De genealogie van Jezus in Mattheus en Lucas

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Urbanfolkie84

De genealogie van Jezus in Mattheus en Lucas

Bericht door Urbanfolkie84 » 30 jan 2016 21:24

Ik had vandaag een discussie met iemand over de betrouwbaarheid van de Evangeliën. Ik opperde dat ze niet historistisch betrouwbaar waren en hij van wel. Ik gaf als voorbeeld dat de stambomen in Mattheus en Lucas verschillen. Wie is bijvoorbeeld de vader van Jozef vroeg ik. In Mattheus is dat Jakob en in Lucas is dat Eli. Ik kreeg als respons dat de stamboom van Lucas die van Maria was en dat Jozef daar stond vermeld omdat hij de schoonzoon was. Ik vond het argument niet al te geloofwaardig maar ik heb niet genoeg kennis om het te weerleggen ondanks dat ik zijn argument vond stinken. Ik weet dat Bart Ehrman dit verschil ook vaak gebruikt als voorbeeld waarom de evangeliën niet betrouwbaar zijn. Ik acht die man hoog in dus dat hij het tegenargument niet kent, lijkt me onmogelijk.

Zijn er hier toevallig mensen die weten hoe het zit? Heeft hij gelijk of is dit de zoveelste slechte apologetische actie?

Dank je!

dikkemick
Ontoombaar

Re: De genealogie van Jezus in Mattheus en Lucas

Bericht door dikkemick » 30 jan 2016 21:53

Welkom en zie: http://www.freethinker.nl/artikelen/chr ... evangelien" onclick="window.open(this.href);return false;
Voldoende informatie lijkt me. Geschreven door rereformed.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Urbanfolkie84

Re: De genealogie van Jezus in Mattheus en Lucas

Bericht door Urbanfolkie84 » 04 feb 2016 11:10

Thanks! :)

Plaats reactie