Besnijden is kindermishandeling

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Besnijden is kindermishandeling

Bericht door Peter van Velzen » 18 sep 2016 04:47

Er is geen enkele reden om een besnijdenis te verbieden als een (jong) volwassene daarom vraagt, Daarom is er ook geen enkele reden om haar bij een onmondig kind uit te voeren. Tenzij er sprake is van een medische noodzaak. Zelf heb ik de operatie eigenlijk veel te laat laten uitvoeren. De arts die haar uitvoerde vroeg mij of ik een volledige of gedeeltelijk besnijdenis wilde. Omdat hij aangaf meer ervaring te hebben met een volleide besnijdenis, heb ik daar voor gekozen. De kans op complicaties leek me dan kleiner.
Ik wens u alle goeds

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 18 sep 2016 09:37

Willempie schreef:
Gijs schreef:Ik vroeg of jij vindt dat ouders het recht hebben om hun kinderen voor het leven te laten verminken. Uit jouw posts maak ik namelijk op dat dat jouw mening is.
Vervolgens ben ik natuurlijk benieuwd naar je argumenten daarvoor.
Net als axxyanus kan ik me namelijk geen enkele reden voorstellen die dit achterlijke gebruik zou kunnen rechtvaardigen.
Ik ben het al volstrekt oneens met jouw stelling "hun kinderen voor het leven te laten verminken". Dit lijkt me nogal demagogisch en niet realistisch.
Dag Willempie,

Niet Demagogish. Het is levenlange verminking, er wordt iets van het DOOR God geschapen (vind jij ) onderdeel van het menselijk lichaam verwijderd....
Zelfde God vind in het OT dat de joden zich NIET mogen verminken door snijdingen bv in geval van rouw, of dat priesters die lichamelijk een gebrek hadden NIET mochten dienen. Maar als hij beveelt tot snijden in penissen is het in eensWEL goed......Oh , wacht God ZEGT het. Dan is alles goed, tot en met genocide toe.....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 18 sep 2016 09:43

PietV. schreef:
Waarom? schreef:[

Het is niet dat ik met je standpunt eens bent, ik vind dat we ook van besnijdenis van kinderen en ritueel slachten afmoeten,.....maar ik heb wel oog voor de realiteit:
Ik snap je argumenten en zie wel degelijk bezwaren, maar van binnenuit dat lijkt me zoeken naar een speld in een hooiberg. Het euvel duurt al een paar duizend jaar of langer. Zouden ze zelf op den duur zeggen kom laten we er eens een punt achter zetten? Over honderd jaar? Misschien helpt het als de Scandinavische landen het voortouw nemen http://www.crin.org/en/library/news-arc ... eutic-male" onclick="window.open(this.href);return false;
In Nederland lopen ze op een paar uitzonderingen na op kousenvoeten in de richting van gelovigen.
Dag PietV,

Veel euvels hebben duizenden jaren geduurd en sommigen bleken binnen een tiental jaren oplosbaar. Nee het gaat niet vanzelf, een debat als dit maakt er al onderdeel van uit ;-)
Dat artikel van jouw verwijst naar een kinder ombudsman. En je weet wat de taak is van een ombudsman: Dingen die parlementen niet (willen) zien bespreekbaar maken en op de agenda zetten.
Het gekke is dat gelovigen vinden dat niet-gelovigen juist op KLOMPEN door de bloemenperkjes lopen te banjeren.... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 18 sep 2016 09:54

axxyanus schreef:
Waarom? schreef: 1) een verandering moet worden gedragen door de maatschappij en voor een groot gedeelte door de gemeenschap waarin de verandering moet plaatsvinden. Dus verandering van binnenuit. Iets waar Ayaan Hirsi Ali ook op hamert.
2) In Nederland heeft de bevolkingsgroep waar kinderen worden besneden bijna allemaal een dubbel paspoort. Hoef ik verder niet over uit te wijden -> Voer voor juristen....
3) Nederland maakt onderdeel uit van de EU, je zult dit EU wijd moeten regelen. Anders wordt je binnen twee tellen terug gefloten.
Als je punt 1 tot zijn logische conclusie volgt dan komt dat er op neer dat ieder keer als er een grote groep migranten aankomt we weer een stap achteruit moeten zetten. Het resultaat zien we in het VK waar er sharia-rechtbanken zijn die alle vrouwenrechten op de helling zetten voor de moslimvrouwen. Het komt er op neer dat we mensenrechten een stap opzij laten zetten als er tradities op het spel staan.

Punt 2 zorgt ook op andere vlakken voor problemen. Misschien dat het eens tijd wordt dat we volwassen voor de keuze zetten welke nationaliteit ze willen, i.p.v. mensen met gemenge loyaliteiten toelaten hun conflicten als gevolg van hun andere nationaliteit hier uit te vechten.

Punt 3. Het heeft niets met de EU te maken maar met de Raad van Europa of meer direct bij het Europees hof, dat toeziet op de mensenrechten. Het probleem daar is dat hoewel volgens het EVRM, iedereen vrijheid van geweten heeft, dat geweten meer gewicht toegewezen krijgt als het ondersteund wordt door een religie. Dus als een ongelovige zijn zoon laat besnijden, dan heeft hij meer kans daarvoor veroordeeld te worden dan als een gelovige dat doet. Dat lijkt me een belangrijke schending van het principe: Iedereen gelijk voor de wet.
Dag Axxyanus,

Zoals aangegeven ben ik OOK voor afschaffing besnijdenis en ritueel slachten. Dit vanwege ontoelaatbaar ingrijpen in lichamen van kinderen en veroorzaken van Dierenlees. Dat is één.
Alleen is het niet mogelijk om het per direct te realiseren, degene die dat wel beweert is niet realistisch

Wat betreft opnieuw de punten 1 - 3)
1) Ik gaf al eerder richting PietV aan dat je praktijk van eeuwen in Nederland niet METEEN kunt veranderen, wel uitingen van religie die in Nederland nieuw zijn. Dat is het eerste mandaar van politici: zeggen waar NU al de grens ligt ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;)
En geef als regering / politici ook duidelijkheid dat er een verandering aan zit te KOMEN. Dat helpt voor de discussie intern..... :wink:
2) Schaf gewoonweg voor nieuwe en bestaande burgers de mogelijkheid van een dubbelle nationaliteit af. Ook daar kun je naar TOEWERKEN
3) Of het niet direct met de EU te maken heef waag ik te bewijfelen. Uiteraard ook met de EVRM, maar verdragteksten van de EU gaan heel wat verder dan die van de EVRM

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 sep 2016 10:17

Willempie schreef:
axxyanus schreef: Je toont je onwetendheid. Er zijn weldegelijk culturen waar de snijtanden van de kinderen verwijderd worden. Van de oorlellen ben ik niet zeker.

Het punt is dat je wat je wel en wat je niet toestaat, niet moet laten afhangen van wat je weet dat er gebeurt.
Het spijt me dat ik zo onwetend ben. Ik ben er ook niet voor dat tanden van kinderen worden verwijderd. Zo goed?
Je moet je niet verontschuldigen voor je onwetendheid. We hebben allemaal gaten in onze kennis. Je moet vooral opletten dat je niet de fout maakt dat omdat jij ergens geen weet van hebt, je er dan maar van uitgaat dat het niet bestaat.

Er is ook geen reden waarom we vergelijkingen altijd met iets bestaands moeten maken. De principes die we hanteren om iets wel of niet toe te laten, openen namelijk naar de toekomst mogelijkheden om andere zaken toe te laten dan wel te verbieden. Een verkenning van die mogelijkheden kan alleen maar door te vergelijken met (nu nog) onbestaande zaken.

Ten slotte beantwoord je de vraag niet. De vraag is niet of jij ervoor of tegen bent dat tanden van kinderen worden verwijdert. De vraag is of jij van oordeel bent dat ouders het recht moeten hebben om dat wel te doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 19 sep 2016 21:47

axxyanus schreef: Ten slotte beantwoord je de vraag niet. De vraag is niet of jij ervoor of tegen bent dat tanden van kinderen worden verwijdert. De vraag is of jij van oordeel bent dat ouders het recht moeten hebben om dat wel te doen.
Sorry, ik dacht werkelijk dat ik de vraag wel had beantwoord maar om je tegemoet te komen wil het ik zo expliciet zeggen als mij mogelijk is. Ik ben van oordeel dat ouders niet het recht moeten hebben om de tanden van kinderen te verwijderen. Ik vermoed niet dat er veel mensen zijn die daar anders over denken. Dat valt namelijk wel duidelijk onder kindermishandeling en de betrokken kinderen dragen daar hun leven lang de schadelijke en vervelende gevolgen van. Mag ik aannemen dat het nu duidelijk genoeg is? Ik hoop niet dat je dit nu in dezelfde categorie gaat plaatsen als de rituele Joodse besnijdenis en dat je daar wel een nuanceverschil kunt zien. Zaken simplificeren is misschien aanlokkelijk maar niet altijd verstandig en nuttig.
Hallo meneer God, met Anna.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 19 sep 2016 22:03

Willempie schreef:de rituele Joodse besnijdenis
Als ik mijn zoon had besneden, had ik me voor de rechter mogen verantwoorden wegens mishandeling. Als ik op dat moment rabbi zou zijn geweest was ik vrijuit gegaan. Het blijft echter mishandeling, en het is onbegrijpelijk dat de wetgever nog steeds dit soort zaken niet beter regelt. Mishandeling van welke aard ook, door wie dan ook, valt niet te rechtvaardigen. Wat mij betreft mag dit door een tribale religie ingegeven gedrag onmiddellijk via wetgeving verboden worden. Wat meisjesbesnijdenis betreft is dit gelukkig al het geval.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 sep 2016 22:24

Willempie schreef: Ik vermoed niet dat er veel mensen zijn die daar anders over denken. .
er is inderdaad geen godsdienst die stelt dat ge preventief de tanden van kinderen moet trekken en vervangen door implantaten om gaatjes te voorkomen.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 19 sep 2016 23:02

kiks schreef: Als ik mijn zoon had besneden, had ik me voor de rechter mogen verantwoorden wegens mishandeling.

Waarschijnlijk alleen als je er een potje van had gemaakt en daarbij ook niet bevoegd was tot die handeling. En in dat geval uiteraard volkomen terecht.
Als ik op dat moment rabbi zou zijn geweest was ik vrijuit gegaan.

Als je een bevoegde rabbi zou zijn geweest en de operatie medisch verantwoord had uitgevoerd (nog) wel. Als je schade aanricht ben je gewoon wettelijk aansprakelijk en strafbaar, voor zover ik weet althans.
Het blijft echter mishandeling, en het is onbegrijpelijk dat de wetgever nog steeds dit soort zaken niet beter regelt. Mishandeling van welke aard ook, door wie dan ook, valt niet te rechtvaardigen.
Hier verschillen we blijkbaar van mening. Ik ben er namelijk helemaal niet van overtuigd dat hier sprake is van mishandeling. Dit woord lijkt me meer demagogisch dan redelijk.
Wat mij betreft mag dit door een tribale religie ingegeven gedrag onmiddellijk via wetgeving verboden worden. Wat meisjesbesnijdenis betreft is dit gelukkig al het geval.
Wat meisjesbesnijdenis betreft, hetgeen m.i. geheel iets anders is waaraan ook een heel ander, in onze ogen verwerpelijk, motief aan ten grondslag ligt, namelijk dat meisjes niet van sex mogen genieten, ben ik het uiteraard volledig met je eens. Maar dat is dus heel iets anders.
Hallo meneer God, met Anna.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 19 sep 2016 23:25

Willempie schreef:
kiks schreef: Als ik mijn zoon had besneden, had ik me voor de rechter mogen verantwoorden wegens mishandeling.

Waarschijnlijk alleen als je er een potje van had gemaakt en daarbij ook niet bevoegd was tot die handeling. En in dat geval uiteraard volkomen terecht.
Welnee, niemand, behalve een arts, heeft de bevoegdheid in kinderen te snijden.
Als ik op dat moment rabbi zou zijn geweest was ik vrijuit gegaan.

Als je een bevoegde rabbi zou zijn geweest en de operatie medisch verantwoord had uitgevoerd (nog) wel. Als je schade aanricht ben je gewoon wettelijk aansprakelijk en strafbaar, voor zover ik weet althans.
Er is geen rabbi die zoiets medisch verantwoord uitvoert. De medische verantwoording ligt namelijk in de medische noodzaak en die is er niet.
Het blijft echter mishandeling, en het is onbegrijpelijk dat de wetgever nog steeds dit soort zaken niet beter regelt. Mishandeling van welke aard ook, door wie dan ook, valt niet te rechtvaardigen.
Hier verschillen we blijkbaar van mening. Ik ben er namelijk helemaal niet van overtuigd dat hier sprake is van mishandeling. Dit woord lijkt me meer demagogisch dan redelijk.
Niks demagogisch. Er staat een gevangenisstraf op van max 6 jaar. Maar niet als het gaat om een tribaal ritueel, en dat is volslagen belachelijk.
Wat mij betreft mag dit door een tribale religie ingegeven gedrag onmiddellijk via wetgeving verboden worden. Wat meisjesbesnijdenis betreft is dit gelukkig al het geval.
Wat meisjesbesnijdenis betreft, hetgeen m.i. geheel iets anders is waaraan ook een heel ander, in onze ogen verwerpelijk, motief aan ten grondslag ligt, namelijk dat meisjes niet van sex mogen genieten, ben ik het uiteraard volledig met je eens. Maar dat is dus heel iets anders.
Er is geen enkel verschil. In beide gevallen wordt de integriteit van het kinderlichaam met voeten getreden. Aan dit soort misdadige praktijken dient zo snel mogelijk een eind komen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 27 sep 2016 19:25

Hier dan een bericht van een "ervarings-deskundige" Tot mijn tiende levensjaar nooit geweten dat ik besneden was, en wat niet weet dat niet deert. Tot bij kwaliteitsvergelijking met andere jongens bleek dat de mijne er iets anders uitzag. Het kwam mij voor dat er bij die anderen iets mis moest zijn want het zag er zo raar uit.

In de katholieke kerk vierden men "de besnijdenis des Heren" Ik had geen idee wat dat inhield, en was er ook niet nieuwsgierig naar. Er waren zoveel feestdagen, zoals b.v. Maria Hemelvaart waarvan ik lange tijd gedacht heb dat zij een rondvaart had gemaakt in een bootje. Of Maria onbevlekte ontvangenis waarbij ik van mening was dat zij wellicht haar schone kleren in ontvangst had genomen.

Na de pubertijd werd het allemaal wel duidelijk, maar daarvoor was er niets dat mij verontrustte.
Daarna trouwens ook niet. Plassen ging zonder problemen. En toen ik voor het eerst masturbeerde (met gevolg) schrok ik alleen maar vanwege de sensationele intensiteit van de gevoelens.
Problemen met het liefdeleven voor, tijdens, en na het huwelijk heb ik nooit ondervonden, en enge ziekten zijn mij bespaard gebleven.

Voordeel; makkelijk in onderhoud.
nadeel ; geen.

Tot zover de praktijk.

Ik ben het in grote lijnen eens met de inzendingen van de meerderheid. en dat komt er op neer dat je niet moet gaan snijden in kinderen, (ook niet een beetje) en ze daarmee een vrije keus te ontnemen. Er zijn vanuit Joodse zijde veel verschillende argumenten aangevoerd ter verdediging van de besnijdenis. Maimonides is al aangevoerd, maar de meest aannemelijke verklaring las ik in het boek van wijlen Rabbijn de Vries "Joodse riten en symbolen" waarin wordt betoogd dat de besnijdenis tot doel heeft mensen te onderscheiden van dieren. Heel veel gelovigen denken namelijk dat mensen geen dieren zijn, en stellen alles in het werk om de verschillen te benadrukken en de overeenkomsten te negeren. Zij kennen de mens een unieke onsterfelijke ziel toe en weten zeker dat dieren een dergelijk atribuut ontberen.

Een kwalijk neveneffect van de besnijdenis wil ik nog even vermelden. In een antisemitische omgeving kan, "zelfs als je er in het geheel niet joods uitziet" makkelijk worden vastgesteld dat er er toch een bent. Dit is veel joodse onderduikers, verzetstrijders en partizanen noodlottig geworden.

Zippora de vrouw van mozes heeft het hem bitter kwalijk genomen dat hij zonder haar instemming zijn zoon toch besneed. Met een stenen mes nog wel, en zonder het vooraf te steriliseren.
Woedend smeet zij de voorhuid voor hem neer en noemde hem minachtend; "Mijn bloedbruidigom"...

Ook is er nog een sage in Genesis hfdst. 34 Waarin melding wordt gemaakt van de verkrachting van Dina, de dochter van Jakob en Lea. Tussen de regels door kan men opmaken dat die z.g. verkrachting Dina niet onwelgevallig is geweest. De verkrachter, en man van voorname afkomst was hevig verliefd op Dina , en bood aan haar familie zeer ruimhartig schadeloos te stellen als hij met het meisje zou mogen trouwen. Haar broers waren echter diep gekrenkt door de schending van de familie eer en zonnen op wraak. Zij stemden toe in een huwelijk op voorwaarde dat de verkrachter en zijn stamgenoten zich zouden laten besnijden. Zogenaamd opdat zij dan één volk zouden worden. Vreemd genoeg stemden die stamgenoten in met deze bizarre voorwaarde.
Toen zij drie dagen later rillend van de pijn en de wondkoorts in bed lagen werden zij overvallen door de broers en hun handlangers, en zijn zij allen vermoord. Hun kinderen ontvoerd de vrouwen geroofd, en de akkers verbrand.

Het wordt uitgelegd als een best wel slimme krijgslist in plaats van als een laaghartige roofoverval...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 sep 2016 20:19

Gershom schreef:Voordeel; makkelijk in onderhoud.
nadeel ; geen.

Tot zover de praktijk.
Daar heb ik toch enige bedenkingen bij. Ik kan mij slecht voorstellen dat een eikel gevoelsmatig niet afstompt als hij de hele dag tegen je onder kleding aan schuurt, als je zonder en met voorhuid zou kunnen proberen denk ik dat het gevoel van de beschermde eikel intenser moet zijn?
Ik krijg ook koude rillingen als ik er aan denk zonder voorhuid te masturberen.
Wel eens gehoord dat het wegsnijden van de voorhuid gedaan werd om jongens er van te weerhouden om te masturberen.
Dat zal dus wel niet waar zijn?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 27 sep 2016 21:00

Ik ben best in staat om serieus met mensen over hun religie te praten, maar het houdt op bij mishandeling van hun kinderen. En alleen maar omdat ze denken dat de ziel van het kind anders verloren gaat. Mensen met dat soort gedachten hebben geen recht op kinderen, elk kind heeft recht op ouders die niet in hun kind snijden. Ik word dan ook echt een beetje misselijk als mensen beweren ‘dat het geen kwaad kan’ of ‘dat er geen nadelen zijn’.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 27 sep 2016 22:12

Er was gisteren een "expert" seminar over Jongens-besnijdenis , georganiseerd door de Univerisiteit van Utrecht. ( nee ik verzin die titel niet.... )
http://www.uu.nl/agenda/expert-seminar- ... esnijdenis" onclick="window.open(this.href);return false;

Een verslag op Refdag ( ben nog geen andere tegengekomen ) stelt :

De staat moet terughoudend zijn in de discussie rond besnijdenis, vindt dr. Na­thal Dessing. „De discussie moet vanuit de gemeenschap komen.”

De docent islam aan de Universiteit Leiden gaf haar mening maandag tijdens een zogeheten expertseminar over jongens­besnijdenis. Deze bijeenkomst van deskundigen vanuit verschillende wetenschappelijke disciplines werd georganiseerd door de Universiteit Utrecht.

Er is geen discussie over de besnijdenis binnen de islam, ook al variëren de meningen, zei dr. Dessing. Moslimwetenschappers zijn het erover eens dat de besnijdenis belangrijk is. „Geen enkele geleerde vindt dat de besnijdenis niet mag in de islam.”

De docent vindt het onjuist als de staat zich op dit moment in deze zaak zou mengen. Ze bekritiseerde de Leidse hoogleraar prof. dr. Paul Cliteur, die voor een verbod op besnijdenis is. Dessing verwacht dat het hem niet alleen om de besnijdenis te doen is, maar ook om de religieuze zaken daarachter.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 27 sep 2016 22:22

Nog meer interesant materiaal : Er is vorig jaar ook een seminar geweest van het Nederlands Juristen Committee mensenrechten.
http://www.njcm.nl/site/newsposts/show/377" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.njcm.nl/site/uploads/download/732" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie