Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
dikkemick
Ontoombaar

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door dikkemick » 04 dec 2014 12:09

Yoyo schreef:
Peter, ik weet ook heel goed dat de meeste goden niet bestaan en inderdaad door mensen zijn bedacht. Maar tegelijk geloof ik dat dat de God, waarmee de bijbel begint NIET door mensen bedacht is. Ik ga mijn God niet in één adem noemen met afgoden, kabouters, theepotten of wie of wat dan ook.
Weet? Op grond waarvan? Als atheïsten menen te weten dat de Christelijke God niet bestaat vragen de meeste gelovigen om bewijs. Kun jij bewijzen dat de meeste goden niet bestaan?
Dat MOET je geloven.
Het reli-circeltje is weer rond.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 04 dec 2014 12:22

Karssenberg schreef: Ten eerste zegt althans het boek Genesis niet dat Adam en Eva volmaakt waren toegerust om de goede keuzen te maken.
Moeite met begrijpelijk lezen ? Genesis laat duidelijk zien dat A & E geen kennis hadden van goed en kwaad voordat ze van de ' boom van kennis ' hadden gegeten. Jij kunt nog beter kronkelen dan de slang.
Dat is niet waar. Adam en Eva hadden geen verstandelijke beperking. God, die hen geschapen had was heel duidelijk geweest.
Maar jij hebt het niet begrepen. Jij maakt je eigen versie.
Ik denk, dat ik tegenover jou wel dit voorbeeld kan gebruiken zonder dat ik meteen woorden als infantiel naar het hoofd geslingerd krijg. Jij zult als overgrootvader dit voorbeeld wel begrijpen.
Een kind van,zeg drie jaar begrijpt nog niet de gevaren van een vijver. In die zin heeft het nog geen kennis van goed en kwaad. Maar toen wij onze zoon van drie jaar verboden om in maar in de buurt van een vijver in onze wijk te komen begreep hij dat uitstekend. Wij hadden hem op de consequenties gewezen als hij daar toch weer aangetroffen werd. Die consequenties waren niet: verdrinken, maar straf. In het water terechtkomen, nee daar had hij nog geen ervaring mee, gelukkig. Maar hij wist donders goed, wat goed en kwaad was. Gehoorzamen aan zijn ouders, dat was goed. En ongehoorzaam zijn, dat was kwaad.
Natuurlijk wist hij donders goed wat goed en kwaad was. Dit was volgens Genesis het gevolg dat A & E van die boom hadden gegeten. Jouw voorbeeld kan in de prulleman en gelijk heb je in je eigen voet geschoten.
Ik ben ervan overtuigd: de bijbel is waar en gezaghebbend, want gegeven door God.
NOGMAALS: Aan wie gegeven en wanneer gegeven.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 04 dec 2014 12:59

Peter van Velzen schreef:Beste Henk Karssenberg,

We moeten inderdaad niet de fouten keuzen die we maken, afwentelen op een God. Helaas is dat precies wat Mozes, Samuel en Jefta wel doen! Is dat precies wat heksenjagers, potenrammers en antisemieten als Luther deden. Wat de slavenhouders en de voorstanders van Apartheid deden.

Als daarentegen het “tweede gebod daaraan gelijk” waar is, dan moet jij met mij van mening zijn, dat die plaatsen in de Bijbel waarin dergelijke gedrag wordt gepresnteerd als rechtvaardig, slecht zijn, en geen menselijke navolging verdienen.
Twee dingen:
In de eerste plaats: ik verdedig het christelijk geloof. Niet: ik verdedig de gelovigen. Dat doet de bijbel ook niet. Als de bijbel beschrijft, dat Lot met zijn dochters naar bed ging dan wordt dat daarom nog niet goedgekeurd! En het verdient ook zeker geen navolging,dat ben ik helemaal met je eens.
Waar wordt het gedrag van Jefta als goed, wijs of rechtvaardig gepresenteerd? Je leest in het boek Rechters nog wel ergere dingen, die zeker geen navolging verdienen en dat staat ook nergens. En waar lees je trouwens,dat Jefta zijn foute keus op God afwentelde?
Ja, Adam en Eva gaven God (en elkaar) de schuld van wat er gebeurd was. Dat wordt beschreven. Die neiging hebben mensen allemaal. Maar het gaat er om of zulk gedrag wordt goedgekeurd in de bijbel. En dat is nou juist niet het geval.

Mensen als Abraham, David, Jakob, Petrus worden in de bijbel niet gepresenteerd als supermensen, maar als zondige, zwakke, kortzichtige, halsstarrige mensen. Integendeel. Als ze toch gered en gezegend worden is dat niet vanwege hun voorbeeldige levenswandel. Maar omdat ze geloofden en ondanks alles God vasthielden.
Ongelovigen vragen soms: Maar waar moet een mens dan van gered worden? Nou, van dat kortzichtige, van dat eigenwijze, waardoor mensen zichzelf steeds weer in de nesten werken. Dat herken ik ook bij mezelf en daarom ben ik blij dat de gelovigen in de bijbel geen supermensen waren.

Er zijn misschien ook mensen, die zo'n redding niet nodig hebben, omdat ze het gevoel hebben goed te doen en ieder het zijne of hare te geven. Nou, in dat geval is de boodschap van het evangelie niet voor jou bestemd en kun je die rustig naast je neerleggen,denk ik.

In de tweede plaats: je hebt het ook over potenrammers, heksenjagers, antisemieten en wat dies meer zij en die noem je in één adem met slavenhouders, Luther etc.
Volgens de bijbel is er in het koninkrijk der hemelen geen plaats voor moordenaars, verkrachters, etc. Met een moordenaar b.v. wordt dan niet iemand bedoeld, die ooit wel eens een moord heeft gepleegd en er later berouw van heeft. Dan zou er ook geen plaats zijn voor David b.v. Nee, het gaat dan om mensen, die denken zich alles te kunnen veroorloven omdat er toch geen rechter is.
Dus ik denk niet, dat de bijbel gewelddadig gedrag (of een zodanige gezindheid) in bescherming neemt.
Ik geloof voor geen moment datjij je niet kunt voorstellen dat een atheist vreest dat de moordpartijen die in de Bijbel worden toegeschreve n aan de wil van god, kunnen leiden tot onredelijke denkbeelden of gedragingen. Als je de bijbel enigzins kent, dan weet je dat de onredelijke voorbeelden voor het oprapen liggen. Je weet ook dat er dagelijks nog mensen worden bedreigd en aangevallen omdat ze heksen zouden zijn of homo’s. Dat kinderen mishandeld worden omdat ze van de duivel bezeten zouden zijn. En dat hen om redenen van “geloof” medische zorg wordt onthouden. Kun jij je niet voorstellen, dat atheisten daar het geloof debet aan achten? Kom nou!

Uiteraard is dat wat anders, dan dat we jou er persoonlijk verantwoordelijk voor achten. Maar als je de betreffende bijbelteksten blijft verdedigen als “moreel juist”, dan ben je dat indirect toch wél. Hou daar dus mee op!

Ik geloof niet dat geloven persé een kwaadaardige bezigheid is. Maar ik weet wel dat het dat soms is. Jij weet dat ook.Hopelijk leer je nog eens “het kwade te verwerpen en het goede te kiezen” . Ook waar het bijbelteksten betreft.
We hebben het hier al over gehad, Peter. Als atheïsten bang zijn, dat gelovigen op grond van de bijbel gaan moorden en doodslaan of dit soort praktijken gaan goedpraten dan kan die angst alleen maar voortkomen uit een zeer tendentieuze en kwaadwillige lezing van de bijbel. Ze geloven zelf de bijbel niet en dat recht hebben ze. Maar ze dwingen mensen die de bijbel wel geloven om die net zo uit te leggen als zij doen. En dat recht hebben ze niet!
Zoals gezegd, ik verdedig niet per definitie wat gelovigen doen. Maar de bijbel zelf heeft een sterk corrigerend vermogen.
Als iemand denkt te kunnen moorden en doodslaan dan zal hij misschien te maken krijgen met een aardse rechter, maar zeker met de hemelse Rechter. Dat is wat wij geloven. En als iemand daarbij ook nog eens de naam van God in de mond neemt (zoals Paulus deed) dan geldt dat alleen nog maar sterker.

Jij weet heel goed, dat de dingen die je noemt, zoals het mishandelen (of offeren) van kinderen door de bijbel niet goedgekeurd wordt, maar bestraft.
Ik kan me voorstellen, dat mensen die de bijbel niet goed kennen wel eens vragen hebben bij de geschiedenissen uit het Oude Testament. Gelovigen hebben zulke vragen ook, neem dat van mij aan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat mensen die er prat op gaan de bijbel, die ze niet geloven beter te kennen dan menig gelovige echt bang zijn voor gelovigen. En maar halsstarrig volhouden dat gelovigen (potentiële) homohaters, kinderverkrachters of skyscraperpenetranten zijn. Er zijn er op dit forum die zulke onredelijkee dingen suggereren. Zorg, dat je niet net zo onredelijk wordt,
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 dec 2014 14:03

Karssenberg schreef:Begrijp jij zulke verzonnen verhalen wel en wat de auteurs van dit soort fictie hiermee voorhadden? Vegan snapt de vraag tenminste en doet een poging om die te beantwoorden, al overtuigt zijn antwoord mij ook niet, evenmin als Willempie.
Mag ik ook weten waarom mijn antwoord je niet overtuigt? Wat is er aan mijn antwoord dat je niet goed kunt plaatsen of waar je niet in mee kunt gaan? En waarom niet?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 04 dec 2014 14:07

zennie schreef: Dus god heeft hoogstpersoonlijk zelf de bijbel geschreven. En het zou absoluut niet zo kunnen zijn dat mensen de bijbel hebben geschreven en god verzonnen hebben met al zijn menselijke trekjes?
Ja, ik gekoof, dat de bijbel het woord van God is. Tot stand gekomen met inschakeling van mensen in een periode van eeuwen. Maar toch het woord van God, die nietndoor mensen verzonnen is.
Volmaakt keuzen kunnen maken maar ze wisten het verschil geeneens tussen goed en kwaad?
Zie mijn antwoord aan Peter van Velzen.

Grappig, ik verdedig mijn geloof maar er is geen manier om het bestaan van mijn god te bewijzen...
Ja, niet alles wat waar is kan bewezen worden. Jij zult ook dingen hebben waarvan je volkomen zeker bent zonder dat je ze kunt bewijzen.

Of beter, een atheïst ziet allerlei geloven met allerlei goden met menselijke trekjes die allemaal stuk voor stuk geloven in de onfeilbaarheid van hun overtuigingen en de andere als onwaar beschouwen. Waarom Jezus volgen ipv Mohammed Karrsenberg?
Ik neem aan, dat je een komma bedoelt tussen Mohammed en Karssenberg? Mijn voornaam is Henk en mijn achternaam wordt geschreven met twee s'en en niet twee r's achter elkaar. Maar dat zal niet kwaad bedoeld zijn. Er zijn namelijk ook mensen die hebben het over grristenen en dat klinkt zo grrimmig. (Mijn spellingchecker gaat ook al prrotesteren. )

Ja, ik zie ook allerlei internetproviders en telefoonaanbieders, die allemaal pretenderen de beste te zijn. Als ik wil internetten en bellen zal ik me er toch in moeten verdiepen. Zo zul je je ook in religie moeten verdiepen, als je de waarheid wilt weten. Tenzij je zegt, dat er geen algemene waarheid bestaat of dat die niet belangrijk is. Maar dan snap ik het probleem van de atheïst ook niet, eerlijk gezegd.

Nou ja in Amerika worden homo's vermoord omdat het in de bijbel staat dat het een zonde is...
.......
Nee daar hoef je alleen voor in de geschiedenisboeken te kijken en de situatie in de huidige wereld in ogenschouw nemen.
De WBC kan zich wel op de bijbel beroepen, maar dat beroep zal door (de God van) de bijbel zonder meer ongegrond verklaard worden. Doe niet net of elke christen achter de WBC staat, niets is minder waar dan dat. Moet jij nu nog weer met dit afgezaagde voorbeeld aankomen?
Ik heb vorig jaar een mail naar de WBC gestuurd en hen gewezen op hun goddeloze leer. Niets terug gehoord natuurlijk. [/quote]

Oh jawel, ik denk dat jij ook een redelijk mesn bent, alleen is het zo jammer dat je nooit en te nimmer zal toegeven dat die homohaters zich heel eenvoudig kunnen beroepen op texten uit jouw geliefde boek. Het woord van god dat vol haat jegens andersdenkenden staat....
Nou, dat eerste is in ieder geval wat. Bedankt! Ik weet dat homohaters zich soms op de bijbel beroepen, al zijn er ook genoeg homohaters die het op andere gronden doen. (Rusland). Maar het punt is: dit beroep is niet terecht. Je kunt je als homohater alleen maar op de bijbel beroepen, als je die heel kwaadwillend leest. Elke ketter heeft zijn letter.
Je weet, dat de bijbel niet vol staat met haat. Integendeel.
Je zou hooguit kunnen vinden, dat de bijbel heel tegenstrijdig is en dat er haat en liefde naast elkaar en zonder samenhang in voorkomen. Veel atheïsten vinden de bijbel tegenstrijdig. Maar degenen, die zich op de bijbel beroepen vinden dat in ieder geval niet. Dus elke 'gelovige' homohater zal ik wijzen op de vele delen in de bijbel, die over liefde gaan. En iemand die zich gelovig noemt kan nooit zeggen, dat hij die delen van de bijbel niet accepteert. Dus ik ben helemaal niet bang dat een homohater zich terecht op de bijbel kan beroepen. Zie ook de reactie aan Peter van Velzen.
Geloven is ook een kwaadaardige bezigheid omdat je continu haatdragende en haatzaaiende texten aan het wegrelativeren bent. Jij bent geen kwaadaardig persoon maar als je de bijbel met al zijn haat goedpraat ben je wel blind voor de gevolgen.
Ik hoop dat je zelf je eigen opvattingen wat kunt nuanceren.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 04 dec 2014 14:07

zennie schreef: Dus god heeft hoogstpersoonlijk zelf de bijbel geschreven. En het zou absoluut niet zo kunnen zijn dat mensen de bijbel hebben geschreven en god verzonnen hebben met al zijn menselijke trekjes?
Ja, ik gekoof, dat de bijbel het woord van God is. Tot stand gekomen met inschakeling van mensen in een periode van eeuwen. Maar toch het woord van God, die niet door mensen verzonnen is.
Volmaakt keuzen kunnen maken maar ze wisten het verschil geeneens tussen goed en kwaad?
Zie mijn antwoord aan Peter van Velzen.

Grappig, ik verdedig mijn geloof maar er is geen manier om het bestaan van mijn god te bewijzen...
Ja, niet alles wat waar is kan bewezen worden. Jij zult ook dingen hebben waarvan je volkomen zeker bent zonder dat je ze kunt bewijzen.

Of beter, een atheïst ziet allerlei geloven met allerlei goden met menselijke trekjes die allemaal stuk voor stuk geloven in de onfeilbaarheid van hun overtuigingen en de andere als onwaar beschouwen. Waarom Jezus volgen ipv Mohammed Karrsenberg?
Ik neem aan, dat je een komma bedoelt tussen Mohammed en Karssenberg? Mijn voornaam is Henk en mijn achternaam wordt geschreven met twee s'en en niet twee r's achter elkaar. Maar dat zal niet kwaad bedoeld zijn. Er zijn namelijk ook mensen die hebben het over grristenen en dat klinkt zo grrimmig. (Mijn spellingchecker gaat ook al prrotesteren. )

