Jeremia 25:11 Uitgekomen profetie?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Jeremia 25:11 Uitgekomen profetie?

Bericht door Maria » 22 nov 2020 09:56

Maria schreef:
22 nov 2020 09:52
Je bent nu nog steeds in het begin stadium, misschien van twijfel.
Je boosheid op God, die jou en anderen het leven zuur maakt.
Ga terug naar het proces in het eerste stadium en ben eerlijk tegen jezelf.

Geef jezelf dan eerst antwoord op jezelf. "Geloof ik in God?"
JA of NEE.
Maar niet jezelf iets wijsmaken en tegen jezelf liegen.
Ga je dan afvragen, waar dan die boosheid vandaan komt.
Wat speelde zich nog meer af in de tijd van je leven, dat het geloof in de Bijbel-god belangrijk was?
Hoe komt het, dat je je boosheid en angsten nu op een niet bestaande God projecteert?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 23 nov 2020 19:08

Maria schreef:
22 nov 2020 09:56
Maria schreef:
22 nov 2020 09:52
Je bent nu nog steeds in het begin stadium, misschien van twijfel.
Je boosheid op God, die jou en anderen het leven zuur maakt.
Ga terug naar het proces in het eerste stadium en ben eerlijk tegen jezelf.

Geef jezelf dan eerst antwoord op jezelf. "Geloof ik in God?"
JA of NEE.
Maar niet jezelf iets wijsmaken en tegen jezelf liegen.
Ga je dan afvragen, waar dan die boosheid vandaan komt.
Wat speelde zich nog meer af in de tijd van je leven, dat het geloof in de Bijbel-god belangrijk was?
Hoe komt het, dat je je boosheid en angsten nu op een niet bestaande God projecteert?

Dat is het probleem. In 2015 heb ik heel veel onderzoek gedaan. De bijbel is een boek vol geweld en tegenspraken. En de evolutietheorie is waar. Bovendien stelt God de straf in een meisje te stenigen als ze niet bloed in haar eerste huwelijksnacht. Ik weet dat dat gewoon allemaal niet klopt. Geen Adam, geen Jezus aan het kruis nodig, want de mens heeft de dood dan niet in de wereld gebracht. Ik weet dat het lijkt dat het christendom eigenlijk ontstaan is bij Paulus. Dat hij opgroeide in een broedplaats van Zorastrian geloof. Dat er vele elementen van dat geloof in het christendom zitten. Veel te veel. Kortom het klopt niet. Op basis daarvan neig ik te zeggen de bijbel is niet waar en in 2015 was dat een grote opluchting. Maar het is of ik een puzzel heb van 1000 stukjes waar niks op elkaar past en de laatste 4 stukjes passen en maken de puzzel ineens toch compleet. De reden dat ik de neiging heb dan te denken dat het geloof toch waar is, is op basis van gebedsgenezingen. Zoveel getuigenissen op internet hierover. Zouden er dan zoveel mensen liegen? En ik weet placebo kan een uitleg zijn, maar er zijn tig getuigenissen van genezen MS, Parkinson enz. Dat kan geen placebo zijn. Zijn dat dan allemaal valse claims? Ik zie christenen die 2 jaar op een forum gepost hebben (alle oude en nieuwe posts gelezen) en die zo christelijk, eerlijk en meegaand overkomen. En die dan in 1 van hun laatste posts zeggen: Geloof wat je wilt, maar ik ken twee genezen mensen door gebed. De profetieën zou je kunnen wegschrijven onder dat ermee geknoeid is (Zou wel betekenen dat er best heel veel geknoeid is, want christenen beweren dat er honderden profetieën zijn uitgekomen). Maar hoe ik ook dagen, nee wekenlang Google. Ik vind wetenschappers die zeggen gebedsgenezing is niet wetenschappelijk aantoonbaar. Maar dat is ook de aard van gebedsgenezing. Niemand test voor en achteraf. Ik zie dan wel The great Randi die 104 claims onderzoekt en tot de conclusie komt dat het 104 keer geen genezing is of dat er een natuurlijke verklaring is. Het gezegde, waar rook is is vuur blijft mij helaas parten spelen. Volgens jou zal ik er al moeten zijn. Dat was ik voor het over grote deel in 2015. Ik was toen gelukkig. Maar door een wonderverhaal van een vriend die ik 100% vertrouwde kwam de angst weer terug. Bleek niet waar te zijn. Maar toen zat ik alweer midden in mijn angst. Altijd die verhalen van God liet me dit en dit ervaren en God genas me. Het is een puzzel die voor 95% niet klopt, maar hoe krijg ik die laatste 5% uit mijn hoofd?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 nov 2020 19:44

Floris1976 schreef:
23 nov 2020 19:08
Het gezegde, waar rook is is vuur blijft mij helaas parten spelen. Volgens jou zal ik er al moeten zijn. Dat was ik voor het over grote deel in 2015. Ik was toen gelukkig. Maar door een wonderverhaal van een vriend die ik 100% vertrouwde kwam de angst weer terug. Bleek niet waar te zijn. Maar toen zat ik alweer midden in mijn angst. Altijd die verhalen van God liet me dit en dit ervaren en God genas me. Het is een puzzel die voor 95% niet klopt, maar hoe krijg ik die laatste 5% uit mijn hoofd?
Gewoon zoals je nu doet.
Ook die laatste 5% klopt niet. PUNT.

Van mij moet je niets.
Alleen vind ik, dat mensen eerlijk moeten zijn tegen zichzelf.

Het geloof in wonderen is van alle tijden.
Met of zonder God.
En zeker ook zonder de Christelijke God.

Als het leven rustig zijn gangetje gaat is dat idd. allemaal niet zo belangrijk.
Zonder storingen kun je gelukkig zijn.
Als dat niet zo is, dan kun je getriggerd worden.
Niet andersom.

Beetje geloven bestaat in feite net.
Wel valt er te discussiëren over wat er allemaal onder geloof valt en onder welk soort geloof en wat niet.
Geloof in wonderen is slechts een piepklein onderdeel en zoals ik schreef, absoluut niet het belangrijkste en ook niet voorbehouden aan een geloof in een God.

Blijft de kwestie:
Geef je zelf een eerlijk antwoord zonder allerlei smoesjes.
Sorry, dat ik het zo stel, maar het lijkt zo te moeten om tot je door te dringen.
Het antwoord op zich vind ik niet belangrijk, als het maar een duidelijk JA of NEE is.

Gun jezelf een uitkomst en ga er dan opnieuw mee aan de slag.
Zeker als je antwoord nee is.
Ook met je woede op een niet bestaande God.
Die woede is er.
Waarom?

Is het antwoord ja.?
Dan kun je beginnen met een andere vraagstelling.
God doet niets, als het al iets is, dan is hij een begrip voor iets.
Gewoon, wat mensen, ik en jij zelf zo benoemen.
Want "hij" heeft de mens een vrije wil "gegeven".
Het zijn wij, de mensen, die er een puinhoop van maken.
Maar ook er iets moois van kunnen maken.

God is alleen een kapstokje om de schuldkwestie aan op te hangen als het fout gaat.
Door iedereen, die zich zelf machteloos voelt iets aan zijn eigen leven te doen en de zaken bij de ander op hun bordje willen leggen.
Wie zijn die mensen, die er een puinhoop van hebben gemaakt?
Anderen?
Of jijzelf ook wat?
Of is het een samenspel?
Pas er voor op:
Voor je eigen persoonlijke leven niet naar God wijzen. [-X
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 23 nov 2020 20:13

Floris,

Geloven is als stroop op je broek morsen; je kan beter je broek in de was gooien en een schone aantrekken.

Vorige week kwam er nóg zo een geloof langs waar velen zich telkens weer mee laten lijmen en inderdaad tot genezen aan toe!
De wichelroede en wat daar al niet mee kan.

Vorige week trapte Menno Bentveld van TV-programma VroegVogels breeduit in die drab:

https://www.nporadio1.nl/natuur-milieu/ ... t-het-echt

Natuurlijk werkt het niet, maar daar hoor je ontstellend weinig over, maar als er een keer een hoofdletter R, precies op mijn verjaardag duidelijk in een wolk is te zien dan neemt iedereen die mij kent een foto om mij van mijn ongeloof af te helpen. Of niet soms?

Wichelroedes zijn er in vele soorten, maten en namen zoals ook biosensor.
Deze schertsgenezer bidt niet eens en geneest even min:

Geloven doe je het best zo min mogelijk.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 nov 2020 15:00

Floris1976 schreef:
20 nov 2020 21:09
Humanisten zeggen dat het 48 jaar geduurd heeft:

Jeremiah 25:11 predicts the Jews would be captives in Babylon for 70 years, and II Chronicles 36:20-21 views the prophecy as fulfilled. But the Jews were taken into captivity by the Chaldeans when Jerusalem fell in 586 B.C.E. And Cyrus of Persia issued an order in 538 B.C.E. allowing them to return from Babylon to Judah. Thus, the Babylonian captivity lasted about 48 years.

Googlen biedt geen uitkomst. Als deze profetie letterlijk uitgekomen is dan vind ik dat wel heel bijzonder. Zelfs al zou het 48 jaar zijn.
https://bible.com/bible/328/jer.25.11-12.NBG51

@Floris1976
Misschien moet je meer gebruik maken van de zoekfunktie op dit forum als je dit soort vragen krijgt. Ooit 13 jaar geleden is deze tekst wel eens besproken op dit forum: viewtopic.php?p=74923#p74923

Overigens laat de bijbel zelf weten dat je die 70 niet letterlijk moet nemen. Het boek Daniël vertelt dat Daniël maar niet snapte dat er al 70 jaar voorbij gegaan waren, maar de profetie niet uitgekomen was. En ja hoor, toen vond de God waar je nooit iets van hoort het opeens belangrijk om er een engel op uit te sturen die Daniël vertelde dat die zeventig jaar eigenlijk geheimtaal is en gelezen moet worden als 70 jaarweken, oftewel 70 maal 7 jaar! Mensen die goed zijn in rekenen komen dan uit op 490 jaar! Na zoveel jaar zal alles wat voorspeld is vervuld worden! Zo kom je weer een stuk verder in de geschiedenis. Precies op het moment dat het boek Daniël verzonnen werd!
Weer later, in de christelijke tijd, zat men met het probleem dat de profetie van Daniël ook al niet uitgekomen was. Daarom kwamen ze op het idee dat de verwoesting van Jeruzalem door de Romeinen de uiteindelijke vervulling is van Daniël, oftewel van al die jaarweken. Daarom laten ze Jezus in zijn preek over het wereldeinde en zijn terugkomst naar Daniël verwijzen.
Zoals je weet kwam ook die verwachting niet uit.
Daarom hebben christenen in de 19e eeuw bedacht dat er tussen jaarweek 69 en 70 een tussenpauze is ingelast van onbepaalde tijd, en dat die laatste jaarweek van Daniël nog ergens in de toekomst ligt.

Wat je hier dus van kan leren is dat gelovigen altijd hun uitleg van profetieën kunnen geven naar wat gewenst is en dat de gedachte dat een godswoord helemaal geen godswoord is, maar eenvoudig onzin... :idea: .... niet bij hen opkomt.

maar na verloop van zeventig jaren zal Ik aan de koning van Babel en dit volk, luidt het woord des Heren, hun ongerechtigheid bezoeken, ook aan het land der Chaldeeën, en Ik zal dat tot eeuwige woestenijen maken.
Jeremia 25:11‭-‬12 NBG51
Leuk dat je ook de laatste bijzin van dit vers voorbij laat gaan, die ik heb gecursiveerd. Daar staat dus dat "het land der Chaldeeën [=synoniem voor Babylonië] tot een eeuwige woestenij gemaakt zal worden. Dat is volstrekte onzin.

Het bewoonde land om de grote rivieren Eufraat en Tigris heen is altijd populair geweest voor bewoning en is dat altijd gebleven en het omliggende gebied is altijd al een eeuwige woestijn geweest. De stad Babylon werd zonder slag of stoot ingenomen, de Babylonische Marduk-priesters waren fan van de Perziërs en verwelkomden het nieuwe gezag en de nieuwe Perzische koning noemde zich vanaf die tijd koning van Babel, Akkadië en Soemerië. Er was helemaal geen vergelding of verwoesting voor wat dan ook, noch een grimmige ondergang van het Babylonische rijk. Babylonië was vanaf die tijd eenvoudig een provincie in het nog grotere Perzische Rijk, en Babel (of Babylon) was de hoofdstad van dat grote rijk. In de beroemde Cyrus Cylinder wordt oa. beschreven hoe Cyrus het leven van de Babyloniërs verbeterd heeft en dat hij opdracht gaf tot het bouwen van nieuwe gebouwen (https://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_the_Great). De stad Babel werd een belangrijk centrum voor studie en wetenschap. Het leven in Babylon was voor Joden zo goed dat velen nooit meer terug wilden.

P.S. Lees Jeremia 25 ook eens vanaf vers 15 tot het einde. Dan weet je meteen wat een jeremiade betekent. Een oeverloze klaagzang, eindeloos genieten van wraakneming van Jahweh op de hele wereld. Zelfs alle volken met kaalgeschoren slapen moeten de wraak van Jahweh ondergaan. De koning van Sesach denkt eerst dat het wel meevalt, maar hij zal pas als laatste door God een kopje kleiner worden gemaakt. Of misschien ontspringt hij de dans omdat Jahweh dat koninkrijk helemaal niet op de kaart kan vinden.
Misschien moet je naar Finland verhuizen, want daar is Jahweh ook niet mee bekend. Of misschien moet je gewoon naar Frankrijk of een andere republiek verhuizen. Er staat tenslotte dat "al de koninkrijken op aarde" deze wraak van God moeten ondergaan. Gaat er al een lampje bij je branden?
Indien niet, lees dan nog wat verder. Jahweh waar je toch blijkbaar bang voor bent begint te brullen vanuit de hoge hemel, en hij gromt, buldert, schreeuwt tegen alle bewoners van de aarde. Vind je dat gedrag dat bij een God past? Of laten we hem zakken voor het godexamen omdat het teveel doet denken aan het gedrag van een zenuwzieke of misschien psychopaat. Iemand die in het wilde weg hier rampen en daar orkanen neersmijt, zodat de slachtoffers overal verspreid op het land liggen "als mest op het land" en daar blijkbaar tevreden mee is. Indien je daar heel bang voor bent kijk dan vooral nooit naar Hollywood spektakelfilms.
Born OK the first time

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 25 nov 2020 16:32

Floris,

Ter ondersteuning van een wat afstandelijker blik:

Deze podcast kwam zoeven langs:

Shermer interviewt Agustin Fuentes die een uitgebreid inzicht verschaft over het geloven van mensen en hoe dit kan worden gezien als een evolutionaire adaptatie:

https://www.skeptic.com/eskeptic/20-11- ... a411fb6d68
SCIENCE SALON PODCAST # 144
Michael Shermer with Agustín Fuentes — Why We Believe: Evolution and the Human Way of Being

Why are so many humans religious?
Why do we daydream, imagine, and hope? Philosophers, theologians, social scientists, and historians have offered explanations for centuries, but their accounts often ignore or even avoid human evolution.

Evolutionary scientists answer with proposals for why ritual, religion, and faith make sense as adaptations to past challenges or as
by-products of our hyper-complex cognitive capacities.
De suggestie dat reli-geloven als een tweeling kan worden gezien van echte plannen fantaseren, maar dan wel waar maken vind ik een goeie,
It is the power to think beyond what is here and now in order to see and feel and know something — an idea, a vision, a necessity, a possibility, a truth — that is not immediately present to the senses, and then to invest, wholly and authentically, in that “something” so that it becomes one’s reality.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie