Niet God, maar de mens is de motor van de moraal.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Petra
Superposter
Berichten: 5893
Lid geworden op: 14 apr 2017 12:07
Locatie: Vietnam

Re: Niet God, maar de mens is de motor van de moraal.

Bericht door Petra » 10 feb 2019 04:01

heeck schreef:
07 feb 2019 10:22
Voor de liefhebbers een verslag door Jerry Coyne van een discussiebijeenkomst van/met terzake kundigen:viewtopic.php?f=31&t=17655&start=15#p560781

*1) Reza Aslan
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reza_Aslan
Ik heb dat verslag gelezen en vind dat Asian het heel prima verwoordt:

"Religion is a human construct”, and so of course it will reflect how humans are; ergo some of religion will be good and some will be bad."

"Aslan also said that the concept of morality as part of religion is new: that the ancient Greeks didn’t see the gods as promoting moral behavior. Morality infused religion, he said, starting with the Jews."
heeck schreef:
07 feb 2019 10:22
*4) Pascal Boyer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pascal_Boyer
(. . . In dit boek verklaart Pascal Boyer het ontstaan van religieuze opvattingen door de manier waarop de menselijke hersenen werken

Ik denk dat dit wel een aardige impressie geeft van de oorsprong van religie.
Ik vond dit epistel wel een goed perspectief bieden; de connectie tussen religie en geweld....

https://www.scientias.nl/in-naam-van-go ... en-geweld/
De vroegste vorm van religie had dus te maken met het feit dat het leven afhankelijk was van de dood van andere wezens. De daaropvolgende rituelen hielpen mensen om dit onder ogen te zien. Hoewel jagers voorafgaand de jacht een bezwaard gevoel hadden, werd dit gevoel tijdens de jacht vervangen door een heel ander gevoel: een roes. “Bij de activiteit van jagen, roven en vechten wordt onze zetel van emoties overspoeld door serotonine, de neurotransmitter die verantwoordelijk is voor het gevoel van extase dat we ook associëren met bepaalde vormen van religieuze beleving. Zodoende werden deze gewelddadige ondernemingen opgevat als natuurlijke religieuze activiteiten.” Iemand die vecht en daarbij anderen dood, voelt dan ook een soort zelfbevestiging die anderen in rituelen vinden.
Hoewel er in de tijd van de Jagers en verzamelaars al gedood werd ontstond echte oorlog pas na de agrarische revolutie. Dit was volgens Armstrong een zeer traumatische ervaring voor de mensheid. Dit is ook het punt waar men zich nog meer op mythologie ging focussen.
Het verband: de staat, religie en geweld
“Elke grote geloofstraditie heeft dan ook het politieke bewind gevolgd waarin ze opkwam; geen enkele geloofstraditie is een wereldreligie geworden zonder de bescherming van een militair machtig rijk.” Volgens Armstrong kunnen we ons geen simplistische veronderstellingen veroorloven over de aard van religie of de rol ervan in de wereld. Het is volgens haar gecompliceerder dan dat. Zo merkt zij op dat militaire macht en religie van essentieel belang waren voor de staat, maar ook dat deze twee al vanaf het begin te maken hadden met het dilemma van noodzakelijk geweld. “Premoderne mensen die bij politiek betrokken waren, dachten in religieuze termen en dat het geloof deel uitmaakte van hun poging tot zingeving in de wereld.”
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gebruikersavatar
Peter van Velzen
Moderator
Berichten: 14573
Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
Locatie: ampre muang trang thailand

Re: Niet God, maar de mens is de motor van de moraal.

Bericht door Peter van Velzen » 10 feb 2019 05:37

Petra schreef:
10 feb 2019 04:01
"Aslan also said that the concept of morality as part of religion is new: that the ancient Greeks didn’t see the gods as promoting moral behavior. Morality infused religion, he said, starting with the Jews."
Hierover valt te twisten. Het oude testament is ook in veel opzichten amoreel. En in zoverre ze dat niet is, is dit grotendeels het gevolg van invloeden van buitenaf. Zoals de Egyptische en Persische moraal. De wetten van Hammurabi - ouder dan de bijbe - zijn ook morele regels die aan een god worden toegeschreven.

Het belangrijkste verschil tussen religieuze moraal en niet religieuze moraal, is dat de religieuze moraal subjectief is. Alles wat de godheid zou verordonneren moet niet worden gedaan omdat het moreel juist is, maar omdat de godheid het zou verordonneren.
Als de godheid verordonneert dat je moet moorden dan wordt dat moreel juist geacht. Erg genoeg komen dergelijke opdrachten in de bijbel regelmatig voor.
Ik wens u alle goeds

Gebruikersavatar
Petra
Superposter
Berichten: 5893
Lid geworden op: 14 apr 2017 12:07
Locatie: Vietnam

Re: Niet God, maar de mens is de motor van de moraal.

Bericht door Petra » 11 feb 2019 03:12

Peter van Velzen schreef:
10 feb 2019 05:37
Petra schreef:
10 feb 2019 04:01
"Aslan also said that the concept of morality as part of religion is new: that the ancient Greeks didn’t see the gods as promoting moral behavior. Morality infused religion, he said, starting with the Jews."
Hierover valt te twisten. Het oude testament is ook in veel opzichten amoreel. En in zoverre ze dat niet is, is dit grotendeels het gevolg van invloeden van buitenaf. Zoals de Egyptische en Persische moraal. De wetten van Hammurabi - ouder dan de bijbe - zijn ook morele regels die aan een god worden toegeschreven.

Het belangrijkste verschil tussen religieuze moraal en niet religieuze moraal, is dat de religieuze moraal subjectief is. Alles wat de godheid zou verordonneren moet niet worden gedaan omdat het moreel juist is, maar omdat de godheid het zou verordonneren.
Als de godheid verordonneert dat je moet moorden dan wordt dat moreel juist geacht. Erg genoeg komen dergelijke opdrachten in de bijbel regelmatig voor.
Wat is volgens jou dan het twistpunt?
Je klinkt alsof je het ermee eens bent namelijk.
Morality infused religion,
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gebruikersavatar
Peter van Velzen
Moderator
Berichten: 14573
Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
Locatie: ampre muang trang thailand

Re: Niet God, maar de mens is de motor van de moraal.

Bericht door Peter van Velzen » 11 feb 2019 04:41

Petra schreef:
11 feb 2019 03:12
Wat is volgens jou dan het twistpunt?
starting with the Jews,
Het begon al veel eerder. Denk bijvoorbeeld aan de verklaring van onschuld ("negatieve biecht") uit het Egyptisch dodenboek.
De goden mochten dan wel soms immoreel hebben gehandeld. ze kenden ook een onderlinge rechtspraak, (zie Horus tegen Seth)
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie