Aparte kleedkamer voor moslima's in Atheneum Antwerpen

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Aparte kleedkamer voor moslima's in Atheneum Antwerpen

Bericht door siger » 18 aug 2009 11:39

Het Koninklijk Atheneum van Antwerpen bouwt een kleedkamer met spiegel voor moslimmeisjes. Zij kunnen daar dan hun hoofddoek afdoen als ze in de school komen of opzetten als ze weer naar huis vertrekken.

Vanaf 1 september geldt een hoofddoekverbod in het Koninklijk Atheneum van Antwerpen. “Het zou niet fijn zijn voor de meisjes als ze zich op straat voor de schoolpoort moeten omkleden”, zegt directrice Karin Heremans.

Sporthoofddoek
“Daarom dachten we aan een kleedkamer met spiegel in de school. Het idee ontstond bij de leerkrachten en de directie tijdens de discussies over het hoofddoekverbod. Als de moslimmeisjes buiten de school gaan sporten, bieden we hen ook een sporthoofddoek aan.”

Eind juni kondigden de Koninklijke Atheneums van Antwerpen en Hoboken de invoering van een hoofddoekverbod aan. Het verbod zorgde voor heel wat protest bij de moslims. Directrice Heremans verwacht dat een aantal leerlingen door het hoofddoekverbod uitwijkt naar andere scholen.

Bedreigingen

De directrice is wel geschrokken van de reacties. "Ik werd enkele weken geleden herkend door drie radicale moslimmannen. Die mannen zeiden dat ik zweepslagen hoorde te krijgen en moest worden opgehangen. Op 1 september zouden ze met duizend man aan de schoolpoort staan. Dat is geen gesprek meer op basis van gelijkwaardigheid."

Anderzijds kreeg ze ook steun. Ja. Ik kreeg veel brieven, mails en telefoons. Een moslimmoeder kwam haar dochter inschrijven. Zij gaf me gelijk. “Als ze gaat werken, moet ze haar hoofddoek ook afzetten”, zei ze. Sommige leerlingen zijn blij dat ze hun hoofddoek eens kunnen afdoen, want hun ouders verplichten hen om de hoofddoek te dragen. Wel mis ik de openlijke steun van progressieve moslims."
Bron: Gazet Van Antwerpen 18/8/2009

Ik vrees dat deze onbegrijpelijk toegeeflijke houding alleen maar tot escalatie van de tegenstellingen zal leiden.

Maria
Site Admin

Re: Aparte kleedkamer voor moslima's in Atheneum Antwerpen

Bericht door Maria » 18 aug 2009 21:11

Ik vrees dat deze onbegrijpelijk toegeeflijke houding alleen maar tot escalatie van de tegenstellingen zal leiden.
Waarom?
Tja, wat is wijsheid?
Zou deze escalatie van tegenstellingen er niet zijn, als moslim meisjes geen gelegenheid zou worden geboden zich te kleden naar hun normen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

siger

Bericht door siger » 18 aug 2009 22:02

Mariakat schreef:
Waarom?
Tja, wat is wijsheid?
Zou deze escalatie van tegenstellingen er niet zijn, als moslim meisjes geen gelegenheid zou worden geboden zich te kleden naar hun normen?
Ik denk het niet. Dit soort dingen gebeurt altijd opnieuw en altijd met moslims. Ik kan me niet voorstellen dat iemand voor mij een gebouwtje zou opgetrokken hebben toen ik die ouderdom had, alleen omdat ik het niet eens zou zijn met het kledingsreglement van de school.
Het is een onzinnige toegift, want een hoofddoek kan je overal aantrekken of afdoen, desnoods in het damestoilet. Hoe zal de diskussie over schoolreglementen trouwens verder verlopen?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 18 aug 2009 23:00

Natuurlijk heb je helemaal gelijk.
Ik zie alleen niet de escalatie van tegenstellingen door deze maatregel.

Maar de communicatie verloopt sowieso al moeizaam.
Ik weet niet wat de herkomst is van deze moslim meisjes.
Maar in Turkije zouden ze ook niet op de universiteiten worden toegelaten met hoofddoek.
Ik weet niet of daar ook omkleedmogelijkheden zijn?
Daar wordt zoveel mogelijk de secularisatie van religie en staat doorgevoerd, al is het vechten tegen de bierkaai.
Gevolg is waarschijnlijk dat veel meisjes weer niet gaan studeren.
De tijd zal het leren.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 19 aug 2009 00:03

Ik vind het wel goed. Het geeft toch duidelijk het signaal, hoofddoek is NIET OK. Dat je hem thuis op doet moet je zelf weten, maar niet op school. Niet op het werk. die moslim meisjes denken echt wel na, en beginnen te denken, ik heb hem eigenlijk de halve dag af, waarom zou ik hem nog omdoen? Goed als ze 15 zijn is pa de baas, maar ooit worden ze volwassen. Ze laten zich ook niet meer zo snel uithuwelijken* en het gaat toch echt slijten.

Als ik in mijn buurt rondkijk zie ik gelukkig massa's meisjes met moslim achtergrond die lekker gaan stappen met hun (imitatie- niks-mis-mee) Gucci tassen, verleidelijke decolletés en I-phones. Ik durf te beweren dat die hier in de meerderheid zijn. Voornamelijk turkse, die zijn wellicht sowieso wat verder.

Het probleem zit mi puur in de mannen die ofwel te achterlijk zijn of gewoon bewust onderdrukkend zijn. Vooral de oudsten, dus met het verstrijken van de tijd en het natuurlijke doodgaan van oude mensen zal het steeds makkelijker worden voor die vrouwen om die doek helemaal aan de wilgen te hangen.

*Het probleem hiervan is dat Achmed daarom maar een meisje uit de bergen haalt, en dus het probleem weer importeert, ik ben dan ook voor een verbod op zulke huwelijken. (nou ja, huwelijk ok, maar mevrouw mag niet zomaar hier komen wonen.)
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

siger

Bericht door siger » 19 aug 2009 00:24

Mariakat schreef:Natuurlijk heb je helemaal gelijk.
Ik zie alleen niet de escalatie van tegenstellingen door deze maatregel.
Geloof je echt dat het om de hoofddoeken gaat? Het is de protesteerders erom te doen de islam een zo groot mogelijke uitstraling te geven. Ik denk dat slechts een klein aantal van deze meisjes met een hoofddoek is opgegroeid, en dat ze vrij gekozen hebben de hoofddoek te dragen om het conflikt aan te gaan (met morele druk van andere jongeren, dikwijls radikale jongens en ditto imams.) Net daarom is het belangrijk vanaf het begin te stellen dat men zich moet voegen naar de regels zoals iedereen.
Mariakat schreef:Maar de communicatie verloopt sowieso al moeizaam.
Er zou geen communicatie mogen zijn, omdat de school blind moet zijn voor uitzonderingseisen van politiek-religieuze groepen. Leerlingen moeten zich aan het schoolreglement houden. Enkele maanden geleden was de directie van de school resoluut, en onder moslims begonnen verwijten te circuleren dat ze beter zouden stoppen met provoceren en zich aanpassen aan de omstandigheden. Een zwakkere houding zal nieuwe eisen en/of provokaties veroorzaken.
Mariakat schreef:Ik weet niet wat de herkomst is van deze moslim meisjes.
Ze spreken allemaal uitstekend Nederlands. ik twijfel er niet aan dat ze allemaal hier geboren zijn. In zekere zin zijn ze bijna allemaal "bekeerlingen", maw een klein gedeelte komt uit een niet-moslim milieu, het grootste deel komt uit een traditioneel moslim milieu maar steken hun traditionele gezin voorbij in ijver. Dat is mijn weloverwogen indruk.
Mariakat schreef:Gevolg is waarschijnlijk dat veel meisjes weer niet gaan studeren.
Ik denk dat het tegendeel waar is. Hoe meer meisjes dieper wegzinken in de islam, hoe minder ze zullen studeren (behalve de koran dan).
Mariakat schreef:De tijd zal het leren.
Hoop maar van niet.
Laatst gewijzigd door siger op 19 aug 2009 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 19 aug 2009 00:25

Het gaat toch alleen maar om het op en afdoen van een hoofdoek? Is dat omkleden? Ik vind het verbod op hoofddoekjes hier prima, maar een ruimte om je 'om te kleden' wat alleen maar het afdoen van een hoofddoekje en later weer opdoen inhoudt, zwaar overdreven.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

siger

Bericht door siger » 19 aug 2009 00:32

Blackadder schreef: Het probleem zit mi puur in de mannen die ofwel te achterlijk zijn of gewoon bewust onderdrukkend zijn. Vooral de oudsten, dus met het verstrijken van de tijd en het natuurlijke doodgaan van oude mensen zal het steeds makkelijker worden voor die vrouwen om die doek helemaal aan de wilgen te hangen.
Mijn post heeft de jouwe gekruist, maar we verschillen hier toch van mening. Ik heb ook lang gedacht dat alles wel zou wegebben na drie generaties, maar het gaat net de andere kant uit.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 11 sep 2009 18:18

deredactie.be schreef:Hoofddoeken verboden in gemeenschapsonderwijs

Het gemeenschapsonderwijs voert een algeheel verbod in op het dragen van een hoofddoek in alle gemeenschapscholen. De maatregel gaat meteen in, alleen voor de scholen waar er nu geen verbod is, komen er overgangsmaatregelen.

De beslissing volgt op de moeilijkheden in twee scholen in Antwerpen en Hoboken, waar het bannen van de hoofdddoek tot veel protest heeft geleid. De Raad van State zal zich dinsdag uitspreken over de vraag wie zo een verbod mag invoeren, de scholen op de koepel.

De koepel van het gemeenschapsonderwijs wacht die uitspraak dus niet af en heeft beslist om het dragen van levensbeschouwelijke kentekens in alle instellingen van het gemeenschapsonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap te verbieden.

De maatregel geldt zowel voor leerlingen, cursisten en leekrachten. Een uitzondering wordt toegestaan aan de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken. Die mogen wel levensbeschouwelijke kentekens dragen, maar uitsluitend tijdens het levensbeschouwelijke vak. Ook de leerlingen mogen dan levensbeschouwelijke kentekens dragen.

Volgens het gemeenschapsonderwijs bevordert de genomen beslissing het gevoel van evenwaardigheid en voorkomt ze groepsvorming of segregatie op basis van uiterlijke levensbeschouwelijke kentekens.

Momenteel is In een derde van de ongeveer 700 scholen van het gemeenschapsonderwijs de hoofddoek verboden. Voor de andere scholen komt er een overgangsmaatregel voor het lopende schooljaar.

Geen algemeen verbod in katholiek net

In het katholiek onderwijs komt er geen algemeen hoofddoekenverbod. Elke school blijft zelf beslissen welke regels er gelden, zegt directeur-generaal Mieke Van Hecke.

"Wij hebben niet eens de bevoegdheid om zo iets te doen", zegt Van Hecke, " omdat wij in tegenstelling tot het gemeenschapsonderwijs absoluut geen hiërarchie hebben. Elke school is autonoom".

"we willen echt beklemtonen dat in deze discussie de lokale context heel belangrijk is. In samenspraak met de ouders en met de leerlingen moet bekeken worden welke houding men aanneemt", aldus Van Hecke.
Snel posten voordat Siger me voor is. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 sep 2009 18:48

Een uitzondering wordt toegestaan aan de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken. Die mogen wel levensbeschouwelijke kentekens dragen, maar uitsluitend tijdens het levensbeschouwelijke vak. Ook de leerlingen mogen dan levensbeschouwelijke kentekens dragen.
Dit vind ik dan weer idioot. Even je hoofddoekje op tijdens de godsdienstles, en vervolgens weer af tijdens aardrijkskunde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 12 sep 2009 15:08

Bedreigingen

De directrice is wel geschrokken van de reacties. "Ik werd enkele weken geleden herkend door drie radicale moslimmannen. Die mannen zeiden dat ik zweepslagen hoorde te krijgen en moest worden opgehangen. Op 1 september zouden ze met duizend man aan de schoolpoort staan. Dat is geen gesprek meer op basis van gelijkwaardigheid."
Daar heb je het al, het zal weer wachten zijn tot een moment dat het te laat is. Het is dus duidelijk dat het niet van die moslima's alleen uitgaat, er zit een drijvende kracht achter.

siger
Geloof je echt dat het om de hoofddoeken gaat? Het is de protesteerders erom te doen de islam een zo groot mogelijke uitstraling te geven. Ik denk dat slechts een klein aantal van deze meisjes met een hoofddoek is opgegroeid, en dat ze vrij gekozen hebben de hoofddoek te dragen om het conflikt aan te gaan (met morele druk van andere jongeren, dikwijls radikale jongens en ditto imams.) Net daarom is het belangrijk vanaf het begin te stellen dat men zich moet voegen naar de regels zoals iedereen.
Ik denk ook niet dat het in essentie om de hoofddoeken gaat, het is eerder een krachtmeting. Eens zien hoever wij ons willetje kunnen doorvoeren. En het lukt hen, zo te zien al aardig goed.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 sep 2009 23:04

LordDragon schreef: Ik denk ook niet dat het in essentie om de hoofddoeken gaat, het is eerder een krachtmeting. Eens zien hoever wij ons willetje kunnen doorvoeren. En het lukt hen, zo te zien al aardig goed.
daarin vergis je je schromelijk

al jaren is er een halfslachtig en schoolindividuele aanpak. nu waren er problemen Op 1 school, begon de moslimgemeenschap te rellen en is het resultaat dat er in Antwerpen een totaalverbod is wat religieuze symbolen betreft.

Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over » 14 sep 2009 16:01

Fenomeen schreef:
deredactie.be schreef:Hoofddoeken verboden in gemeenschapsonderwijs

Het gemeenschapsonderwijs voert een algeheel verbod in op het dragen van een hoofddoek in alle gemeenschapscholen. De maatregel gaat meteen in, alleen voor de scholen waar er nu geen verbod is, komen er overgangsmaatregelen.

De beslissing volgt op de moeilijkheden in twee scholen in Antwerpen en Hoboken, waar het bannen van de hoofdddoek tot veel protest heeft geleid. De Raad van State zal zich dinsdag uitspreken over de vraag wie zo een verbod mag invoeren, de scholen op de koepel.

De koepel van het gemeenschapsonderwijs wacht die uitspraak dus niet af en heeft beslist om het dragen van levensbeschouwelijke kentekens in alle instellingen van het gemeenschapsonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap te verbieden.

De maatregel geldt zowel voor leerlingen, cursisten en leekrachten. Een uitzondering wordt toegestaan aan de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken. Die mogen wel levensbeschouwelijke kentekens dragen, maar uitsluitend tijdens het levensbeschouwelijke vak. Ook de leerlingen mogen dan levensbeschouwelijke kentekens dragen.

Volgens het gemeenschapsonderwijs bevordert de genomen beslissing het gevoel van evenwaardigheid en voorkomt ze groepsvorming of segregatie op basis van uiterlijke levensbeschouwelijke kentekens.

Momenteel is In een derde van de ongeveer 700 scholen van het gemeenschapsonderwijs de hoofddoek verboden. Voor de andere scholen komt er een overgangsmaatregel voor het lopende schooljaar.

Geen algemeen verbod in katholiek net

In het katholiek onderwijs komt er geen algemeen hoofddoekenverbod. Elke school blijft zelf beslissen welke regels er gelden, zegt directeur-generaal Mieke Van Hecke.

"Wij hebben niet eens de bevoegdheid om zo iets te doen", zegt Van Hecke, " omdat wij in tegenstelling tot het gemeenschapsonderwijs absoluut geen hiërarchie hebben. Elke school is autonoom".

"we willen echt beklemtonen dat in deze discussie de lokale context heel belangrijk is. In samenspraak met de ouders en met de leerlingen moet bekeken worden welke houding men aanneemt", aldus Van Hecke.
Snel posten voordat Siger me voor is. ;)
Sinds wanneer beslist de staat erover om in scholen een verbod op hoofddoeken (e.a. religieuze kentekens) op te leggen? Ik vind dat scholen dit toch echt wel zelf mogen/moeten beslissen.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 14 sep 2009 17:21

siger schreef:
Blackadder schreef: Het probleem zit mi puur in de mannen die ofwel te achterlijk zijn of gewoon bewust onderdrukkend zijn. Vooral de oudsten, dus met het verstrijken van de tijd en het natuurlijke doodgaan van oude mensen zal het steeds makkelijker worden voor die vrouwen om die doek helemaal aan de wilgen te hangen.
Mijn post heeft de jouwe gekruist, maar we verschillen hier toch van mening. Ik heb ook lang gedacht dat alles wel zou wegebben na drie generaties, maar het gaat net de andere kant uit.
Late reactie, dit topic was van mijn radar verdwenen.

Ik woon in Enschede en we hebben hier ongeveer 4x zoveel inwoners met Turkse achtergrond als met Marokkaanse (ca 8000 om 2000) Misschien dat mijn beeld daarom anders is. Ik vind de Turkse mensen hier goed geïntegreerd, zie weinig hoofddoeken, en veel meisjes zonder. Let wel meisjes... Vrouwen van 30,35+ hebben hem vaker wel om. Afgezien van een nogal overdreven uitbundige viering van een overwinning van het Turkse elftal, heb ik ook nog nooit iets gemerkt van de Turkse bevolking hier. Ik heb ook het idee dat ze over het algemeen goede banen hebben in de textiel distributie, en industrie (oa Hartman, Vredestein, John Deere, Grolsch) toen ik bij die bedrijven als student werkte viel me het grote aantal Turkse werkenemers op.
Laatst gewijzigd door Blackadder op 14 sep 2009 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 14 sep 2009 17:29

Kennelijk kun je als je de negatieve aspecten van de islam, of liever gezegd de uitingen hiervan, bespreekt niet generaliserend spreken over moslims, maar zijn bepaalde aspecten blijkbaar gebonden aan bevolkingsgroepen hierbinnen. Marokkaanse moslims geven dus andere problemen dan bijvoorbeeld Turkse moslims, Irakese moslims, Iranese moslims, Indonesische moslims en noem maar een bevolkingsgroep. Waar onderscheid jaren geleden niet gemaakt mocht of kon worden vanuit politieke correctheid, is het misschien nu juist vanuit diezelfde politieke correctheid raadzaam om dat wel te doen.

Plaats reactie