Is de bijbel Popperiaans falsificeerbaar?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Sararje schreef:
jHenosch schreef:Niet dat ik niet in de evolutieleer geloof, zeker wel, maar deze leer is ook een gatenkaas.
En ga nu eens inhoudelijk in op de tegenargumenten.
de evolutieleer is aannemelijk, net zoals ik ook de bijbel in veel zaken aannemelijk vind.

100% bewijs hebben we voor beide niet.

Hoewel ik nog wel wil toegeven dat de waarheidsgetrouwheid bij de evolutieleer iets beter, gedetailleerder, is te checken dan de waarheidsgetrouwheid van de bijbel.

We hebben het hier ook over totaal andere vorm van kennis, blijf ik vinden dat de bijbel tot op grote hoogte Popperiaans falsificeer is, wanwege de uitgekomen en nog uit te komen profetie.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 10 jan 2006 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

, wanwege de uitgekomen en nog uit te komen profetie.
Geef dan eens een profetie die 9/11 voorspelde, welzeker een wereldschokkende gebeurtenis.
Welke andere heel concrete profetie moet nog uitkomen, wel concreet graag.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

jHenosch schreef:apocalypse betekent niet ondergang maar openbaring, door inzicht.

Ook dit is maar weer een subjectief iets er is hierover onduidelijkheid. Dr. Herman H. Somers schrijft er het volgende over.

http://users.skynet.be/sky50779/apocal.htm
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

an3sdej schreef:
, wanwege de uitgekomen en nog uit te komen profetie.
Geef dan eens een profetie die 9/11 voorspelde, welzeker een wereldschokkende gebeurtenis.
Welke andere heel concrete profetie moet nog uitkomen, wel concreet graag.
De reus op lemen voeten, 1335 + 666 = 2001

1290 + 45= 1335

deze getallen zie je veelvuldig in de bijbel

de wereldmammon, het wereldkapitaal, dat via olie en andere weelderigheden van commodies, vooral olie, de wereld in zowel politieke als in natuurlijk biologische zin tot o het bot verderft

de grote verderver die Babylon zou uitwannen,

Jeremia 51

de gifbeker uit de hand van de hoer in de woestijn,

waar alle koningen der aarde het mee gedaan hebben.

etc
etc

het vergeten van het woord, het niet meer kennen van het geloof van hun voorvaderen.

is er ook 1.

hoewel de kennis zal toenemen en men van hot naar haar reist.

zie Daniel
Laatst gewijzigd door jHenosch op 10 jan 2006 12:39, 4 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

666???

c) Het getal 666

"Nu komt het aan op scherpzinnigheid. Wie doorzicht heeft, kan het getal van het beest berekenen. Het duidt een mens aan, en het getal van die mens is 666" (Apoc. 13, 18). Het raadseltje 666 heeft de scherpzinnigste geesten op de dool gebracht. Met gemengde gevoelens leggen de meesten zich neer bij de volgende interpretatie : 666 zou de cijferwaarde zijn van de Hebreeuwse letters QSAR NRWN (Kaisar Neron). Jammer genoeg is de letter k verkeerd en gebruikten de joden die letters niet op die wijze om een getal te vormen; correct zou het getal 666 TRSW geschreven worden en dit heeft hier helemaal geen zin. Dan zou ook de voorspelde ondergang van Rome een profetie post factum zijn en zinspelen op de brand van Rome . Nero zou het beest zijn, dat zoveel christenen verslond. Maar men zit dan tevens in de knoei met andere passages, o.a. deze over de zeven koningen
http://users.skynet.be/sky50779/apocal.htm
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

666 + 1335 = ????

I do not know how to teach philosophy without becoming a disturber of established religion.

Baruch Spinoza

and/or paradigm !
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik zie daarin nog steeds niet het verband met 9/11. Wat in vredesnaam heeft met de hoer uit de woestijn te maken?

Doctorwho: even narekenen:
Keizer=(resh+samech+jud+koef)=(200+60+10+100)
Nero=(waw+resh+noen)=(6+200+50)=
256+370=626
Ook die theorie kan je naar het rijk der fabelen verwijzen. Zelfs als ik een god mag weten waar vandaan een noen bij neem wordt het 676. Bovendien wil ik van jHenosh nu een verwijzing zien van waar hij in de bijbel 45 en 1290 vandaan haalt. Idem 1335.
Laatst gewijzigd door Sararje op 10 jan 2006 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Wat ik probeer aan te geven is dat deze getallenleer en symboliek niet eenduidig zijn. Een voorspellende waarde hieruit halen is een vorm van sjabloondenken. Kortom een soort magisch denken maar dan geprojecteerd op getallen en cijfers. Met de juiste rekenmethode komt er altijd wel iets uit wat voorspellend lijkt.

