Esoterisch Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Berjan
Ervaren pen

Re: Esoterisch Christendom

Bericht door Berjan » 31 jan 2015 13:09

Hallo, leuk topic. Dit had ik nog niet gezien dus bedankt voor het opduiken Ingi :)

Even het hele topic doorgelezen en ik kom nogal tegenstrijdige berichten tegen. Iemand beweert dat esoterisch christendom niks met HET christendom te maken heeft, want het strookt niet met de leer van Nicea. Nu is de geloofsbelijdenis van Nicea pas in 325 opgesteld dus wat dit precies met HET christendom te maken heeft ontgaat mij volkomen. In de beginjaren van het Christendom waren de meningen en opvattingen nogal wijdverbreid en hoorde gnosis er nog gewoon bij. Daar komt men nu wel achter, terwijl men 100 jaar geleden nog dacht dat de gnosis pas na het christendom kwam.
Dus ja, als je zegt dat esoterisch christendom niet bij het christendom hoorde dan heb je de kok wel horen luiden maar je weet niet waar de keuken is.

Het is heel wel mogelijk dat esoterisch christendom het eerst was, mede omdat het zoveel op boeddhisme. En laat nou net in de tijd dat het christendom ontstaan is Alexandrië een havenplaats zijn waar alle religies van de toenmalige wereld bij elkaar kwamen. Dus ook boeddhistische missionarissen. Naar mijn weten is de leer van de christus die in ieder mens woont en naar de oppervlakte wil komen al zo oud als het christendom zelf. Want ook de gnostiek heeft dit in de leer zitten, en die is sowieso ouder dan christendom.

Maar goed, de leer van esoterisch christendom is eigenlijk te simpel voor woorden. Pastor Hans Stolp kan mooie boekjes schrijven, maar hij kan zichzelf ook enorm tegenspreken. Zo zegt hij dat alle godsdiensten verwijzen naar de komst van de Christus. Ik weet niet of @Ingi het boek "Aan synagoge, kerk en moskee voorbij" heeft gelezen van Stolp? Daarin zegt hij dus dat Saraoestra de geest in de zon zag afdalen en dat dit een voorbode was van de christus die naar de Aarde kwam. Die dan uiteindelijk in de mens Jezus kwam toen hij gedoopt werd door Johannes de Doper in de Jordaan. Nou klinkt dat wel heel mooi, maar het is toch duidelijk dat Saraoester de Zon als God zag en niet een geest achter de zon?
Voor de rest heeft hij het er ook over dat de evangelieen verhalen zijn die niet letterlijk bedoeld zijn. Maar ze zijn verhalen die een inwijdingsweg laten zien. Ook dit klinkt mooi, want veel mensen zijn het erover eens dat de verhalen in de evangelieen niet letterlijk genomen moeten worden.
Dat hij dan vervolgens de kruisiging van Jezus WEL letterlijk neemt, is een groot probleem. En waarom laat hij de kruisiging wel letterlijk zijn? Omdat de Christusgeest in de Aarde kwam tijdens de kruisiging. Daarom staat er ook dat de Aarde scheurde toen Jezus de geest gaf. Ook dit kun je dan weer letterlijk en figuurlijk nemen :)
Waarom zou een Geest in de Aarde komen en waarom zou als een Geest in de Aarde komt de Aarde scheuren? Iets dat niet materieel is kan toch geen kwaad doen aan iets dat wel materieel is?

Ditzelfde geldt voor het godsbeeld van Stolp en het Esoterisch Christendom. Enerzijds is hij van mening dat God geen man op een wolkje is die kijkt of het goed is wat we doen. Dat is prima, want zo'n godsbeeld is inderdaad al verleden tijd.
Maar dan kan hij beter bezig blijven met zeggen wat God niet is. Want als hij begint over het esoterische godsbeeld wordt het bijna belachelijk. God schijnt in de zevende hemel te verblijven, en hoe spiritueler je bent hoe hoger je komt op de ladders van hemels. Een materialist die geen liefde kent (wat natuurlijk een vooroordeel is) zou in de derde hemel komen, en een enorm spiritueel mens (moeder Theresa bijvoorbeeld) komt in de zesde hemel. Mensen als Hitler en Stalin zouden nu in de eerste hemel zitten. En als ze hoger op willen komen, moeten ze weer reincarneren en zich spiritueel verbeteren. Dan is pantheïsme een betere optie waarin het "goddelijke" in alle atomen van het universum zit.
Ook vind ik persoonlijk het geocentrische in het esoterisch christendom jammerlijk. We weten zoveel van het universum nu, en toch zijn esoterisch christenen in staat om al die planeten en sterren te negeren.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 31 jan 2015 13:51

Berjan schreef:Hallo, leuk topic. Dit had ik nog niet gezien dus bedankt voor het opduiken Ingi :)

Even het hele topic doorgelezen en ik kom nogal tegenstrijdige berichten tegen. Iemand beweert dat esoterisch christendom niks met HET christendom te maken heeft, want het strookt niet met de leer van Nicea. Nu is de geloofsbelijdenis van Nicea pas in 325 opgesteld dus wat dit precies met HET christendom te maken heeft ontgaat mij volkomen. In de beginjaren van het Christendom waren de meningen en opvattingen nogal wijdverbreid en hoorde gnosis er nog gewoon bij. Daar komt men nu wel achter, terwijl men 100 jaar geleden nog dacht dat de gnosis pas na het christendom kwam.
Dus ja, als je zegt dat esoterisch christendom niet bij het christendom hoorde dan heb je de kok wel horen luiden maar je weet niet waar de keuken is.

Het is heel wel mogelijk dat esoterisch christendom het eerst was, mede omdat het zoveel op boeddhisme. En laat nou net in de tijd dat het christendom ontstaan is Alexandrië een havenplaats zijn waar alle religies van de toenmalige wereld bij elkaar kwamen. Dus ook boeddhistische missionarissen. Naar mijn weten is de leer van de christus die in ieder mens woont en naar de oppervlakte wil komen al zo oud als het christendom zelf. Want ook de gnostiek heeft dit in de leer zitten, en die is sowieso ouder dan christendom.
Zover ben ik het wel met je eens, maar niet met de rest van je post.
Mag ik aannemen dat je met Saraoester, Zarathustra bedoeld ? http://nl.wikipedia.org/wiki/Zarathustra" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat was geen zonaanbidder, maar introduceerde wel de eerste vorm van monotheïsme met Ahura Mazda als god met als zinnebeeld het licht ( vuur ) voor de Waarheid en duisternis als de Leugen. Het is wel Achnaton die het eeuwig brandend vuur als uiterlijk symbool voor licht, vervangen heeft door de zon ( dus geen zonaanbidder zoals ook de zoroasters geen vuuraanbidders waren ).

Berjan
Ervaren pen

Bericht door Berjan » 31 jan 2015 14:04

Aton schreef:
Berjan schreef:Hallo, leuk topic. Dit had ik nog niet gezien dus bedankt voor het opduiken Ingi :)

Zover ben ik het wel met je eens, maar niet met de rest van je post.
Mag ik aannemen dat je met Saraoester, Zarathustra bedoeld ? http://nl.wikipedia.org/wiki/Zarathustra" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat was geen zonaanbidder, maar introduceerde wel de eerste vorm van monotheïsme met Ahura Mazda als god met als zinnebeeld het licht ( vuur ) voor de Waarheid en duisternis als de Leugen. Het is wel Achnaton die het eeuwig brandend vuur als uiterlijk symbool voor licht, vervangen heeft door de zon ( dus geen zonaanbidder zoals ook de zoroasters geen vuuraanbidders waren ).
Hallo,

het ging mij er vooral om dat Zarathustra geen geest in de zon zag, zoals Stolp beweerde. Mijn theorieen over de zon aanbidders is ook anders dan letterlijk het aanbidden van de zon. Dat hij met het licht waarheid bedoelde is mij onbekend. Weer wat geleerd.

Groetjes

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 31 jan 2015 14:23

Berjan schreef: Hallo,

het ging mij er vooral om dat Zarathustra geen geest in de zon zag, zoals Stolp beweerde. Mijn theorieen over de zon aanbidders is ook anders dan letterlijk het aanbidden van de zon. Dat hij met het licht waarheid bedoelde is mij onbekend. Weer wat geleerd.
Bron:
http://www.dekaft.be/online-boekhandel/ ... estra.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit vormde ook de basis van het joodse geloof via ballingschap Cyrus de grote en via Achnaton ( Exodus ).

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 02 feb 2015 17:16

Graag gedaan.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 feb 2015 19:49

Ingi schreef:
Graag gedaan.
Ik vind het nogal vaag, zweverig en onduidelijk. Esoterie, spiritualiteit, mysticisme, occult...
Wiki: Esoterie duidt in essentie op kennis die slechts voor ingewijden, geïnitieerden toegankelijk is...en als ik dan de esoterische stromingen bekijk:

Antroposofie,Ariosofie, Avatar, Blavatsky, Druïden, Esoterisch boeddhisme, Gnosticisme
Golden Dawn, Hermetische Kabbala, Hermetisme, Illuminati, Kabbala, Martinisme, Mysteriecultus
New age, Occultisme, Reiki, Rozenkruisers en ga zo maar door. Mis ik alleen esoterisch christendom....

Voor mij (excuses) 1 pot nat! Maar misschien valt ook dit in de categorie: "Je moet het geloven"
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 02 feb 2015 20:08

dikkemick schreef: Mis ik alleen esoterisch christendom....
Moet je bij Pauleke zijn. :lol:

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 01 mei 2020 01:51

Maria schreef:
13 aug 2014 20:08
Ingi schreef:Dus niet in die zin van dat je moet geloven in de gestalte Jezus als onvermijdelijk must. In wat tolerantere christelijke tradities wordt dat overigens ook al zo uitgelegd. Ik had zelf het geluk een pastoor te hebben die zei dat je niet alles letterlijk moet nemen wat in de bijbel staat.
Katholieken hadden het altijd al gemakkelijker dan protestanten, ik wist het wel.
Doe maar goed. Offer een centje in het offerblok en doe je Wees gegroetjes en het komt allemaal wel goed.

Van mij mogen mensen het Christendom zien zoals ze willen en hun eigen Christendommetje maken, zoals ze willen hoor.
Zolang mensen zich daar goed bij voelen.
En anderen er niet mee lastig vallen, als ze er niet van zijn gediend.
Misschien heeft het nog iets td maken met Jezus als vertegenwoordiger/symbool van de diverse goeroes, die er toen rondliepen.
Maar noem hem dan geen Jezus Christus meer en ook niet Gods zoon en vergeet dus het Christendom.

Dat is ook wat veel "tolerantere christenen" doen.
Maar besef dan ook, dat de volgende "waarheid" een subjectief gevormde, maar alom vertegenwoordigde waarheid is.
Niet voor niets zegt men dat de mens God heeft gecreëerd, naar zijn beeld.
Ik wacht op een boek van Hans Stolp voorbij het christendom, kerken en synagoge.
(zo ongeveer luidt de titel) Hoop dat ik hier nog wat wijzer van wordt, wat precies bedoeld is.
Misschien moet je die woorden en de inhoud van zijn boeken ook zo zien.
Met Christendom heeft het niets meer te maken.
Dat is hij ontgroeid.
Ik ben nooit katholiek geweest. Geen Jezus die aan een kruis hingl Pastoor had (denk ik) dominee moeten zijn. Ik ga sowieso al vanaf mijn 14de niet meer naar de kerk. Reden was o.a. dat ik niet kon geloven in een God die mij naar de hel zou sturen..dat werd namelijk tegen mij gezegd omdat ik geen zin meer had die kerkdiensten te bezoeken. Niet door iemand van deze kerk trouwens. Dat was na die keer dat de dominee tegen ons (iets met belijdenis doen) had gezegd dat we het allemaal niet zo letterlijk moesten nemen. Ik heb dat altijd onthouden, daar kon ik toen nog wat mee . Decennia geleden of zo heb ik mij ook afgemeld, dus behoor ook tot geen enkele kerk meer. Welke god er al dan niet bestaat in mijn belevenis sowieso niets van doen met kerk of godsdienst.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 01 mei 2020 10:22

Berjan schreef:
31 jan 2015 13:09
Hallo, leuk topic. Dit had ik nog niet gezien dus bedankt voor het opduiken Ingi :)
Ingi schreef:
01 mei 2020 01:51
Ik ben nooit katholiek geweest. Geen Jezus die aan een kruis hingl Pastoor had (denk ik) dominee moeten zijn. Ik ga sowieso al vanaf mijn 14de niet meer naar de kerk. Reden was o.a. dat ik niet kon geloven in een God die mij naar de hel zou sturen..dat werd namelijk tegen mij gezegd omdat ik geen zin meer had die kerkdiensten te bezoeken. Niet door iemand van deze kerk trouwens. Dat was na die keer dat de dominee tegen ons (iets met belijdenis doen) had gezegd dat we het allemaal niet zo letterlijk moesten nemen. Ik heb dat altijd onthouden, daar kon ik toen nog wat mee . Decennia geleden of zo heb ik mij ook afgemeld, dus behoor ook tot geen enkele kerk meer. Welke god er al dan niet bestaat in mijn belevenis sowieso niets van doen met kerk of godsdienst.
Mooi topic wat je opnieuw uit de mottenballen hebt gehaald.
Zeker voor in die tijd 2014.
Wat ik me herinner is, dat ik het toen heel bijzonder vond hoe jij en de berichten totaal anders benaderd werden, dan ik in die tijd had verwacht. Nl. vooral respectvol voor de mening van andersdenkenden dan anti-theïsten vaak laten blijken.
En dat die tendens zich later heeft voortgezet.

Ik heb het herlezen en heb ik nu het idee, dat ik niet veel zal kunnen toevoegen aan wat ik allemaal al geschreven heb.
Misschien als dit weer wat verlevendigt en nieuwe inzichten voorbij gaan komen?
Misschien dat het voor een paar nieuwe leden hier weer voer tot nadenken kan zijn?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 02 mei 2020 20:23

Interessant topic! Even rustig doorlezen alhier.

Goeds.

-US- aka -FS-
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 04 mei 2020 14:54

Peter van Velzen schreef:
17 aug 2014 04:37
Ik weet dat ik onvolmaakt ben, maar dat roept bij mij geen angst op. In al mijn feilen is er wel een medemens die mij kan helpen. Het is slechs als wij ons alleen voelen, zonder medemensen om ons heen, dat de angst zich van ons meester maakt. Wie zorgt er voor mijn dagelijk brood als er geen bakker is? Wij helpt mij bij ziekte als er geen dokter is? Wie repareert de waterleiding als er geen loodgieter is?

zolang er genoeg medemensen zin. hoeven wij nergens bang voor te zijn.

Weest gerust
Wij zijn er nog , , ,
Mooie benadering!

-US- aka -FS-

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 12 mei 2020 19:19

Om even in te haken op dit oude topic:

Esoterisch Christendom. Daarbij denk ik gelijk aan de Gnostiek. Het Thomas Evangelie, Maria Magdala Evangelie en andere geschriften, zoals "A course in Miracles". Het is een combinatie van Christendom en Oosterse denkbeelden, is mijn ervaring. Naar mijn mening is de Gnostiek een meer realistische benadering van het eerste christendom de eerste samenkomsten dan wat er binnen de huidige kerkmuren ( in al haar variaties ) wordt onderwezen. Ook mensen zoals baghwan aka OSHO bedienden zich van de Esoterische Christelijke visies. Ook verschillende UFO guru's tappen uit dit vaatje. Zoals de als hoax bekend staande Billy Eduard Meier. Een meer universele leer dan het fundamentalistische dogmatische kerk geloof. Overigens valt er uiteraard over de gnostiek ook genoeg te zeggen. Alhoewel ik er verschillende elementen uit heb gehaald en heb geintegreerd in mijn denken en voelen. Paradoxaal is het van mijn kant ook te beweren dat ik Agnostisch ben. Een contradictio in terminis zo te zeggen.

Kort samengevat heb ik veel meer affiniteit met gnostiek ( wat in mijn beleving hetzelfde is als het esoterische newage achtige christendom ). Er zijn zelfs gemeenschappen waar dit soort gnostische ideetjes worden geventileerd, zoals de UNITY church. Verder zie ik veel van dit gedachtengoed in de zogenaamde "Law of Attraction" filosofie. Mensen zoals dr. Jeff Wayne Dyer, dr. Deepak Chopra, Dr. Joe Dispenza e.a. Vaak is het verweven met het gedachtengoed van gnostiek. Zoals bekend van de newage is dat een ieder dat eruit filtert wat hem of haar het beste past. Geheel anders dus dan het fundamentalistische dogmatische christendom.

Wat er waar van is is een ander verhaal. Zelf heb ik veel affiniteit met universalisme. Ik zwabber wat heen en weer tussen Agnostiek en Gnostiek. Een leerproces momenteel. Een paradoxale houding. Ik ben van mening dat iets heel goed voor jezelf kan werken, zonder dat het per definitie waar is. Hierbij mag je denken aan de autosuggestieve werking van het onderbewustzijn. Placebo effect. Agnostiek zegt heel duidelijk dat ik geen bewijs kan leveren dat er Goddelijkheid of God bestaat. De Gnostiek heeft hier een duidelijk en uitgesproken gedachtengoed over. Ben benieuwd wat anderen mij kunnen leren over deze dualiteit in mijn perceptie.

Alle goeds,

-US- aka -FS-

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 13 mei 2020 09:50

Universal soldier schreef:
12 mei 2020 19:19

Ik ben van mening dat iets heel goed voor jezelf kan werken, zonder dat het per definitie waar is. Hierbij mag je denken aan de autosuggestieve werking van het onderbewustzijn. Placebo effect. Agnostiek zegt heel duidelijk dat ik geen bewijs kan leveren dat er Goddelijkheid of God bestaat. De Gnostiek heeft hier een duidelijk en uitgesproken gedachtengoed over. Ben benieuwd wat anderen mij kunnen leren over deze dualiteit in mijn perceptie.

Alle goeds,

-US- aka -FS-
Denk dat het voor mezelf nu wel helder is. Ik "geloof-neem aan" wat de gnostiek leert. Maar feitelijk kan ik dit niet bewijzen. En dat is dan de agnostische kant van het verhaal. Ik sluit niet uit dat er een hogere macht is, maar wil niet pretenderen dat ik het zeker weet. Daarvoor heb ik geen concreet en tastbaar bewijs. Gnostiek werkt voor mij. Maar wil dit niet projecteren op een ander. Een interessant dilemma cq dualiteit. Ben geen atheist. Dat weet ik zeker. Ervaringen hebben met een hogere macht, kan altijd afgedaan worden als autosuggestie. En dat is ook zo. Dat bevestig ik. Feedback welkom.

-US- aka -FS-

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 13 mei 2020 10:10

Maria wrote:
Ik heb het herlezen en heb ik nu het idee, dat ik niet veel zal kunnen toevoegen aan wat ik allemaal al geschreven heb.
Misschien als dit weer wat verlevendigt en nieuwe inzichten voorbij gaan komen?
Misschien dat het voor een paar nieuwe leden hier weer voer tot nadenken kan zijn?
Nou Maria,

Absoluut! Ben benieuwd naar reacties op mijn postings alhier.

-US- aka -FS-

Universal soldier
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Universal soldier » 13 mei 2020 11:00

Ik heb in 2003 een topic gestart over transformatie. Nu, 17 jaar later zou ik mijn toenmalige benadering een kwestie van autosuggestie willen noemen. En het mooie van autosuggestie is, dat het werkt. Tenminste in mijn geval. Esoterisch Christendom. Een mengeling van Newage, gnostiek en vrijzinnig christelijk. Ook met een boedhistisch tintje en aanverwanten.

Dit is de link: viewtopic.php?f=29&t=40&start=15#p413 . Het is een hele subjectieve manier van beleving. Mijns inziens heeft een ieder dit. Een intrinsieke beleving. Ik zeg wel eens: "The unspeakable is always on my mind. I have no words which can describe a thought or feeling from this order. Zodra ik probeer het extern te maken. d.m.v. bijvoorbeeld een gesproken of geschreven bewering hierover, lijkt het wel alsof ik dan juist de plank volledig missla. Hoe zou ik in vredesnaam zoiets over kunnen brengen op die ander. Het is slechts door wederzijdse gelijkgestemde ervaring te delen.

Nog even volledig on topic: http://www.hansstolp.nl/nl/esoterische- ... -eigenlijk

Groet ..

-US aka -FS-

Plaats reactie