Religieuze tactieken voor geloofsbehoud

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Vuurtje
Forum fan

Re: Religieuze tactieken voor geloofsbehoud

Bericht door Vuurtje » 04 mar 2019 21:35

Amen. Eigenlijk vind ik dan ook dat we deze religieuze tactiek voor geloofsbehoud op één zouden moeten zetten.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 04 mar 2019 23:02

Ik heb ook het idee dat de laatste 40-50 jaar de strenge maar rechtvaardige God, die beloont wie hem gehoorzaamt en kastijdt die hem haat, is veranderd in een eindeloos liefdevolle God, waar je alleen maar in hoeft te geloven.
Maar dat kan ook zijn, omdat ik hem vanuit het strenge milieu heb leren kennen.

Het blijkt wel gemakkelijker te blijven geloven met de hoop op liefde, gezien de vele vrijzinnig gelovigen, die er toch nog zijn, ook al zullen velen daarop moeten wachten tot in het hiernamaals.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 mar 2019 01:35

Maria schreef:
04 mar 2019 23:02
Ik heb ook het idee dat de laatste 40-50 jaar de strenge maar rechtvaardige God, die beloont wie hem gehoorzaamt en kastijdt die hem haat, is veranderd in een eindeloos liefdevolle God, waar je alleen maar in hoeft te geloven.
Maar dat kan ook zijn, omdat ik hem vanuit het strenge milieu heb leren kennen.

Het blijkt wel gemakkelijker te blijven geloven met de hoop op liefde, gezien de vele vrijzinnig geloven, die er toch nog zijn, ook al zullen velen daarop moeten wachten tot in het hiernamaals.
@Maria,
We zijn ongeveer even oud, maar inderdaad ons Godsbeeld ( meegekregen in onze opvoeding) is/ was totaal anders. Vrijzinnig geloven neem toe, waar dat eerder oudere intellectuelen waren, neemt de vrijzinnigheid toe ook onder jong volwassenen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 mar 2019 07:33

Vuurtje schreef:
04 mar 2019 17:07
11 Liefde
Door Gods wil te doen en elkaar lief te hebben zoals God ons lief heeft kan het geloof versterkt worden.
Helaas: Er is geen objectieve aanwijzing dat enige god ons lief heeft. We zullen dus onze eigen maatstaf moeten aanleggen,
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 05 mar 2019 08:15

Vuurtje schreef:
04 mar 2019 17:39
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
04 mar 2019 17:22
Vuurtje schreef:
04 mar 2019 17:07
11 Liefde
Door Gods wil te doen en elkaar lief te hebben zoals God ons lief heeft kan het geloof versterkt worden.
God geeft ook vaak de opdracht tot moord en doodslag.
God heeft kennelijk niet een ieder lief.
Het gaat hier over "Religieuze tactieken voor geloofsbehoud".
Onze meningen over de doodstraf en of de achterliggende kracht daarvan liefde kan zijn voor alle mensen lijkt mij iets voor een ander draadje.
Het te vuur en te zwaard (desnoods fysiek) te lijf gaan van andersdenkende lijkt mij ook een (in sommige kringen veel gebezigde) vorm van geloofsbehoud.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 mar 2019 08:53

Mullog schreef:
05 mar 2019 08:15
Het te vuur en te zwaard (desnoods fysiek) te lijf gaan van andersdenkende lijkt mij ook een (in sommige kringen veel gebezigde) vorm van geloofsbehoud.
Klopt.
Ook met het doel, dat de twijfelaar en afvallige zijn mond gaat houden en niet meer van invloed zal zijn op andere misschien niet zo sterk gelovigen.
Dat wordt dan 11
Edit na bericht van Vuurtje.
11 moet 12 zijn.

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 05 mar 2019 20:46

Vreemd hoe snel er hier massaal off-topic wordt gegaan. Het gaat hier over Religieuze tactieken voor geloofsbehoud. Het gaat er dus om dat de gelovigen liefhebben voor geloofsbehoud, de discussie of je het met ze eens bent of hun God lief heeft is nogal off-topic.

Nog vreemder dat my 50-cents, tactiek 11 en 12, genegeert lijken te worden terwijl dit toch echt religieuze tactieken voor geloofsbehoud zijn die daadwerkelijk door christenen worden gebezigd. Dat "Moderater Maria" dus doodleuk een andere tactiek 11 voorstelt geeft mij weinig hoop voor deze disscussie.

Lijkt of er hier volledig gereageerd wordt op basis van wie iets zegt, en niet op basis van gezond verstand.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 mar 2019 22:32

Vuurtje schreef:
05 mar 2019 20:46
Nog vreemder dat my 50-cents, tactiek 11 en 12, genegeert lijken te worden terwijl dit toch echt religieuze tactieken voor geloofsbehoud zijn die daadwerkelijk door christenen worden gebezigd. Dat "Moderater Maria" dus doodleuk een andere tactiek 11 voorstelt geeft mij weinig hoop voor deze disscussie.
Goed gezien Vuurtje.
Moderator Maria kan blijkbaar niet tellen. :oops:

Natuurlijk blijft 11 het argument van het liefhebben en de liefde van God.

Wat opmerkingen maken en dan daarop doordenken geeft ook weer nieuwe ideeën.
De berichten van Tiberius, niet altijd een liefdevolle god samen met dat van Mullog, te vuur en te zwaard verdedigen, leiden samen tot tactiek
12: Afvalligen elimineren.

Plaats reactie