Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hoe beoordeel jij de dominee?

Maatschappelijk relevant
6
12%
Positief
3
6%
Gematigd positief
4
8%
Neutraal
8
16%
Overwegend negatief
15
30%
Negatief
9
18%
Dorpsgek
5
10%

Totaal aantal stemmen: 50

Fenomeen
Superposter

Re: Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee

Bericht door Fenomeen » 09 jan 2017 23:13

Piet heeft meneer pastoor exact omschreven:
Nu zijn er uiteraard ook dominees die naast persoonlijke interesse en meelevendheid, blijk geven dat ze met beide benen buiten de Bijbel staan. En eigenlijk beamen ze, niet altijd hardop, dat het geloof noodzakelijke ballast is waar ze van tijd tot tijd best zonder kunnen.
Als het specifiek om het beroep gaat wordt het; maatschappelijk relevant.
Voor mij is het een vriend, een warm, lief ruimdenkend mens.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 10 jan 2017 09:41

Wim_1946 schreef:Ik vond het niet zo moeilijk. Ik besef heel goed dat er dominees bestaan die integer en humaan handelen, zeker naar zijn/haar geloofsgenoten toe, vooral in omstandigheden waarbij iemand uit de kerkgenootschap in grote nood verkeert, bijvoorbeeld bij ernstige ziekte van zichzelf of dierbaren of verlies van een dierbare.
Op dit soort humane dominees zal ik qua mens geen kritiek leveren.
Ik zou niet eens meer weten wat ik heb gestemd..., voor alle opties valt wat te zeggen....Ik ken veel predikanten persoonlijk en meestal zijn het integere en humane mensen. Moet ook wel: je hele werk bestaat uit contact met mensen die je ook nog eens vaak in persoonlijke nood tegen komt ( ziekte, sterfbedden ) Uiteraard zijn er ook van de categorie "preektijgers", die opbloeien als ze de "houten broek" aantrekken ( preekstoel .... :wink: ) en die horken zijn in de persoonlijke contacten. En soms heb je schapen met vijf poten ( die natuurlijk de idolen van alle gemeentes zijn): Pastorale "preektijgers" , die ook nog leiding kunnen geven , en vergaderen , en, en, en.....En die ergens rond hun vijftigste in een burn-out van hier tot Tokio belanden.
Wim_1946 schreef: Het gaat mij echter om het beroep dat zo iemand uitoefent. Ik zie een dominee beroepsmatig beschouwd eigenlijk als een kruising tussen een oplichter en een dorpsgek.
Oplichter omdat hij een ondeugdelijk product of liever nog producten verkoopt. Ondeugdelijke producten zijn zaken die niet werken, of wat in de praktijk niet kan worden aangetoond dat het werkt. Bij deze producten kan o.a. worden gedacht aan de genade van jezus, de liefde van god en het eeuwige leven. Allemaal dingen die compleet op niets zijn gebaseerd.
Het probleem is dat ze zelf.....het meeste zijn opgelicht....De meeste hebben wel weet van gedachten en ideeen dat rondom hun producten een sfeer hangt van niet werkzaamheid..Maar zolang het zelf je geloof is en je weet hebt dat God je gebruikt dan blijven dat juist "aanvechtingen" van de Satan en je eigen "zondige bestaan".. Moet je net zo hard tegen verzetten als je gelovigen......en als je die ervaring zelf ook hebt ....kun je dat ook goed overdragen....
Wim_1946 schreef: Net als bij een oplichter heeft zo'n dominee financieel gewin bij het oplichten van zijn geloofsgenoten in de vorm van zijn/haar salaris, opgebracht uit de bijdragen van de kerkleden.
financieel drijft niet veel dominees...om met een universitaire studie soms nog te moeten "sabbelen"? En dan ook nog eindeloos veel kritiek over je heen te krijgen...in een tijd dat kerken alleen maar krimpen . Zonder een idee te hebben dat je werkzaam bent voor God, zullen de meeste predikanten zeggen dat ze er meteen mee stoppen zouden....De binding met geloof houdt ze in het gareel.......en dan hebben we het niet over de Pastoor.....die moet het ook nog zonder levensgezel doen......dubbele kwelling.
Wim_1946 schreef: Dorpsgek omdat ik niet kan begrijpen dat iemand na een langdurige studie, waarbij het bestaan van god en hetgeen in de bijbel staat dagelijks wordt bestudeerd nog steeds denkt dat god bestaat en dat wat in de bijbel staat waar is en bovendien moreel gesproken te tolereren valt, hetgeen gezien het bloeddorstige, psychopathische karakter van die bijbelse god toch niet te rijmen valt met hedendaagse opvattingen over rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, zoals die b.v. verwoord zijn in de universele verklaring van de rechten van de mens.
Zoals aangegeven : ze zijn zelf opgelicht...en hun geloof "bezit" hun.....en als ze wel geopende ogen hebben gekregen...dan is alles van de negatieven zwarte kant van God "kaltgesteld". Dan blijft er meestal niet veel over dan een goede maatschappelijk werker...., niets mis mee.....maar omdat nog een dominee te noemen?
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 10 jan 2017 10:36

Wim_1946 schreef:Dorpsgek omdat ik niet kan begrijpen dat iemand na een langdurige studie, waarbij het bestaan van god en hetgeen in de bijbel staat dagelijks wordt bestudeerd nog steeds denkt dat god bestaat en dat wat in de bijbel staat waar is en bovendien moreel gesproken te tolereren valt, hetgeen gezien het bloeddorstige, psychopathische karakter van die bijbelse god toch niet te rijmen valt met hedendaagse opvattingen over rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, zoals die b.v. verwoord zijn in de universele verklaring van de rechten van de mens.
In de christelijke hoek waar mijn historie ligt, zie ik dat er steeds minder dominees een afgemaakte universitaire opleiding godgeleerdheid hebben. Meer en meer predikanten hebben "iets" op een bijbelschool geleerd. Misschien wel een logisch vervolg op hetgeen jij hier schrijft. Bij een kortere, simpele en "gekleurde" studie, heb je meer kans op dominees die van nature al niet zo goed kunnen leren, een lager niveau is immers makkelijker te halen. Op zulke plekken wordt het filosoferen ook niet onderwezen, misschien zelfs wel afgeleerd ( bij studenten die wel kunnen nadenken). Blijkbaar is er een behoefte aan dit soort dominees.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 10 jan 2017 13:16

Boerenverstand schreef:In de christelijke hoek waar mijn historie ligt, zie ik dat er steeds minder dominees een afgemaakte universitaire opleiding godgeleerdheid hebben. Meer en meer predikanten hebben "iets" op een bijbelschool geleerd. Misschien wel een logisch vervolg op hetgeen jij hier schrijft. Bij een kortere, simpele en "gekleurde" studie, heb je meer kans op dominees die van nature al niet zo goed kunnen leren, een lager niveau is immers makkelijker te halen. Op zulke plekken wordt het filosoferen ook niet onderwezen, misschien zelfs wel afgeleerd ( bij studenten die wel kunnen nadenken). Blijkbaar is er een behoefte aan dit soort dominees.
Inderdaad, omdat een universitaire theologie-opleiding de bezigheid is van euthanasie op het christelijk geloof uit te voeren. Je komt ze steeds minder tegen omdat de kerken die hen onderhouden uitsterven.
Bijbelschoolopleidingen zijn werktuigen van het fundamentalistische geloof. Fundamentalisme is de enige manier waarop traditionele religieuze boekgeloven onze moderne tijd kunnen weerstaan, de enige vorm van geloof die gelovigen die ertoe behoren in het gareel houdt en die zelfs aan werving kan doen.
Born OK the first time

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 10 jan 2017 14:12

Boerenverstand schreef:[
In de christelijke hoek waar mijn historie ligt, zie ik dat er steeds minder dominees een afgemaakte universitaire opleiding godgeleerdheid hebben. Meer en meer predikanten hebben "iets" op een bijbelschool geleerd. Misschien wel een logisch vervolg op hetgeen jij hier schrijft. Bij een kortere, simpele en "gekleurde" studie, heb je meer kans op dominees die van nature al niet zo goed kunnen leren, een lager niveau is immers makkelijker te halen. Op zulke plekken wordt het filosoferen ook niet onderwezen, misschien zelfs wel afgeleerd ( bij studenten die wel kunnen nadenken). Blijkbaar is er een behoefte aan dit soort dominees.
In de PKN, mijn roots, zijn er nu nog alleen universitaire predikanten toegestaan... ( al was het op een aantal synodes een discussie punt ).....maar het aantal HBO "pastors" groeit als kool.......maar dat heeft met een ander aspect van secularisatie te maken:...geld gebrek....krimpende gemeentes kunnen zelfs geen deeltijd predikanten meer betalen.. HBO-achtige pastors kosten gewoon heel veel minder centjes....erg sneu allemaal.....alsof die wel van zo'n salaris kunnen leven....Maar goed zijn meestal ook dames die in deeltijd "werken" ....Papa heeft dan een kerk-dag....

Ze mogen ook scraments handelingen gaan doen, na een bijscholings cursus....Dus zeg maar een soort gedoog constructies voor toch het complete takenpakket van predikant.........zo werkt dat altijd in de kerk.......het kan niet/mag niet en heel langzaam laat je het gewoon gebeuren........de gene die het helemaal niks vinden , stappen er weer uit een ReReformeren zich opnieuw.....wat zijn mensen toch een vreemde dieren.....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 13 jan 2017 10:31

Waarom? schreef: In de PKN, mijn roots, zijn er nu nog alleen universitaire predikanten toegestaan... ( al was het op een aantal synodes een discussie punt ).....maar het aantal HBO "pastors" groeit als kool.......maar dat heeft met een ander aspect van secularisatie te maken:...geld gebrek....krimpende gemeentes kunnen zelfs geen deeltijd predikanten meer betalen.. HBO-achtige pastors kosten gewoon heel veel minder centjes....erg sneu allemaal.....alsof die wel van zo'n salaris kunnen leven....Maar goed zijn meestal ook dames die in deeltijd "werken" ....Papa heeft dan een kerk-dag....
Geldgebrek, lege kerken en moeite om de organisatie in stand te houden. Het financiële tekort is relatief, de PKN heeft nog ergens een miljard op de bank staan. Maar dit schijnt weer benut te moeten worden voor missionaire projecten. Of men doet nog fermere uitspraken, zoals Elsbeth Gruteke bij Jacobine op Zondag. Namelijk dat de kerk de plek moet worden waar gelovigen en niet gelovigen zich verzamelen. Ja, als er niemand meer komt dan moeten wij weer bijspringen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 13 jan 2017 10:50

PietV. schreef:
Geldgebrek, lege kerken en moeite om de organisatie in stand te houden. Het financiële tekort is relatief, de PKN heeft nog ergens een miljard op de bank staan. Maar dit schijnt weer benut te moeten worden voor missionaire projecten. Of men doet nog fermere uitspraken, zoals Elsbeth Gruteke bij Jacobine op Zondag. Namelijk dat de kerk de plek moet worden waar gelovigen en niet gelovigen zich verzamelen. Ja, als er niemand meer komt dan moeten wij weer bijspringen.
Dag PietV,

Wat jij doet is hetzelfde als een overheid die zegt dat zij geen geldgebrek hebben omdat de pensioenpotten van burgers nog erg veel geld hebben of die van bedrijven en daarom wel kunnen worden overgeheveld. Dat heet in normale woorden....diefstal.....of confiscatie onder dwang ( eufemisme voor diefstal door overheid of overkoepelend orgaan)
Geld zit in de PLAATSELIJKE gemeentes en ook nog voor een gedeelte in bezittingen/gelden met een diaconaal doel...( dat mag al helemaal nooit voor kerkelijke doeleinden worden gebruikt....een ergere vorm van diefstal is al helemaal niet denkbaar )

Plaatselijke gemeentes moeten hun eigen predikanten /gebouwen onderhouden....het is zelfs zo dat voor een ieder uit te brengen beroep de classis toestemming moet geven of dat financieel uit kan....en dus soms niet gegeven wordt. En er zijn plaatselijke gemeentes die erg veel geld /bezittingen hebben maar dat is geen direct "bovenplaatselijk" eigendom. Wel dat het niet overdraagbaar is bij een scheuring en dat degene die met de meeste leden achter blijft de eigendommen naar rato zou krijgen ( zoals bij alle NIET Hervormde gemeentes gebeurt of zou gebeuren). Bij fusie in 2004 kregen de HHK vaak wel gelden overgedragen maar dat was geen plicht of recht maar werd uitgevoerd door de commissie "bijzondere zorg". En dat alleen voor Hervormde Gemeentes, voor het Gereformeerde Synodale stuk golden andere regels. Er was juridisch gezien recht op NUL voor de HHK ( wat tijdens de Doleantie eind 19e eeuw keihard werd gehandhaafd, dat wilden ze maar niet opnieuw doen....nu Hervormd en de voormalig Dolerenden ( Gereformeerden Synodaal ) weer bij elkaar kwamen...... :D )

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jan 2017 11:14

PietV. schreef:Of men doet nog fermere uitspraken, zoals Elsbeth Gruteke bij Jacobine op Zondag. Namelijk dat de kerk de plek moet worden waar gelovigen en niet gelovigen zich verzamelen. Ja, als er niemand meer komt dan moeten wij weer bijspringen.
Vergelijk de politiek van de Lutherse kerk in Zweden. Om maar zoveel mogelijk mensen bij de Lutherse kerk aangesloten te houden (die automatisch kerkbelasting afdragen), hebben ze er letterlijk alles aan gedaan om niemand meer enige verplichtingen op te leggen. Aangezien één derde van mensen die bij de Lutherse kerk zijn aangesloten hun kinderen niet meer laat dopen, en enkel een derde van de jongeren die ingeschreven zijn belijdenis doet, heeft de aartsbisschop al in 2002 laten weten dat men om goed christen te zijn in geen enkel wonder meer hoeft te geloven, en dat men geen enkel dogma behoeft te onderschrijven. Ook behoeft men niet gedoopt te zijn om lid te zijn. Ook heeft men frases uit het moslimgeloof overgenomen om de gemeenschappelijke basis met dat geloof te benadrukken.
Born OK the first time

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 13 jan 2017 11:37

Laat verwoesten van Kerken maar aan de kerk zelf over....., volgende artikel in de volkskrant (achter betaalmuur )

http://www.volkskrant.nl/opinie/-aartsb ... ~a4447527/" onclick="window.open(this.href);return false;
'Aartsbisschop verwóést het bisdom'
Toine Heijmans in Saasveld
De aartsbisschop is kwaad op een enthousiaste kerk.

Katholieke kerken sterven bij de vleet - behalve deze dus. Ook deze kerk is te groot voor het dorp, met een toren die voor de helft uit spits bestaat. Maar hij leeft nog. Dat is een wonder. Als de klokken luiden trillen de straatstenen mee.

In Saasveld zijn ze niet meer zo katholiek. Maar met z'n allen zamelden ze wel in tien jaar tijd 7 ton in voor twee renovaties, want het geloof mag dan verloren zijn, de kerk laten ze niet gaan. Het is 'een clubhuis', zegt de één, de ander zegt: 'Het dorp en de kerk zijn één.

Verder lezen?
Wat achter de betaalmuur zit verwijderd en vervangen door de korte intro. Een korte inhoud geven als je die wil benoemen. Forumregels A8 Maria

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 13 jan 2017 13:11

Waarom? schreef: Dag PietV,
Wat jij doet is hetzelfde als een overheid die zegt dat zij geen geldgebrek hebben omdat de pensioenpotten van burgers nog erg veel geld hebben of die van bedrijven en daarom wel kunnen worden overgeheveld. Dat heet in normale woorden....diefstal.....of confiscatie onder dwang ( eufemisme voor diefstal door overheid of overkoepelend orgaan)
Geld zit in de PLAATSELIJKE gemeentes en ook nog voor een gedeelte in bezittingen/gelden met een diaconaal doel...( dat mag al helemaal nooit voor kerkelijke doeleinden worden gebruikt....een ergere vorm van diefstal is al helemaal niet denkbaar )
Ik blijf keurig met mijn handen uit de riant gevulde PKN pot. Ze draaien er zelf maar om heen. Het gaat om een pinbaar bedrag.

http://www.human.nl/blog/daily-pam/3-november.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens een ingewijde gaat het om nog meer geld, nu komt het onroerend goed ook in beeld

http://www.hetgoedeleven.com/2016/04/19 ... ernieuwen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook benoemt Plaisier dat het oppotten van geld door kerken geen goed idee is. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. Plaisier: "Dat is zonde. Maar een gemeente waar het geld rijkelijk vloeit, kan ook denken aan andere gemeenten die iets nodig hebben, of aan de landelijke organisatie. Geld kan nog beter in rook opgaan dan dat het in een kast bij de mottenballen ligt."
Arjen Plaisier komt binnenkort bij mij de kachel aanmaken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jan 2017 17:15

PietV. schreef:
Arjen Plaisier komt binnenkort bij mij de kachel aanmaken.
Mai mai mai mai mai.
Ik wens u alle goeds

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 14 jan 2017 14:07

PietV. schreef:
Ik blijf keurig met mijn handen uit de riant gevulde PKN pot. Ze draaien er zelf maar om heen. Het gaat om een pinbaar bedrag.

http://www.human.nl/blog/daily-pam/3-november.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag PietV,

Gewoonweg financiele domheid....dat soort statements die worden gemaakt in de links die jij geeft...Het is een pinbaar bedrag....ja.....ik heb ook pinbare bedragen.....die ik ter plekke kan uitgeven....Maar zo zit de wereld niet in elkaar...
En voor een plaatselijke gemeente zit het nog anders in elkaar...die moeten vanuit dat pinbare bedrag ook al de predikanten betalen...kosten minimaal 80.000 euro per jaar per predikant....Als je uitrekenent hoeveel predikanten er zijn binnen de PKN....weer je al wat dit voor bedragen zijn...daarnaast de kosten en reservering voor onderhoud gebouwen...wat over jaren wordt uitgesmeerd... En een kerkelijke gemeente is geen bedrijf....alles drijft op geld van leden...dat krimpt.....met langjarige verplichtingen......

En ja er zijn een aantal PKN gemeentes heel rijk...zoals er ook heel rijke Burgerlijke gemeentes en provincies zijn....Overhevelen naar armlastige gemeentes of provincies die financieel een wanbeleid hebben gevoerd...kan het in rook op gaan....die weten hoe dat werkt.

Als de PKN iets heeft moeten leren dat Top-down denken en werken niet werkt....maar goed laat slopen van een kerk maar aan de kerk zelf over..... :D

Plaats reactie