Top 5 boeken over het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

Re: Top 5 boeken over het Christendom

Bericht door Peter van Velzen » 28 mar 2012 00:15

Ik kom niet tot 5

1. A History of western Filosophy - Bertrand Russell
2. Who Wrote the New Testament?: The Making of the Christian Myth Burton L. Mack

Er zijn nog wel wat meer boeken die iets over het christendom te vertellen hebben, maar dee twee hebben me meer geleerd dan de rest bij elkaar.
Ik wens u alle goeds

Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje » 28 mar 2012 00:23

Dat eerste boek heb ik- beslist een aanrader, en Russell was een zeer begaafde man.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 06:51

Peter van Velzen schreef:Ik kom niet tot 5

1. A History of western Filosophy - Bertrand Russell
2. Who Wrote the New Testament?: The Making of the Christian Myth Burton L. Mack

Er zijn nog wel wat meer boeken die iets over het christendom te vertellen hebben, maar dee twee hebben me meer geleerd dan de rest bij elkaar.
Ik ga de boeken gelijk opzoeken op Amazon, bedankt!
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 06:53

siger schreef:
WPS schreef:Wat ik wel een tip vind (gelovig of niet) is "Dichter bij Hem", een Bijbels dagboek van John MacArthur. Voor gelovigen heel bemoedigend en voor ongelovigen bevat het naar mijn mening best veel wijsheid...
Een bijbels dagboek? Zo oud al?
Hoi siger,

Wat bedoel je met "zou oud al"?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

a.r.

Bericht door a.r. » 28 mar 2012 08:34

WPS schreef:
a.r. schreef:Heb je een uurtje of wat? :lol:

De eenzaamheid, de moed, kracht, de worstelingen en de Liefde! (ja zeker...met een hoofdletter) :)
a.r., ken je toevallig een site waar ze fouten netjes op een rijtje staan? En dan bedoel ik echt de fouten waar weinig over te discussiëren valt... De dominee komt binnenkort op bezoek :D

Groetjes en alvast bedankt,

WPS
Zn echte fouten? Ik neem aan dat je refereert aan haatzaaien, geweld, en uebermensch als verdraaide term door mensen (zijn zuster oa) die daar belang bij hadden om dat te doen. Ik ken zo'n site niet en in "Aldus sprak Zarathoestra" zul je zeker nergens iets tegenkomen dat ook maar lijkt op een oproep tot geweld tegen anderen hoezeer je ook je best doet. Weet je, net als vele anderen heb ik die mythe door de jaren heen ook meegekregen. Niet gehinderd door enige vorm van kennis nam ik klakkeloos aan dat deze mythe klopte, totdat ik op advies van iemand die ik zeer hoog heb zitten dat boek begon te lezen. Ik bevond me op dat moment op het absolute dieptepunt van mijn leven en ik werd stevig wakker geschud door dit boek. Het is een aanklacht tegen christendom en een oproep om zelfstandig na te denken...een oproep tot emancipatie van de mens, een oproep om de hun met de paplepel ingegoten dogma's en genotvol zwelgen in zelfmedelijden eens onder de loep te nemen, hen daarmee een spiegel voorhoudend van hun gedragingen en overtuigingen. Ik heb stevig maar liefdevol op mn donder gehad van hem en het was volkomen terecht én hij liet me zien hoe sterk ik in feite ten diepste was.
Ik raad je aan om onderstaande links te lezen om een indruk te krijgen wat Zarathoestra zegt:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... he#p320659" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 22#p321222" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... aindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En speciaal voor de dominee heb ik deze buitengewoon interessante link even opgezocht:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=38" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien kun jij hem dáár eens een paar vragen over stellen! :)

Zijn antwoorden daarop, lees ik graag komende week terug hier! :D

Ik moet nu weg, maar als je meer wilt weten, laat maar even horen, dan zoek en schrijf ik er graag meer over.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 28 mar 2012 09:07

WPS schreef: De dominee komt binnenkort op bezoek :D
Enig idee wat die dominee komt doen?
Jou aan de tand voelen?
Non sum qualis eram

siger

Bericht door siger » 28 mar 2012 09:20

elle schreef:
Jou aan de tand voelen?
Aan de tand? Laat ons het hopen.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 13:23

Hoi a.r.,

Bedankt voor je antwoord. Ik was waarschijnlijk wat vaag in mijn vraagstelling: ik doelde op een site waar goed en bondig fouten uit de bijbel op een rijtje worden gezet. Ik weet dat ik natuurlijk hiervoor ook op dit forum terecht kan, maar er zit hier ook veel ruis tussen de regels door.

Groeten,

WPS

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 13:26

elle schreef:
Jou aan de tand voelen?
Huisbezoek :wink:

Albert Einstein

Jinny

Bericht door Jinny » 28 mar 2012 13:39

Kun je hem direct aan wat voorbeelden doorzagen.
Een pratende slang of zo......

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 14:16

De bijbel staat natuurlijk bol van bovennatuurlijke fenomenen. Het gaat mij meer om interne inconsistenties en kronkels... :?

Albert Einstein

aton

Bericht door aton » 28 mar 2012 14:43

WPS schreef:De bijbel staat natuurlijk bol van bovennatuurlijke fenomenen. Het gaat mij meer om interne inconsistenties en kronkels... :?
Kun je hier al iets mee ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tekstkritiek_van_de_Bijbel" onclick="window.open(this.href);return false;

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 28 mar 2012 15:09

Niet echt.

Heb een keer een link gekregen waarin zeer systematisch getracht werd om alle beweringen van creationisten te ontkrachten met argumenten. Naar zoiets ben ik op zoek, en dan tav de bijbel :wink:

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 mar 2012 15:55

WPS schreef:Niet echt.

Heb een keer een link gekregen waarin zeer systematisch getracht werd om alle beweringen van creationisten te ontkrachten met argumenten. Naar zoiets ben ik op zoek, en dan tav de bijbel :wink:
http://www.evilbible.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de dominee komt.

http://godisimaginary.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze als hij is geweest. Het mag natuurlijk ook andersom.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 28 mar 2012 17:20

Hier heb je zeker wat aan!! Is nog steeds mijn nummer 1 boek!!

http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

=D> =D>
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Plaats reactie