"Kathedraal van zeker weten" ingestort...?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Mohawk
Geregelde verschijning

"Kathedraal van zeker weten" ingestort...?

Bericht door Mohawk » 19 mar 2016 01:18

zoekendegelovige schreef: Wat is er dan veranderd? De ‘kathedraal van zeker weten’ is ingestort: veel dogma’s en overtuigingen die altijd vanzelfsprekend waren, werden onzekerheden. De betovering is er af: ik geloof niet langer naïef en vol hoop en geloof dat we van heerlijkheid naar heerlijkheid gaan of dat er grootse dingen liggen te wachten, ook de betovering van een soort hemel op aarde te hebben gevonden is weg. Ik ken weinig mensen die hun geloof zo hebben ervaren, maar voor mij was het altijd wel zo en dat is er niet meer. Ik ben gede-radicaliseerd: de stelligheid waarmee ik geloofde in zaken als gebed, roeping etc is veranderd in voorzichtig spreken en twijfel.
Goed verhaal zoekendegolovige.

Een jaar of 10 geleden heb ik zelf op het punt gestaan om het bijltje erbij neer te gooien. Mijn moeder was op een gruwelijke, mensonterende manier gestorven terwijl zij haar leven aan God had gewijd en zéér gelovig was. Alles wat ik daarvoor dacht zeker te weten stortte in. Ze had altijd voor anderen klaargestaan, kon haar mond niet houden over Jezus, geloofde in genezing, geloofde in de opname, geloofde dat de bijbel het woord van God was etc. Van kinds af aan ben ik door haar met geloof geconfronteerd en denk ik erover na.

Op het moment dat ik het niet meer trok om te kunnen geloven kwam het Woord mij gelukkig tegemoet. Ineens kwam ik openbaringen tegen op het internet. Ik herkende Zijn stem in geschriften van Emanuel Swedenborg, Jacob Lorber, Gottfried Mayerhöfer en Bertha Dudde. Er ging een nieuwe wereld voor me open, het was alsof de sluier van mijn geloof werd opgelicht. Het boek 'De jeugd van Jezus' van Jacob Lorber heeft mij stevig aan het denken gezet over de gevestigde kerk-ideeën. Maar vooral de geschriften van Bertha Dudde hebben mijn kijk op de bekende leerstellingen van kerken compleet veranderd.

De kerk heb ik 20 jaar geleden al verlaten maar mijn geloof is nu sterker dan voorheen. Het is jammer dat het zo gaat, ik heb geen behoefte meer om mij tussen kerkgangers te begeven, het is niet anders.

Ik wens je veel wijsheid toe in je zoektocht, het is de moeite waard.

Groet, Mohawk
Dit was een reactie op en afgesplitst van Welkom in mijn zoektocht In overleg de titel gewijzigd. Maria

dikkemick
Ontoombaar

Re: Welkom in mijn zoektocht

Bericht door dikkemick » 19 mar 2016 10:26

Op het moment dat ik het niet meer trok om te kunnen geloven kwam het Woord mij gelukkig tegemoet. Ineens kwam ik openbaringen tegen op het internet
Klinkt ook als een soort zoektocht.
Welke religies/geloven heb je allemaal afgewogen tegen elkaar?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 19 mar 2016 10:42

Mohawk,

Zoveel boeken om bevestiging te vinden van je geloof in de christelijke god.
Je zou eens "God is not great" van Christopher Hitchens moeten lezen, of "Losing Faith in Faith" van Dan Barker.
Of is dat een stap te ver?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk » 19 mar 2016 11:08

dikkemick schreef:
Op het moment dat ik het niet meer trok om te kunnen geloven kwam het Woord mij gelukkig tegemoet. Ineens kwam ik openbaringen tegen op het internet
Klinkt ook als een soort zoektocht.
Welke religies/geloven heb je allemaal afgewogen tegen elkaar?
Ik heb geen religies en geloven tegen elkaar afgewogen. Wel heb ik gezocht naar antwoorden op talloze vragen waar ik mee opgezadeld was door het gedachtegoed van mijn moeder.

