Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door PietV. » 09 jul 2012 19:52

Fish schreef: Ik heb alleen de eerste twintig reacties gelezen en die blonken vooral uit in nietszeggendheid.
Zelfs Shell, Willem van oranje en Mozes werden er bij gehaald. 8*)

Het zal ook moeilijk worden om inhoudelijke kritiek te geven.
Gemiddeld genomen is dat voor veel gelovigen een zeer moeilijke opgave. Zelfs een simpel: "De feiten wijzen wel die kant op". Is teveel gevraagd. Dus dan praten ze er maar omheen. En als je er maar lang genoeg omheen draait, dan wordt je duizelig en neem je niks meer op. Maar goed; ik heb vraag 73 (tweede deel) maar onderhanden genomen. Als er dan ooit iemand komt, die vraagt waar dat allemaal staat. Dan is het hier te vinden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

coby
Forum fan

Bericht door coby » 10 jul 2012 12:21

HJVorser schreef:Volgens mijn ervaring hebben messiaanse joden regelmatig héél bijzondere uitleggingen, dus het is mij een raadsel waarom je zo iemand als expert zou beschouwen.
Ze nemen tenminste de moeite om het uit te pluizen en zijn niet zo onwetend als de gemiddelde gelovige en ook weer niet ongelovig als het merendeel v.d. theologen.
Hier mijn antwoord op de vraag, gecombineerd met de visie van een messiaanse jood (heb het ook op credible gezet, maar weet niet of WPS daar nog komt):

15 Want dat zeggen wij u door het Woord des Heeren, dat wij, die levend overblijven zullen tot de toekomst des Heeren, niet zullen voorkomen degenen, die ontslapen zijn.
Wij is: wij gelovigen (die later dan hij zullen leven), niet hij en die mensen om hem heen, want:
Elke generatie van gelovigen, inclusief de gelovigen in het Nieuwe Testament, geloofden sterk dat Jezus tijdens hun leven zou terugkomen. 2 Tessalonicenzen 2:1-2 vertelt ons: "Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken."
Wat betreft de evangelien:
Een voorbeeld is Lucas 9:27: “En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben”. Woorden van eenzelfde strekking lezen we ook in Mattheüs 16:28 en Marcus 9:1. Ze gaan op alle plaatsen vooraf aan de verheerlijking op de berg. In Lucas 9:28 staat: “En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat Hij meenam Petrus, Johannes en Jakobus, en klom op de berg, om te bidden”. Hier wordt dus duidelijk een verband gelegd tussen vers 28 en 29 en we zien in vers 32 dat deze drie discipelen ‘Zijn heerlijkheid’ zagen. In die heerlijkheid van de Heere, zagen ze in feite het Koninkrijk, want in Mattheüs 25:31 staat dat “de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid ... en zal zitten op de troon van Zijn heerlijkheid”.
Een andere tekst is Lucas 17:20 en 21: “En gevraagd zijnde door de Farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, ... want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u”.
De vijandige Farizeeën staan negatief tegenover de Koning en Zijn rijk. Het woord ‘binnen’ is de vertaling van het Griekse ‘entos’. We vinden dat alleen nog in Mattheüs 23:26 vertaalde met: ‘binnen in’. Het woord ‘u’ (het Koninkrijk Gods is binnen u) is een meervoud. Een aannemelijke vertaling zou dus zijn: ‘in uw midden’. Deze tekst wil dus niet zeggen dat het om een onzichtbaar/innerlijk Koninkrijk gaat in het hart van de gelovige.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.

aton

Bericht door aton » 10 jul 2012 13:07

coby schreef: Elke generatie van gelovigen, inclusief de gelovigen in het Nieuwe Testament, geloofden sterk dat Jezus tijdens hun leven zou terugkomen. 2 Tessalonicenzen 2:1-2 vertelt ons: "Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken."
Dit slaat niet op de messias die de vrome joden verwachtte. Deze tekst is geschreven nadat er weer eens een kandidaat-messias was terrechtgesteld. De frustratie en ontgoocheling was groot. Toen kwam er iemand ( Paulus ) vertellen dat je dat gnostisch moest zien zoals bv. Mithras.
Wat betreft de evangelien:
Een voorbeeld is Lucas 9:27: “En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben”. Woorden van eenzelfde strekking lezen we ook in Mattheüs 16:28 en Marcus 9:1.
Maar niet altijd in dezelfde betekenis.
Ze gaan op alle plaatsen vooraf aan de verheerlijking op de berg. In Lucas 9:28 staat: “En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat Hij meenam Petrus, Johannes en Jakobus, en klom op de berg, om te bidden”. Hier wordt dus duidelijk een verband gelegd tussen vers 28 en 29 en we zien in vers 32 dat deze drie discipelen ‘Zijn heerlijkheid’ zagen. In die heerlijkheid van de Heere, zagen ze in feite het Koninkrijk, want in Mattheüs 25:31 staat dat “de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid ... en zal zitten op de troon van Zijn heerlijkheid”.
In deze passage maakt men op een allegorische wijze duidelijk dat er binnenkort de messias, zoals de joden die zien, de troon van Judea zal innemen ( Rijk Gods ) en de Romeinen zal verslaan.
Een andere tekst is Lucas 17:20 en 21: “En gevraagd zijnde door de Farizeeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, ... want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u”.
Maar zoals we gezien hebben is dat wat tegen gevallen. Niet getreurd, schrijft de gnostische auteur van Lukas, je moet dat ' vrij Judea ' maar binnenin ervaren en blijf vooral dromen van betere tijden.
De vijandige Farizeeën staan negatief tegenover de Koning en Zijn rijk.
Nee hoor, het waren de Sadduceeërs die geen heil zagen in een onafhankelijk Joods rijk, want dan verloren ze op zijn minst hun confortabele possitie.
Het woord ‘binnen’ is de vertaling van het Griekse ‘entos’. We vinden dat alleen nog in Mattheüs 23:26 vertaalde met: ‘binnen in’. Het woord ‘u’ (het Koninkrijk Gods is binnen u) is een meervoud. Een aannemelijke vertaling zou dus zijn: ‘in uw midden’. Deze tekst wil dus niet zeggen dat het om een onzichtbaar/innerlijk Koninkrijk gaat in het hart van de gelovige.
Zoals ik ook al duidelijk maakte. Je moet wel proberen geschiedenis en geloof uit elkaar te houden.

Plaats reactie