Adriaan Knevel krijgt een reactie van Destinesia

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Re: Adriaan Knevel krijgt een reactie van Destinesia

Bericht door writer » 07 sep 2015 08:49

Adriaan knevel schreef:

Stel dat er in de hemel een groot blok ijzer zweeft van 1 bij 1 meter. Elke aardse dag zweeft er een veertje langs, die een onmerkbaar kleine corrosie aanricht. Pas als dit blok ijzer tot stof is gecorrodeerd zal de eerste dag van de eeuwigheid voorbij zijn.

Een zogenaamde "oude schrijver" vergeleek de eeuwigheid met de slijtage van een hoge berg waar eens in de duizend jaar een vogeltje langs vliegt om zijn snaveltje te scherpen.

Opvallend is dat deze beelden voornamelijk gebruikt werden om de tijdsduur in de hel aan te geven.
Wat er voor moois aan is om de God uit de bijbel eeuwig te loven voor zijn goedheid en te danken dat Hij je uit de handen van de satan gered heeft ontgaat mij. Hoe het er in de hel naar toe gaat kon men vroeger uitgebreid beschrijven maar over de hemel was minder te fantaseren. Je zou er voor altijd gelukkig zijn, zoals het in het paradijs ooit was. Na het laatste oordeel zelfs weer met je eigen lichaam. Maar ja, wat heb je daar als man aan als er geen behoefte aan vrouwelijk contact meer is? Alleen maar met zijn allen om God heen zweven tot zijn glorie, gedegradeerd tot marionetten. Nee, dan waren de verhalen over de hel veel realistischer:

Als gij sterft zal alleen uw ziel gefolterd worden – dat zal voor haar een hel zijn – maar op de dag des oordeels zal uw lichaam uw ziel vergezellen, en dan zult u tweeërlei hel hebben, lichaam en ziel zullen samen zijn, elk tot de rand gevuld van pijn, uw ziel zweet bloeddruppels in haar binnenste poriën, en uw lichaam is van hoofd tot voet vergeven van kwelling; geweten, oordeel, geheugen, allen gemarteld … Uw hart slaat koortsachtig, uw polsslag roffelt in kwelling, uw ledematen knappend als de martelaren in het vuur en toch ongebrand, uzelf in een vat kokende olie gedompeld, gepijnigd maar ongeschaad weer bovenkomend; al uw aderen worden paden voor de hete voeten van Pijn, elke zenuw een snaar waar de duivel voor altoos zijn diabolische deuntje zal spelen … Fictie, meneer? Nogmaals, ik zeg dat het geen fictie is, maar harde, straffe waarheid. Als God waarachtig is, en deze bijbel waarachtig, dan is wat ik heb gezegd de waarheid, en u zult het op een dag als zodanig erkennen.
[Charles Spurgeon – Sermon No. 66, New Park Street Pulpit, 2:105]
NB: Doe wel en zie niet om.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 sep 2015 10:05

Parchowo schreef:Nu ik zelf niet meer geloof vind ik niet dat je dan een ander ( die nog wel gelooft ) maar belachelijk moet maken en zelfs krenken.
Ach gut. Dan kijk je toch even verder naar een religieus forum waar iedereen het met je eens is. Ik vind dat religie voortdurend en opzettelijk belachelijk gemaakt moet worden om de belachelijke inhoud ervan te onderstrepen. Uiteindelijk verdwijnt al die onzin dan een keer. Ervoor zorgen dat iedereen begrijpt dat we zonder deze achterlijke religieuze denkbeelden een stuk sneller vooruit kunnen. Dat levert een generatie later steeds slimmere mensen op. Gekrenkte gelovigen. Vlaggen verbranders. Allah Akbar schreeuwers. Die had je onder christenen vroeger ook toen ze in de meerderheid waren. Heb je dit je vrouw al eens uitgelegd? Gelukkig verbranden Katholieken vandaag geen ketters meer. Dat gelovigen zich voortdurend gekrenkte martelaars voelen en de zieligheids-kaart spelen is voor eigen rekening. Dan loop je maar weg. Ver weg.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 07 sep 2015 10:15

Parchowo heeft het over het krenken van een persoon.
Labyrint over het kritiek leveren op een religie.
Dat zijn 2 verschillende zaken die nogal eens onnodig worden verward, zowel door niet-gelovigen als gelovigen.

In dit geval denkt Labyrint dat Parchowo stelt dat je geen kritiek mag hebben op religie, maar dat zegt Parchowo dus niet.
Doordat Labyrint de post begint met "Och gut, dan ga je toch ergens anders heen" geeft hij niet alleen aan dat hij Parchowo niet goed heeft gelezen, maar legt er ook nog eens ten onrechte een terechtwijzing in.
Dat is jammer.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 sep 2015 10:56

Dat beloof ik schreef:Parchowo heeft het over het krenken van een persoon.
Labyrint over het kritiek leveren op een religie.
Dat zijn 2 verschillende zaken die nogal eens onnodig worden verward, zowel door niet-gelovigen als gelovigen.
Precies
In dit geval denkt Labyrint dat Parchowo stelt dat je geen kritiek mag hebben op religie, maar dat zegt Parchowo dus niet.
Dat weet ik. :!: Kritiek op religie is bij gelovigen bijna per definitie krenkend. Gelovigen maken voortdurend schwalbes. Als een vorm van geloofsbescherming tegen de kritiek. Kom niet met nog meer kritiek want ik ben beledigd en gekrenkt.

"It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what." (Stephen Fry)
Doordat Labyrint de post begint met "Och gut, dan ga je toch ergens anders heen" geeft hij niet alleen aan dat hij Parchowo niet goed heeft gelezen
Ik weet zeker dat je mij niet goed hebt gelezen/begrepen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 sep 2015 11:48

Parchowo schreef: Nu ik zelf niet meer geloof vind ik niet dat je dan een ander ( die nog wel gelooft ) maar belachelijk moet maken en zelfs krenken.
Daarom vind ik veel van de reacties die in deze topic staan zo ( niet allemaal hoor :o ) aardig om te lezen.
Waarom zou je hun denkbeelden niet ter discussie mogen stellen. De verdedigingsgordel "ik verdien respect of ik word gekrenkt" daar kun je ook doorheen prikken. Soms is het belachelijk maken van iemands overtuiging de enige manier om te vertellen dat iemands overtuiging inderdaad belachelijk is.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Parchowo

Bericht door Parchowo » 07 sep 2015 15:51

Als mijn berichtje goed gelezen was had men kunnen zien dat ik verheugd was dat er hier mensen waren die niet gelovig waren en dat in hun standpunt naar voren brachten ZONDER krenkend te worden. Ik vind namelijk ( mijn mening dus ) dat krenken omdat iemand christen is...........niet zo heel netjes is. Dat hoort hier niet thuis. Je mag natuurlijk een compleet andere mening hebben over geloven maar dat geeft niemand dan ook het recht om krenkend te worden. Probeer je standpunt op een "normale" manier over te brengen. Lees mijn berichtje nogmaals dan zie je dat ik zelf niet meer geloof. Dat is NIET gekomen door mensen die het christelijk geloof belachelijk maakten en er krenkend over spraken. DAT helpt meestal ook niet om je gelijk te krijgen. Ik schreef ook dat mijn vrouw WEL gelooft en dat ik daar mijn oprechte respect voor toon. Ik denk dat ik anders geen knip voor mijn neus waard zou zijn als echtgenoot. Mijn vrouw op haar beurt denk niet aan scheiden omdat ik niet meer geloof en zij wel. ( zegt zij ten minste :o )

Ik vis helemaal niet naar reacties. Ik wilde in mijn berichtje alleen maar duidelijk maken dat het mij ECHT BLIJ maakte dat er hier ook mensen kwamen die zonder een ander te krenken van mening zijn dat geloven in Jezus niet zo bijdehand is. Ik word daar niet boos om hoor. Zoals ik ook niet boos wordt op iemand die wel gelooft.
Dus aub.....neem nou mijn blijdschap niet af. :lol:

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 sep 2015 16:17

Parchowo schreef:Als mijn berichtje goed gelezen was had men kunnen zien dat ik verheugd was dat er hier mensen waren die niet gelovig waren en dat in hun standpunt naar voren brachten ZONDER krenkend te worden. Ik vind namelijk ( mijn mening dus ) dat krenken omdat iemand christen is...........niet zo heel netjes is. Dat hoort hier niet thuis.
Fijn dat je verheugd bent over diplomatieke niet gelovigen. Over het algemeen proberen we hier niet op de man of vrouw te spelen, maar in vrijdenkerskringen is het geen regel dat respect bij de voordeur klaar ligt. Men mag het verdienen en christenen of elke andere geloofsstromingen roepen veel, onderbouwen nagenoeg niets. Zijn lyrisch rond het fenomeen mensenoffers en vertellen dat hun intuïtie en telepathische verbindingslijnen goed zijn afgesteld. Ik vind het per definitie lariekoek waarbij culturele overdracht in speelt en vertel dat van tijd tot tijd ook aan de toehoorders. Met de vraag of ze nu eindelijk een keer uit de kast kunnen komen met een deugdelijke onderbouwing om mijn ongelijk aan te tonen. en u snapt al ze maken zich al eeuwenlang druk over het gebrek aan respect. Wie is er ooit begonnen met het verhaal dat mensen die van alles beweren maar niets kunnen bewijzen respect verdienen? En krenken is subjectief er zijn christenen die zich een martelaar voelen en aan de andere kant zijn er tenen zolang dat je ze op geen enkele manier kunt ontwijken. Een tijdje terug riep iedereen Je suis Charlie en nu is een deel terug naar af. En mag je een primitieve ideologie niet meer blootleggen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 07 sep 2015 18:47

Parchowo schreef:Als mijn berichtje goed gelezen was had men kunnen zien dat ik verheugd was dat er hier mensen waren die niet gelovig waren en dat in hun standpunt naar voren brachten ZONDER krenkend te worden.
Ik had je éne berichtje meer dan prima begrepen. En mijn antwoord op dat meer dan prima begrepen berichtje is dus: Doei en de mazzel, wanneer iemand zich 'gekrenkt' voelt. Het interesseert me niet dat iemand zich gekrenkt voelt om mijn eerder bovengenoemde redenen. Ik geloof niet in die krokodillentranen en die gespeelde 'gekrenktheid' van gelovigen. Ik geloof wel in 'gekrenktheid' als discussie fopspeen, pressiemiddel en doorzichtige religieuze 'zelfbescherming'.

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 08 sep 2015 14:09

Labyrint schreef:
Parchowo schreef:Als mijn berichtje goed gelezen was had men kunnen zien dat ik verheugd was dat er hier mensen waren die niet gelovig waren en dat in hun standpunt naar voren brachten ZONDER krenkend te worden.
Ik had je éne berichtje meer dan prima begrepen. En mijn antwoord op dat meer dan prima begrepen berichtje is dus: Doei en de mazzel, wanneer iemand zich 'gekrenkt' voelt. Het interesseert me niet dat iemand zich gekrenkt voelt om mijn eerder bovengenoemde redenen. Ik geloof niet in die krokodillentranen en die gespeelde 'gekrenktheid' van gelovigen. Ik geloof wel in 'gekrenktheid' als discussie fopspeen, pressiemiddel en doorzichtige religieuze 'zelfbescherming'.
ik wil hier graag ook nog op reageren.

Christenen staan in het algemeen achter hun god...de god die opdracht heeft gegeven en ook zelf door natuurrampen te laten plaatsvinden , miljoenen mensen heeft afgeslacht op basis van hun geloof en geaardheid. en nog in openbaring miljoenen gaat vermoorden...en dan nog eens het eeuwige oordeel waarvan de meerderheid van de christenen geloven dat dit de juiste leer is.

wij bestrijden vandaag, de moordzuchtige IS en laten het niet na een IS persoon te veroordelen. Ook ieder die achter IS staat veroordelen we , voor hun gedachten over de onmenselijke slachtpartijen.

leg mij dan uit waar het verschil is tussen iemand die achter IS staat en iemand die achter god staat?
christenen zouden actief moeten gaan belijden niet meer achter de god van eeuwig oordeel te staan!
zich moeten distantiëren van algemene aanvaarde uitleg van de bijbel...en daar schort het aan in nederland!
dus wat dat betreft politieke beleefde correctheid zou ik zeggen, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten...
liefde doet pijn

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 sep 2015 14:28

Arjen2015 schreef:
wij bestrijden vandaag, de moordzuchtige IS en laten het niet na een IS persoon te veroordelen. Ook ieder die achter IS staat veroordelen we , voor hun gedachten over de onmenselijke slachtpartijen.
In de Vrijdenker stond een stukje van Theodor Holman het ging over kwetsen, het ging over dominee Jones die een Koran in brand stak. Miljoenen moslims waren ontzettend gekwetst en bijna iedereen sprak er schande van. Deze dominee legitimeerde zijn daad door te zeggen dat hij heel erg gekwetst was door moslims die flatgebouwen binnen waren gevlogen en duizenden slachtoffers hadden gemaakt. Nu deed hij iets terug door een boek te verbranden. Het verschil in de marge kwetsen is denk ik duidelijk, het christendom heeft misschien wel een miljard slachtoffers op haar geweten. Maar als je zegt dat de Bijbelse god een ordinaire malloot is die er genoegen in schept om mensen te treiteren en om te brengen dan voelt een christen zich enorm gekwetst. Terwijl er niets bijzonders gebeurt en het slechts een statement is. Die ook nog eens onderbouwd kan worden op grond van teksten uit de Bijbel. En dan dringt de vraag weer op is een beroep doen op het kwetsbare ego niet slechts een manier om het echte probleem te omzeilen?

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 08 sep 2015 14:36

@ Piet

Mooi omschreven. En ja ik denk dat het een manier is om de daadwerkelijke discussie uit de weg te gaan.
liefde doet pijn

Parchowo

Bericht door Parchowo » 12 sep 2015 09:31

Was er een paar dagen niet. Ik zie nu dat er toch nog een paar reacties op mijn opmerking zijn gekomen. Wat ik nu zo heel leuk vind aan het geheel, is dat hoewel er een paar mensen zijn die vinden dat je WEL kwetsend en krenkend mag zijn.........................er eigenlijk niemand is die echt krenkend is. Wij verschillen van mening. FANTASTISCH !!!!! Het zou erg saai worden als iedereen het met elkaar eens. is.

HankS
Diehard

Bericht door HankS » 12 sep 2015 10:04

Of iets krenkend is, is in the eye of the beholder , het is meer het probleem van de ( aspirant) gekrenkte/ beledigde
Ik zou er een dagtaak aan hebben om me al de mogelijke beledigingen van gelovigen aan te trekken en die slachtofferrol past niet bij me en is verder ook weinig constructief. En nu komt de crux, dat laatste schijnt het wel te zijn voor veel gelovigen, hoe vaak dit niet al ingezet is als troefkaart in discussies hou ik al niet meer bij. Het komt altijd wel weer eens een keer ter sprake en het is zo vervelend. Alsof je met iemand in gesprek bent die alsmaar in elkaar lijkt te krimpen en daarbij uitroepend " niet slaan, niet slaan ! " terwijl er helemaal geen sprake van welk geweld dan ook is , ik krijg dan de neiging om juist eens flink uit te halen .
Het zou eens goed zijn voor latente martelaars om eens te bedenken waar dat nu vandaan komt, dat plaatsvervangende gevoel van gekwetst zijn . Zou het niet zo kunnen zijn , dat die rol inmiddels wel uitgespeeld is, dat je eigenlijk met goed fatsoen niet meer denkbeelden op na kunt houden die zo primitief zijn dat het eigenlijk niet serieus genomen kan worden. Ik denk dat gevoeld wordt . Ik snap alleen de reactie van een ex- gelovige niet , lijkt een beetje op misplaatste trouw nog aan een wereld/ denkbeeld dat al jaren over de houdbaarheidsdatum is .
Je hebt nu ervaren dat het niet altijd pijn doet, dus hou op met dat misplaatste gevoel.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 sep 2015 11:03

Parchowo schreef:Het zou erg saai worden als iedereen het met elkaar eens. is.
Daarom bestaat dit forum alhoewel we natuurlijk graag gelovigen kwetsen. In wisselende gradaties een soort maatwerk. De ene gelovige wordt al witheet als je beweert dat Jezus nooit heeft bestaan en alle goden ook niet. En de ander voelt zich gekwetst als hij of zij merkt dat vrijdenkers na 80 kantjes zweverig leesvoer hem of haar nog steeds niet serieus nemen. En dus alle moeite vergeefs is geweest om het licht te brengen onder de ketters.

Plaats reactie