Religieuze ervaringen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

worteltje
Geregelde verschijning

Religieuze ervaringen

Bericht door worteltje » 16 mei 2014 10:24

Goedemorgen

In mijn zoektocht naar de waarheid stuit ik op bepaalde vraagstukken.

1. Als christen ben ik zowel in het evangelische kringetje geweest als in de meer behoudende kring. Dat gevoel wat ik nu soms nog krijg als ik bepaalde liederen luister van beide kringen is soms intens. Die religieuze ervaringen moet je niet onderschatten. Het is als een gevoel van verliefdheid maar dan nog iets dieper zelfs. Ik heb het nu nog steeds af en toe en dan komt er weer iets van verlangen naar iets bovennatuurlijks. En dat terwijl ik op dit moment nog amper geloof in de christelijke God. Ik vraag me af hoe het kan dat die gevoelens zo sterk zijn. Ik snap donders goed dat zoveel mensen hierdoor blijven geloven.

2. Daarnaast zijn er veel verslagen en berichten van genezing van zieken in evangelische kringen. Ik heb zelf geen bewijzen. Maar de mensen zijn er zelf van overtuigd, ze liegen echt niet. Zou dat echt alleen maar psychische genezing zijn? En als dat zo is dan is het nog steeds een genezing, toch?

3. Ik kan alles als wetenschappelijk zien. Ik kan personen tegenover me wetenschappelijk verklaren en beschrijven (moleculen etc.). Alleen je kunt een persoon nooit echt leren kennen als je niet met hem praat. Hoe is het wetenschappelijk toch mogelijk dat een persoon zo complex is in gedachten en gevoelens en uniek is daarin. Is dit geen aanwijzing voor een ziel?

Ik zie uit naar jullie nuchtere reacties ;)
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

Bonjour
Moderator

Re: Religieuze ervaringen

Bericht door Bonjour » 16 mei 2014 10:52

worteltje schreef:Goedemorgen

1. Als christen ben ik zowel in het evangelische kringetje geweest als in de meer behoudende kring. Dat gevoel wat ik nu soms nog krijg als ik bepaalde liederen luister van beide kringen is soms intens. Die religieuze ervaringen moet je niet onderschatten. Het is als een gevoel van verliefdheid maar dan nog iets dieper zelfs. Ik heb het nu nog steeds af en toe en dan komt er weer iets van verlangen naar iets bovennatuurlijks. En dat terwijl ik op dit moment nog amper geloof in de christelijke God. Ik vraag me af hoe het kan dat die gevoelens zo sterk zijn. Ik snap donders goed dat zoveel mensen hierdoor blijven geloven.
Het is absoluut niet nodig dat een religie 'waar' is om toch religieuze ervaringen op te doen. Waarschijnlijk verklaart dit zelfs waarom er nog steeds mensen zijn die geloven.
2. Daarnaast zijn er veel verslagen en berichten van genezing van zieken in evangelische kringen. Ik heb zelf geen bewijzen. Maar de mensen zijn er zelf van overtuigd, ze liegen echt niet. Zou dat echt alleen maar psychische genezing zijn? En als dat zo is dan is het nog steeds een genezing, toch?
Onlangs was er een prof op tv die ontdekt had dat wanneer een kanker cel opeens geen bestrijdingsmiddelen meer krijgt, hij dood kan gaan. Dus kan een medicatie vakantie toch kanker genezen.
Ik heb op evangelische kringen verhalen gelezen van "Hij was opgegeven door de artsen en opeens was hij beter, nadat we gebeden hebben". Het kan ook zijn dat hij geen medicatie meer hoefde te slikken, en dat er een proces in gang is gezet, wat wel te verklaren is, maar in de medische werled niet bekend is.
3. Ik kan alles als wetenschappelijk zien. Ik kan personen tegenover me wetenschappelijk verklaren en beschrijven (moleculen etc.). Alleen je kunt een persoon nooit echt leren kennen als je niet met hem praat. Hoe is het wetenschappelijk toch mogelijk dat een persoon zo complex is in gedachten en gevoelens en uniek is daarin. Is dit geen aanwijzing voor een ziel?
Nee, voor een ziel moet je iets los hebben van je chemisch-elektrisch gedeelte van je hersenen. Dat de hersenen giga complex zijn betekent niet dat je iets extra's nodig hebt. Je kan zelfs fantaseren over een volgende generatie hersenscanners, waaardoor praten met de persoon ook niet meer nodig is. Tot dan is praten gewoon een wetenschappelijk middel om iemand te leren kennen.

Ik zie uit naar jullie nuchtere reacties ;)
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 16 mei 2014 10:57

In mijn zoektocht naar de waarheid stuit ik op bepaalde vraagstukken.......
Dat gevoel wat ik nu soms nog krijg als ik bepaalde liederen luister van beide kringen is soms intens. ........Ik vraag me af hoe het kan dat die gevoelens zo sterk zijn..........
Ik speel met veel plezier regelmatig geestelijke liederen.
Het gaat daarbij in de eerste plaats om het samen musiceren; verder is het voor mij alleen maar nostalgie al voelt het ook wel prettig aan te fantaseren dat alles volmaakt kan zijn.
Ik kan dat goed combineren met mijn ongelovigheid; de gevoelens die geestelijke liederen of andere rituelen bij een mens oproepen hebben m.i. dan ook weinig te maken met een godsbesef.
Laatst gewijzigd door writer op 16 mei 2014 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 16 mei 2014 11:03

http://www.youtube.com/watch?v=MLzT4CeBT6I" onclick="window.open(this.href);return false;
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 mei 2014 11:05

1. Dat komt vanwege herinneringen die in uw hersens zijn aangemaakt in een ver verleden.
Als mensen muziek horen uit de tijd dat ze jong waren en verliefd, krijgen ze ook weer dat gelukzalige gevoel en het verlangen naar de vriend/ vriendin uit die tijd.
Daarbij is het grappig genoeg ook nog eens zo dat het er helemaal niet toe doet of U de muziek die U nu hoort, vroeger leuk vond of niet.
Precies hetzelfde proces doet zich voor bij gelovigen als zij bepaalde liederen beluisteren.
Het 'verlangen naar de vriendin' wordt door U omschreven als 'verlangen naar iets bovennatuurlijks'.
Dit hele proces is chemisch en wetenschappelijk volledig verklaard.

2. Ja, dat is alleen maar psychische genezing. Dat is niet hetzelfde als echte genezing. Want er zit een groot verschil tussen een verdwenen kankergewel en een gezwel waarvan men inbeeld dat het is verdwenen. In dat laatste geval is er in de praktijk namelijk niets veranderd. Overigens geloof ik ook niet dat mensen die verklaren te zijn genezen door [vul in waar U in gelooft] liegen. Dat wil echter niet zeggen dat wat ze vertellen ook waar is. Hun gedachten zijn eenzijdig gericht op [vul in waar U in gelooft] en staan niet open voor een normale genezing.

3. In dit geval stelt U zich een vraag, maar geeft gelijk al het antwoord dat U graag zou willen (er is een ziel). Iemand die een nuchter antwoord wil, stelt een vraag en gaat daarna onderzoeken zonder uit te gaan van een bepaald antwoord. Alleen dan kom je tot nuchtere, op feiten gebaseerde, conclusies.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 16 mei 2014 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 16 mei 2014 11:10

Ik denk dat we hier een probleem van kaderen hebben. Ik vermoed namelijk dat ongelovigen net de zelfde soort sterke emotionele ervaringen kunnen krijgen naar aanleiding van bv een muziekstuk of een aangrijpend verhaal. Alleen hebben zij nooit een link gelegd tussen die emotionele ervaringen en het goddelijke. Dat je dus nog steeds sterke emotionele ervaringen hebt, lijkt me dus niet zo verwonderlijk. En ja jij associeert dat soort gevoelens nu eenmaal met het religieuze, zelfs als je op dit moment nog amper gelooft. Het gaat dan ook meer om een emotionele associatie i.p.v. een intellectuele.
worteltje schreef:2. Daarnaast zijn er veel verslagen en berichten van genezing van zieken in evangelische kringen. Ik heb zelf geen bewijzen. Maar de mensen zijn er zelf van overtuigd, ze liegen echt niet. Zou dat echt alleen maar psychische genezing zijn? En als dat zo is dan is het nog steeds een genezing, toch?
Het is altijd moeilijk om een eerlijke evaluatie te maken van dergelijke vage beweringen. Mijn vermoeden is dat het in heel wat gevallen helemaal niet om een genezing gaat. Dat het eerder om een mensen gaat die op dat moment zo'n emotionele oppepper krijgen dat ze op dat moment hun beperkingen tijdelijk kunnen overstijgen maar dat ze na de "voorstelling" terug vervallen in hun normale toestand. Maar daar is niemand getuige van, iedereen heeft enkel dat moment van "genezing" gezien.

Ik stel voor dat je eens probeert een aantal gevallen van genezing op te sporen om na hoe het daarna met die mensen is afgelopen.
worteltje schreef:3. Ik kan alles als wetenschappelijk zien. Ik kan personen tegenover me wetenschappelijk verklaren en beschrijven (moleculen etc.). Alleen je kunt een persoon nooit echt leren kennen als je niet met hem praat. Hoe is het wetenschappelijk toch mogelijk dat een persoon zo complex is in gedachten en gevoelens en uniek is daarin. Is dit geen aanwijzing voor een ziel?
Wel dat hangt ervan af hoe je dieren met een ziel kan onderscheiden van dieren zonder ziel. Ik vind dat de katten bij ons in huis ook uniek zijn in hun gevoelens en hun gedrag. Ze zijn minder complex als een mens wil ik aannamen maar is dat voldoende om ze een ziel te ontkennen? En als complexe gedachten en gevoelens een aanwijzing is voor een ziel, betekent dat dan dat mensen met een cognitieve achterstand en wiens gedachten en gevoelens minder complex zijn, dan geen ziel hebben? Of toch de aanwijzing voor een ziel missen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 16 mei 2014 11:27

worteltje schreef: 1. Als christen ben ik zowel in het evangelische kringetje geweest als in de meer behoudende kring. Dat gevoel wat ik nu soms nog krijg als ik bepaalde liederen luister van beide kringen is soms intens. Die religieuze ervaringen moet je niet onderschatten. Het is als een gevoel van verliefdheid maar dan nog iets dieper zelfs. Ik heb het nu nog steeds af en toe en dan komt er weer iets van verlangen naar iets bovennatuurlijks. En dat terwijl ik op dit moment nog amper geloof in de christelijke God. Ik vraag me af hoe het kan dat die gevoelens zo sterk zijn. Ik snap donders goed dat zoveel mensen hierdoor blijven geloven.
Die veel diepere gevoelens dan verliefdheid kan je doen verlangen naar iets bovennatuurlijks, maar dan is de christelijke God misschien niet zo'n goed voorbeeld. De christelijke God is een jaloerse, primitief menselijke, en uiterst wrede entiteit. Er zijn mensen op Aarde die meer (onvoorwaardelijke) liefde geven dan de God van het christendom. Het is uiterst moeilijk om iets dergelijks te aanbidden en om dat te kunnen zien als dat bovennatuurlijke dat je meest liefdevolle gevoelens zou vertegenwoordigen.

Een God die de door jou beschreven gevoelens zou geven moet er een zijn van onvoorwaardelijke liefde die niets - maar dan ook echt niets - terugverlangt. Een God die van je blijft houden, zelfs als jij die God intens zou haten of volledig zou ontkennen.
worteltje schreef: 2. Daarnaast zijn er veel verslagen en berichten van genezing van zieken in evangelische kringen. Ik heb zelf geen bewijzen. Maar de mensen zijn er zelf van overtuigd, ze liegen echt niet. Zou dat echt alleen maar psychische genezing zijn? En als dat zo is dan is het nog steeds een genezing, toch?
Er worden denk ik wereldwijd mensen genezen op wonderbaarlijke wijze, maar dat is niet voorbehouden aan mensen in evangelische kringen. Dat komt misschien door de misvatting dat een God van christelijke of evangelische huize zou moeten zijn.
worteltje schreef: 3. Ik kan alles als wetenschappelijk zien. Ik kan personen tegenover me wetenschappelijk verklaren en beschrijven (moleculen etc.). Alleen je kunt een persoon nooit echt leren kennen als je niet met hem praat. Hoe is het wetenschappelijk toch mogelijk dat een persoon zo complex is in gedachten en gevoelens en uniek is daarin. Is dit geen aanwijzing voor een ziel?
Via de wetenschap zul je nooit een ziel kunnen aantonen. Zelf denk ik over een ziel dat die zo complex is als al het leven is. Indien er een God bestaat, zie ik de ziel als onlosmakend deel daarvan.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2014 11:38

Samanthe schreef:Er worden denk ik wereldwijd mensen genezen op wonderbaarlijke wijze, maar dat is niet voorbehouden aan mensen in evangelische kringen. Dat komt misschien door de misvatting dat een God van christelijke of evangelische huize zou moeten zijn.
Heb jij een idee dat de medische wereld alle geheimen van het menselijk lichaam kent?

