Veertig zweepslagen voor vrouwen met lange broek

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat » 30 jul 2009 14:04

siger schreef:
Deze zweepslagen zijn mogelijk omdat de beulen zich op de islam beroepen; omdat moslims er niets tegen hebben; en omdat de rest niets tegen moslims heeft.
Als dat zo zou zijn, waarom maak je je dan zo druk om dat die geïsoleerde groep zichzelf aandoet? Deze mensen zullen dan niet onder de indruk zijn van jouw superieur gewaande moraal.
Het is eerbaar deze praktijken, en de ideologie deze praktijken mogelijk maakt, en dus de mensen die deze ideologie verdegigen, te laken en te verwerpen. Dat is geen rassendiscriminatie of aantasting van vrijheid van godsdienst. Dat is de verdomde plicht van elke moderne mens die nog in de spiegel durft te kijken.
Waarom dat geen verwerpen wat door de "slachtoffers" niet gezien wordt als barbaars?
Ik noem het onredelijke bemoeienis.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 30 jul 2009 14:06

Ik ondersteun helemaal geen ideologie die lijfstraffen goedkeurt of zelfs verplicht stelt.

Je doet in deze draad een hoop boude uitspraken, maar ik heb je nog niets zien onderbouwen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 30 jul 2009 14:08

Primaat schreef:Waarom dat geen verwerpen wat door de "slachtoffers" niet gezien wordt als barbaars?Ik noem het onredelijke bemoeienis.
De dame in kwestie (zie openingspost) vind het wel degelijk barbaars.

En meer in het algemeen: dit zijn praktijken die in strijd zijn met de mensenrechten, en daar kan je je dus wel degelijk mee bemoeien.

siger

Bericht door siger » 30 jul 2009 14:18

The Prophet schreef:Ik ondersteun helemaal geen ideologie die lijfstraffen goedkeurt of zelfs verplicht stelt.

Je doet in deze draad een hoop boude uitspraken, maar ik heb je nog niets zien onderbouwen.
Ik wil het niet over jouw persoonlijk hebben.

Europa (bijvoorbeeld) aanvaardt het principe van islam en sharia en is daardoor mede verantwoordelijk. Het invoeren van sharia in Europese landen (voorlopig zonder lijfstraffen maar al wel met vrouwendiscriminatie) en de afwezigheid van diplomatieke akties tegenover landen die de Universele Rechten nog eens met de voeten treden, moedigt de wantoestanden aan. Dat is objectieve steun. Welke onderbouwing heb je daarbij nog nodig?

siger

Bericht door siger » 30 jul 2009 14:21

Het is toch vreemd, bedenk ik op blz drie van deze topic alweer, dat uiteindelijk de boodschapper weer in het beklaagdenbankje zit.

Het ging over duizenden vrouwen die twaalf tot veertig zweepslagen omwille van de islam.

Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat » 30 jul 2009 14:30

The Prophet schreef:
Primaat schreef:Waarom dat geen verwerpen wat door de "slachtoffers" niet gezien wordt als barbaars?Ik noem het onredelijke bemoeienis.
De dame in kwestie (zie openingspost) vind het wel degelijk barbaars.
Uiteraard. Maar mijn vraag is dan; heeft mevrouw zich wel genoeg verdiept in de Koran en de Sharia? Blijkbaar niet. Emigreren lijkt mij dan ook de beste optie.
En meer in het algemeen: dit zijn praktijken die in strijd zijn met de mensenrechten, en daar kan je je dus wel degelijk mee bemoeien.
Ik heb moeite met de term "mensenrechten". Dat die term bestaat betekend niet dat ze universeel opgelegd kan worden door welk individu/orgaan dan ook. Zeker als de betweters zichzelf schuldig maken aan (in)directe schending van "mensenrechten" en/of belemmering tot ontwikkeling.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 30 jul 2009 14:31

siger schreef:Ik wil het niet over jouw persoonlijk hebben.
Je zegt "wij" ondersteunen dat.
siger schreef: Europa (bijvoorbeeld) aanvaardt het principe van islam en sharia
Onderbouw dat eens. Ik ken geen Europese politicus die de sharia accepteert. En zeker niet heel Europa.
siger schreef: Het invoeren van sharia in Europese landen (voorlopig zonder lijfstraffen maar al wel met vrouwendiscriminatie) en de afwezigheid van diplomatieke akties tegenover landen die de Universele Rechten nog eens met de voeten treden, moedigt de wantoestanden aan. Dat is objectieve steun.
Het (vermeende) ontbreken van tegenstand is niet hetzelfde als objectieve steun.

Je veegt wel heel makkelijk alles op een hoop. Waar is de nuance gebleven?
siger schreef:Welke onderbouwing heb je daarbij nog nodig?
De onderbouwing bijvoorbeeld dat in Europa de sharia wordt ingevoerd. Ik heb van het Europees Parlement of de Europese commissie nog geen voorstellen in die richting gezien.

Je gebruikt retorische trucs. Je geeft je mening en doet dat net of dat algemeen bekende feiten zijn, die geen onderbouwing behoeven.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jul 2009 14:37

siger schreef:
axxyanus schreef:
siger schreef:Ik heb reeds op de verantwoordelijkheid van niet-moslims gewezen. Een belangrijk element in die verantwoordelijkheid is de fiktie dat er een islamversie bestaat die tegen lijfstraffen is.
Natuurlijk bestaat die. Elke moslim die tegen lijfstraffen is, heeft een islamversie die tegen lijfstraffen is.
Noem er dan een.
De leraar islam in de middelbare school waar mijn zoon les volgt.

siger

Bericht door siger » 30 jul 2009 14:42

The Prophet schreef:Waar is de nuance gebleven?
Welke nuance? Ik zie niets wat nood heeft aan nuances.

Ik las van een zeer progressief moslim dat die zweepslagen feitelijk heel zacht worden gegeven. Bedoel je zoiets?
Laatst gewijzigd door siger op 30 jul 2009 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

siger

Bericht door siger » 30 jul 2009 14:44

axxyanus schreef:
siger schreef:
axxyanus schreef: Natuurlijk bestaat die. Elke moslim die tegen lijfstraffen is, heeft een islamversie die tegen lijfstraffen is.
Noem er dan een.
Dan is hij geen moslim. Maar het kan toch niet moeilijk zijn één moslim uit de publieke sfeer te noemen die we allemaal kennen?

siger

Bericht door siger » 30 jul 2009 14:46

Ik stop met posten in deze draad. Ik heb mijn best gedaan.
Misschien verder hier.
Laatst gewijzigd door siger op 30 jul 2009 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.

0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje » 30 jul 2009 14:53

siger schreef:Ik stop met posten in deze draad. Ik heb mijn best gedaan.
Maar waarvoor heb je dan precies je best gedaan?
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jul 2009 15:01

siger schreef:
axxyanus schreef:
siger schreef: Noem er dan een.
Dan is hij geen moslim. Maar het kan toch niet moeilijk zijn één moslim uit de publieke sfeer te noemen die we allemaal kennen?
Jij ziet gewoon "voor lijfstraffen zijn" als deel van de definitie van een moslim. Het heeft dan ook geen enkel nut om naar een moslim uit de publieke sfeer te zoeken die tegen lijfstraffen is, want daarvan ga je dan ook beweren dat dat dan geen moslim is.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 30 jul 2009 15:19

axxyanus schreef: Jij ziet gewoon "voor lijfstraffen zijn" als deel van de definitie van een moslim. Het heeft dan ook geen enkel nut om naar een moslim uit de publieke sfeer te zoeken die tegen lijfstraffen is, want daarvan ga je dan ook beweren dat dat dan geen moslim is.
Precies. Siger heeft dan ook helemaal niet zijn best gedaan. Hij heeft een paar boude stellingen vermomd als ´feiten´ die zogenaamd geen nuance nodig hebben, op tafel gelegd. Nu hem om onderbouwing wordt gevraagd, verlegt hij de bewijslast en vindt dan dat-ie genoeg heeft gedaan.

Cluny
Banned

Re: Veertig zweepslagen voor vrouwen met lange broek

Bericht door Cluny » 30 jul 2009 15:24

siger schreef:Donderdag 30 juli 2009
bron: De Standaard

KHARTOEM (REUTERS) - Een Sudanese VN-medewerkster is gisteren voor een rechtbank in Khartoem verschenen op beschuldiging van 'onzedige kledij'.
Een veroordeling kan Lubna Hussein op veertig zweepslagen en een onbeperkte boete komen te staan. De rechtszaal in de hoofdstad zat dan ook afgeladen vol toen Hussein binnenkwam, in dezelfde pantalon die ze droeg bij haar arrestatie.

Duizenden vrouwen hebben al zweepslagen gekregen wegens overtreding van de kledijwetten. Hussein is de eerste die van de beschuldiging een openbare zaak maakt. Ze wil het proces benutten om een campagne op gang te brengen voor de verandering van de wet op 'onzedige kledij'.

Bij het begin van het proces vonden er chaotische scènes plaats. Politieagenten probeerden journalisten buiten te houden en er werd geduwd en getrokken. Verscheidene reporters werden korte tijd aangehouden en hun materiaal werd afgenomen.

De rechters besloten gisteren de zaak tot 4 augustus te verdagen. Ze willen uitmaken of Hussein immuniteit geniet wegens haar status van VN-werkneemster.

Husseins advocaat, Nabil Adib Abdalla, zei achteraf dat zij ontslag zal nemen bij de VN tegen 4 augustus. 'Ze wil bewijzen dat ze geheel onschuldig is, en dat kan niet als ze immuniteit inroept', zei hij. 'Bovendien vecht ze de wet aan. Die moet hervormd worden. Dit is een testcase aan het worden. Organisaties voor de mensenrechten zullen het proces aandachtig volgen.'

Hussein werd begin juli aangehouden toen de politie binnenviel in een restaurant in Khartoem waar ze met een groep vrouwen aan het eten was. Ze was, zoals de anderen, van kop tot teen bedekt in een hoofddoek, bloes en lange broek. Maar allen werden aangehouden wegens onzedigheid.

'Duizenden vrouwen worden gegeseld in Sudan maar zwijgen', zei ze. 'De wet wordt gebruikt om vrouwen te molesteren en ik wil dat aan de kaak stellen.'

Een aantal van de met haar gearresteerde vrouwen werd al gegeseld. Ze verkozen schuld te bekennen en onmiddellijk twaalf zweepslagen te krijgen, liever dan de aanklacht aan te vechten en de maximumstraf te riskeren. Maar omdat Hussein een advocaat nam, werd haar zaak naar een rechtbank verwezen.

Tientallen vrouwen, van wie sommigen pantalons of jeans droegen, woonden de zitting bij. Sommige zwaaiden met bordjes waarop stond: 'Personen geselen is tegen de mensenrechten'.

Er waren ook vertegenwoordigers van de ambassades van Frankrijk, Canada, Zweden en Spanje, naast politici en leden van de Sudanese Vrouwenunie.

Yassir Arman, een prominent lid van de Bevrijdingsbeweging van het Volk van Sudan (SPLM, die de grootste partij is in zuidelijk Sudan), zei dat hij die zaak ook heeft aangekaart bij de Amerikaanse gezant voor Sudan, Scott Gration, tijdens zijn recente bezoek.

'De SPLM wil dat de wet ingetrokken wordt', zei hij. 'De wet is vernederend voor zowel christenen als moslims.'

In het noorden van Sudan gelden de islamitische wet en rechtspraak. Ook het Sudanese bewind is islamitisch.

In Khartoem dragen de meeste vrouwen de traditionele moslimgewaden die de hele persoon bedekken. Maar sommige vrouwen die vooral, maar niet alleen, uit het christelijke zuiden stammen, dragen ook pantalons en meer westerse kledij.

Het is zeer zeldzaam dat een Sudanese vrouw haar rechten openlijk durft te verdedigen, zoals Hussein doet.

Heel wat misdrijven, waaronder ook het brouwen van alcohol, worden bestraft met zweepslagen. De straf wordt vaak al onmiddellijk na de uitspraak uitgevoerd. Voor mannen gebeurt dat in het openbaar, bij het gerechtsgebouw, voor vrouwen meestal binnen.
Het openingsbericht is anders duidelijk zat.
Eerst was daar geen sharia, nu wel.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Plaats reactie