Esoterisch Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ingi
Ervaren pen

Esoterisch Christendom

Bericht door Ingi » 12 aug 2014 12:25

Het esoterisch christendom heeft niet zo veel te maken met het instituut kerk. Het is ondergedoken en komt nu weer meer aan de oppervlakte. De essentie van dit geloof is dat men om God/waarheid te vinden in zijn innerlijke moet zijn. Een heel ander uitgangspunt dan het afhankelijk geloof in de god van de kerken. Geen oppermachtige god, de waarheid bevind zich in ons eigen innerlijke. Hoe logisch kan dat uiteindelijk zijn? Te beginnen met ons geweten waaruit allerlei normen en waarden zijn ontstaan. En waardoor de meeste mensen toch ergens weten dat het niet de bedoeling is elkaar schade te berokkenen. Of dat nu meetbaar is of niet. Dat verwachten wij in ieder geval wel van elkaar. En op zoek naar Liefde bij elkaar maar ook bij zichzelf naar innerlijke vrede en harmonie.

http://www.hansstolp.nl/nl/esoterische- ... -eigenlijk" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat
"Er zijn twee grote religieuze tradities. Allereerst de exoterische of wel de institutionele traditie die tot uitdrukking komt in de synagoge, de kerk en de moskee. En vervolgens de esoterische of geheime traditie die veelmeer in de mystiek tot uitdrukking komt en tot in onze tijd meestal in het geheim werd doorgegeven. Het woord esoterisch betekent geheim of innerlijk: het is dus een geheime kennis, die alleen in het eigen innerlijk op te delven is."

Bron:
http://www.hansstolp.nl/index.php/nl/es ... e-traditie" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

MysticNetherlands
Forum fan

Re: Esoterisch Christendom

Bericht door MysticNetherlands » 12 aug 2014 13:26

Weet niet of esoterisch christendom nu per se n almachtige God uitsluit (volgens mij sommigen wel anderen weer niet), maar men kan binnen esoterie de mens volgens mij ook als onderdeel vn God zien? Wat ik iig heel aantrekkelijk vind is dat de verantwoordelijkheid vooral bij de mens zelf ligt.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 aug 2014 14:32

De esoterische traditie gaat terug tot in de voorchristelijke tijd,
[..]
Dat deze omvorming van de oude, esoterische traditie mogelijk was, heeft alles te maken met de komst van de Christus, de kosmische Geest van de Liefde, ook wel de Zonnegeest genoemd, naar de aarde. Dankzij deze omvorming kunnen wij in ons eigen innerlijk het oude weten terugvinden en krijgen wij bijvoorbeeld zicht op de wetten van karma en reïncarnatie. Op de weg naar binnen vinden we ook in verbinding komen met onze eigen goddelijke kern, ons hoger zelf, onze innerlijke Christus of onze Boeddhanatuur.
Wat heeft dit met het Christendom te maken?
Omvorming met een gestolen naam?
Naar een soort pantheïsteïstische natuurreligie met een sterk boeddhistische inslag.

Noem het dan boeddhisme op een christelijke grondslag, wat feitelijk ook niet kan want het boeddhisme is geen theïsme.
Het woord “Christus” betekent gezalfde, in het christendom "zoon van God"
Priesters en koningen werden gezalfd als ze in hun ambt werden ingewijd. Maar in zijn vertaalde Griekse vorm “Christus”, lijkt het wel uniek; alleen op Jezus toepasbaar.

Wat blijft erover van de geloofsbelijdenis van Nicea, die de grootst gemene deler is van alle christenen?

Als je die niet kunt onderschrijven en gelooft, dan kun je je eigen esoterische, gnostische of whatever godsdienst creëren, maar dan is het geen Christendom.
Dan is het ook heel vreemd je christen te noemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolisc ... belijdenis" onclick="window.open(this.href);return false;
Ondanks de naam is deze geloofsbelijdenis niet afkomstig van de apostelen. De juiste datering is onzeker. Waarschijnlijk vindt ze haar oorsprong in de eerste of tweede eeuw na Christus. Een van de vroegst bekende aanzetten voor het Apostolicum is terug te vinden in de geschriften van Ireneüs van Lyon (overleden circa 200). In een van zijn teksten, daterend uit het jaar 170 formuleert hij de geloofsartikelen als volgt:

Wij geloven:
in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;en in Zijn dood en opstanding;en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;en in de Heilige Geest;en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.
Vermoedelijk staan deze geloofsartikelen in relatie met de in de eerste eeuwen van het christendom al gebruikte universele doopformule van de kerk. Deze luidt:
Ik doop u in de Naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest.
Essentiëel voor de christen in het algemeen, welke denominatie dan ook.
Details als drieëenheid en de goddelijkheid van Gods mensen-zoon op arde zijn dan nog discussiepunten.

Een christen is alleen hij/zij, die gelooft in de wederopstanding en een eeuwig leven.
In de hemel bij de Vader, omdat de straf voor al je zonden is afgekocht door de lijdens dood van Jezus Christus, zoon van God.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands » 12 aug 2014 14:43

Mariakat schreef:
De esoterische traditie gaat terug tot in de voorchristelijke tijd,
[..]
Dat deze omvorming van de oude, esoterische traditie mogelijk was, heeft alles te maken met de komst van de Christus, de kosmische Geest van de Liefde, ook wel de Zonnegeest genoemd, naar de aarde. Dankzij deze omvorming kunnen wij in ons eigen innerlijk het oude weten terugvinden en krijgen wij bijvoorbeeld zicht op de wetten van karma en reïncarnatie. Op de weg naar binnen vinden we ook in verbinding komen met onze eigen goddelijke kern, ons hoger zelf, onze innerlijke Christus of onze Boeddhanatuur.
Wat heeft dit met het Christendom te maken?
Omvorming met een gestolen naam?
Naar een soort pantheïsteïstische natuurreligie met een sterk boeddhistische inslag.
[/i]
waar komt dat citaat vandaan? Volgens is dat niet per se esoterisch christendom zoals ik er wel s wat over gelezen heb. Meer n soort alles-op-een-hoop-new-age-mish-mash.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 12 aug 2014 15:12

MysticNetherlands schreef:Weet niet of esoterisch christendom nu per se n almachtige God uitsluit (volgens mij sommigen wel anderen weer niet), maar men kan binnen esoterie de mens volgens mij ook als onderdeel vn God zien? Wat ik iig heel aantrekkelijk vind is dat de verantwoordelijkheid vooral bij de mens zelf ligt.
Er wordt gezegd dat de mens ten diepste of in wezen een goddelijk wezen is. Als de verantwoording bij de mens ligt kun je geen almachtige God buiten de mens om alles in de schoenen schuiven wat er gebeurt. Er komt ook meer bij kijken dan alleen maar berouw hebben voor je daden en het wordt je vergeven. Ik denk dat bijna iedereen aanspreekt. Behalve de kerken die hun macht en greep op de mensheid zien verdwijnen. Ik heb enkele boeken gelezen van Hans Stolp, o.a. ook hoe je zelf leert naar je eigen ego gedrag kijken en onderzoeken. En dat goddelijke in jezelf te ontdekken onder die ego laag.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 aug 2014 15:21

MysticNetherlands schreef:Weet niet of esoterisch christendom nu per se n almachtige God uitsluit (volgens mij sommigen wel anderen weer niet), maar men kan binnen esoterie de mens volgens mij ook als onderdeel vn God zien?.
Pantheïsme.
Lijkt niet op Christendom.
Wat ik iig heel aantrekkelijk vind is dat de verantwoordelijkheid vooral bij de mens zelf ligt
http://www.hansstolp.nl/nl/esoterische- ... -eigenlijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens Paulus luidt de wet van het karma: Wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. (Galaten 6:7) Deze uitspraak van Paulus valt alleen te begrijpen als je in gedachten deze woorden op de volgende manier aanvult: Zo niet in dit leven, dan in een volgend leven…
Sinds wanneer is dit een christelijke leer?
Dit is zuiver gebaseerd op een reïncarnatie religie.

Dit is in de Bijbel, dus in het Christendom heel tweeslachtig.

De enige verantwoordelijkheid wordt gelegd ingeval God je trekt en je geen ja zegt.
Dus als je God kennende, hem afwijst.
Klinkt vaag, maar is ook vaag, want wat is God kennen?
En dan ook nog de juiste God.
In veel andere teksten en in de praktijk is het maar de vraag of je als mens wel keuze hebt of je in God kunt of gaat geloven.
In ieder geval al niet, als je in een verkeerde tijd en op de "verkeerde" plaats geboren werd.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 aug 2014 15:31

MysticNetherlands schreef: waar komt dat citaat vandaan? Volgens is dat niet per se esoterisch christendom zoals ik er wel s wat over gelezen heb. Meer n soort alles-op-een-hoop-new-age-mish-mash.
Uit de tweede link van TO
http://www.hansstolp.nl/index.php/nl/es ... e-traditie" onclick="window.open(this.href);return false;

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 aug 2014 15:42

Ingi schreef:Er wordt gezegd dat de mens ten diepste of in wezen een goddelijk wezen is.
[..........]
Ik heb enkele boeken gelezen van Hans Stolp, o.a. ook hoe je zelf leert naar je eigen ego gedrag kijken en onderzoeken. En dat goddelijke in jezelf te ontdekken onder die ego laag.
Met christendom heeft het weinig of niets meer te maken.
Je komt het tegen bij mensen, die zoekende zijn en van de religie, die ze niet kunnen aanvaarden en geloven, naar de andere hoppen, omdat ze wel in goddelijk-spirituele termen blijven denken.
Het zoeken naar spirituele invulling door mensen, die hun leven in essentie als leeg ervaren.
Vaak opnieuw ingevuld met irrationele ongeloofwaardige zaken als spiritisme en reïncarnatie.

Onderzoek de theosofie eens, dan zul je de herkomst van dit soort ideeën zien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theosofie" onclick="window.open(this.href);return false;
De site van de theosofievereniging heeft overigens wel en indrukwekkende literatuurlijst voor wie in deze materie is geïnteresseerd.
Ook trouwens voor iedereen, ook atheïsten, die in oude niet westerse (religieuze) filosofieën is geïnteresseerd.
http://www.theosofie.nl/online-literatuur/" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 aug 2014 18:42

HEt heeft wel degelijk ook met Christendom te maken met name met het gnosticisme
Ik had eigenlijk geen idee wat esoterisch betekende, en moest het dus opzoeken

Esoterie is eigenlijk niet meer van deze tijd. In tegenstelling tot het verleden wordt de belangrijkste kennis nu gedeeld in de wetenschap, en dat delen heeft de wetenschappelijke en vervolgens de industriële revolutie mogelijk gemaakt. Dat heeft ons rijker gemaakt dan ooit tevoren in de wereld het geval is geweest.

Kennis moet gedeeld worden, niet door een klein groepje ingewijden maar met iedereen. Dat is de beste manier om haar niet weer kwijt te raken. Ik beluisterde enkele youtubefimpjes met Rebecca Goldstein. Zij heeft onlangs een boek geschreven over Plato en sprak haar bewondering uit voor de snelle vooruitgang die de griekse wereld heeft doorgemaakt. De kracht van de grieken was dat - niettegenstaande gnositce groepen als de Pythagoreeërs, de meeste griekse filosofen met elkaar communiceerden. Velen van hen kennen wij zelfs alleen maar omda hun collega;s over hen geschreven hebben. HEt was de diversiviteit en de onderlinge rivaliteit die hen heeft gestimuleerd, en het feit dat ze elkaar kenden. Zijn deelden hun kennis zelfs als ze van mening verschilden. Dat doen wij ook! En daar moeten we mee doorgaan.
Ik wens u alle goeds

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 aug 2014 19:15

Peter van Velzen schreef:HEt heeft wel degelijk ook met Christendom te maken met name met het gnosticisme
Ik had eigenlijk geen idee wat esoterisch betekende, en moest het dus opzoeken
Dat is wat men je in veel controversionele geschriften wil doen geloven.

Als het gnosticisme bestond voor en na de jaartelling.
Als het vroege christendom bestond net na de jaartelling.
Als de Griekse cultuur bestond voor en vooral ook zijn invloed heeft gehad op het denken rond de jaartelling in Zuid Oost Europa en in het midden oosten.

Dan kun je er zeker van zijn, dat het elkaar is tegengekomen en elkaar in meer en mindere mate heeft beïnvloed.
Zo is het ook zeker dat Boeddhistische elementen al bekend waren.
Zo is het ook zeker dat een flink aantal "goeroes" rond liepen met ieder zijn filosofie.
Is het ook zeker dat een aantal daarvan niet zeker waren van hun leven, zeker als hun filosofieën in strijd waren met de ideeën van de heersende machten en dus geheim moesten blijven.

Al deze filosofieën en "geloven" zorgden voor een grote onrust de eerste 3 eeuwen na het begin van de jaartelling in het grote Romeinse rijk en zeker op het dreigende einde ervan.

Maar is het dan zo, dat dit allemaal ook betrekking heeft op de uiteindelijke leer van het Christendom, zoals besloten bij het Concilie van Nicea?
Is het dan ook zo, dat al deze gemengde opvattingen en geloven een directe relatie hebben met het Christendom zoals we dat sinds Nicea kennen?

MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands » 12 aug 2014 20:34

Peter van Velzen schreef:Esoterie is eigenlijk niet meer van deze tijd. In tegenstelling tot het verleden wordt de belangrijkste kennis nu gedeeld in de wetenschap, en dat delen heeft de wetenschappelijke en vervolgens de industriële revolutie mogelijk gemaakt. Dat heeft ons rijker gemaakt dan ooit tevoren in de wereld het geval is geweest.
Volgens mij gaat het hier niet over feitelijke kennis, maar over metadysische kennis omtrent de natuur van God. En over hoe je je medemens behandelt enzo. Daar vind ik de wetenschap dan weer niet zo in uitblinken. Verder vraag ik me af wat je met 'rijker' bedoelt. Materieel rijker? Ja, zeker, waarbij ik me afvraag wat deze planeer er van vindt. Geestelijk rijker? Hoe druk je dat uit? Gelukkiger? Heb je daar gegevens voor? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 12 aug 2014 21:54

In een tijd dat mensen steeds meer hun eigen antwoorden willen vinden past het esoterische christendom juist in deze tijd. Men is niet meer vanzelf sprekend trouw aan autoriteiten van de kerk en menigeen gaat op zoek naar eigen antwoorden. Daarom komt het weer te voorschijn nadat het zo lang verborgen is geweest. Hans Stolp is een pastoor die naar meer antwoorden over God zocht dan dat hij kon vinden. En op zijn website vind je meer informatie. Ik heb de linken ook al gegeven.

De esoterische traditie
Het woord esoterisch betekent 1. geheim en 2. innerlijk. Het gaat daarbij om een geheime traditie die ons helpt om zicht op onszelf te krijgen – en dus: zelfinzicht.

Het staat tegenover het woord exoterisch dat uiterlijk of buiten betekent. Het gaat daarbij om een traditie die voor iedereen zichtbaar is en die verwijst naar regels en leringen die van buiten onszelf komen.

Bron: http://www.hansstolp.nl/index.php/nl/es ... -eigenlijk" onclick="window.open(this.href);return false;

DiMensie

Bericht door DiMensie » 12 aug 2014 22:36

.
Iedere esoterische 'huppeldepup' (vul maar iets in) is esoterisch, hoewel, esoterische wetenschap? Esoterie richt zich op 'verborgen aspecten' van de werkelijkheid: de niet (zintuiglijk) waarneembare aspecten, de essentie van de dingen. Esoterie lijkt me dus moeilijk te combineren met kennis uit de (natuur)wetenschappen, die immers stoelen op waarnemingen, logica en verifieerbaarheid.

'Esoterisch Christendom' heeft wel degelijk Christelijke uitgangspunten:
Hansstolp schreef:
De geboorte van Christus in ons

In de voorchristelijke tijd kende men in bijna alle culturen en volken inwijdingsscholen of mysteriescholen. Op die scholen werden de leerlingen stap voor stap ingewijd in de verborgen geheimen van het leven op aarde en van de geestelijke wereld. In die tijd was die opleiding echter voorbehouden aan enkel bekwame leerlingen, die door de priester(es) zelf werden uitgekozen. Jezus heeft die oude, geheime inwijdingsweg voor iedereen toegankelijk gemaakt. Het gewone, alledaagse leven werd voortaan het lesmateriaal, dat de leerling(e) nodig heeft om op die inwijdingsweg te vorderen.
***knip***
We komen in verbinding met wat door de oude traditie altijd 'de Christus in ons' genoemd werd. Wie werkelijk wil bijdragen aan de genezing van de aarde en de mensheid, zo leerde Jezus ons, die heeft geen andere keuze dan het gaan van de inwijdingsweg. De werkelijke genezer immers geneest eerst zichzelf. En daarom zijn wijzelf, en is de strijd met ons ego, de inzet bij het gaan van de inwijdingsweg.

Bron

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 aug 2014 23:20

DiMensie schreef:.
'Esoterisch Christendom' heeft wel degelijk Christelijke uitgangspunten:
Kenmerken, die je in de leer van Jezus denkt te zien, zijn dat automatisch ook christelijke uitgangspunten?
Ik zie veel boeddhistische trekken in de "nieuwe leer" van Jezus.
Mensen van allerhande landen en culturen reisden door dat gebied in het Midden Oosten van Griekenland/Rome naar Egypte/Alexandrië en van Egypte naar India/China.
Niet zo vreemd.
Zeker niet, daar het in sterke tegenstelling staat met de oog om oog tand om tand filosofie uit die tijd.
Zelfs de Grieken en de Romeinen hebben dat nog niet weg kunnen bewerken bij de volkeren in het Midden Oosten.
Daar zij zelf nog in de praktijk met één been in de oude tijd stonden.

Is dat wat het Christendom inhoudt volgens jou?
Hansstolp schreef:
De geboorte van Christus in ons

In de voorchristelijke tijd kende men in bijna alle culturen en volken inwijdingsscholen of mysteriescholen. Op die scholen werden de leerlingen stap voor stap ingewijd in de verborgen geheimen van het leven op aarde en van de geestelijke wereld.
..
In die tijd was die opleiding echter voorbehouden aan enkel bekwame leerlingen, die door de priester(es) zelf werden uitgekozen.
Opleidingen tot priester zeg maar. Bij de Joden zijn dat de Levieten.
Dalai Lama, een uitgezocht kind, die wordt gekozen door priesters en opgeleid in de beslotenheid van kloosters.
RK kerk heeft zijn seminarie en zijn kloosters, waar religieuzen in afzondering worden opgeleid.
Jezus heeft die oude, geheime inwijdingsweg voor iedereen toegankelijk gemaakt.

Is dat de verdienste van Jezus gewees?.
Is zo het Christendom ontstaan?
We komen in verbinding met wat door de oude traditie altijd 'de Christus in ons' genoemd werd.
Welke oude traditie is dat in de kerkgeschiedenis, die de "gezalfde" in ons zocht en noemde.
Wie werkelijk wil bijdragen aan de genezing van de aarde en de mensheid, zo leerde Jezus ons, die heeft geen andere keuze dan het gaan van de inwijdingsweg. De werkelijke genezer immers geneest eerst zichzelf. En daarom zijn wijzelf, en is de strijd met ons ego, de inzet bij het gaan van de inwijdingsweg.
Ik ben hier de weg even kwijt.
Waar lezen we dat?

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 12 aug 2014 23:40

De kern van het Christelijk geloof ligt m.i. hierin dat er geen vage mythen en fantasieën verkondigd worden, maar feiten, die de apostelen gehoord en gezien hebben: Jezus, die God was en bleef en mens werd en die gestorven en opgestaan is.
Jezus wees niet maar de weg, maar Hij ging zelf de weg.
Het zou goed zijn, als ook christenen duidelijk zijn: of Jezus is niet opgestaan ( en heeft misschien wel nooit geleefd) en dan is het hele evangelie in feite één grote leugen en misleiding OF het is zoals het in de Schriften staat en zoals de kerk wereldwijd vanaf het begin beleden heeft in de 12 artikelen of (iets uitgebreider) de geloofsbelijdenis van Nicea.

Of zoals Petrus schrijft in zijn tweede brief (hoofdstuk 1):

12 Daarom zal ik u hieraan blijven herinneren, hoewel u dit alles wel weet en gegrondvest bent in de waarheid die u hebt leren kennen. 13 Maar het lijkt me goed u wakker te houden door het telkens opnieuw onder uw aandacht te brengen zolang ik in deze tent verblijf. 14 Ik weet dat mijn tent binnenkort zal worden afgebroken – dat heeft onze Heer Jezus Christus mij te kennen gegeven –, 15 en ik doe er mijn uiterste best voor dat u zich dit alles ook na mijn heengaan steeds weer voor de geest zult kunnen halen.
16 Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels – integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien. 17 Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’ 18 Die stem hebben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. 19 Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. 20 Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat, 21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Plaats reactie