Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hoe beoordeel jij de dominee?

Maatschappelijk relevant
6
12%
Positief
3
6%
Gematigd positief
4
8%
Neutraal
8
16%
Overwegend negatief
15
30%
Negatief
9
18%
Dorpsgek
5
10%

Totaal aantal stemmen: 50

PietV.
Moderator

Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee?

Bericht door PietV. » 08 dec 2015 07:39

Zomaar een stukje van de kerkredactie in het Reformatorisch Dagblad.
De status is hij al lang kwijt. Velen worden op de persoon, de inzet op bepaalde onderdelen en de preekgave afgerekend.
Een niet onbekend signaal, de vroegere notabele is in veel plaatsen een gewone werknemer geworden. Die maar moet afwachten op huisbezoek of de Bijbel er ligt of God als misvatting. Maar wat voor kwalificatie geven de gelovigen en niet gelovigen op freethinker aan de dominee. Let wel we hebben het over een predikant dus niet over een voorganger of evangelist die naar voren kan lopen en een speech kan beginnen. Het zijn slechts een paar keuzemogelijkheden die toegelicht mogen worden maar het hoeft niet. Buitenstaanders die mee willen stemmen moeten zich summier registreren.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

HankS
Diehard

Re: Poll: Wat is jouw waardering voor het beroep van dominee

Bericht door HankS » 08 dec 2015 08:00

Ik heb nooit met een dominee te maken, behalve dan op een forum als dit.
Ook niet met andere geestelijken, de laatste keer was in dienst en was toen ik er na drie dagen uitging als gewetensbezwaarde omdat ik bij de geestelijk verzorger een handtekening moest halen, wat een eikel was dat trouwens. Maar ik ben er neutraal onder omdat dominees me verder niets zeggen en ik ze ook nietszeggend vind.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 08 dec 2015 08:10

Mijn schoonmoeder wilde op haar begrafenis haar dominee erbij hebben. Omdat niemand verder ergens aan deed hadden wij aan de dominee in het voorgesprek gevraagd of hij niet te veel wilde "preken"
Ga er maar aan staan, als gelovige een toespraak houden voor een zaaltje met ongelovigen.
Maar hij deed het heel netjes, heel even over de goede Herder waar de overledene in geloofde maar dat was niet storend. Alle resepect voor die dominee, een begripvolle man. Maar ik heb er ook meegemaakt van de zwarte kousenkerk, wat een acteurs, geen goed woord voor over.
NB: Doe wel en zie niet om.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 dec 2015 09:55

De vroegere "dokter, dominee en notaris" als elite notabelen, waar ik dan de onderwijzer en de politie bij plaatste als autoriteiten, bestaan niet meer.
De mensen zijn daarvoor veel te mondig geworden om mensen met deze beroepen meer achting te geven in het algemeen buiten hun functie om.
Wat overblijft is achting in hun functie, die ze altijd hebben gehad en of ze die naar behoren uitvoeren.
De meesten krijgen nog het nodige respect als mensen in een afhankelijkheidspositie zijn.

Dat is voor wat de dominee betreft misschien wel het meest veranderd, vnl. omdat er steeds meer mensen zijn die hem niet vanwege hun functie nodig hebben.
Alleen voor een bepaalde groep gelovigen is hij nog een autoriteit.
Niet voor allen.
Het is altijd al zo geweest dat de dominee gekozen werd door de gemeenteraad, anders dan meneer pastoor, die zijn functie kreeg vanuit Rome.
Een dominee die niet binnen een gemeente bleek te passen is altijd al zwaar bekritiseerd en daarvan afhankelijk was het mogelijk dat de kerk leeg liep of in het geval van veel lof weer vol.
Maar dat vooral door de manier van zijn preken.

Wat wel veranderd is mi. is de functie van zielzorger, die hij heeft.
Want samen met het mondiger worden van mensen kan het zijn, dat deze vaker naar hem toestappen met problemen.
Naar mijn idee zou hij daarin wel een grotere functie kunnen hebben gekregen, maar dat kan ik niet hardmaken.
In mijn herinnering en vroeger hing het helemaal af van wat de dominee zelf deed en niet of dat binnen de functie viel, of hij op bezoek ging bij zieken en bejaarden.
Het was vaak niet openbaar, maar ik wist dat de één dat wel deed, maar de ander niet.
(Zelf ben ik eens op bezoek geweest voor een gesprek vanwege suïcideplannen van een patiënte, die ze ook had besproken met haar dominee, haar regelmatig bezocht.)
Soms ook alleen op verzoek van familie, of soms ook altijd als er zieken waren.
Hetzelfde met huisbezoeken.
Velen lieten dat over aan ouderlingen, die de gemeenteleden op een rijtje af gingen met standaard een Bijbeltekst, een prevelarijtje en een gebed, maar anderen stapten ook wel eens zelf onverwacht en onuitgenodigd binnen voor een praatje, al dan niet over de Bijbel.
Maar daar zal dominee Robbert waarschijnlijk meer over kunnen vertellen.