http://www.skepsis.nl/beest666.html
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dank je wel voor die link maar ik vrees dat Skepsis nu zelf een fout maakt door namelijk in de spelling van het woord keizer een joed te vergeten.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Ook ik wil graag de herkomst van 1335 eens zien, en ook wat de connectie is van 666 met dat getal 1335.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ik denk dat iedereen met een beetje fantasie voorspellingen kan doen aan de hand van willekeurig welk boek waar getallen of getalsverwijzingen in voor komen.
Maar wat hebben de bijdragen over zgn. magische voorspellingen nou eigenlijk nog met het Topic Stupid design te maken :?:
On topic !
De hele discussie over hoe wetenschappeljk ID, creationisme of evolutie eigenlijk is vind ik niet interessant. De idee god is voor mij héél erg ongeloofwaardig en daarmee vallen de eerste twee voor mij simpelweg af. De evolutie theorie is, ondanks de nog vele gaten, wel geloofwaardig en alles wat de gaten omsluit zelfs bewezen.
Pas als de godfantasten met geloofwaardige verklaringen of claims komen ben ik weer bereid erover in discussie te gaan. :!:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

GH je hebt natuurlijk gelijk in deze, maar het is soms wel erg verleidelijk je mee te laten slepen ook al is het onderwerp van discussie bij voorbaat onzinnig. :)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Daniel 12
1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk ter zijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’
5 Toen zag ik, Daniël, twee anderen staan, de ene aan deze oever van de rivier, de andere aan de overkant. 6 Een van hen zei tegen de in linnen geklede man die zich boven het water van de rivier bevond: ‘Hoe lang duurt het tot het einde van deze wonderbaarlijke gebeurtenissen?’ 7 Daarop hoorde ik de in linnen geklede man die zich boven het water van de rivier bevond spreken. Hij hief beide handen op naar de hemel en zwoer bij de eeuwig Levende: ‘Eén tijd, een dubbele en een halve tijd: wanneer de macht van het heilige volk niet langer verbrijzeld zal worden, dan zullen al deze dingen zich hebben voltrokken.’ 8 Ik hoorde het, maar begreep het niet en zei: ‘Mijn heer, hoe zal dit alles aflopen?’ 9 Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd. 10 Velen zullen zich laten reinigen, zuiveren en louteren, maar de wettelozen zullen wetteloos handelen; en geen van de wettelozen zal het begrijpen, maar de verlichten zullen het wel begrijpen. 11 En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afgodsbeeld is opgericht, (het ontstaan vd H-bom, en het leeglopen van de godshuizen**) zullen er twaalfhonderdnegentig dagen verstrijken (1956**). 12 Gelukkig is de mens die blijft wachten en dertienhonderdvijfendertig dagen bereikt ((2001**). 13 Maar jij, ga het einde tegemoet. Je zult te ruste gaan en aan het einde van de dagen opstaan om je bestemming te bereiken.’
** eigen toevoeging.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

1335 DAGEN dus. Er staat geen jaren. Je kunt het alleen als jaren opvatten als je een andere tekst ergens vandaan haalt, waarin gezegd wordt dat één dag in de ogen van god duizend jaar kan zijn.

Als je echter zo gaat puzzelen, dan kan ik ook nog wel een spannend verhaal vertellen.
bert
Forum fan

Bericht door bert »

In een verbrand stuk toast kunnen we een vrouwengezicht herkennen: 'Dat moet vast de Maagd Maria zijn'. (verkocht voor $28ooo op e-bay)
In een ander brandpatroon herkennen we Mickey Mouse...
Als we 1290 met 1335 dagen optellen komen we aan 2625??( zendt uw verklaringen voor dit getal in vóór2625)
of wacht, we tellen er 666 bij dat wordt 2001
Ook een boek met sudoku-puzzels gekregen voor je Kerst jHenosch?
Maar wat hebben de bijdragen over zgn. magische voorspellingen nou eigenlijk nog met het Topic Stupid design te maken Question
On topic !
Het is natuurlijk niet on-topic, probeer dat maar eens duidelijk te maken aan iemand voor wie God on-every-topic is, zelfs hun verbrande ontbijt.
Magische voorspellingen worden gemaakt door patronen te herkennen in vlekken of in cijfers. Een normaal mens weet hoe graag zijn eigen fantasie een loopje met hem neemt:: doordat toevallige feiten moeilijk voorstelbaar, reproduceerbaar, verstaanbaar zijn worden er associatieve verbanden gelegd, en zo de chaos bedwongen.
Op dezelfde manier moet de complexheid van de natuur verklaard worden door god uit je mouw te schudden, en als je hard genoeg kijkt naar de evolutie theorie tonen de open vragen een patroon waarin we intelligentie herkennen.
Laatst gewijzigd door bert op 10 jan 2006 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie