Religieustraumasyndroom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Religieustraumasyndroom

Bericht door Rereformed » 19 apr 2023 07:55

bonifacius schreef:
19 apr 2023 01:02
Rereformed schreef:
01 apr 2023 10:34
In 2002 las ik in de krant een interview met iemand die de opmerking maakte dat moeilijke zaken chaotisch in iemand geest kunnen blijven rondwaaien zonder ooit opgelost te worden. Om het op te lossen, zo zei hij, en te weten te komen wat je nu werkelijk van mening bent over zo'n moeilijke zaak, moet je alles opschrijven met de eerlijkste gedachten die je maar in jezelf vinden kunt. Dat werd uitgesproken alsof het precies tegen mij gezegd werd!
Ha, die methode doet me denken aan het werk van Byron Katie waarmee ik me van begin 2015 tot 2018 intens bezig gehouden heb. “All war belongs on paper” is één van haar beroemde uitspraken.
Ik ontdek hier net dat het ook de titel van één van haar boek was en zelfs vertaald in Nederlands: https://www.bol.com/be/nl/p/alle-oorlog ... 005329624/

Al je oordelen opschrijven en het dan omkeren is deel van haar poepsimpel lijkende methode maar veel dieper gaande dan het kinderlijke “al wat je zegt ben jezelf!”.
Byron Katie’s werk is echt cognitieve therapie.
Ik ben niet met haar bekend, maar "self-examination process" is inderdaad wat het voor mij geweest is.
bonifacius schreef:
Rereformed schreef:
De volgende dag begon ik de bijbel opnieuw te lezen vanaf bladzijde 1...
potverdorie, wat een verstand moet jij hebben zeg! Is eventjes de bijbel opnieuw lezen vanaf blz. 1. :roll:
Ik ben nooit verder dan één bladzijde geraakt in dat boek! Niet leesbaar voor mij, daar is mijn verstand te klein voor! :lol:
Come on, je verwart "wat me niet boeit" en "wat me niet raakt" met "waar ik niet intelligent genoeg voor ben".
Opgegroeid in een christelijk gezin en als kind al zo vroom dat ik de kinderbijbel las, en als iemand die later in zijn leven theologie gestudeerd had, was het voor mij hetzelfde als weer opnieuw eens de hele stripverhaalserie van Kuifje te gaan lezen: alles wat je tegenkomt is je bekend, en je kan zelfs de prachtige scheldtirades van kapitein Haddock uit je hoofd opzeggen en glimlacht wanneer je de slimme Bobby de hond weer iets ziet denken. Maar nu voor het eerst deed ik het met een kritische opstelling, met een gevoel van 'ik laat me niet weer met een kluitje in het riet wegsturen! Ik ga er niet weer omheen draaien met uit het hoofd geleerde antwoorden, maar wil zo eerlijk mogelijk naar boven halen wat ik er zelf van vind'. Ik las het nu voor het eerst als iemand die geestelijk volwassen was geworden, als iemand die alles beoordeelt op grond van zijn eigen gedachten. Tijdens dat proces had ik vaak de gedachte dat ik me ervoor schaam dat het wel tot mijn 45ste duurde voordat ik eindelijk pas geestelijk volwassen werd. Maar ik begreep ook, en ben het later overvloedig tegengekomen bij andere fundamentalistische gelovigen, dat niets zo diep zit als vroomheid gegroeid op de voedingsbodem van een religieuze opvoeding. Het zit net zo stevig in je hoofd als je moedertaal.

bonifacius schreef:Heftig, heel heftig.
Ik probeer iets in mijn leven te vinden wat er wat op lijkt. Dichtste bij kom ik bij het geloof in mijn moeder als godin, mijn beschermster en opvoedster waarop ik dan, vaderloos zijnde, woedend werd rond mijn 27ste, welke periode ik dan beschrijf als een persoonlijkheidscrisis van jewelste met verschrikkelijke bewustwording dat ik tot dan toe onbewust een moederskindje was geweest dat in “symbiose” met zijn moeder leefde. Ik heb haar vanaf toen nooit meer willen zien. Heb ik een dikke vijf jaar volgehouden. Wie was ik werkelijk??? Wat was nog waar van wat ik altijd geloofd had? Amaai, die crisis ging gepaard met plotse extreme lage bloeddruk en neiging tot hyperventileren. Serieuze geloofs-crisis ook, al had het niets met de bijbel te maken.

Ik feite hebben jij en ik meer gemeen dan op het eerste zicht lijkt, want zo ben ik sinds mijn 1ste en late persoonlijkheidscrisis rond mijn 27ste met mijn daaruit volgend besluit mijn moeder nooit meer te willen zien boeken beginnen kopen met titels als:

- De gekwetste vrouw / Linda Leonard. (In dit boek herkende ik mijn moeder)
- Godinnen in elke vrouw / Jean Shinoda Bolen (via dit boek begon ik terug wat respect te krijgen voor een vrouw).
- De ongetemde Feeks / Linda Leonard ( hiermee begon ik de psyche van vrouwen beter te begrijpen).
- Lilith, de fatale vrouw / Rosa Wouters (o.a. door dit boek begreep ik de innerlijke pijn van vrouwen waar ik steeds verliefd op werd).

Je ziet het genre hé. Die boeken heb ik ook verschillende keren herlezen, want in de voorbije 30 jaar werd ik dan ook een dozijn keer verliefd op…. fatale vrouwen.
Dat lijkt me inderdaad een zaak die je er goed mee kan vergelijken. Het is iets dat je hele leven bepaalt en jaren en jaren nodig heeft om verwerkt te worden, geheel achter te laten, erbovenuit te groeien. Het zit zo muurvast dat het opnieuw en opnieuw lezen vereist, met hetzelfde opnieuw en opnieuw geconfronteerd te worden. We hebben allebei weet van wat men trauma noemt.

bonifacius schreef:
Rereformed schreef:
...om uit te spreken wat voor een eens vroom gelovige bijkans een onmogelijkheid is en ik al zo ongeveer een half jaar eerder, toen ik The God Delusion van Richard Dawkins las, over mezelf wist.
Dat is van de éne bijbel naar de andere. :roll:
Excuus, flauw grapje van mij.
Pas er voor op dat je een ander persoon niet een kloon maakt van je eigen gedrag. Richard Dawkins of wie dan ook is voor mij geen held, boegbeeld of object ter navolging, noch is iemand anders dat. Dat is nu juist de kern van geestelijk volwassen worden. Zijn boek The God Delusion is voor een theoloog nogal oppervlakkig omdat alles wat hij daarin zegt 'nogal wiedes' is, zeker voor mij, aangezien ik in mijn eentje bijna alle zaken die hij aanstipt al zelf vijf jaar lang en breed overdacht had en er een boek over geschreven had.
Zijn beslissende invloed op mijn leven was dat het eerste hoofdstuk van zijn boek mij zo wist aan te spreken dat het 'het kwartje deed vallen'. Ik had wel mijn bijbelgeloof opgegeven, maar kon en wilde geen afscheid nemen van mijn godgeloof, het bleef als een axioma in mijn leven overeind staan. Maar toen ik las hoe Richard Dawkins Einstein en zichzelf kon beschrijven als a deeply religious nonbeliever, begreep ik opeens dat wat bij mij overeind staat universele diepst gevoelde gevoelens zijn. Niet 'God', maar diepstgevoelde gevoelens zoals ontzag voor het bestaan, het bestaan ervaren als een enerverend, uitdagend en vertroostend groots kunstwerk, en het streven naar harmonie, het willen ervaren van liefde, het overstijgen van jezelf. Die gevoelens behoren tot het menszijn waarmee we allemaal geboren worden. Je hoeft ze niet te ontkennen of weg te drukken. Je hoeft enkel in te zien dat de interpretatie, de concrete uitwerking ervan, die je gemaakt hebt (of die je van kinds af aan hebt opgedrongen gekregen) niet langer hoeft te onderschrijven wanneer je die ontmaskerd hebt als 'kinderlijk'. Het denkbeeld van 'God' verdampte op het moment dat ik het besefte. Dat wat je dierbaar is verdampt niet, maar enkel de kleren waarin je het verpakte.
bonifacius schreef:Ik ging ook extreem van mijn onvoorwaardelijke moederliefde naar moeder en vrouwenhaat in het algemeen.
Zo’n extreme slingerbewegingen zijn soms nodig om dat wat in onze psyche al lang uit evenwicht was terug in ballans te krijgen.
Ik begrijp zeer goed dat het zo kan gaan, maar daarom wilde ik me er van meet af aan voor hoeden niet in die val te vallen. Toen ik op het hoofdstuk De Aanklacht was gekomen, waarin ik de balans wilde opmaken van waar ik nu op ben uitgekomen werd ik geconfronteerd met "een wurgend dilemma" en "een moeras om in weg te zinken" en bijgevolg de conclusie dat er "geen andere weg voor mij is dan de radikale"... Ook werd ik geconfronteerd met een bijna ondraaglijk gevoel: "Ik blijf somber peinzen op welk punt in mijn leven ik nu terecht gekomen ben. Ik begrijp opeens de draagwijdte van het godsdienstige dilemma, de diepten van onze europese cultuur. Ik voel me op de meest afschuwelijke manier bedrogen door het orthodoxe christendom. Ik voel me ellendig. Als een mens geen antwoorden heeft kan hij zich wanhopig voelen. Maar veel erger is de toestand van iemand zoals ik die eens dacht de antwoorden te hebben, maar later inziet dat hij op een grove manier bedrogen was en met zijn ogen open blind door het leven ging."

Maar meteen erachteraan schreef ik:

"Wanneer zoals bij mij, na een half leven in zulke leugens geloofd te hebben, de ogen van zulke mensen eindelijk opengaan, is het gevaar wel zeer groot dat ze doorslaan naar een uiterste zoals nihilisme en anarchie en ongecontroleerde agressie...Een evengroot gevaar voor mij zal zijn dat ontmaskering van de waan, de naïviteit en het valse van traditionele theologische opvattingen de mens zo gemakkelijk vullen met een gemoed waarin minachting en arrogantie de boventoon voert. Het inzicht dat het in de godsdienst om theologische hersenspinsels gaat, die nu eindelijk achterhaald zijn door allerlei moderne feiten, geproduceerd door te werk gaan via een onwrikbare ’wetenschappelijke methode’, die ver uittorent boven het denken van vroeger, mondt dan gemakkelijk uit in een arrogantie die altijd denkt het beter te weten, maar die aan de diepere waarheden van het leven geheel voorbij gaat, en waaraan dieper inzicht volkomen ontbreekt."

Ik begreep dat Nietzsche een enorm wijze uitspraak had gedaan: "Je vereert en veracht in je jonge jaren nog zonder de nuanceringskunst die de grootste winst van het leven is, en je moet er dan ook hard voor boeten mensen en dingen op die manier met je ja’s en nee’s te hebben overvallen…Later, als de jonge ziel, door louter teleurstellingen gemarteld, zich eindelijk argwanend tegen zichzelf keert, nog altijd vurig en wild, ook in haar argwaan en gewetenswroeging: hoe kwaad maakt zij zich dan, zij verscheurt zichzelf van ongeduld, zij neemt wraak voor haar lange zelfverblinding alsof deze vrijwillig was gekozen! In deze overgangsfase straf je jezelf door je gevoel te wantrouwen; je foltert je enthousiasme door twijfel, je voelt zelfs een goed geweten al als een gevaar, als weer een soort jezelf voor de gek houden; en vooral kies je partij, principieel partij tegen ’de jeugd’.

-Tien jaar later: en je begrijpt dat ook dit alles nog – jeugd was!"

Waarop ik deze reaktie gaf:

"Ik zal me moeten wapenen tegen al deze gevaren. Het zal me niet gemakkelijk vallen in dit tweede deel van mijn boek en in dit tweede deel van mijn leven, zoveel is zeker.
Het zal zo’n persoon niet gemakkelijk vallen indien hij zijn persoonlijke worsteling niet voor zich houdt en opgedane inzichten begint uit te dragen. Iemand zoals professor Vermeersch krijgt (op het internet) voortdurend te horen dat hij haatdragend is, intolerant, zich traumatisch afzet tegen zijn verleden, op revanche belust is enz. Iemand noemt hem een ’beschamende mestkever’ (belgen zijn taalkunstenaars zullen we maar denken).
Om te beginnen zal ik professor Willem Ouweneel en alle andere christelijke leermeesters met groot charisma die ik heb gehad vergeven voor het verkondigen van zoveel zekerheden. Ze zijn allemaal mensen zoals ikzelf, en zijn op zoek naar houvast en goedheid in het leven."

Amaai, allemaal boeken in het zelfde genre in een poging om jezelf van je religieuze indoctrinatie, die je notabene zelf mee in de hand gewerkt hebt, te bevrijden.
Typerend voor mij is dat ik de schuld niet aan 'indoktrinatie' wil geven, maar zoveel mogelijk mezelf ervoor aanklaag. Het eerste zou namelijk betekenen dat het de schuld van mijn ouders was, iets wat ik voor geen goud zou willen uitspreken. Het gaat allemaal veel dieper: ook zij zijn eenvoudig producten van de maatschappij van hun tijd geweest, van hun opvoeding. En het christelijk geloof heeft mij ook heel veel mooie dingen gegeven.
Ook als er objectief bezien sprake was van indoktrinatie dan nog wil ik enkel alleen mijzelf de schuld geven zo blauwogig te zijn alles voor zoete koek aan te nemen. Ik slikte alles toen ik 16 was, en het duurde niet lang of ik was vromer dan de vromen.
En dan kwamen de boeken van Jan Geurtz 8 jaar geleden op mijn weg met titels als “Verslaafd aan liefde”. Amaai dat deed pijn allemaal, het openen van de ogen doet pijn… (weder)-geboortepijnen zeg maar.
Inderdaad! Maar begrijp je nu dat een titel zoals "Slaven van bijgeloof" voor mij hetzelfde is als voor jou zo'n titel als "Verslaafd aan de liefde"? De titels zijn vreselijk pijnlijk, omdat ze exact de vinger leggen op wat voor jou en mij het probleem was. Ik zie Dawkins' titel daarom als positief, als de ontmaskering van mijzelf. Het is exact wat ik in mijn eigen leven, na lange tijd ertegen te spartelen, moest horen, meost toegeven, moest leren als een waarheid over mijn leven. Het duurde tot de tijd van Dawkins dat atheïsten de waarheid over gelovigen durfden uit te spreken. Vaak dacht ik: had iemand mij dat maar recht in mijn gezicht geschreeuwd toen ik 18 was! Had ik maar een Christopher Hitchens in mijn leven gehad toen ik jong was! Maar nee, iedereen had respect voor mijn geloof, niemand durfde er ooit kritiek op te geven. Het lief zijn voor elkaar kan ook tot in het extreme worden doorgetrokken, waarna het negatief kan werken!
Nu mogen die boeken eigenlijk ook naar de rommelmarkt. Maar als ik ze zie staan in mijn bibliotheek denk ik terug aan de periodes waarin ik worstelde met het vrouwelijke en mezelf waarin die boeken lichtpunten van inzichten waren. Openbaringen als het ware, zoals ook jouw categorie boeken voor jou waren.

groetjes
Precies! En wanneer je die gedachte hebt weet je dat je het trauma verwerkt hebt. Dat je het overwonnen hebt. Dat het achter de rug is! En is dat niet een heerlijke gedachte? Ik denk dat het ongeveer 2016-2018 was voordat ik het idee begon te krijgen dat ik uitgeschreven ben. Het onderwerp religie boeide me niet meer en raakte me niet meer. En dat was heel verlossend.
Born OK the first time

bonifacius
Ervaren pen

Re: Religieustraumasyndroom

Bericht door bonifacius » 20 apr 2023 21:27

Rereformed schreef:
19 apr 2023 07:55
bonifacius schreef:
Rereformed schreef:
...
Al je oordelen opschrijven en het dan omkeren is deel van haar poepsimpel lijkende methode maar veel dieper gaande dan het kinderlijke “al wat je zegt ben jezelf!”.
Byron Katie’s werk is echt cognitieve therapie.
Ik ben niet met haar bekend, maar "self-examination process" is inderdaad wat het voor mij geweest is.
Ja, een self-examination process is het. Zo heb ik dit boek in huis... Inquiry-based stress reduction in de praktijk - The Work van Byron Katie in psychotherapie
Rereformed schreef:
Come on, je verwart "wat me niet boeit" en "wat me niet raakt" met "waar ik niet intelligent genoeg voor ben".
Opgegroeid in een christelijk gezin en als kind al zo vroom dat ik de kinderbijbel las, en als iemand die later in zijn leven theologie gestudeerd had, was het voor mij hetzelfde als weer opnieuw eens de hele stripverhaalserie van Kuifje te gaan lezen: alles wat je tegenkomt is je bekend, en je kan zelfs de prachtige scheldtirades van kapitein Haddock uit je hoofd opzeggen en glimlacht wanneer je de slimme Bobby de hond weer iets ziet denken. Maar nu voor het eerst deed ik het met een kritische opstelling, met een gevoel van 'ik laat me niet weer met een kluitje in het riet wegsturen! Ik ga er niet weer omheen draaien met uit het hoofd geleerde antwoorden, maar wil zo eerlijk mogelijk naar boven halen wat ik er zelf van vind'. Ik las het nu voor het eerst als iemand die geestelijk volwassen was geworden, als iemand die alles beoordeelt op grond van zijn eigen gedachten. Tijdens dat proces had ik vaak de gedachte dat ik me ervoor schaam dat het wel tot mijn 45ste duurde voordat ik eindelijk pas geestelijk volwassen werd. Maar ik begreep ook, en ben het later overvloedig tegengekomen bij andere fundamentalistische gelovigen, dat niets zo diep zit als vroomheid gegroeid op de voedingsbodem van een religieuze opvoeding. Het zit net zo stevig in je hoofd als je moedertaal.
Nee hoor, ik moest zelf opzoeken wat die eerste bladzijde van de bijbel dan wel is. Dit zou ze dan zijn als ik me niet vergis:
https://www.kuleuven.be/thomas/page/bij ... schepping/
Ja, dat scheppingsverhaal herken ik wel uit hollowood films van lang geleden, maar ik wist echt niet dat dit de eerste bladzijde van de bijbel was.
Ik kende wel al de stripverhalen van Jommeke, suske en wiske, Nero, de rode ridder, Kuifje etc. - dewelke mijn 15 jaar oudere zus allemaal verzameld had eind jaren '60 - helemaal van buiten! :lol:
Rereformed schreef:
bonifacius schreef:
....
- De gekwetste vrouw / Linda Leonard. (In dit boek herkende ik mijn moeder)
- Godinnen in elke vrouw / Jean Shinoda Bolen (via dit boek begon ik terug wat respect te krijgen voor een vrouw).
- De ongetemde Feeks / Linda Leonard ( hiermee begon ik de psyche van vrouwen beter te begrijpen).
- Lilith, de fatale vrouw / Rosa Wouters (o.a. door dit boek begreep ik de innerlijke pijn van vrouwen waar ik steeds verliefd op werd).

Je ziet het genre hé. Die boeken heb ik ook verschillende keren herlezen, want in de voorbije 30 jaar werd ik dan ook een dozijn keer verliefd op…. fatale vrouwen.
Dat lijkt me inderdaad een zaak die je er goed mee kan vergelijken. Het is iets dat je hele leven bepaalt en jaren en jaren nodig heeft om verwerkt te worden, geheel achter te laten, erbovenuit te groeien. Het zit zo muurvast dat het opnieuw en opnieuw lezen vereist, met hetzelfde opnieuw en opnieuw geconfronteerd te worden. We hebben allebei weet van wat men trauma noemt.
Zo is dat, we hebben allebei weet van wat men een trauma noemt. Ik mijn geval zat het zo muurvast dat zelfs opnieuw en opnieuw lezen niet hielp. Ook, de methode van Byron Katie hielp me niet; al mijn holotropisch ademwerk hielp niet, al was dat allemaal niet nutteloos geweest natuurlijk. Waarschijnlijk heeft het allemaal mee mogelijk gemaakt wat eind augustus 2019 gebeurde: Een "hersenspoeling" van jewelste met psychedelica.
Daarover kan je tegenwoordig veel op internet vinden, zoals dit hier..
Werkingsmechanisme

Over het werkingsmechanisme is het een en ander bekend: op celniveau beïnvloeden psychedelica de signaaloverdracht tussen hersencellen en bevorderen ze de aanmaak van brain-derived neurotrophic factor (BDNF), dat hersencellen beschermt en hun groei en herstel bevordert. Deze neuroplasticiteit maakt het mogelijk om nieuwe verbanden te zien, verdrongen herinneringen op te halen en uit de vicieuze cirkel van steeds dezelfde nare gedachten en gevoelens te komen. Psychedelica blijken ook de neurale activiteit te remmen in hersengebieden die betrokken zijn bij zelfreflectie en piekeren.

Geen hard bewijs...

Toch is het wetenschappelijke bewijs voor de effectiviteit niet hard genoeg. Het feit dat farmacotherapie en psychotherapie in een behandeling met psychedelica altijd moeten samengaan, omdat anders toediening van deze middelen vanwege ernstige bijwerkingen onveilig is en dus gecontra-indiceerd, maakt dat onderzoek methodologisch geen sinecure is.
....

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... ndoeningen
Op hard bewijs hoef ik niet te wachten. De catharsis der catharsissen is gebeurd, de grote finale van het exorcisme was een feit. Enkele maanden na dat 'duivels-uitdrijving' ritueel wist ik nog altijd niet wat me overkomen was en ging naarstig op zoek op internet. Zo vond ik o.a. dit...
Wij mensen zijn niet het verleden en zijn niet wat we beleefd hebben. We zijn niet onze ouders. Maar het is duidelijk dat we leven alsof we hen wel waren en daarom is het hoogstnoodzakelijk om ons te des-identificeren met deze energetische wortels. Het werk is lastig want wanneer
we doorhebben wat de wortels van ons lot zijn, zitten deze reeds diep in onze psyche en vormden ze reeds onze manier van zijn. Vandaar dat het zich vrij maken van deze onbewuste invloeden gelijk gesteld kan worden met een authentiek exorcisme. Maar het zijn niet precies demonen die we kunnen loslaten, wel de meest basale en invloedrijke energieën die de realiteit waarin we leven, hebben vorm gegeven.

DE MOLECULE VAN DE CONDITIONERING (deel 1).
Bingo...
Rereformed schreef:
Amaai, allemaal boeken in het zelfde genre in een poging om jezelf van je religieuze indoctrinatie, die je notabene zelf mee in de hand gewerkt hebt, te bevrijden.
Typerend voor mij is dat ik de schuld niet aan 'indoktrinatie' wil geven, maar zoveel mogelijk mezelf ervoor aanklaag. Het eerste zou namelijk betekenen dat het de schuld van mijn ouders was, iets wat ik voor geen goud zou willen uitspreken. Het gaat allemaal veel dieper: ook zij zijn eenvoudig producten van de maatschappij van hun tijd geweest, van hun opvoeding. En het christelijk geloof heeft mij ook heel veel mooie dingen gegeven.
Ook als er objectief bezien sprake was van indoktrinatie dan nog wil ik enkel alleen mijzelf de schuld geven zo blauwogig te zijn alles voor zoete koek aan te nemen. Ik slikte alles toen ik 16 was, en het duurde niet lang of ik was vromer dan de vromen.
Ik ben 19 jaar geleden tot in India op zoek gegaan naar "verlichting" van mijn lijden. Zo kwam ik terecht ginder bij een advaita leraar. Ik kocht boeken van hem met titels als "CONFUSION NO MORE- for the spiritual seeker" omdat zulke titels me aanspraken. De titel van dat boek nu schrijvende zit ik te schaterlachen met de misérabele spirituele zoeker dat ik toen was.

En de titel van ander boekje van hem bracht me aan wenen, zie hier citaat:
'Sin and guilt, pride and arrogance, together with hatred and ill-will, jealousy and envy, create a fire in the belly that makes life a living hell. Remove this ball of fire, and you have a sage participating actively in life as we know it, accepting his allotted share of pain and pleasure with peace and equanimity.'

Fragment uit: Sin & Guilt: Monstrosity of Mind
Ramesh S. Balsekar
ja, "Zonde en schuld: monsterlijkheid van de geest", daar werd ik door gekweld.
Ik geef sinds mijn positieve hersenspoeling van eind aug. 2019 niemand de schuld meer. Daarvoor dacht ik dat niet meer te doen, maar het ego is zeer listig, dat wil geen klanten verliezen.
Rereformed schreef:
....Iemand zoals professor Vermeersch krijgt (op het internet) voortdurend te horen dat hij haatdragend is, intolerant, zich traumatisch afzet tegen zijn verleden, op revanche belust is enz. Iemand noemt hem een ’beschamende mestkever’ (belgen zijn taalkunstenaars zullen we maar denken).
Om te beginnen zal ik professor Willem Ouweneel en alle andere christelijke leermeesters met groot charisma die ik heb gehad vergeven voor het verkondigen van zoveel zekerheden. Ze zijn allemaal mensen zoals ikzelf, en zijn op zoek naar houvast en goedheid in het leven."
Ik heb wel wat lange video's op YouTube ooit bekeken van mijn inmiddels overleden landgenoot, decennialang de meest invloedrijke intellectueel van Vlaanderen, maar dat hij voortdurend te horen kreeg dat hij haatdragend is, intolerant, zich traumatisch afzet tegen zijn verleden, op revanche belust is enz, is me nooit opgevallen en heb ik nooit geweten. Maar ja, ik lette daar natuurlijk ook niet op, want het discussie thema katholiek gelovig vs. ongelovig heeft nooit mijn interesse gehad want persoonlijk zelf niet mee te maken, en dan ontgaat je zulke opmerkingen.
Als ik dan psychiaters en psychologen bezig hoorde over vechtscheidingen, kinderverwaarlozing, gezinsdrama's, gevolgen als depressies, ja... dan spitste ik mijn oren natuurlijk en ontging me niets want zelf goed kennende.
Rereformed schreef:
En dan kwamen de boeken van Jan Geurtz 8 jaar geleden op mijn weg met titels als “Verslaafd aan liefde”. Amaai dat deed pijn allemaal, het openen van de ogen doet pijn… (weder)-geboortepijnen zeg maar.
Inderdaad! Maar begrijp je nu dat een titel zoals "Slaven van bijgeloof" voor mij hetzelfde is als voor jou zo'n titel als "Verslaafd aan de liefde"? De titels zijn vreselijk pijnlijk, omdat ze exact de vinger leggen op wat voor jou en mij het probleem was. Ik zie Dawkins' titel daarom als positief, als de ontmaskering van mijzelf.
Ik heb gisteravond de video "Richard Dawkins - The Enemies of Reason - Part 1: Slaves to Superstition" op YouTube nog is tot halverwege bekeken, toen viel mijn eurocent dat ik de video ooit al is bekeken had. Ik had moeite om hem niet eerder af te zetten. Het is zo belachelijk over de top getrokken beginnende met beelden van die vier blanke new-age pipo's dit Tibetaans (of zoiets) zitten te chanten, waar hij dan heel kritische zit tussen te staren, dan even en muslim-fundamentalist aan het woord die het heeft over Westerse vrouwen gekleed als hoeren, dan bezoekt hij een new-age beurs tussendoor verklarende dat hij de vijanden van de rede wil aanpakken..

Nee, ik heb niet met die Dawkins. Met wat fantasie zie ik hem zo in Vaticaans gewaad in de martelkamer van de middeleeuwse inquisitie naast de beul staan om bekentenissen van het slachtoffer af te dwingen.
Dat jij hem (mee) nodig had om je te bevrijden van je religieuze waanzin, daar kan ik wel inkomen.

Maar Jan Geurtz is toch wel van een heel andere orde hoor, ja ook voor andere trama's die allemaal onder de vlag VERSLAVING en AFHANKELIJKHEID te plaatsen zijn. Afhankelijk van een ander mens als pijnstiller of van middelen gaande van alcohol en sigaretten tot harddrugs waar de maffia superrijk van wordt.
Rereformed schreef:
Vaak dacht ik: had iemand mij dat maar recht in mijn gezicht geschreeuwd toen ik 18 was! Had ik maar een Christopher Hitchens in mijn leven gehad toen ik jong was!
Je had het toch niet kunnen / willen horen. :wink:
Mijn eerste langere liefjes vanaf mijn 18de zeiden me ook: Zeg, jij met je mamaatje, je bent precies nog 8 jaar. Of, de derde, wat uiteindelijk mijn vrouw en moeder van onze zoon werd met: Van jouw moeder mag men niet veel verkeerd zeggen hé. Nu ga kiezen, je moeder of mij, de twee gaat niet."
:lol:
En meer dan gelijk had ze. Maar het heeft nog lang geduurd eer het begon door te dringen dat er wat mis was in de relatie tussen mij en mijn moeder.

Tot mijn 59ste zocht ik nog naar de tepel en dus een moeder in elke vrouw waar ik verliefd op werd!
En wat een grappige ironie van het leven: Mijn laatste vriendin, de fatale vrouw bij uitstek waar ik zo verliefd op was - intussen zo'n 8 jaar geleden en relatie duurde maar enkele maanden - had geen gevoel meer in haar borsten en had / heeft een angststoornis. :roll:
Rereformed schreef:
Nu mogen die boeken eigenlijk ook naar de rommelmarkt. Maar als ik ze zie staan in mijn bibliotheek denk ik terug aan de periodes waarin ik worstelde met het vrouwelijke en mezelf waarin die boeken lichtpunten van inzichten waren. Openbaringen als het ware, zoals ook jouw categorie boeken voor jou waren.

groetjes
Precies! En wanneer je die gedachte hebt weet je dat je het trauma verwerkt hebt. Dat je het overwonnen hebt. Dat het achter de rug is! En is dat niet een heerlijke gedachte? Ik denk dat het ongeveer 2016-2018 was voordat ik het idee begon te krijgen dat ik uitgeschreven ben. Het onderwerp religie boeide me niet meer en raakte me niet meer. En dat was heel verlossend.
Dat is een heerlijke verlossende gedachte ja.
Eindelijk bevrijd van het verleden.

groetjes
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!

Plaats reactie