Maria
Moderator

Re: Titel te kiezen door Mohawk

Bericht door Maria » 19 mar 2016 11:19

Bericht van Welkom in mijn zoektocht afgesplitst.
Voor nieuwelingen: Lees even Forum Persoonlijk
Voor oudgedienden: dito.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk » 19 mar 2016 11:29

Erik schreef:Mohawk,

Zoveel boeken om bevestiging te vinden van je geloof in de christelijke god.
Je zou eens "God is not great" van Christopher Hitchens moeten lezen, of "Losing Faith in Faith" van Dan Barker.
Een jaar of zeven geleden ben ik gestopt met het lezen van boeken en druk geweest met van alles en nog wat. De boeken en auteurs die je noemt ken ik niet. Wil je me ook duidelijk maken waarom ik vooral deze boeken eens zou moeten lezen. Wat bijvoorbeeld zijn voor jou de eyeopeners in deze boeken en tot welke conclusie leiden die voor jou. Voor mij is niets een stap te ver maar ik heb geen tijd om alle boeken te lezen die er zijn over dit onderwerp. Ik ben niet op zoek naar informatie maar naar woorden van liefde, wijsheid en kracht.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 mar 2016 11:48

Mohawk schreef: Voor mij is niets een stap te ver maar ik heb geen tijd om alle boeken te lezen die er zijn over dit onderwerp. Ik ben niet op zoek naar informatie maar naar woorden van liefde, wijsheid en kracht.
Duidelijk.
Maar je blijft wel uitgaan van de basis van waar jouw moeder je heeft "opgezadeld"?

Zoeken naar "liefde, wijsheid en kracht"; Is dat niet wat we allemaal wel in meerdere of mindere mate doen?
En dat niet alleen binnen je eigen kenniswereld, maar universeel.

Ik denk, dat dit ook is wat Dikkemick bedoelt.
Waarom niet (even) je basiskennis opzij gezet om het voor zover mogelijk te objectiveren en te proberen hier meer over te weten te komen in de algemene wereldliteratuur?

Natuurlijk is dat ondoenlijk voor één persoon.
Maar daarom ben je hier best wel op een goede plek om je daarmee te helpen.
Ga er echter wel vanuit, dat die op een zoveel mogelijk dogma (leerstelling) vrije manier zal zijn.
Zie de doelstellingen hier.

Je hebt dat in zekere zin al wel proberen te doen begrijp ik, maar waarom blijven hangen in een andere leerstelling?
Er is nog zoveel te leren. :wink:

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 mar 2016 12:10

Erik schreef: Je zou eens "God is not great" van Christopher Hitchens moeten lezen, of "Losing Faith in Faith" van Dan Barker.
Mohawk schreef:Wil je me ook duidelijk maken waarom ik vooral deze boeken eens zou moeten lezen. Wat bijvoorbeeld zijn voor jou de eyeopeners in deze boeken en tot welke conclusie leiden die voor jou.
Niet om direct weer conclusies over te nemen van anderen.
Maar om te helpen objectiveren is het soms handig ook andere zienswijzen te leren kennen over datgene wat je binnen een bepaalde groep hebt geleerd en wat je met de paplepel is ingegoten.

Daarvoor moet je misschien toch bij die bron zijn, maar dan gelezen en uitgelegd door mensen, die het ook meer objectief konden lezen, dan mensen die de Bijbel bijna uit hun hoofd kennen, maar de uitleg ervan en de interpretaties van anderen overnamen.
Dat is waarin velen je hier zijn voorgegaan, oa. ook ik.
Zelf de bronnen lezen zonder voorgekleurde bril.
Niet direct overnemen, maar gebruiken als onderdeel voor je eigen meningsvorming.

Als je geholpen kunt worden bij het afstand nemen van dogma's en leerstellingen, van meningen van anderen om je eigen overtuigingen aan op te hangen, dan beloof ik je een geheel nieuwe en prachtige zienswijze op het universele van liefde en wijsheid, met inachtneming van ook de feilbaarheid van mensen daarin.

En die is dan niet meer van iemand anders, waarvan je een mening overneemt en die je moet geloven, maar helemaal van jouzelf.

Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk » 19 mar 2016 12:34

Een jaar of tien geleden heb ik alles overboord gegooid wat ik dacht te weten. Ik was verschrikkelijk kwaad op alles wat me op de mouw was gespeld en heb het uitgeschreeuwd naar God. Dat als Hij werkelijk bestond er ook recente openbaringen moesten zijn van Zijn woord en zo niet dat ik dan weigerde verder in Hem te geloven. Nog dezelfde dag vond ik wat ik zocht en heb gedurende een jaar of drie alles verslonden wat ik aangeboden kreeg. Daarna ben ik gestopt met lezen en ben verder gegaan met nadenken.

Omdat ik er benieuwd naar ben hoe anderen in het leven staan heb ik mij aangemeld op dit forum. Juist door met elkaar van gedachten te wisselen kan een zuiver inzicht bevestigd worden.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 mar 2016 13:00

Mohawk schreef: De kerk heb ik 20 jaar geleden al verlaten maar mijn geloof is nu sterker dan voorheen. Het is jammer dat het zo gaat, ik heb geen behoefte meer om mij tussen kerkgangers te begeven, het is niet anders.
Hoe weet je dat je geloof sterker is geworden, waar merk je dit aan?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk » 19 mar 2016 13:12

Maria schreef:
Mohawk schreef: Voor mij is niets een stap te ver maar ik heb geen tijd om alle boeken te lezen die er zijn over dit onderwerp. Ik ben niet op zoek naar informatie maar naar woorden van liefde, wijsheid en kracht.
... waarom blijven hangen in een andere leerstelling? Er is nog zoveel te leren. :wink:
Ik wil juist niet blijven hangen of belanden in een leerstelling in de zin van één bepaald gedachtegoed. Wat mij betreft staat alles ter discussie vooral hetgeen ik zelf geloof. Dat neemt niet weg dat het gedachtegoed van mijn moeder de moeite waard was om verder te onderzoeken. Dat ik uiteindelijk tot de conclusie ben gekomen dat dit voor een groot deel dwaling was doet daar niets aan af. Het leidde wel tot een zoektocht die mij tot op de dag van vandaag bezig houdt en waarvan ik niet zou wensen dat ik die niet had.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 mar 2016 13:32

Maar nu snap ik alleen niet: Is je geloof (dat sterker is geworden) nu gebaseerd op geloof (faith) of (openbarings)kennis?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 19 mar 2016 13:37

Het kan toch raar lopen met gedachtegangen van gelovige mensen.
In mijn zoektocht naar wat het christendom inhoudt en naar wat de aard van god is zoals hij in de bijbel wordt beschreven werd ik alleen maar bozer op die (imaginaire) god.
Hoe meer ik in de bijbel las hoe meer mijn verbijstering en afschuw toenamen.
Na inmiddels een aantal decennia van lezen en nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat god niet bestaat en mocht ik het toch mis hebben dan wil ik op geen enkele wijze geassocieerd worden met die christelijke god.
Het lijkt me namelijk evident dat de christelijke god een jaloerse, moordzuchtige, bloeddorstige, krankzinnige redenaties hanterende, sadistische smeerlap is.
God is in mijn ogen een smerige rat die verdelgd dient te worden.
Dit lijkt voor sommigen wellicht een wat "over the top" uitspraak maar ik heb me heel sterk ingehouden en me, naar mijn eigen mening, mild uitgedrukt.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 19 mar 2016 13:43

Mohawk schreef: Dat neemt niet weg dat het gedachtegoed van mijn moeder de moeite waard was om verder te onderzoeken. Dat ik uiteindelijk tot de conclusie ben gekomen dat dit voor een groot deel dwaling was doet daar niets aan af. Het leidde wel tot een zoektocht die mij tot op de dag van vandaag bezig houdt en waarvan ik niet zou wensen dat ik die niet had.
Dat begrijp ik.

Eerder schreef je:
Op het moment dat ik het niet meer trok om te kunnen geloven kwam het Woord mij gelukkig tegemoet. Ineens kwam ik openbaringen tegen op het internet. Ik herkende Zijn stem in geschriften van Emanuel Swedenborg, Jacob Lorber, Gottfried Mayerhöfer en Bertha Dudde.
Mijn directe vraag moet zijn.
Waarom denk je dat de overtuiging van je moeder een dwaling was en de datgene, wat de mensen die je hier noemt schreven, niet?

Nu bedoel ik dit niet inhoudelijk, want ik ken je moeder en dus ook haar geloof niet, evenmin als ik thuis ben in het geloof van deze mensen.
Alleen dat deze laatsten ook van dwalingen beschuldigd zijn.

Wat maakt iets tot een waarheid en wat maakt iets tot een dwaling?

Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk » 19 mar 2016 13:44

PietV. schreef:
Mohawk schreef: De kerk heb ik 20 jaar geleden al verlaten maar mijn geloof is nu sterker dan voorheen. Het is jammer dat het zo gaat, ik heb geen behoefte meer om mij tussen kerkgangers te begeven, het is niet anders.
Hoe weet je dat je geloof sterker is geworden, waar merk je dit aan?
Goede vraag… In tegenstelling tot voorheen weet ik nu wat ik geloof. Ik heb het gevoel dat alles op zijn plaats is gevallen hoewel er zat vragen overblijven. Het is alsof de verwarring is opgeheven die ik vroeger had met betrekking tot geloofsvragen en levensvragen in het algemeen. Daarbij heeft vooral de periode van nadenken geholpen zonder input uit het lezen van boeken.

Gesloten