Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fjedka
Bevlogen

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 22:50

WPS schreef:Waar komt het kwaad vandaan?
Zullen we de theodicee even parkeren? Ik wil eerst even het feit evolutie afgevinkt hebben, als je het niet erg vind.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 22:55

WPS schreef: Mee eens, ik zeg ook:

"Is natuurlijk een circelredenering, immers iets van jezelf getuigen bewijst niets... :o"
Gelukkig kunnen we dit hoofdstuk gelijk sluiten :) Hier zijn dus religieuze groeperingen uit ontstaan. Men gelooft dat dit afdoende is om leerstellingen te ontwikkelingen en om een soort persoonsbeschrijving van een onzichtbare vriend te kunnen formuleren. Een cirkelredenering is inderdaad de juiste benaming. Ontologie is een te groot woord :wink:
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 22:59

WPS schreef: Wat was er voor de oerknal?
Hoe groot is het heelal?
Waar komt het kwaad vandaan?

:D :D :D
Je maakt grote sprongen WPS. 1 hadden we al iets over gezegd. 2. Erg groot 3. Wat is kwaad; vanuit welk gezichtspunt?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 23:01

edit: Hawkins moet natuurlijk Stephen Hawking zijn.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 23:25

Vilaine schreef:Was Paulus een profeet? Paulus geloofde toch vooral in een spirituele Christus en was een apostel/verkondiger van deze leer?

Het woord in de oorspronkelijke Griekse tekst is: παρουσίαν (parousia), van parōn = aanwezig zijn.
Wellicht dacht Paulus inderdaad in een vleselijke komst, maar wellicht gaat het om een 'spiritueel' aanwezig zijn van Christus.
Zeggen Christen niet vaker in een preek of vergadering, dat Christus aanwezig is in den Geest? En zijn de doden, die nu in hemel zijn, dus opgestaan, zij het niet vleselijk, niet voorgegaan?

Nou, ik vind het een mooie draai van een atheïst.
:D

Of Hij vleselijk of spiritueel terugkomt is in dit kader denk ik niet relevant. De voorzegging van Paulus tijdens zijn leven, namelijk:

1. Afdaling van de Heer uit de hemel;
2. Opstanding gestorven christenen;
3. Zij die nog in leven zijn worden weggevoerd op de wolken in de lucht enz.

is niet uitgekomen. Deze voorzegging was niet op persoonlijke titel, maar "een woord van de Heer"...
Laatst gewijzigd door WPS op 23 mar 2012 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 23 mar 2012 23:34

Natuurlijk is de bijbel mensenwerk, in tegenstelling tot het boek mormon dat in zijn geheel uit de hemel is neergedaald op gouden platen.

Daarom hebben mormonen gelijk en katholieken niet. :D
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 23 mar 2012 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 23:38

Fjedka schreef:
WPS schreef:Maar de kans dat het heelal uit het niets is ontstaan, is denk ik extreem klein.
Even terzijde: je hebt het over God. Bedoel je daar de bijbelse god mee? het is al eerder gezegd, maar waarom niet 1000 goden, of een andere dan de bijbelse? Hawkins zelf heeft trouwens gezegd dat er geen goden nodig zijn om het ontstaan van het heelal te verklaren.

P.S. Ik neem aan dat je voor wat evolutie betreft inmiddels aanneemt dat dit een feit is en niet zomaar een hypothese?
Ik bedoel een Opperwezen of Opperwezens, God of Goden. En dat zou de God uit de Bijbel geweest kunnen zijn.

Micro-evolutie is een feit, macro-evolutie zeer waarschijnlijk ook. Ben er nog niet helemaal uit, eerst maar eens de stapel boeken lezen die ik onlangs over dit onderwerp heb aangeschaft via http://www.amazon.com" onclick="window.open(this.href);return false; :D
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 23:45

PietV. schreef:
WPS schreef: Wat was er voor de oerknal?
Hoe groot is het heelal?
Waar komt het kwaad vandaan?

:D :D :D
Je maakt grote sprongen WPS. 1 hadden we al iets over gezegd. 2. Erg groot 3. Wat is kwaad; vanuit welk gezichtspunt?
@Fjedka en @PietV.

Relax jongens, dit was niets meer dan een drietal voorbeelden van vragen waar we zeer waarschijnlijk nooit een antwoord op zullen vinden. Dit als reactie op de vraag van Jim: "Wie heeft God geschapen?"

Albert Einstein

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 23:55

WPS schreef:@Fjedka en @PietV.

Relax jongens
Dank je voor je bezorgdheid. Ik kan je geruststellen. Ik ben de rust zelve.
Micro-evolutie is een feit, macro-evolutie zeer waarschijnlijk ook. Ben er nog niet helemaal uit, eerst maar eens de stapel boeken lezen die ik onlangs over dit onderwerp heb aangeschaft via http://www.amazon.com" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Het fictieve onderscheid tussen micro- en macro-evolutie komt uit apologetische hoek. De enige factor is tijd. Macro-evolutie is micro-evolutie gedurende een langere tijd. Zo kan uiteindelijk in grofweg drie miljard(!) jaar eukaryote eencelligen evolueren tot de moderne mens. Het feit dat je bekend bent met deze apologetische termen doet vermoeden dat je je al langer met deze materie bezig hebt gehouden, is het niet?

Je dient wel de goede boeken te lezen aangaande dit onderwerp en niet de apologetische. Die zijn bevooroordeeld en gewoonweg misleidend en foutief. Wanneer je werkelijk geïnteresseerd bent om er achter te komen hoe evolutie werkt kun je beter een wetenschappelijk, of een biologieschoolboek lezen, of één van de boeken van Richard Dawkins bijvoorbeeld. The greatest show on earth bijvoorbeeld, of Our ancestors tale (ook in de Nederlandse vertaling verkrijgbaar.

Dát evolutie een feit is wordt trouwens zelfs door de katholieke kerk niet meer ontkent. Ik wil niet vervelend zijn, maar gelovigen die nog steeds evolutie ontkennen worden over het algemeen onder het kopje fundamentalistisch geschaard.

M.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 23 mar 2012 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 23:57

Weten jullie of er op Freethinker veel Christenen actief zijn? Ben benieuwd naar hun reactie op de stelling.

Albert Einstein

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 23:58

Jazeker, die zijn er, maar die van de fundamentalistische soort waar je op wacht blijven vaak maar heel even. Freethinker is per slot dan ook een vrijdenkerssite en vrijdenken impliceert atheïsme, zoals je kunt lezen in de doelstellingen van dit forum.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 24 mar 2012 00:03

Klopt, @Fjedka. Heb in 1992-1993 een jaar Evangelische Hogeschool gedaan met ondermeer de beroemde en beruchte W.J. Ouweneel als één van de docenten.

Ik ben idd afkomstig uit de fundamentalistische hoek: (VWO op "Driestar College" in Gouda) en lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk... :shock: :lol:

En maak je maar geen zorgen, ik lees de juiste boeken over evolutie :D

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 24 mar 2012 00:09

Fjedka schreef:Jazeker, die zijn er, maar die van de fundamentalistische soort waar je op wacht blijven vaak maar heel even. Freethinker is per slot dan ook een vrijdenkerssite en vrijdenken impliceert atheïsme, zoals je kunt lezen in de doelstellingen van dit forum.
Is wel een gemiste kans voor christelijke wetenschappers. Ik vond bijvoorbeeld de discussie met Stefan Paas erg interessant.

Zijn er -voor zover je weet natuurlijk- nog meer van dergelijke discussies te vinden op het forum? Was interessant en van een hoog niveau. Alleen jammer dat Theoloog nooit meer gereageerd heeft; een gemiste kans...

Albert Einstein

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 24 mar 2012 00:10

WPS schreef:Klopt, @Fjedka. Heb in 1992-1993 een jaar Evangelische Hogeschool gedaan met ondermeer de beroemde en beruchte W.J. Ouweneel als één van de docenten.

Ik ben idd afkomstig uit de fundamentalistische hoek: (VWO op "Driestar College" in Gouda) en lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk... :shock: :lol:

En maak je maar geen zorgen, ik lees de juiste boeken over evolutie :D
dat verbaast me niets. Micro- en macro-evoltie zijn voorbeelden van wat men hier gidswoorden noemt. Ze verraden de achtergrond van de gebruiker ervan. Ik neem aan dat je met "de juiste boeken" duidt op apologetische desinformatie?

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 24 mar 2012 00:24

The richness of life, the essential Stephen J. Gould

Why evolution is true by Jerry A. Coyne

The evolution controversey, a survey of competing theories by Thomas B. Fowler and Daniël Kuebler

Scientists confront Intelligent Design and Creationism by Andrew J. Petto

The greatest show on earth by Richard Dawkins

Evolution, what the fossils say and why it matters by Donald R. Prothero

Etc, etc...
Laatst gewijzigd door WPS op 24 mar 2012 00:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Albert Einstein

Plaats reactie