Vertrouwen in God.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Job
Banned

Re: Een mogelijke reden

Bericht door Job » 30 jun 2012 09:38

Jagang schreef:
Job schreef:Als atheïsten, zoals op dit forum vooral,de discussie zoeken, gebeurt dat meestal vanuit de veronderstelling dat een gelovige opvattingen op na houdt die te bewijzen en te weerleggen zijn.
......................
Daarom zijn rationele argumenten die proberen gelovigen het atheïstisch licht te doen zien bij voorbaat kansloos.
......................
Ik ben ook kritisch wat er om mij heen gebeurt en lees de bijbel kritisch.
Het zal wel een onderdeel van de "verbluffende (inconsistente) realiteit" van Qualia zijn, maar hoe wil je precies kritisch lezen wanneer je de rationaliteit ten grave draagt?
Ik begrijp deze reactie niet. Kun je dit eens verduidelijken ????
Ik had het namelijk over geloven als vertrouwen !
Dit laat jij weg in mijn reactie op de vorige pagina.
Dat je vertrouwen niet kunt meten, lijkt mij evident. Vertrouwen is een ervaring.
Dat het iets is wat ontstaat in het verkeer tussen mensen onderling.
Dat is iets geheel anders dan dat ik geen rekening zou houden met de rationaliteit.
jagang schreef:Als kritisch denken volgens jou niet gekoppeld is aan rationaliteit, waaraan dan wel?
Hoe kom je hierbij. Is mij een raadsel. Waar onken ik, of hou ik geen rekening met 'rationaliteit '????
Het lijkt wel op een stuiptrekking van atheïsen om te denken wanneer een gelovige uitlegt wat gelovig zijn kan betekenen, dat hij/zij automatisch het rationeel denken vaarwel zegt !!! :o
Dat zou pas irrationeel zijn.
jagang schreef:En op de kansloosheid van rationele argumenten valt nog wel eea af te dingen.
Er zijn hier genoeg afvalligen die dat kunnen bevestigen, dus wellicht spreek je beter voor jezelf.
Dus, nogmaals, ik begrijp deze reactie niet zo goed. Een gelovige spreekt altijd voor zichzelf. Dat doe jij toch ook ?? Of spreek jij namens een hele groep atheïsten ?? Denken die dan allemaal precies hetzelfde ?? Is het bij jullie zo'n eenheidsworst ??

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)

Destinesia

Bericht door Destinesia » 01 jul 2012 01:41

Job schreef:Denken die dan allemaal precies hetzelfde ?? Is het bij jullie zo'n eenheidsworst ??
Nee sufferd. Atheïsten zijn gewóón heel verschillende mensen die anders dan jijzelf eens een keer niet geloven in ingebeelde goden, wanen, illusies waarop de iets meer fantasievolle en helaas wat minder rationele mens zijn kinderlijke vertrouwen stelt en daar anderen graag mee willen besmetten als het volgens hun hemelse miraculeuze boekje nodig is om de hel te kunnen ontlopen. Het is sinds de middeleeuwen wel weer welletjes na 2000 jaar lang gezeul en oorlogsvoering met bevolkingsgroepen en 'on-behouden heidenen'. Gelukkig verdwijnt dit zielige en manipulerende soort van fatalistische geloof afkomstig uit de achterlijke brons en ijzertijd die inmiddels al ver achter ons ligt pér dag. Het mag inderdaad een wonder heten dat zovelen er nog steeds mee in het verwarde hoofd mee rondlopen in 2012. Ook de psychologie kan er nog járen mee vooruit.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 01 jul 2012 18:01

Job schreef:Ik begrijp deze reactie niet. Kun je dit eens verduidelijken ????
Dat je vertrouwen niet kunt meten, lijkt mij evident. Vertrouwen is een ervaring.
Dat is iets geheel anders dan dat ik geen rekening zou houden met de rationaliteit.
We hadden het niet over het vertrouwen tussen mensen onderling, maar over het geloven in goden.
Om in goden te geloven, vraagt wel wat meer "vertrouwen" dan het geloven in mensen.

Dat verschil begint al bij het bestáán.
Ik zie meer bewijs voor het bestaan van mensen, dan voor het bestaan van goden.
Het lijkt wel op een stuiptrekking van atheïsen om te denken wanneer een gelovige uitlegt wat gelovig zijn kan betekenen, dat hij/zij automatisch het rationeel denken vaarwel zegt !!! :o
Dat zou pas irrationeel zijn.
Wiens stuiptrekking is dit?
Je stelt zelf toch dat rationele argumenten tegen jouw geloof kansloos zijn?
jagang schreef:En op de kansloosheid van rationele argumenten valt nog wel eea af te dingen.
Er zijn hier genoeg afvalligen die dat kunnen bevestigen, dus wellicht spreek je beter voor jezelf.
Dus, nogmaals, ik begrijp deze reactie niet zo goed. Een gelovige spreekt altijd voor zichzelf. Dat doe jij toch ook ?? Of spreek jij namens een hele groep atheïsten ?? Denken die dan allemaal precies hetzelfde ?? Is het bij jullie zo'n eenheidsworst ??

Job
Nee, als je stelt dat rationele argumentatie "kansloos is" wanneer deze tegen gelovigen hun geloof wordt gebruikt, generaliseer je:
Daarom zijn rationele argumenten die proberen gelovigen het atheïstisch licht te doen zien bij voorbaat kansloos.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Destinesia

Bericht door Destinesia » 01 jul 2012 19:10

Jagang schreef:We hadden het niet over het vertrouwen tussen mensen onderling, maar over het geloven in goden.
Dat tegen een gelovige zeggen is volkomen "buiten zijn bereik". Vier dimensionaal. Een gelovige zoiets onbegrijpelijks zeggen is abracadabra. Hij snapt het gewoonweg niet. Heeft werkelijk geen idéé waar je het hierboven over hebt.

Wat gelovigen wel begrijpen is het volgende intelligente verhaal. Het is een leuk en grappig verhaal dat het onvoorstelbaar goed doet onder jonge-christenen. Ze vinden het gewéldig. Hun geloof groeit erdoor. Het stukje staat over heel het "christelijke internet" verspreid.

----------------------------
God en de Kapper

Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en spraken over vele zaken. Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel bestaat.

De kapper zei: "kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets"? vroeg de man.

"Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te kijken en hij zal zien dat
dat God niet bestaat. Als God echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen zijn? Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn? Nee, als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit allemaal kan toestaan.

De man was even stil maar zei verder niets.

De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de zaak. Onderweg naar huis zag hij een oude man op straat met een heel lang haar en ongetrimde baard. De man ging onmiddellijk weer terug naar de kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPERS BESTAAN NIET!"

"Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor je," antwoordde de kapper. "NEE!" Schreeuwde de cliënt. "Kapper bestaan gewoon niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op de wereld."

De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons komen."

"Exact!" ging de man verder. "Dat is het hem nou juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist de mensen die niet naar Hem gaan en Hem niet opzoeken. En daarom is er zoveel ellende op de aarde.

--------------------------

Nou schattig toch? Het geloof is dus toch de weg naar ware wijsheid.

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 01 jul 2012 22:58

Tja, zulke leuterverhalen heb je.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 jul 2012 01:39

Destinesia schreef:God en de Kapper
<knip> (zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 05#p338633" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hm, Toegegeven, de ellende in de wereld bewijst niet dat god niet bestaat.
hoogstens dat zijn adres onbekend is en dat hij onze gebeden niet hoort.
(of misschien zijn zijn tarieven wel te hoog :wink: )
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 jul 2012 01:40

Destinesia schreef:Nou schattig toch? Het geloof is dus toch de weg naar ware wijsheid.
Inderdaad.
En zowel kapper als god zijn uit op je geld. :D
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 02 jul 2012 01:59

Job. Geloof je in een god die ingrijpt in de realiteit? Het gros van religieuzen doet dit namelijk, vooral de aanhangers van Abrahamitische religies. Ze bidden tot een specifieke god, ze geloven in hel en hemel, in armageddon etc. Kortom: ze geloven in een (potentiëel i.i.g.) tastbare god. Hoe zit dat met jou?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 02 jul 2012 07:38

Peter van Velzen schreef:
Destinesia schreef:God en de Kapper
<knip> (zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 05#p338633" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hm, Toegegeven, de ellende in de wereld bewijst niet dat god niet bestaat.
hoogstens dat zijn adres onbekend is en dat hij onze gebeden niet hoort.
Of dat hij niet omnipotent is.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 jul 2012 09:02

Destinesia schreef:
Wat gelovigen wel begrijpen is het volgende intelligente verhaal. Het is een leuk en grappig verhaal dat het onvoorstelbaar goed doet onder jonge-christenen. Ze vinden het gewéldig. Hun geloof groeit erdoor. Het stukje staat over heel het "christelijke internet" verspreid.

----------------------------
God en de Kapper

Ik dacht even over om een andere variant te maken. God en de Prostituee. Met als eindmoraal je geloof groeit er niet door, maar iets anders wel.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Job
Banned

Bericht door Job » 20 jul 2012 00:21

Destinesia schreef:
Job schreef:Twee keer zelfs...
Ok maar wacht even. Flauw of niet. Het gaat om wat Fjedka ermee zegt. En daar wil je niet op ingaan?
Nou, Des...wat zegt Fjedka nu eigenlijk, behalve dat hij mij nu al twee keer heeft gekopiëerd ??
Destinesia schreef:Dat hij ermee op je lange tenen gaat staan ....ok.
Ik heb geen lange tenen, dus kan hij er onmogelijk op gaan staan. Beledigen kan hij ook niet echt bij mij.
Hoe kan hij mij beledigen met een antwoord op stukken postings van mij waar hij hekemaal niets van begrepen heeft ?? Hij schrijft verder alleen maar onzin.
Destinesia schreef:(...) Maar hoe moet hij de vergelijking ánders stellen? Het is heel verhelderend om het om te draaien.
Voor wie zou dit dus verhelderend moeten zijn?? Bij mij werkt het wél meer en meer verhelderend :lol: , maar niet op de wijze zoals Fjedka en jij dat graag zouden willen zien en lezen. :o Dus laat ik, wat ik hiervan vind, maar verder niet opschrijven. :lol:
Dus laat ik het hierbij.

Ik ben net terug van vakantie en het valt mij zwaar tegen wat er verder (Qualia uitgezonderd) aan reacties valt te lezen. Als het niet een beetje op een nette wijze en niveau kan, dan laat ik het hierbij.

Job
(Martin Buber)

Job
Banned

Bericht door Job » 20 jul 2012 00:37

Destinesia schreef:
Nee sufferd. Atheïsten zijn gewóón heel verschillende mensen die anders dan jijzelf(...)

Je woordkeuze is niet echt bevordelijk voor een fatsoenlijke gedachtenwisseling.
Laat ik eens op de Fjedka-tour gaan:

"Gelovigen zijn gewóón heel verschillende mensen die toevallig net iets anders zijn dan jij"
Héél verhelderend !!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Destinesia schreef:eens een keer niet geloven in ingebeelde goden, wanen, illusies waarop de iets meer fantasievolle en helaas wat minder rationele mens zijn kinderlijke vertrouwen stelt en daar anderen graag mee willen besmetten als het volgens hun hemelse miraculeuze boekje nodig is om de hel te kunnen ontlopen. Het is sinds de middeleeuwen wel weer welletjes na 2000 jaar lang gezeul en oorlogsvoering met bevolkingsgroepen en 'on-behouden heidenen'. Gelukkig verdwijnt dit zielige en manipulerende soort van fatalistische geloof afkomstig uit de achterlijke brons en ijzertijd die inmiddels al ver achter ons ligt pér dag. Het mag inderdaad een wonder heten dat zovelen er nog steeds mee in het verwarde hoofd mee rondlopen in 2012. Ook de psychologie kan er nog járen mee vooruit.
Wat een bij elkaar geschraapte proza, Des. Volgens mij ben IK op jouw teentjes gaan staan. 8*)

Job
(Martin Buber)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 20 jul 2012 00:38

Job schreef:
Destinesia schreef:
Nee sufferd. Atheïsten zijn gewóón heel verschillende mensen die anders dan jijzelf(...)

"Gelovigen zijn gewóón heel verschillende mensen die toevallig net iets anders zijn dan jij"
Héél verhelderend !!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Kan jij niet eens één zin goed lezen en/of citeren? :lol:
Henry Ford

Job
Banned

Bericht door Job » 20 jul 2012 00:51

Jagang schreef:
Job schreef:Ik begrijp deze reactie niet. Kun je dit eens verduidelijken ????
We hadden het niet over het vertrouwen tussen mensen onderling, maar over het geloven in goden.
Ik heb het wél over vertrouwen (Hebr. "Anan"; betekent "vertrouwen")
Niet over goden.
Dus we zitten naast elkaar te praten. Zoals ook het citaat hieronder:
Jagang schreef:Om in goden te geloven, vraagt wel wat meer "vertrouwen" dan het geloven in mensen.
Job
(Martin Buber)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 20 jul 2012 00:59

Job schreef:
Ik heb het wél over vertrouwen (Hebr. "Anan"; betekent "vertrouwen")
Niet over goden.
Dus we zitten naast elkaar te praten. Zoals ook het citaat hieronder:
Nee, je ligt te kronkelen.
Henry Ford

Plaats reactie