Paulus vergiste zich...?!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WPS
Forum fan

Paulus vergiste zich...?!

Bericht door WPS » 22 mar 2012 22:18

Hierbij een keihard bewijs dat de bijbel mensenwerk is en dat Paulus (e.a.) namens God onzin uitkramen:

Eerste brief aan de christenen in Tessalonica van Paulus, Silvanus en Timoteüs, hoofdstuk 4:15

We houden ons aan een woord van de Heer als we u zeggen: Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer... enz. enz. enz.

Hier zeggen Paulus e.a. dus namens de Heer dat ze nog in leven zijn als Hij terugkomt. Dit was helaas een leugen; ze zijn immers als zo'n ruime 1900 jaar dood.

Conclusie:

Paulus vergist zich, deze voorspelling namens God is niet uitgekomen. Paulus blijkt dus een valse profeet, een leugenaar. Best klote overigens voor de inwoners van Tessalonica dat deze belofte niet uitgekomen is.

En als de Bijbel God's woord is, dan vergist God zich ook. God kan zich niet vergissen, dus alles wat Paulus geschreven heeft is niet God's woord.

Even voor de goede orde: ben zelf nog wel gelovig maar wil mijn verstand niet uitschakelen. Kunnen jullie je vinden in deze conclusies?

Groeten,

WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

Fjedka
Bevlogen

Re: Paulus vergiste zich...?!

Bericht door Fjedka » 22 mar 2012 22:33

Welkom allereerst, WPS.
WPS schreef:Paulus vergist zich, deze voorspelling namens God is niet uitgekomen. Paulus blijkt dus een valse profeet, een leugenaar
Ja, je hebt helemaal gelijk.
ben zelf nog wel gelovig maar wil mijn verstand niet uitschakelen.
Gefeliciteerd. Je bent op de goede weg. Het woordje nog spreekt dan ook boekdelen. Alleen wanneer je je gezonde verstand geweld aandoet kun je gelovig blijven. Geloof heeft dan ook niets van doen met verstand, maar met het niet willen aanvaarden van de realiteit zoals we die kennen.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 mar 2012 22:37

WPS schreef:
Even voor de goede orde: ben zelf nog wel gelovig maar wil mijn verstand niet uitschakelen. Kunnen jullie je vinden in deze conclusies?

Groeten,

WPS
Beste WPS, welkom op freethinker. Jouw conclusie daar zal ik niets op afdingen. Er zijn veel profetieën niet uitgekomen.

Groeten,

Piet.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 22 mar 2012 23:05

Bedankt @Fjedka en @Piet!

@Piet: kun je er dan nog meer noemen die zo duidelijk en ondubbelzinnig als bovenstaande niet uitgekomen zijn? Misschien die van Christus zelf over Zijn wederkomst? Wel apart trouwens dat deze evidente vergissing van Paulus niet vaker in discussies terugkomt.

Ben erg benieuwd naar het commentaar hierop van een echte hardcore christen :D

@Fjedka: we gaan zien hoe lang dat woordje 'nog' zal duren... :wink: Ik hoop persoonlijk op een lange tijd, vind het oprecht een hele zware en moeilijke afweging :?

Groetjes,

WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 22 mar 2012 23:22

WPS.
Welkom.
Je hebt het over een hard-core christen. Maar besef je wel dat het naar eigen bevinden kneden van een religie in een aanvaardbare vorm om die religie houdbaar te houden, je de leer en de religie niet meer onderschrijft. Twijfel is altijd een teken van ongeloof. Geloof is vaak onvoorwaardelijk, twijfel is uitgesloten.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 22 mar 2012 23:26

WPS schreef:@Fjedka: we gaan zien hoe lang dat woordje 'nog' zal duren... :wink: Ik hoop persoonlijk op een lange tijd, vind het oprecht een hele zware en moeilijke afweging :?
Dat neem ik zonder meer van je aan. Er zijn er op dit forum tallozen die hetzelfde proces hebben doorgemaakt als jij en die zich als geen ander in je dilemma kunnen verplaatsen. Ik persoonlijk ben niet gelovig opgevoed of geweest, dus ik kan me geen werkelijke voorstelling maken van de zwaarte en moeilijkheid, maar ik hoor er regelmatig over. Ik wens je sterkte.

Het is zo langzamerhand traditie hier op het forum om te verwijzen naar het volgende e-book, dat overigens op het punt staat in gedrukte vorm te verschijnen. De auteur (theoloog en hier één van de veelposters) heeft hierin verhaald van zijn jarenlange moeilijke en zware zoektocht naar waarheid.

http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/

M. vr. gr.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 00:31

Bedankt voor de link @Fjedka. Ik kende zijn site al en vind zijn beschouwingen interessant. Wel heeft hij stappen gemaakt waar ik op dit moment nog niet aan toe ben. We gaan het allemaal zien én beleven...

Groetjes,

WPS

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 00:46

kiks schreef:WPS.
Welkom.
Je hebt het over een hard-core christen. Maar besef je wel dat het naar eigen bevinden kneden van een religie in een aanvaardbare vorm om die religie houdbaar te houden, je de leer en de religie niet meer onderschrijft. Twijfel is altijd een teken van ongeloof. Geloof is vaak onvoorwaardelijk, twijfel is uitgesloten.

Groet

kiks
Beste kiks,

Bedankt voor je welkom!

"Leer en religie onderschrijven" is een praktische onmogelijkheid. Dit veronderstelt immers dat er één ware leer is en die is er niet en zal er ook nooit komen. De inhoud van de religie (lees: de leer van de religie) is immers multi interpretabel... Er is ook geen eenduidige Christelijke leer, maar een waaier van bijbelinterpretaties. "De leer" bestaat dus niet en kan dus ook niet onderschreven worden. Immers, iets onderschrijven dat niet bestaat is een onmogelijkheid.

Als de bijbel 100% eenduidig was geweest, dan hadden we wel één leer. De bijbel is niet 100% eenduidig (spreekt zichzelf vaak tegen) en dus hebben we niet één bijbelse leer.

Albert Einstein

Destinesia

Bericht door Destinesia » 23 mar 2012 01:19

WPS schreef:Wel heeft hij stappen gemaakt waar ik op dit moment nog niet aan toe ben. We gaan het allemaal zien én beleven...
Je zit in een heerlijke periode waarin ik me ergens in 2007 bevond. Die stappen die maak je niet echt, maar dat gaat eigenlijk gewoon helemaal vanzelf. Je hebt die stap allang gemaakt en je kunt nooit meer terug. Althans dat is mijn ervaring. Welkom overigens.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 23 mar 2012 01:28

WPS schreef:"Leer en religie onderschrijven" is een praktische onmogelijkheid.
Waarmee de religie zijn eigen ondergang al inzet. Volgen is in nagenoeg alle religies het motto. Interpreteren binnen een denominatie leidt tot verkettering en afscheiding. Interpretaties gaan vaak hand in hand met misinterpretaties. Religie gaat echter uit van zekerheden. Knutselen aan een religie maakt de gerestaureerde religie niet tot een zekerheid, die juist nodig is om een religie als een aannemelijke interpretatie te beschouwen. En wat is er eigenlijk zeker aan een religie als de grondteksten al tot zeer uiteenlopende interpretaties kunnen leiden? Was er een pratende slang, of is het bedoeld als een metafoor? Bestaat er een God, of moet die ook opgevat worden als een metafoor. De keuze is aan de "consument" van de religie. Maar of daarmee vermeende zekerheden worden aangetoond durf ik te betwijfelen. De vele denominaties binnen een religie geven al aan welke kant het met de oorspronkelijke religie opgaat.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 23 mar 2012 04:15

WPS schreef:@Fjedka: we gaan zien hoe lang dat woordje 'nog' zal duren... :wink: Ik hoop persoonlijk op een lange tijd, vind het oprecht een hele zware en moeilijke afweging :?
Vooral emotioneel bezien, neem ik aan?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 mar 2012 10:28

WPS schreef:Bedankt @Fjedka en @Piet!

@Piet: kun je er dan nog meer noemen die zo duidelijk en ondubbelzinnig als bovenstaande niet uitgekomen zijn? Misschien die van Christus zelf over Zijn wederkomst? Wel apart trouwens dat deze evidente vergissing van Paulus niet vaker in discussies terugkomt.
Ben erg benieuwd naar het commentaar hierop van een echte hardcore christen :D
Je krijgt al tips :) We hebben een topic met contradicties. De commentaren van hardcore christenen zitten hier ook tussen.

Internet is een bruikbaar medium:

http://rationalwiki.org/wiki/Failed_biblical_prophecies" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 23 mar 2012 12:39

kiks schreef: Twijfel is altijd een teken van ongeloof. Geloof is vaak onvoorwaardelijk, twijfel is uitgesloten.
Sterker; twijfel is de werking van de duivel en dus indirect het bewijs voor het bestaan van God.. :twisted:

@ WPS. Cirkel redeneringen; daar zijn christenen ook meester in !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 19:32

Jagang schreef:
Vooral emotioneel bezien, neem ik aan?
Scherpe opmerking, Jagang...

Voor een groot gedeelte idd emotioneel gezien, ja. Maar zeker ook verstandelijk: het alternatief (geen God) is m.i. namelijk ook erg onwaarschijnlijk. Hoe is immers het (complexe) leven ontstaan uit dode materie? Schepping is onwaarschijnlijk, maar het alternatief is m.i. even onwaarschijnlijk :?

Albert Einstein

WPS
Forum fan

Bericht door WPS » 23 mar 2012 19:33

Destinesia schreef:
WPS schreef:Wel heeft hij stappen gemaakt waar ik op dit moment nog niet aan toe ben. We gaan het allemaal zien én beleven...
Je zit in een heerlijke periode waarin ik me ergens in 2007 bevond. Die stappen die maak je niet echt, maar dat gaat eigenlijk gewoon helemaal vanzelf. Je hebt die stap allang gemaakt en je kunt nooit meer terug. Althans dat is mijn ervaring. Welkom overigens.
Dank, Destinesia!

Albert Einstein

Plaats reactie