Halal in de cel.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Halal in de cel.

Bericht door Marinus » 27 jun 2009 12:51

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4265 ... html?p=3,1

Ik vind dit wel erg ver gaan. Aangezien moslims in gevangenissen blijkbaar oververtegenwoordigt zijn moeten in bepaalde gevangenissen alle gevangenen aan de halal. Waar slaat dit nog op?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

siger

Bericht door siger » 27 jun 2009 12:52

Alle gevangenissen vegetarisch. Als straf voor de slechten en troost voor de onschuldigen.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 27 jun 2009 12:55

siger schreef:Alle gevangenissen vegetarisch. Als straf voor de slechten en troost voor de onschuldigen.
Water en brood: klassiek, eerlijk en gaat tegen geen enkel voedselvoorschrift in
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 27 jun 2009 15:31

Marinus schreef:
siger schreef:Alle gevangenissen vegetarisch. Als straf voor de slechten en troost voor de onschuldigen.
Water en brood: klassiek, eerlijk en gaat tegen geen enkel voedselvoorschrift in
hmm, behalve dan elke voedingsleer voorschrift.......

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 27 jun 2009 15:38

Het is toch wel idioot dat de keuzemogelijkheid op deze manier wordt weggenomen. De Islamitische gevangenen krijgen precies het eten dat zij wensen, maar de niet-moslim wordt verplicht ritueel geslacht vlees te gaan eten. Ik vraag mij altijd af hoe er eenzijdig aan de wensen van een bepaalde groep kan worden voldaan zonder rekening te houden met andere groepen.
Ik begrijp best dat een instelling als een gevangenis geen rekening kan gaan houden met allerlei soorten voedingsvoorkeuren. Maar waarom wel rekening houden met de eet voorkeur van moslims dan?

In de gevangenis terecht komen lijkt mij ook niet bepaald halal. Wil je geen gevangenisvoer eten, zorg dan dat je daar niet terecht komt. Dat lijkt mij de enige logische gedachtegang.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 27 jun 2009 16:19

Kitty schreef: In de gevangenis terecht komen lijkt mij ook niet bepaald halal. Wil je geen gevangenisvoer eten, zorg dan dat je daar niet terecht komt. Dat lijkt mij de enige logische gedachtegang.
Ik zie uberhaupt niet waarom ik, als belastingbetaler, op zou moeten draaien voor de religieuze overtuiging van het uitschot van de samenleving. Natuurlijk hebben gevangenen ook recht op goede voeding, maar als ze halal of kosher vlees willen dan regelen ze dat zelf maar. En als dat niet lukt is er nog niets aan de hand, want onrein eten mag in geval van nood gewoon gegeten worden.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 27 jun 2009 16:25

Marinus schreef:
+1! En liefst héél erg oud brood én schraal water...... :lol:

Ff serieus nu. Dit gaat écht te ver! Een moslim die in de gevangenis beland heeft denk ik zo goed als zeker de geboden van de koran overtreden, naast de Nederlandse wetgeving. Hij heeft dus imo zijn geloof met zijn daden verloochend en eet maar wat de pot schaft! Punt!

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 27 jun 2009 16:30

Kochimodo schreef: Ff serieus nu. Dit gaat écht te ver! Een moslim die in de gevangenis beland heeft denk ik zo goed als zeker de geboden van de koran overtreden, naast de Nederlandse wetgeving. Hij heeft dus imo zijn geloof met zijn daden verloochend en eet maar wat de pot schaft! Punt!

Beroerder is nog dat ik, als ik mijn echtgenoot vermoord (een normale uitkomst van het huwelijk) ik in de bak ook halal moet eten. En hoewel ik wel weet dat er in principe niet veel mis is met halal voedsel toch staat het idee me tegen om islamitisch ingestraald vlees te eten.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 27 jun 2009 16:47

Toen ik in A'dam ZO woonde haalde ik vlees bij de islamitische slager, simpelweg omdat dat goedkoper was. Maar idd was dat mijn vrije keuze.

De niet-islamitische gevangen halal voedsel door de strot douwen, omwille van deliquente moslims!, slaat imo écht helemaal nergens op.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 27 jun 2009 16:55

Ok, ik eet ook wel gewoon halal als het zo uitkomt, maar je moet me niet gaan dwingen, want dan is halal ineens volgens mijn geloof haram.....

Geert Jeuring

Wildersreflex

Bericht door Geert Jeuring » 27 jun 2009 18:29

In mijn ogen hebben we het bij de voorgaande posters met een typische Wildersreflex te doen. Het woord Islam, Halal of wat anders valt en meteen wordt er op gehamerd. Het gaat hier helemaal niet om geloof, maar om een financiele kwestie. Men (en dat zijn geen Moslims) "dwingt" niet religieuze gedetineerden een maaltijd op die volgens bepaalde rituelen toebereidt is. Zouden de voorgaande posters net zo reageren op gedetineerde Veganisten die een normale hollands hap voorgeschoteld krijgen?

Als de posters problemen hebben met het detentiebeleid, dan moeten ze dat aanspreken. Als er goede argumenten zijn voor een ontzegging van geloofsbelijdenis tijdens detentie, wil ik ze graag ervaren. Kunnen we dan ook de gevangenispastoor afschaffen? Is een godsdienst tijdens detentie dan ook niet in orde.

Hier wordt een logistiek probleem verdraaid tot een populistisch argument voor de Wildersfraktie.

Geert Jeuring

Cluny
Banned

Re: Wildersreflex

Bericht door Cluny » 27 jun 2009 18:50

Geert Jeuring schreef:In mijn ogen hebben we het bij de voorgaande posters met een typische Wildersreflex te doen. Het woord Islam, Halal of wat anders valt en meteen wordt er op gehamerd. Het gaat hier helemaal niet om geloof, maar om een financiele kwestie. Men (en dat zijn geen Moslims) "dwingt" niet religieuze gedetineerden een maaltijd op die volgens bepaalde rituelen toebereidt is. Zouden de voorgaande posters net zo reageren op gedetineerde Veganisten die een normale hollands hap voorgeschoteld krijgen?

Als de posters problemen hebben met het detentiebeleid, dan moeten ze dat aanspreken. Als er goede argumenten zijn voor een ontzegging van geloofsbelijdenis tijdens detentie, wil ik ze graag ervaren. Kunnen we dan ook de gevangenispastoor afschaffen? Is een godsdienst tijdens detentie dan ook niet in orde.

Hier wordt een logistiek probleem verdraaid tot een populistisch argument voor de Wildersfraktie.

Geert Jeuring
Volgens mij ben je zelf aan het Pavlovven.
Het hollandse balletje gehakt halfom en echte hollandse erwtensoep was volgens het krantebericht al van het menu gehaald.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

appelfflap
Superposter

Re: Wildersreflex

Bericht door appelfflap » 27 jun 2009 19:18

Geert Jeuring schreef: Hier wordt een logistiek probleem verdraaid tot een populistisch argument voor de Wildersfraktie. Geert Jeuring
en wat is het logistieke probleem?
waarom is de klassieke gevangeniskost plots ongeschikt? waarom kijkt men enkel naar de islam als men van plan is het gevangenismenu te veranderen? waarom geen koosjere kost invoeren?

zoals kitty al aanhaalde
als ze in het gevang niet geconfronteerd willen worden met varkensvlees dan moeten ze maar zorgen dat ze er niet in sukkelen.

Geert Jeuring

Cluny

Bericht door Geert Jeuring » 27 jun 2009 19:27

"Het hollandse balletje gehakt halfom en echte hollandse erwtensoep was volgens het krantebericht al van het menu gehaald."

Het enige dat ik uit dit bericht destilleren kan, is dat men geen varkensvlees serveert en dat de koeien en de schapen die gegeten worden ritueel geslacht zijn.

Daar komt nog bij dat een bericht uit de telegraaf bij voorbaat, niet bijzonder voor gequalificeerde citaten geschikt is.

Geert Jeuring

Geert Jeuring

Appelflap

Bericht door Geert Jeuring » 27 jun 2009 19:29

Nomen est omen

"als ze in het gevang niet geconfronteerd willen worden met varkensvlees dan moeten ze maar zorgen dat ze er niet in sukkelen"

Die arme aanklager:

als ze in het gevang niet geconfronteerd willen worden met halal dan moeten ze maar zorgen dat ze er niet in sukkelen

Geert Jeuring

Plaats reactie