Top 5 boeken over het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elle
Forum fan

Re: Top 5 boeken over het Christendom

Bericht door elle » 09 apr 2012 14:04

WPS schreef: Hoi Elle,

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal het boek "gesprekken met Heada" proberen te bemachtigen. Zoals je erover schrijft, zal ik het waarschijnlijk een interessant schrijven vinden.

By the way, ben je nog een gelovige/christin?

Groetjes!

WPS
Ik denk dat dit boekje alleen nog tweedehands verkrijgbaar is. Ik werd mede door dit te lezen een meer evangelisch christen. H.J Hegger heeft vroeger zelf ook een ommekeer meegemaakt, hij werd van een rooms-katholiek priester een hervormd predikant.

Inmiddels ben ik al een paar jaar geen christen meer. Het fenomeen ''geloof'' boeit me nog steeds, dat wel. En soms overvalt me de twijfel, zoals hier te lezen is: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35&t=10448" onclick="window.open(this.href);return false;
Non sum qualis eram

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 09 apr 2012 19:11

Hoi Elle,

Bedankt voor de link, ik heb het topic zojuist helemaal gelezen. Je gaat door een moeilijke tijd van een keuze maken tussen hoop & geloof en twijfel tot ongeloof. Ikzelf zit nu in de fase van 'twijfel' en heb het daar -net als jij- erg moeilijk mee.

Veel sterkte en groetjes,

WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

aton

Bericht door aton » 09 apr 2012 19:39

WPS schreef:Hoi Elle,

Bedankt voor de link, ik heb het topic zojuist helemaal gelezen. Je gaat door een moeilijke tijd van een keuze maken tussen hoop & geloof en twijfel tot ongeloof. Ikzelf zit nu in de fase van 'twijfel' en heb het daar -net als jij- erg moeilijk mee.

Veel sterkte en groetjes,

WPS
' Waterschapsheuvel ' lezen. Helpt bij het afkicken. :read2:

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 09 apr 2012 19:50

Bedoel je hiermee te zeggen: "zoals de konijnen hun god maken, maken mensen ook hun god"?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

aton

Bericht door aton » 09 apr 2012 20:12

WPS schreef:Bedoel je hiermee te zeggen: "zoals de konijnen hun god maken, maken mensen ook hun god"?
Yep.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 09 apr 2012 22:18

1: 'Wie God verlaat heeft niets te vrezen' (De Schrift betwist), Maarten 't Hart.
2: 'De bril van God' (De Schrift betwist II), Maarten 't Hart.

Een top 2 dus. Andere boeken die het christendom onder de loep nemen lees ik al lange tijd niet meer, maar deze twee boekjes van Maarten 't Hart kijk ik nog regelmatig in omdat 't Hart met zoveel humor schrijft. Het eerste deel heeft mij helpen inzien dat je niet bang hoeft te zijn voor god of de duivel, maar dat je bij het aanhoren van zulk een verschrikkelijke kolder eigenlijk maar één ding kunt doen, en dat is lachen. Dat de schrijver een ongeëvenaarde encyclopedische kennis heeft van de bijbel en de theologie en daarnaast ervaringsdeskundige is, is mooi meegenomen natuurlijk.

Ach, vooruit. Nog één: 3: 'De gebroeders Karamazov', Dostojewski. Waarom vind ik (als ongelovige) deze roman een goed boek over het Christendom? Een boek dat notabene geschreven is door een christen, en met een anti-verlichtingsstandpunt? Nadat ene professor Ouweneel als zoveelste evangelist Dostojewski prees om het centrale thema ('zonder God is alles geoorloofd' ) van diens boek, ben ik het stoffige exemplaar dat al jaren in mijn boekenkast stond maar eens gaan lezen. Nogmaals; waarom een goed boek over het christendom? Ten eerste omdat Dostojewski een briljant schrijver was. Voor mij telt dat en dan maakt het niet uit waar voor rare overtuigingen iemand heeft. Maar de belangrijkste reden (in deze context) is een diepzinnige waarheid die iedere onbevooroordeelde en rationeel denkende lezer kan ontdekken, en dat is dat het christendom niet verdedigd kan worden met wetenschappelijke of rationele argumenten, maar dat de apologeet van het christendom het meeste succes zal hebben met het inspelen op angsten en verlangens van veel mensen. Een fictief verhaal is hierbij het beste middel want daarin kun je de hoofdrolspelers laten doen wat je wilt. Dostojewski ging zélfs zover dat hij de ongelovige personages in zijn verhaal briljante redevoeringen liet houden en het christendom liet ontkrachten, maar ze waren óf zeer onsympathiek, óf gingen op een verschrikkelijke wijze ten onder. De personages die het enige ware geloof aanhingen vonden geluk en liefde. Wie de geniale truc doorziet die Dostojewski met zijn lezers probeerde uit te halen kan niet meer op dezelfde voet doorgaan.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 09 apr 2012 23:29

Interessant, zo heb ik het boek nooit gelezen. Zeker stof tot nadenken...! :)

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 10 apr 2012 08:23

WPS schreef:Interessant, zo heb ik het boek nooit gelezen. Zeker stof tot nadenken...! :)
Ja, dat biedt weer nieuwe inzichten. Denk dat ik dit boek ook nog eens ga lezen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

elle
Forum fan

Bericht door elle » 10 apr 2012 10:51

WPS schreef:
Ik heb de keuze gemaakt om de kerk en de bijbel de rug toe te keren en daar heb ik geen spijt van. Het voelt goed en de twijfel die soms de kop opsteekt hoort bij het losmakingsproces denk ik.

Wat betekenen eigenlijk de letters WPS?
Non sum qualis eram

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 10 apr 2012 13:44

Het zijn mijn voorletters :)

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 18 apr 2012 19:21

En weer even een kleine poging om dit onderwerp voor het voetlicht te brengen... :)

Albert Einstein

aton

Bericht door aton » 18 apr 2012 19:26

WPS schreef:En weer even een kleine poging om dit onderwerp voor het voetlicht te brengen... :)
=D> :wink:

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 19 apr 2012 21:38

@HJVorser en @Job:

Zouden jullie eens een aantal interessante titels willen droppen in dit topic?

Dank! :)

Albert Einstein

aton

Bericht door aton » 19 apr 2012 21:51

Eu... De DaVinci Code ? :laughing3:

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 19 apr 2012 21:57

Grapjas! :tongue3:

Albert Einstein

Plaats reactie