Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WPS
Forum fan

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door WPS » 23 mar 2012 19:35

biemer schreef:
kiks schreef: Twijfel is altijd een teken van ongeloof. Geloof is vaak onvoorwaardelijk, twijfel is uitgesloten.
Sterker; twijfel is de werking van de duivel en dus indirect het bewijs voor het bestaan van God.. :twisted:

@ WPS. Cirkel redeneringen; daar zijn christenen ook meester in !
Lol :D
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

Jinny

Bericht door Jinny » 23 mar 2012 19:37

WPS schreef: Scherpe opmerking, Jagang...

Voor een groot gedeelte idd emotioneel gezien, ja. Maar zeker ook verstandelijk: het alternatief (geen God) is m.i. namelijk ook erg onwaarschijnlijk. Hoe is immers het (complexe) leven ontstaan uit dode materie? Schepping is onwaarschijnlijk, maar het alternatief is m.i. even onwaarschijnlijk :?
Welk alternatief?
Er zijn er nogal wat die inderdaad even onwaarschijnlijk zijn.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 20:01

WPS schreef:

Voor een groot gedeelte idd emotioneel gezien, ja. Maar zeker ook verstandelijk: het alternatief (geen God) is m.i. namelijk ook erg onwaarschijnlijk. Hoe is immers het (complexe) leven ontstaan uit dode materie? Schepping is onwaarschijnlijk, maar het alternatief is m.i. even onwaarschijnlijk :?
Dan laat je deze vraag open. Er zijn ook duizenden goden in het verhaal te persen. Maar dat levert nog meer vragen op. Welke, waarom, waar vandaan etc. Stenger heeft een boek geschreven "god een onhoudbare hypothese". Waarin hij deze optie behandelt. En de uitkomst is gelijk de titel.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 20:23

PietV. schreef:
WPS schreef:Bedankt @Fjedka en @Piet!

@Piet: kun je er dan nog meer noemen die zo duidelijk en ondubbelzinnig als bovenstaande niet uitgekomen zijn? Misschien die van Christus zelf over Zijn wederkomst? Wel apart trouwens dat deze evidente vergissing van Paulus niet vaker in discussies terugkomt.
Ben erg benieuwd naar het commentaar hierop van een echte hardcore christen :D
Je krijgt al tips :) We hebben een topic met contradicties. De commentaren van hardcore christenen zitten hier ook tussen.

Internet is een bruikbaar medium:

http://rationalwiki.org/wiki/Failed_biblical_prophecies" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt @PietV.

Ik ben mijn voorbeeld alleen nog nooit tegengekomen, terwijl dit toch voor 100% een niet uitgekomen verwachting / belofte is van Paulus e.a.

Dus, beste hardcore christenen...
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 20:31

Jim schreef:
WPS schreef: Scherpe opmerking, Jagang...

Welk alternatief?
Er zijn er nogal wat die inderdaad even onwaarschijnlijk zijn.
Het ontstaan van leven (levende cellen / eiwitten / whatever) uit dode materie.

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 20:42

WPS schreef: Bedankt @PietV.

Ik ben mijn voorbeeld alleen nog nooit tegengekomen, terwijl dit toch voor 100% een niet uitgekomen verwachting / belofte is van Paulus e.a.

Ik ben het wel eens tegen gekomen. Maar waarschijnlijk elders. In I korinthiers 7: 29 en volgende verzen komt het weer terug. Zoals je al zei in I Thessalonicenzen draait het om de tijd is kort. Later zegt hij dat het uiterlijk van de wereld aan het verdwijnen is. Na enige tijd zie je dat Paulus er een andere draai aan geeft. Vele Christenen gingen dood en dat leverde bij hem vragen op. Want velen zouden de komst van Jezus nog meemaken. Maar hier kwam dus niets van terecht. Uiteindelijk geeft hij deze overtuiging helemaal op.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 20:43

PietV. schreef:
WPS schreef:

Dan laat je deze vraag open. Er zijn ook duizenden goden in het verhaal te persen. Maar dat levert nog meer vragen op. Welke, waarom, waar vandaan etc. Stenger heeft een boek geschreven "god een onhoudbare hypothese". Waarin hij deze optie behandelt. En de uitkomst is gelijk de titel.
Ik laat de vraag idd bewust open. Ook al verander je 'God' in 'duizenden mogelijke andere goden', dan nog is het alternatief ook extreem onwaarschijnlijk. De vraag is m.i. dus niet/nooit te beantwoorden.

Net zoals de vraag: "wat was er voor de oerknal (er vanuit gaande dat deze heeft plaatsgevonden)? Of, "wat was er 500 miljard jaar geleden?"

Nb. ik besef natuurlijk dat het concept 'tijd' toen nog niet bestond. Maar ook voor de 'oerknal' bestond er materie.

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 20:46

WPS schreef: Het ontstaan van leven (levende cellen / eiwitten / whatever) uit dode materie.
Google eens op abiogenese. Op freethinker hebben wij ook een stuk hieraan gewijd. Waar met regelmaat iets bij gezet wordt. Hier staat nog een discussie over dit onderwerp.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 20:46

WPS schreef:Hoe is immers het (complexe) leven ontstaan uit dode materie? Schepping is onwaarschijnlijk, maar het alternatief is m.i. even onwaarschijnlijk :?
En toch is dat gebeurd. Of dat nu gebeurde door min of meer toevallige chemische verbindingen, of door toverspreuken van de goden. Jij zegt dat het ene even onwaarschijnlijk is als het ander. Hoe kom je tot die conclusie?
Maar ook voor de 'oerknal' bestond er materie.
Euh.. oh ja? #-o Dat is nieuw voor mij. Leg uit a.u.b.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 20:49

WPS schreef:
Net zoals de vraag: "wat was er voor de oerknal (er vanuit gaande dat deze heeft plaatsgevonden)? Of, "wat was er 500 miljard jaar geleden?"

Nb. ik besef natuurlijk dat het concept 'tijd' toen nog niet bestond. Maar ook voor de 'oerknal' bestond er materie.
Of oerknal de juiste benaming is daar wordt al decennia over gesproken. Maar je kan ons universum ook plaatsen binnen een cluster van universa. Maar ook hier geldt de zinsnede. Momenteel is het een hypothese.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 20:57

WPS schreef:De vraag is m.i. dus niet/nooit te beantwoorden.
Waarom denk je dat? Zeg nooit nooit. :wink:
Abiogenese is een tak van wetenschap die gestaag vordert in het dichten van het steeds kleiner wordende gaatje tussen anorganische chemie en biologische.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 20:59

PietV. schreef:
WPS schreef: Bedankt @PietV.

Ik ben het wel eens tegen gekomen. Maar waarschijnlijk elders. In I korinthiers 7: 29 en volgende verzen komt het weer terug. Zoals je al zei in I Thessalonicenzen draait het om de tijd is kort. Later zegt hij dat het uiterlijk van de wereld aan het verdwijnen is. Na enige tijd zie je dat Paulus er een andere draai aan geeft. Vele Christenen gingen dood en dat leverde bij hem vragen op. Want velen zouden de komst van Jezus nog meemaken. Maar hier kwam dus niets van terecht. Uiteindelijk geeft hij deze overtuiging helemaal op.
...En is dus een bewijs van mijn stelling dat de bijbel (in ieder geval bij Paulus) mensenwerk is. In 1 Th. 4 praat hij notabene uitdrukkelijk namens De Heer... :?

Er zijn dus tav deze tekst 4 mogelijkheden:

1. Paulus lult maar wat namens een niet bestaande god;
2. Paulus lult maar wat namens zichzelf (en is dus een valse profeet);
3. Paulus lult wel namens God en Die vergist zich;
4. WPS zit uit zijn nek te kletsen #-o

WPS wacht dus op argumenten van hardcore christenen die het eens zijn met punt 4 en dat goed kunnen onderbouwen... :D
Laatst gewijzigd door WPS op 23 mar 2012 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Albert Einstein

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 23 mar 2012 21:03

Op hardcorechristenen is het nog even wachten vrees ik, maar niet getreurd. Ondertussen ben je in gesprek met een aantal vrijdenkers die al weer genoeg vragen aan je hebben om de tijd aardig te kunnen vullen, dacht ik zo. :wink:

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 21:07

WPS schreef: ...En is dus een bewijs van mijn stelling dat de bijbel (in ieder geval bij Paulus) mensenwerk is. In 1 Th. 4 praat hij notabene uitdrukkelijk namens De Heer... :?
Waar zou de Bijbel dan geen mensenwerk zijn?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 21:08

Fjedka schreef:
Waarom denk je dat? Zeg nooit nooit. :wink:
Abiogenese is een tak van wetenschap die gestaag vordert in het dichten van het steeds kleiner wordende gaatje tussen anorganische chemie en biologische.
Hier ben ik het volledig mee eens. Hier vind je een summer overzicht. De laatste jaren is er interessant onderzoek bij gekomen.

Plaats reactie