Ook wat Writer schreef, dat een dominee wordt gevraagd een woordje te doen bij een laatste afscheid van een geliefde, waarbij men dat toch graag door een zielzorger laat doen.
Ik heb dat zelf een paar maal meegemaakt.

In één geval ging het om een Russische orthodox, die hier niet aangesloten was bij een gemeenschap.
De RK pastoor weigerde, maar de dominee (zelfs een Gereformeerde Bonder) heeft het gedaan.
Bijzonder tactisch en naar tevredenheid van degene die hem had gevraagd.
Het andere geval was van een oudere vrouw, die al 40 jaar niet naar een kerk was geweest, maar wel aangaf niet zonder god-geloof te zijn.
Die laatste groep zal de komende 20 jaar alleen maar groter worden.

Ik kan geen poll invullen zonder te generaliseren.
Maar wil "gematigd positief" zeggen vanwege het daadwerkelijk van nut zijn van een aantal dominees, die hun taak als zielzorger voor hun gemeente als zeer belangrijk zien, zo niet belangrijker als hun taak als prediker en evangelist puur alleen in de kerk.
Dus het gematigd slaat in dit geval niet op de mate, waarin ik waardering heb voor dominees in het algemeen.
Maar op de waardering die ik wel heb voor hen, die wat beschrijving van mij ook voldoen aan hun functie als zielzorger, of dat nu voor de gelovige is of voor aanhang die daar behoefte aan heeft.

Verder wil ik het ook aan Robbert vragen hoe dat over het algemeen gaat bij zijn collega's.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 dec 2015 13:11

Ik heb nog geen hokje aangevinkt. Het is lastig om bij het beroep van dominee niet terug te vallen op voorbeelden van sadisten, megalomanen, praatjesmakers en andere scherts figuren. Nu zijn er uiteraard ook dominees die naast persoonlijke interesse en meelevendheid, blijk geven dat ze met beide benen buiten de Bijbel staan. En eigenlijk beamen ze, niet altijd hardop, dat het geloof noodzakelijke ballast is waar ze van tijd tot tijd best zonder kunnen. Maar laat ik de eerste vast doorstrepen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 08 dec 2015 13:47

Overwegend negatief. Voor mij weegt uiteindelijk toch het zwaarst dat zo iemand vanuit een autoriteitspositie een bepaalde subjectieve moraal voorschrijft die tot religieus superioriteitsdenken leidt/kan leiden. Dus eigenlijk wat Maarten Boudry in zijn column aanhaalt in dit recente topic van PietV.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 08 dec 2015 15:14

Voor dominees heb ik beroepsmatig gezien nul respect. Daar staat tegenover dat ik meteen wil aannemen dat er dominees zijn die op een goede, of zelfs uitstekende manier steun bieden aan zieken, nabestaanden etc.
Voor die menselijke kant die een dominee kan tonen heb ik wel respect, kan ik wellicht nog iets van leren. Maar dan hebben we het over de menselijke gedragingen van zo'n dominee, die in feite los staan van een godsgeloof.
Maar voor de beroepsmatige kant van een dominee heb ik, zoals gezegd, nul respect.
Ik kan begrip opbrengen voor een willekeurige gelovige die in zijn jeugd werd omsingeld door ouderlijke indoctrinatie, kerk, (zondags) school en vrijwel uitsluitend contact hebbend met gelijkgestemden. Ik snap dat zo iemand gelovig is geworden.
Voor een dominee ligt dat m.i. anders. Die heeft er op een leeftijd waarop je zelfstandig kunt nadenken, een jarenlange studie gevolgd over alle ins en outs van de bijbel en van het geloof. Die is er dus, beroepshalve, dag in dag uit mee bezig geweest en is er dan nog niet in geslaagd te doorzien hoe onlogisch, verwrongen en kwaadaardig het christelijke geloof is.
Als ik dan sommige preken van dominees lees is mijn eindoordeel klaar. Een dorpsgek, al weet ik dat ik hiermee generaliseer. Er zijn immers ook atheïstische dominees.
Ik mis de optie "oplichter" nog in de poll. Iemand die een ondeugdelijke product (het eeuwig leven) verkoopt en ook nog geld daarvoor vraagt van de gelovigen, is in mijn ogen een oplichter.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 08 dec 2015 18:32

DE dominee is voor mij net zoiets als DE atheist of DE modale man; hij bestaat niet. Ik zeg: schommelt tussen de dorpsgek en 1 categorie daarboven.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 08 dec 2015 20:04

Overwegend negatief. Ben zelf opgegroeid en opgevoed in oud gereformeerde kringen. Het probleem daar is dat de dominee's zelf ook 100% overtuigt zijn van hun gelijk, en dus zelf ook met oogkleppen op lopen. En in die kringen zijn het uitermate charismatische leiders, waar het "gewone" volk zich blind op staart! Maar ook een heel klein beetje positief, hoewel dat alleen geld voor die hechte gemeenschap zelf, waar het wij gevoel heel erg aanwezig is en iedereen bereid is elkaar voor 100% te helpen. Maar persoonlijk zie ik de predikanten die ik ken en gekend heb als dorpsgek die helaas ook een zelf verworven recht op aanhang hebben.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 dec 2015 20:34

Negatief.
En dan bedoel ik inderdaad het beroep van de dominee. Niet de dominee zelf. Want boven de poll staat: "Hoe beoordeel jij de dominee".
Want eerlijk is eerlijk. Wat is het beroep 'dominee'? Waar weet een dominee eigenlijk iets van? Van de bijbel uiteraard. Maar is een dominee een religie-deskundige? Heeft een dominee kennis over God welke ik niet heb? Is er überhaupt kennis m.b.t. deze god mogelijk?
Als beroep zie ik dominee dus als negatief. Dominee staat tevens in de lijn van ouders...familie...vrienden...reformatorische school, zondagsclubje....dominee...indoctrinatie dus. Hoogstwaarschijnlijk goed bedoeld (om zieltjes te redden).
Maar zoals Doppelgänger al schrijft: Het is een autoriteitspositie welke kan leiden tot superioriteitsdenken.
Stel ik wel dominee, pastoor, imam etc. op 1 lijn. Waren ze maar overbodig...
Dat dominee belangrijk kan zijn voor mensen ligt m.i. niet aan het feit dat meneer (mevrouw kan tegenwoordig gelukkig ook!) dominee is. Hij of zij heeft niet het alleenrecht om empathie te tonen, daar waar dat nodig is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 dec 2015 21:03

Ik heb gekozen voor negatief, maar net als mijn voorgangers twijfelde ik. Teveel dorpsgekken meegemaakt, ook stadsgekken die dachten dat ze zeggenschap hadden over mijn kinderen, mijn relatie en toekomstplannen. Online heb ik toch nuchtere relativerende dominees meegemaakt, jammer dat hier weer een deel tussen zit die denkt dat er ergens een mogelijkheid zit om mij te bekeren. Ze krijgen dan ineens een onbedwingbare jeuk om hun geloof te belijden en te vragen of ik niet een klein beetje verlang naar de god van de gaten.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 08 dec 2015 23:19

Ik kan mij geen dominee herinneren.
Het was of de priester, die de mis deed. Of een pater die les gaf.
Komt een dominee ook in de RK Kerk voor?
Wat is dan een koster? Een oom van mijn vrouw was koster ergens in Bilthoven. Daar gingen we vaak heen met kerst.

Ben een heleboel vergeten of de RK kerk.
Langzaam komt wel e.e.a weer boven.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 dec 2015 06:29

Tsja, het is uiteraard maatschappelijk relevant, maar toch overwegend negatief. En er zitten zeker enkele dorpsgekken tussen. Desalniettemin zijn er zeker ook dominees met een positieve inbreng. Ik meen toch dat het meest gegeven antwoord het beste past.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 11 dec 2015 11:03

19 stemmen inmiddels zijn er nog gegadigden om hier een stem op uit te brengen of een mening te geven?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 dec 2015 22:21

Er zijn weer 2 stemmen bij gekomen. Het lijkt er op dat vrijdenkers predikanten niet erg hoog hebben zitten.

Plaats reactie