Ja, ik zie ook allerlei internetproviders en telefoonaanbieders, die allemaal pretenderen de beste te zijn. Als ik wil internetten en bellen zal ik me er toch in moeten verdiepen. Zo zul je je ook in religie moeten verdiepen, als je de waarheid wilt weten. Tenzij je zegt, dat er geen algemene waarheid bestaat of dat die niet belangrijk is. Maar dan snap ik het probleem van de atheïst ook niet, eerlijk gezegd.
Nou ja in Amerika worden homo's vermoord omdat het in de bijbel staat dat het een zonde is...
.......
Nee daar hoef je alleen voor in de geschiedenisboeken te kijken en de situatie in de huidige wereld in ogenschouw nemen.
De WBC kan zich wel op de bijbel beroepen, maar dat beroep zal door (de God van) de bijbel zonder meer ongegrond verklaard worden. Doe niet net of elke christen achter de WBC staat, niets is minder waar dan dat. Moet jij nu nog weer met dit afgezaagde voorbeeld aankomen?
Ik heb vorig jaar een mail naar de WBC gestuurd en hen gewezen op hun goddeloze leer. Niets terug gehoord natuurlijk.
Oh jawel, ik denk dat jij ook een redelijk mesn bent, alleen is het zo jammer dat je nooit en te nimmer zal toegeven dat die homohaters zich heel eenvoudig kunnen beroepen op texten uit jouw geliefde boek. Het woord van god dat vol haat jegens andersdenkenden staat....
Nou, dat eerste is in ieder geval wat. Bedankt! Ik weet dat homohaters zich soms op de bijbel beroepen, al zijn er ook genoeg homohaters die het op andere gronden doen. (Rusland). Maar het punt is: dit beroep is niet terecht. Je kunt je als homohater alleen maar op de bijbel beroepen, als je die heel kwaadwillend leest. Elke ketter heeft zijn letter.
Je weet, dat de bijbel niet vol staat met haat. Integendeel.
Je zou hooguit kunnen vinden, dat de bijbel heel tegenstrijdig is en dat er haat en liefde naast elkaar en zonder samenhang in voorkomen. Veel atheïsten vinden de bijbel tegenstrijdig. Maar degenen, die zich op de bijbel beroepen vinden dat in ieder geval niet. Dus elke 'gelovige' homohater zal ik wijzen op de vele delen in de bijbel, die over liefde gaan. En iemand die zich gelovig noemt kan nooit zeggen, dat hij die delen van de bijbel niet accepteert. Dus ik ben helemaal niet bang dat een homohater zich terecht op de bijbel kan beroepen. Zie ook de reactie aan Peter van Velzen.
Geloven is ook een kwaadaardige bezigheid omdat je continu haatdragende en haatzaaiende texten aan het wegrelativeren bent. Jij bent geen kwaadaardig persoon maar als je de bijbel met al zijn haat goedpraat ben je wel blind voor de gevolgen.
Ik hoop dat je zelf je eigen opvattingen over gelovigen wat kunt relativeren en nuanceren.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 04 dec 2014 14:26

Karssenberg schreef: Ja, ik geloof, dat de bijbel het woord van God is. Tot stand gekomen met inschakeling van mensen in een periode van eeuwen.
Mensen uit verschillende culturen zoals bv. de Babylonische en de Egyptische die dan nog een rits van andere goden aanbaden. Zijn het deze mensen die je bedoeld ?
Maar toch het woord van God, die niet door mensen verzonnen is.
En hoe weet je dat dit geen verzinsels zijn ? Geen enkel van deze verhalen stroken met de geschiedenis uit die tijd. Heeft die god dan wat voorgelogen zoals we al gezien hebben in Genesis 3 ?

Karssenberg
Banned

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenbergp

Bericht door Karssenberg » 04 dec 2014 14:33

Aton schreef: Openbaring wanneer en door wie ?
Volgens mij door de mens Jezus Christus, de zoon van God, geboren uit de maagd Maria, gestorven en ook weer opgestaan, naar de hemel gegaan.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 04 dec 2014 14:51

Karssenberg schreef:
Volgens mij door de mens Jezus Christus, de zoon van God, geboren uit de maagd Maria, gestorven en ook weer opgestaan, naar de hemel gegaan.
Als Jezus een gewoon mens zou blijken te zijn geweest en nooit is opgestaan uit de dood, ga je dan je geloof in de God van het OT herzien?
NB: Doe wel en zie niet om.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 04 dec 2014 14:58

Karssenberg schreef:
Tja, aan die geloofsverklaring heb ik niks. NOGMAALS DE VRAAG : Door wie, wanneer, waar en in hoeveel tijd is het O.T. tot stand gekomen. Kan je even bij de les blijven ?

PS: Trouwens die ' zoon van god ' is een later verzinsel. Maagd is ook al een foutieve vertaling van de grondtekst en opgestaan uit de dood is Helleens-gnostisch gedachtegoed.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 04 dec 2014 15:59

Karssenberg schreef: ....Mensen als Abraham, David, Jakob, Petrus worden in de bijbel niet gepresenteerd als supermensen, maar als zondige, zwakke, kortzichtige, halsstarrige mensen. Integendeel. Als ze toch gered en gezegend worden is dat niet vanwege hun voorbeeldige levenswandel. Maar omdat ze geloofden en ondanks alles God vasthielden.....
Even wakker worden, door wie zijn deze verhalen geschreven?
Door objectieve geschiedschrijvers of godsdienstige Joden die net als jij in een God geloofden, hun God.
Door vrome mensen die de verhalen met een bedoeling voor anderen opschreven, aan elkaar regen.
Maar omdat jij verslaafd aan je godsdienst bent zal je wel weer zeggen dat je gelooft dat ze door God geïnspireerd zijn.
Waarop baseer jij dat geloof?
Omdat je vindt dat de verhalen zo mooi op elkaar aansluiten, zo echt menselijk zijn, herkenning?
Laatst gewijzigd door writer op 04 dec 2014 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 04 dec 2014 16:12

writer schreef:
Als Jezus een gewoon mens zou blijken te zijn geweest en nooit is opgestaan uit de dood, ga je dan je geloof in de God van het OT herzien?
Waaruit zou dat moeten blijken?
Als toch zou blijken, dat Jezus echt uit de dood is opgestaan, ga je dan geloven dat de bijbel waar is?

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 04 dec 2014 16:13

Aton schreef:
Karssenberg schreef:
Tja, aan die geloofsverklaring heb ik niks. NOGMAALS DE VRAAG : Door wie, wanneer, waar en in hoeveel tijd is het O.T. tot stand gekomen. Kan je even bij de les blijven ?

PS: Trouwens die ' zoon van god ' is een later verzinsel. Maagd is ook al een foutieve vertaling van de grondtekst en opgestaan uit de dood is Helleens-gnostisch gedachtegoed.
Waarom vraag je dit allemaal aan mij als je het allemaal zo goed weet? Vragen waarop je het antwoord al weet worden alleen door docenten gesteld. Maar het staat mij niet voor de geest, dat dit een cursus is.
Laatst gewijzigd door Karssenberg op 04 dec 2014 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 04 dec 2014 16:14

Karssenberg schreef:
writer schreef:
Waaruit zou dat moeten blijken?
Als toch zou blijken, dat Jezus echt uit de dood is opgestaan, ga je dan geloven dat de bijbel waar is?
Ik zal dan ook maar je vraag ontwijken met een tegenvraag: " Waaruit zou moeten blijken dat Hij is opgestaan?"

Overigens zie ik geen verband tussen iemand die uit de dood opstaat, zo dat al mogelijk ware, en de verhalen in het OT.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 04 dec 2014 16:35

writer schreef: Als Jezus een gewoon mens zou blijken te zijn geweest en nooit is opgestaan uit de dood, ga je dan je geloof in de God van het OT herzien?
Volgens Paulus staat of valt het geloof in Jezus met zijn opstanding.
1 Korinthe 15 vers 13-17
13.
En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14.
En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15.
En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16.
Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17.
En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs .. enz.
Dus al zou iemand de bijbel geloven van kaft tot kaft en Jezus is niet opgestaan uit de dood, dan gelooft hij tevergeefs en is zijn geloof in de gehele bijbel zinloos.
Non sum qualis eram

Gesloten