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 16 mei 2014 11:41

Bonjour schreef:
Samanthe schreef:Er worden denk ik wereldwijd mensen genezen op wonderbaarlijke wijze, maar dat is niet voorbehouden aan mensen in evangelische kringen. Dat komt misschien door de misvatting dat een God van christelijke of evangelische huize zou moeten zijn.
Heb jij een idee dat de medische wereld alle geheimen van het menselijk lichaam kent?
Nee zeker niet. Ik denk dat de medische wereld nog in de kinderschoenen staat wat een hoop ziektes betreft.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2014 12:01

Dus dan denk je ook dat er methoden zijn om te genezen die we nu nog niet kennen. Het eten van spruitjes zou in bepaalde gevallen een prima te verklaring genezing van een ziekte kunnen zijn, maar het is nog nooit goed wetenschappelijk onderzocht.
Een wonderbaarlijke genezing zou daarom best kunnen liggen dat iemand precies op het goede moment spruitjes eet. Een toevallige genezing wordt het dan, maar geen wonderbaarlijke.
Ik gebruik liever niet dat woordje 'wonder'.

Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje » 16 mei 2014 12:16

worteltje schreef:
Hoi Worteltje,

Vroeger was ik in periodes jaloers op mensen die zo´n intens hun geloof beleefden. Doordat ik deze gevoelens vrijwel nooit had, trok ik daaruit de conclusie dat mijn geloof niet sterk genoeg was.

Nu ik hierop terugkijk, zie ik dat sommige mensen zijn geboren met de aanleg voor ´Gods ervaringen´ en andere mensen niet.

Hier een video van een voormalige christen die zijn geloof heel intens beleefde:

https://www.youtube.com/watch?v=aa5FDATiErk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik geloof zeker dat deze mensen niet liegen, dat zij dat zo ervaren. Of het waar is is een tweede.
Ik zie verschillende verklaringen voor deze ´wonderen´. Ik studeer geneeskunde, en wat ik merk, is dat de het beeld van geneeskunde en dokters hebben, soms ver kan liggen van de realiteit.

- Een persoon heeft klachten, gaat naar de dokter en de dokter geeft een diagnose. De dokter heeft het verkeerd (ja dokter maken ook fouten). Terwijl het niet om een echte blijvende ziekte gaat, waarvoor een behandeling nodig zou zijn, gaat het om een tijdelijke klachten. De persoon ervaart echter (onder het label van de dokter) dat de hij werkelijk van een ziekte geneest.

- Een juiste diagnose van de dokter. De dokter waarschuwt: er is een hele kleine kans dat je van deze ziekte geneest. Er wordt een behandeling gestart (denk bv aan kanker). De persoon geneest. De patiënt ervaart dat het een wonder is omdat het (volgens de dokter) eigenlijk vrijwel niet kon. Hij trekt de conclusie: ik ben 'gered' terwijl 99% van de andere mensen dood ging aan dezelfde ziekte. Als je de hele groep samenneemt, dus zeg 100 mensen, dan zal er altijd 1 persoon moeten zijn (die volgens de statistiek) geneest. Dat hij diegene is, betekent niet dat er een wonder heeft plaats gevonden.

- Misschien heb je al gehoord van 'The God of the Gaps? Dat is het verschijnsel dat gelovigen gebruik van van het gegeven dat de wetenschap nog niet alles kan verklaren, en dat als argument voor God zien. Ironisch gezien wordt elke gap steeds kleiner, en daarom is religie ook geen fan van wetenschap!

Deze 'gaps' (gaten, nog geen verklaringen) zijn er ook nog in het de geneeskunde. Geneeskunde vordert nog steeds. Bedenk dat de huidige geneeskunde nog vrij jong is. Er is de afgelopen 200 jaar zoveel vordering gemaakt! We zijn er nog lang niet.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 mei 2014 12:26

Via de wetenschap zul je nooit een ziel kunnen aantonen. Zelf denk ik over een ziel dat die zo complex is als al het leven is. Indien er een God bestaat, zie ik de ziel als onlosmakend deel daarvan.
Dit is nog eens een vaag statement.
Ten eerste is er de vraag wat een ziel is.
Als je daar bovennatuurlijke elementen in ziet, dan zal de wetenschap dat nooit kunnen aantonen inderdaad.
Omdat dat per definitie niet mogelijk is.

Dan de zin Zelf denk ik over een ziel dat die zo complex is als al het leven is. Een mooie zin, maar het totaal onduidelijk wat je er mee bedoelt. Een holle frase, het zegt niets want het heeft geen inhoud.

Je eindigt met Indien er een God bestaat, zie ik de ziel als onlosmakend deel daarvan. Hier geef je aan dat je bovennatuurlijke elementen in een ziel ziet. Daarmee is je cirkelredenering rond, uiteraard zal de wetenschap nooit zo'n ziel kunnen aantonen. Maar de wetenschap heeft daar ook helemaal geen behoefte aan; alles wat bovennatuurlijk is, is niet wetenschappelijk.

Vragenstelster vroeg om een nuchter antwoord.
Jouw antwoord draagt daar niet aan bij, omdat het verre van nuchter is.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Stampertje
Geregelde verschijning

Bericht door Stampertje » 16 mei 2014 12:30

Samante schreef: Er worden denk ik wereldwijd mensen genezen op wonderbaarlijke wijze
Ik heb echt veel moeite met deze zin. Ik zelf heb nog nooit een ´genezen´ van iemand mee mogen maken. Ook heb ik nooit gehoord van de mensen die ik ken dat die een wonder mee hebben gemaakt (2e hand verhaal)

Het valt me op dat de ´wonderen´ die dichtbij jezelf staan, altijd zeer klein zijn. Denk aan psychische steun - geen darmklachten meer - enkel doet niet meer pijn - rugklachten verdwijnen.

Wanneer de verhalen via - via worden verteld, worden ze steeds mooier, wonderlijker! Ja er is iemand in Afrika die was verlamd en kan nu lopen!

Wanneer er claims worden gegeven dat iemand op wondere wijze genezen is, moet er bewijs zijn. Daarmee bedoel ik: een objectief dokters rapport terwijl de patiënt ziek was (bijvoorbeeld verlamt) - en een doktersrapport nadat de patiënt genezen is. Niet geverifieerd door 1 dokter, maar kritisch bekeken door meerdere doktoren.

Zover ik weet bestaat dit niet. Alle wonderbaarlijke claims (zelfs gemaakt door dokteren) bleken later onwaar te zijn.

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 16 mei 2014 15:37

Bonjour schreef:Dus dan denk je ook dat er methoden zijn om te genezen die we nu nog niet kennen. Het eten van spruitjes zou in bepaalde gevallen een prima te verklaring genezing van een ziekte kunnen zijn, maar het is nog nooit goed wetenschappelijk onderzocht.
Een wonderbaarlijke genezing zou daarom best kunnen liggen dat iemand precies op het goede moment spruitjes eet. Een toevallige genezing wordt het dan, maar geen wonderbaarlijke.
Ik gebruik liever niet dat woordje 'wonder'.
Ik geef toe dat ik het woordje 'wonder' onzorgvuldig gekozen heb. Ik had het liever gehad over spontane genezing.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mei 2014 16:51

Door het woordje 'wonder' kan je snel op een verkeerd been gezet worden. Dennett zegt ergens in een speech : "It's super, it's natural, but it isn't supernatural."
Mijn moeder maakte ooit de opmerking: "Je moet nooit dokter worden in een katholiek ziekenhuis. Als de patiënt dood gaat heb jij het gedaan, geneest hij, dan heeft God het gedaan. Dus inderdaad heb je af en toe spectaculaire genezingen, en dan denk men aan God. Gaat er iemand spectaculair dood, denk men juist niet aan God. "Mysterieuze wegen" etc, krijg je dan te horen.
Het is altijd opvallend hoe christenen hun God beschermen tegen het negatieve. Als je zegt dat niet de erfzonde de dood de wereld in heeft gebracht, maar de straf van God, dan krijg je een vaag verhaal waarom God wel moest straffen, maar waarom hij generatie op generatie de vrouwen barensweeën moest geven is mij nog steeds niet duidelijk.
Een gemene opmerking naar een christelijke moeder is dan ook "Veel pijn gehad bij de bevalling? Tja, Dat is de straf van God. Had Eva maar niet van de vrucht moeten eten."

Plaats reactie