.. :roll:
Dat klopt Tamara,
want of je nu wel of niet voor god kiest, het bestaan van god is daar INDERDAAD niet afhankelijk van, omdat god toch al NIET bestaat en NOOIT bestaan heeft!=D> \:D/
We zullen het vanzelf zien...Hij die was, is en komt :roll:

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 16 aug 2006 13:00

Tamara schreef: We zullen het vanzelf zien...Hij die was, is en komt :roll:
Zozo die jezus, zou hij lekker "gekomen" zijn? :lol: Sorry maar ik ben melig :D
Maar even serieus ik vind er altijd wel een beetje een seksuele lading aan zitten. Kunnen christenen het nooit anders noemen dan "komen" (ze noemen het namelijk meestal zo, maar zelden zeggen ze het anders maar wel met dezelfde strekking), bijvoorbeeld: hij die wederkeert of hij die terugkeert.

Maar goed je reageert weer op een standaard prekerige manier Tamara. Er zijn zoveel aanwijzingen dat hij die was nooit bestaan heeft en dus nooit zal terugkeren. Zowel historisch, wetenschappelijk als logisch gezien hebben alle feiten tot nu toe alleen maar aangetoond dat hij niet bestaat en of nooit bestaan heeft. :roll:

Het is wishful thinking Tamara, droom maar lekker door zou ik zo zeggen. :roll:
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 16 aug 2006 13:42

Tamara schreef:We zullen het vanzelf zien...Hij die was, is en komt :roll:
Inderdaad. Heb jij je erop voorbereid dat je je straks voor je heiligschennis tegenover Allah moet verantwoorden? Ik heb begrepen dat die niet al te zachtzinnig omgaat met ongelovigen en helemáál niet met gelovigen in een valse god. Moet je voorstellen: iets minder dan 5 miljard mensen op deze planeet zijn over een eeuw allemaal in Allahs zwavelpoelen te vinden, alleen maar omdat ze niet in een boekje geloofden! 't Is toch wat, nietwaar?

Ik moet hierbij altijd denken aan Rowan Atkinson's meesterlijke sketch A Warm Welcome, waarin hij de Duivel speelt die een nieuwe lading zielen verwelkomt. Zie hier voor een transcriptie. (Het is de eerste paragraaf.) Het doet alleen geen recht aan de ongelofelijk goede mimiek van Atkinson tijdens de voorstelling.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 16 aug 2006 14:10

cymric schreef:Inderdaad. Heb jij je erop voorbereid dat je je straks voor je heiligschennis tegenover Allah moet verantwoorden? Ik heb begrepen dat die niet al te zachtzinnig omgaat met ongelovigen en helemáál niet met gelovigen in een valse god. Moet je voorstellen: iets minder dan 5 miljard mensen op deze planeet zijn over een eeuw allemaal in Allahs zwavelpoelen te vinden, alleen maar omdat ze niet in een boekje geloofden! 't Is toch wat, nietwaar?

Ik moet hierbij altijd denken aan Rowan Atkinson's meesterlijke sketch A Warm Welcome, waarin hij de Duivel speelt die een nieuwe lading zielen verwelkomt. Zie hier voor een transcriptie. (Het is de eerste paragraaf.) Het doet alleen geen recht aan de ongelofelijk goede mimiek van Atkinson tijdens de voorstelling.
Cymric, mooi gezegd =D> :!:
en dat stuk van Rowan Atkinson heb ik een keer gezien op tv, geweldig is die sketch! :lol: =D>

Groet,
Deadline
groet, Deadline

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 16 aug 2006 14:29

Cymric,

Nu we toch bezig zijn met sketches over het geloof, ik heb nog een aantal aardige quotes uit sketches van Bill Hicks (een inmiddels overleden stand-up comedian uit de V.S.) over het geloof:

Bill Hicks citaten:
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. That's the message we're brought up with, isn't it? Believe or die! 'Thank you, forgiving Lord, for all those options.'"
"Fundamentalist Christianity. Fascinating. These people actually believe the world is 12 thousand years old. Swear to God! Based on what? I asked them. 'Well, we looked at all the people in the Bible, and we added them up all the way back to Adam and Eve, their ages – 12 thousand years.' Well, how fucking scientific! Okay. I didn't know that you'd gone to so much trouble there. That's good.

You believe the world's 12 thousand years old? 'That's right.' Okay, I got one word to ask you. A one word question. Ready? 'Uh-uh.' Dinosaurs.

You know, the world's 12 thousand years old and dinosaurs existed, and they existed in that time ... you'd think it would have been mentioned in the fucking Bible at some point. 'And lo, Jesus and the disciples walked to Nazareth. But the trail was blocked by a giant brontosaurus ... with a splinter in his paw. And O, the disciples did run a-shrieking: "What a big fucking lizard, Lord!" But Jesus was unafraid, and he took the splinter from the brontosaurus's paw, and the big lizard became his friend. And Jesus sent him to Scotland where he lived in a loch for O, so many years, inviting thousands of American tourists to bring their fat fucking families and their fat dollar bills. And O, Scotland did praise the Lord: "Thank you, Lord. Thank you, Lord. Thank you, Lord."'"
"A lot of Christians wear crosses around their necks. You think when Jesus comes back, he ever wants to see a fucking cross? Kind of like going up to Jackie Onassis with a rifle pendant on, you know."
"Christianity has a built-in defense system: Anything that questions a belief, no matter how logical the argument is, is the work of Satan by the very fact that it makes you question a belief. It's a very interesting defense mechanism, and the only way to get by it – and believe me, I was raised Southern Baptist – is to take massive amounts of mushrooms, sit in a field and just go, 'Show me.'"
Groet,
Deadline
groet, Deadline

Otter
Forum fan

Bericht door Otter » 16 aug 2006 14:52

Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 16 aug 2006 15:06

cymric schreef:Inderdaad. Heb jij je erop voorbereid dat je je straks voor je heiligschennis tegenover Allah moet verantwoorden?
Hoeft niet. De koran is een afgeleide van..en staat lijnrecht tegenover de Bijbel ofwel datgene wat de Bijbel leert.

Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline » 16 aug 2006 15:14

Tamara schreef: Hoeft niet. De koran is een afgeleide van..en staat lijnrecht tegenover de Bijbel ofwel datgene wat de Bijbel leert.
Tamara,

voor zulke beweringen is er een mooi spreekwoord, deze luidt als volgt:
de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Groet,
Deadline
groet, Deadline

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 16 aug 2006 15:58

Tamara schreef:
cymric schreef:Inderdaad. Heb jij je erop voorbereid dat je je straks voor je heiligschennis tegenover Allah moet verantwoorden?
Hoeft niet. De koran is een afgeleide van..en staat lijnrecht tegenover de Bijbel ofwel datgene wat de Bijbel leert.
Natuurlijk hoeft dat wel. De koran staat immers lijnrecht tegenover de bijbel en datgene wat de koran leert. Ik zou me maar ernstig zorgen maken, als ik jou was---1,2 miljard mensen kunnen het niet verkeerd hebben!

Verder speel je een domme troef uit door afstamming ter sprake te brengen. Dan is christendom een copycat van judaïsme, dat op zijn beurt weer een copycat is van Egyptische en andere mysteriën (Horus, Mithras) die in dat gebied zijn ontstaan, die op hun beurt weer zijn afgeleid van nog oudere religies, tot je uiteindelijk bij natuurgodsdiensten en atheïsme eindigt. Christendom is een allegaartje van verhalen en mythes die rond het jaar 0 gangbaar waren.

Mijn punt is dat je je niet schijnt te beseffen (of wilt beseffen) dat jij anderen hun geloof niet gunt omdat jij het jouwe op volstrekt onnavolgbare gronden 'beter' vindt. Een moslim vindt jou een goddeloze afvallige; jij vindt de moslim een goddeloze afvallige. (Niet mekkeren: dat vind je---zoals blijkt uit je reactie---en bovendien laat je bijbeltje geen andere interpretatie toe.) Er is geen greintje bewijs dat het allemaal zo gegaan is als in de bijbel staat, maar toch accepteer je dit als 'echter' dan zoals het in de koran is opgeschreven. Dat is een volslagen arbitraire keuze, gemaakt op basis van culturele inprenting. Deze gevolgtrekking trapt elke basis onder je geloof vandaan en reduceert het tot één van de vele hersenspinsels die ons hedendaagse leven onnodig belemmert. Het betekent ook dat jouw fantasie exact evenveel geloofwaardigheid heeft als die van een moslim, en dus dat je terdege rekening moet houden met het feit dat jij in Allahs zwavelpoelen verdwijnt.

Maar tóch zul je blijven volhouden dat de bijbel het bij het rechte eind heeft. Leg eens uit, Tamara: wat gebeurt er met je als je je geloof vaarwel zou zeggen?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara » 16 aug 2006 16:33

cymric schreef:Verder speel je een domme troef uit door afstamming ter sprake te brengen. Dan is christendom een copycat van judaïsme, dat op zijn beurt weer een copycat is van Egyptische en andere mysteriën (Horus, Mithras) die in dat gebied zijn ontstaan, die op hun beurt weer zijn afgeleid van nog oudere religies, tot je uiteindelijk bij natuurgodsdiensten en atheïsme eindigt. Christendom is een allegaartje van verhalen en mythes die rond het jaar 0 gangbaar waren.
Hmm, die mening deel ik dus niet. Het Christendom is geent op het Jodendom. Dat gaat verder terug dan het jaar 0.
Mijn punt is dat je je niet schijnt te beseffen (of wilt beseffen) dat jij anderen hun geloof niet gunt omdat jij het jouwe op volstrekt onnavolgbare gronden 'beter' vindt.
Beter? In wat voor zin kan er dan sprake zijn van een betere waarheid?
Dat is een volslagen arbitraire keuze, gemaakt op basis van culturele inprenting. Deze gevolgtrekking trapt elke basis onder je geloof vandaan en reduceert het tot één van de vele hersenspinsels die ons hedendaagse leven onnodig belemmert. Het betekent ook dat jouw fantasie exact evenveel geloofwaardigheid heeft als die van een moslim, en dus dat je terdege rekening moet houden met het feit dat jij in Allahs zwavelpoelen verdwijnt.
Tenzij het niet als zodanig ooit is ingeprent. :wink:
Maar tóch zul je blijven volhouden dat de bijbel het bij het rechte eind heeft. Leg eens uit, Tamara: wat gebeurt er met je als je je geloof vaarwel zou zeggen?
Dan zou ik lijken op de golven van de zee, ongestadig op al mijn wegen..

Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope » 16 aug 2006 21:01

Vraag aan Tamara:
wat gebeurt er met je als je je geloof vaarwel zou zeggen?
Het antwoord van Tamara:
Dan zou ik lijken op de golven van de zee, ongestadig op al mijn wegen..
Dat is wel fraaier dan een brakend teefje (2 Petrus 2:22).

Misschien moet jij je geloof maar eens vaarwel zeggen. :wink:

Liefs,
Stan

Plaats reactie