Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hoe beoordeel jij de dominee?

Maatschappelijk relevant
6
12%
Positief
3
6%
Gematigd positief
4
8%
Neutraal
8
16%
Overwegend negatief
15
30%
Negatief
9
18%
Dorpsgek
5
10%

Totaal aantal stemmen: 50

dikkemick
Ontoombaar

Re: Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee

Bericht door dikkemick » 20 dec 2015 11:13

PietV. schreef:Er zijn weer 2 stemmen bij gekomen. Het lijkt er op dat vrijdenkers predikanten niet erg hoog hebben zitten.
Tja...Laat het eens invullen door cip-leden. En ik denk als vrijdenkenker zich (kunnen) verplaatsen in deze groep, de stemming anders zou uitvallen. Ieder nadeel heb z'n voordeel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 dec 2015 11:20

Ze kunnen hier lid worden en meestemmen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus » 11 feb 2016 13:48

De dominee kost in ieder geval bakken met geld. In onze kerk staat er inclusief pensioenpremies en opleidingskosten 2 ton op de begroting voor de predikant. Best wel bijzonder dat leden gemiddeld 350 Euro per jaar betalen zodat de dominee een beetje riant kan leven en de pensioenpot gevuld blijft. Voor dat geld heb je ook twee seizoenskaarten van een mooie voetbalclub en daar heb je toch veel meer plezier aan. Ook twee diensten per weekend =D>

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 11 feb 2016 14:05

ingenieus schreef:De dominee kost in ieder geval bakken met geld. In onze kerk staat er inclusief pensioenpremies en opleidingskosten 2 ton op de begroting voor de predikant. Best wel bijzonder dat leden gemiddeld 350 Euro per jaar betalen zodat de dominee een beetje riant kan leven en de pensioenpot gevuld blijft. Voor dat geld heb je ook twee seizoenskaarten van een mooie voetbalclub en daar heb je toch veel meer plezier aan. Ook twee diensten per weekend =D>
Dan moet je behoren bij een "afgescheiden" kerk van bevindelijke snit.... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 11 feb 2016 14:21

ingenieus schreef:De dominee kost in ieder geval bakken met geld. In onze kerk staat er inclusief pensioenpremies en opleidingskosten 2 ton op de begroting voor de predikant. Best wel bijzonder dat leden gemiddeld 350 Euro per jaar betalen zodat de dominee een beetje riant kan leven en de pensioenpot gevuld blijft. Voor dat geld heb je ook twee seizoenskaarten van een mooie voetbalclub en daar heb je toch veel meer plezier aan. Ook twee diensten per weekend =D>
Gelukkig leven we in een land waar niemand van overheidswege verplicht wordt naar een kerk te gaan.
Het is dus maar net waar je je geld aan uit wilt geven, ik elk geval niet aan vanaf een tribune voetbal kijken.
NB: Doe wel en zie niet om.

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 11:34

Nou,. ik zou zeggen dat forumleden van freethinker.nl ze niet erg hoog hebben zitten. Dat lijkt me een correctere verwoording.

Ik heb 'gematigd positief'' gestemd. Hangt natuurlijk af van de dominee in kwestie, maar iemand die mensen helpt de Bijbel te begrijpen, die mensen helpt bij hun religieuze zoektocht, die mensen assisteert met persoonlijke vraagstukken, en die theologie en psychologie in behapbare brokken goed weet te verkopen, die verdient mijn waardering zeker!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 apr 2016 11:50

Studentvanhetleven schreef:. . . .maar iemand die mensen helpt de Bijbel te begrijpen, die mensen helpt bij hun religieuze zoektocht. . . .
Maar Numeri 31 begrijpt de Dominee ook niet! (gelukkig maar)
Ik wens u alle goeds

Studentvanhetleven

Bericht door Studentvanhetleven » 02 apr 2016 12:07

Projecteer je eigen onbegrip vooral niet op anderen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 apr 2016 14:14

Studentvanhetleven schreef:Projecteer je eigen onbegrip vooral niet op anderen.
Peter van Velzen projecteert helemaal niets. Hij is maandenlang in een diepgaand gesprek gewikkeld geweest met een hoogopgeleide dominee en refereert aan wat deze op dit forum ons liet weten over dit soort gruwelteksten:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... p?p=474605" onclick="window.open(this.href);return false;#p474605
Born OK the first time

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 apr 2016 14:12

Het is een leuke poll en ik heb op "negatief" gestemd.
Waarom?
Ik kom uit een familie van "dominee's" maar ik ken ook veel "gewone" Bijbelleraren. En ik meen dat ik wel aardig onderscheid kan maken tussen beide "groepen".
Dominee is volgens mij een onbeschermd beroep en iedereen kan zich dominee noemen.
Ik kan daar heel veel over vertellen, maar ga eigenlijk maar af op wat de Bijbel hierover zegt.
De Bijbel kent al heel vroeg: gelovigen, ongelovigen, profeten en later apostelen .... Ooit sprak de Schepper via de profeten volgens Hebr. 1 vers 1 maar nu spreekt Hij door de Zoon ( het Woord).
Zolang iemand een bediening heeft dat hij of zij via het Woord spreekt en ik controleer dat , is hij een leraar, n.l. een herder zoals een taalkundige begrip ( hendiadys) ook aangeeft.
De leraar of de herder heeft een dienende functie t.a.v. de kudde of de toehoorders.
Zodra ik merk dat deze persoon een leidende en dominante functie inneemt ben ik weg.
Kort door de bocht. Maar zo ervaar en zie ik mijn waardering.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 apr 2016 15:31

Wilsophie schreef:Het is een leuke poll en ik heb op "negatief" gestemd.
Waarom?
Ik kom uit een familie van "dominee's" maar ik ken ook veel "gewone" Bijbelleraren. En ik meen dat ik wel aardig onderscheid kan maken tussen beide "groepen".
Welkom Wilsophie. Misschien wil je je nog wat nader voorstellen in het subforrum "even voorstellen"?
Je familie lijkt me voor veel forumleden zeer interessant.
Ik wens u alle goeds

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 01 mei 2016 14:40

Hallo Peter, volgens mij ben ik niet echt nieuw. Ik kwam hier "ooit", maar ik wil me best voorstellen hoor.
Ik ben geregistreerd in 2011. Toch?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 mei 2016 15:23

Klopt Wilsophie.
En in 2013 heb je een bericht geplaatst zag ik.
Welkom back dan ook van mij.
Ga je nu wat meer schrijven denk je?
Een intro in "Voorstellen" kan een mooie start zijn.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Jist
Forum fan

Bericht door Jist » 11 jun 2016 19:05

Overwegend negatief
Het is gewoon een "goddelijke" versie van netwerkmarketing, ergo legale oplichting.
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 aug 2016 20:26

@ Babbel
Ik zou graag willen, dat je dit verduidelijkt.
Op een manier die we bij Freethinker graag willen.
Zie doelstellingen bij de forumregels.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie