Top 5 boeken over het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

Re: Top 5 boeken over het Christendom

Bericht door Jagang » 28 mar 2012 17:41

WPS schreef:De bijbel staat natuurlijk bol van bovennatuurlijke fenomenen. Het gaat mij meer om interne inconsistenties en kronkels... :?
Dan is bovennatuurlijkheid al een goed begin. :wink:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p268334" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang schreef: Voor wat de propositie aangaande bovennatuurlijkheid betreft:
Misschien dat ik het met een figuur wat begrijpelijker kan maken.
Het gaat er heel amateuristisch uitzien hoor, dus stoort u zich er niet aan:

Met het verschil tussen natuurlijk en bovennatuurlijk, worden er automatisch twee separate domeinen voorondersteld.

Fig. 1:

I-------------I----------------------I
I "Natuur" I--"supernatuur" I
I-------------I----------------------I
In deze situatie is een invloed van het een op het ander niet mogelijk, en daarmee het andere domein feitelijk irrelevant.

Fig. 2:

I------------I-----------------------I
I"Natuur" -- "supernatuur" I
I------------I-----------------------I

In deze situatie is er niet langer sprake van twee domeinen, en moet je kiezen tussen "alles = natuur" of "alles = supernatuur". (Maar wat heb je aan dat laatste?)

Fig. 3:

I--------------I----------------------I
I"Natuur" <= "supernatuur" I
I--------------I----------------------I

De meeste gelovigen lijken deze visie aan te hangen van de relatie tussen natuur en supernatuur.
Een soort vrijblijvend-eenzijdig ingrijpen in de fysieke wereld dat echter niet objectief waarneembaar is.
Dit komt in klare taal neer op beïnvloeding zonder beïnvloeding. :?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 19:11

lost and not found yet! schreef:Hier heb je zeker wat aan!! Is nog steeds mijn nummer 1 boek!!

http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

=D> =D>
Bedankt, ik ken het. Vind dat Rereformed helder en duidelijk schrijft...

Groetjes,

WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 21:27

PietV. schreef:
WPS schreef:Niet echt.

Heb een keer een link gekregen waarin zeer systematisch getracht werd om alle beweringen van creationisten te ontkrachten met argumenten. Naar zoiets ben ik op zoek, en dan tav de bijbel :wink:
http://www.evilbible.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de dominee komt.

http://godisimaginary.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze als hij is geweest. Het mag natuurlijk ook andersom.
Bedankt, PietV.! Heftige inhoud, met scherpe en vaak m.i. terechte aantijgingen.

Ken je ook christelijke sites die een helder weerwoord hierop schrijven (indien dit al mogelijk is)?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

Jinny

Bericht door Jinny » 28 mar 2012 21:32

De meeste christelijke sites raken al van de kook indien we onder eigen naam inloggen, laat staan dat er iets van een discussie kan gaan ontstaan, nee, ik weet het dus niet.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 21:44

Zeer interessante link, Jagang! Ga daar deze week een keer rustig voor zitten... :)

Groetjes en bedankt,

WPS

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 21:46

Jim schreef:De meeste christelijke sites raken al van de kook indien we onder eigen naam inloggen, laat staan dat er iets van een discussie kan gaan ontstaan, nee, ik weet het dus niet.
Serieus? Slechte zaak van de christenen. Vond de discussie met Stefan Paas interessant op FT. Wel heel jammer dat Theoloog nooit met zijn beloofde weerwoord kwam.

Albert Einstein

Jinny

Bericht door Jinny » 28 mar 2012 21:57

Angst WPS, wij zijn slechte omgang.
Indien je het verschil ziet, wij die zich omzichtig voortbewegen op christelijke sites en christenen die hier dwars door alle porseleinkasten heen binnenkomen stampen.
En als er commentaar komt betonen wij geen respect, amehoela, ze hebben gemiddeld een bord voor kun kop van gewapend beton en tenen van anderhalve meter.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 28 mar 2012 23:03

WPS schreef:Vond de discussie met Stefan Paas interessant op FT. Wel heel jammer dat Theoloog nooit met zijn beloofde weerwoord kwam.
Dat is inmiddels alweer de derde keer. Je vervalt in herhaling.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 29 mar 2012 00:09

Sorry, je hebt gelijk 8-[

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 08 apr 2012 19:40

Een kleine poging om dit onderwerp nieuw leven in te blazen: welke boeken over het Christendom hebben indruk op je gemaakt? :)

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 apr 2012 23:25

WPS schreef:Een kleine poging om dit onderwerp nieuw leven in te blazen: welke boeken over het Christendom hebben indruk op je gemaakt? :)
De Schrift betwist van Maarten 't Hart. Mijn mond viel met regelmaat open over na weer een ontleding van t Hart. Hij vestigde de aandacht op bepaalde details waar ik nooit bij stil had gestaan. Ik lees het nog weleens. En het blijft boeien. Komt gewoon door de balans tussen humor en informatie. Het zou te gemakkelijk zijn om Hitchens naar voren te schuiven. Want deze man heeft een totaal andere stijl.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jinny

Bericht door Jinny » 09 apr 2012 09:56

Inderdaad, Maarten 't Hart.
Heb er een poos over gedacht, kon geen boek vinden, maar deze heb ik in de kast staan.
Sluit me volledig aan bij Piet.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 09 apr 2012 10:11

Zal er naar kijken, bedankt!

Albert Einstein

elle
Forum fan

Bericht door elle » 09 apr 2012 12:30

WPS schreef:Een kleine poging om dit onderwerp nieuw leven in te blazen: welke boeken over het Christendom hebben indruk op je gemaakt? :)
''Knielen op een bed violen'' van Jan Siebelink. Een roman waarin het christelijk geloof een somber stempel zet op een gezin.

En misschien niet on-topic, maar toen ik nog een reformatorisch christen was kreeg ik een boekje in handen van een broer van me: ''Gesprekken met Heada'' van H.J Hegger. Dit boekje was een begin om de taaie en stevige reformatorische wortels één voor één uit te trekken. Heada, dat was ik! De vragen die zij had, had ik ook! De antwoorden die ik zocht, werden in dit boekje heel gevoelvol gegeven.

Daarna las ik: Vader, ik klaag u aan! Eveneens van H.J Hegger, waarbij ik steeds meer ontworteld werd van mijn reformatorische fundament.

Hegger, inmiddels 96 jaar, had/heeft de gave om de liefde van God in Jezus Christus als het ware uit te beelden met woorden. Deze twee boeken van zijn hand hebben een onvergetelijke indruk op mij gemaakt.
Non sum qualis eram

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 09 apr 2012 13:31

Hoi Elle,

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal het boek "gesprekken met Heada" proberen te bemachtigen. Zoals je erover schrijft, zal ik het waarschijnlijk een interessant schrijven vinden.

By the way, ben je nog een gelovige/christin?

Groetjes!

WPS

Snelcursus Quoten
Jim

Albert Einstein

Plaats reactie