Top 5 boeken over het Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WPS
Forum fan

Top 5 boeken over het Christendom

Bericht door WPS » 27 mar 2012 15:15

Wat is jullie top 5 van boeken over het Christendom?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

a.r.

Re: Top 5 boeken over het Christendom

Bericht door a.r. » 27 mar 2012 15:35

Met stip op nummer 1

"Aldus sprak Zarathoestra" Nietzsche

Nummer 2

"God als misvatting" Richard Dawkins

Nummer 3

"God is niet groot" Christopher Hichtens

Nummer 4

"Van god los" Sam Harris

Nummer 5

"De bijbel als Mythe" Finkelstein en Silberman

De nrs 2 t/m 5 staan overigens vrijwel ex aequo, het zijn gewoon boeken die ieder kritisch denkend mens gelezen moet hebben. :)

aton

Bericht door aton » 27 mar 2012 15:54

aanvullend:
- ' De Bijbel: waarheid en verdichting ': Robin Lane Fox
- ' Mysteriescholen ': Konrad Dietzfelbinger
- ' De Hermetische Gnosis in de loop der eeuwen ': G.Quispel
- ' De vele gezichten van Jezus Christus ': L.Picknett & C.Prince

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 mar 2012 16:59

Geschichte der Leben Jesu Forschung - Schweitzer
De Joodse Bijbel - Ernest Maes
De logische Jezus -Slavenburg
De schrift betwist - Maarten 't Hart
En de zee spleet in tweeën - Marcel Hulspas

Laat ik Dawkins, Hitchens, Armstrong, Finkelstein, Onfray, Philipse, Van der Leeuw, Gorter, Herrick etc. maar even apart noemen. Het is buitengewoon lastig om een top 5 te maken. Want eigenlijk heb ik helemaal geen top 5. Het zijn allemaal boeken die op een bepaalde manier iets zeggen over de materie. Vandaar dat ik ook geen nummers gebruik.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

aton

Bericht door aton » 27 mar 2012 18:01

Verwacht ook nooit dat in één boek het juiste verhaal is te lezen. Een zéér goed naslagwerk bevat nog steeds minstens 10% onjuistheden. Het is de som die je moet maken van een reeks goede boeken. De fouten komen zo vanzelf aan het licht.

Jinny

Bericht door Jinny » 27 mar 2012 19:00

Vraag ik me af wat voor fouten er in een boek over het christendom kunnen staan...........

aton

Bericht door aton » 27 mar 2012 19:20

Jim schreef:Vraag ik me af wat voor fouten er in een boek over het christendom kunnen staan...........
:lol: Heel wat.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 27 mar 2012 20:16

a.r. schreef:
Met stip op nummer 1
"Aldus sprak Zarathoestra" Nietzsche

Nummer 2
"God als misvatting" Richard Dawkins

Nummer 3
"God is niet groot" Christopher Hichtens

Nummer 4
"Van god los" Sam Harris

Nummer 5
"De bijbel als Mythe" Finkelstein en Silberman
Wat sprak je aan in het boek van Nietzsche?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 27 mar 2012 20:17

Jim schreef:Vraag ik me af wat voor fouten er in een boek over het christendom kunnen staan...........
Grapjas :o

Albert Einstein

a.r.

Bericht door a.r. » 27 mar 2012 20:24

Heb je een uurtje of wat? :lol:

De eenzaamheid, de moed, kracht, de worstelingen en de Liefde! (ja zeker...met een hoofdletter) :)

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 27 mar 2012 21:09

a.r. schreef:Heb je een uurtje of wat? :lol:

De eenzaamheid, de moed, kracht, de worstelingen en de Liefde! (ja zeker...met een hoofdletter) :)
a.r., ken je toevallig een site waar ze fouten netjes op een rijtje staan? En dan bedoel ik echt de fouten waar weinig over te discussiëren valt... De dominee komt binnenkort op bezoek :D

Groetjes en alvast bedankt,

WPS

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 mar 2012 21:38

WPS schreef:Wat is jullie top 5 van boeken over het Christendom?
En nu wacht ik op jouw lijst.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 27 mar 2012 22:26

PietV. schreef:
WPS schreef:Wat is jullie top 5 van boeken over het Christendom?
En nu wacht ik op jouw lijst.
Dat snap ik :) Heb nog te weinig boeken over dit onderwerp gelezen op dit moment waar jullie wat aan hebben.

Wat ik wel een tip vind (gelovig of niet) is "Dichter bij Hem", een Bijbels dagboek van John MacArthur. Voor gelovigen heel bemoedigend en voor ongelovigen bevat het naar mijn mening best veel wijsheid :)

De rest volgt tzt...

Albert Einstein

siger

Bericht door siger » 27 mar 2012 22:32

WPS schreef:Wat ik wel een tip vind (gelovig of niet) is "Dichter bij Hem", een Bijbels dagboek van John MacArthur. Voor gelovigen heel bemoedigend en voor ongelovigen bevat het naar mijn mening best veel wijsheid...
Een bijbels dagboek? Zo oud al?

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 28 mar 2012 00:15

:lol:

@WPS: Ik heb niet zo veel gelezen over het Christendom, de Bijbel incluis.
Ik heb de Bijbel geprobeerd, om wat beter op de hoogte te zijn van de inhoud, maar ik ben het eerste hoofdstuk nog niet doorgekomen.

De verveling sloeg toe, en ik had al zoveel tegenstrijdigheden gelezen dat ik er geen zin meer aan had om de rest nog door te moeten werken.

Ik richt me liever op wat gelovigen vanuit hun geloof zeggen, en daar klopt doorgaans niets van.
Waarom zou ik dan nog de moeite nemen om het boek waaruit zij hun ideeën putten, helemaal te lezen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Plaats reactie