Wel errug toevallig!

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

TurkseTroel

Wel errug toevallig!

Bericht door TurkseTroel » 23 nov 2008 23:42

Naast als dat geanalyseer van teksten en versen, even iets van iets eenvoudigers van aard:

Het verbaasd me eigenlijk dat gelovigen ook maar niet een heel kleine beetje aan het twijfelen slaan over hun geloof, wetende dat zij een bepaald geloof aanhangen OMDAT hun ouders een bepaald geloof aanhangen.

Ik snap soms niet waarom, m.n. moslims, de arrogantie vandaan halen om te denken dat alleen de weg van Islam de juiste weg is. Waarschijnlijk ben je moslim omdat toevallig je ouders geloven in de Islam. En een baby die wordt geboren in India zal later zeer waarschijnlijk het hindoeisme aanhangen. Er bestaan verschillende religies en ontelbaar veel goden naast elkaar. Dus waarom zou de god (en) van de ene religie wel bestaan en die van de ander niet??

Kom op jongens, een beetje gezond verstand gebruiken :idea1:
Doubt everything. Find your own light.

Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 » 24 nov 2008 07:08

Omdat essentiële kenmerken van elk geloof zijn dat men veel volgelingen wil, macht wil uitoefenen, dat het zaligmakend is en boven elk ander geloof uitsteekt. Aan de volgelingen wordt wijs gemaakt dat ze zich bij het enige juiste geloof bevinden. Op die manier wordt geprobeerd de schaapjes bij elkaar te houden.

Stel dat jouw religie jou de vrijheid zou geven om te 'shoppen' bij een ander geloof en stel dat iedereen dit zou doen. Dan gaat het bestaansrecht van dat geloof wankelen en vervolgens worden kerkvaders of imams werkeloos en tenslotte wordt dat geloof opgedoekt. Daarom wordt gewaarschuwd en wordt met angstgevoelens gemanipuleerd wat er kan gebeuren als je je eigen geloof de rug toekeert.

Om die leegloop te voorkomen heeft de islam bepaald dat elke nieuwgeborene uit een moslimgezin op voorhand automatisch ook moslim is. Bij het katholicisme krijg je mee dat je 'van huis uit' katholiek bent, maar gelukkig bestaat daar de vrijheid om later nog afvallig te worden.

Vriendelijke groet, Herman 2.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.

Jasper
Ervaren pen

Re: Wel errug toevallig!

Bericht door Jasper » 08 dec 2008 13:19

TurkseTroel schreef:Het verbaasd me eigenlijk dat gelovigen ook maar niet een heel kleine beetje aan het twijfelen slaan over hun geloof, wetende dat zij een bepaald geloof aanhangen OMDAT hun ouders een bepaald geloof aanhangen.
De "true believers" denken niet echt zelf na over hun geloof. Ze zijn vanaf hun geboorte geïndoctrineerd met bijvoorbeeld de Islam, ze leven helemaal in die wereld en kunnen zich niet voorstellen dat er ook iets anders bestaat.

Gelovigen redeneren niet met hun verstand, ze denken helemaal niet na over of hun geloof overeenkomt met de werkelijkheid of waarom juist hun religie de ware is, en die van alle andere mensen niet. Ze nemen gewoon simpelweg zonder vragen te stellen aan wat hun religie ze voorschrijft.
TurkseTroel schreef:Kom op jongens, een beetje gezond verstand gebruiken :idea1:
Religie probeert juist het verstand van mensen uit te schakelen en dat werkt blijkbaar erg goed als je er vroeg genoeg mee begint.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick

De kip

Bericht door De kip » 13 mar 2009 23:04

De Islam claimt inderdaad het enige ware geloof te zijn. Maar doet niet elke religie dat?

Het Christendom doet dit ook op een sterke manier, De oude Egyptenaren, De Grieken, etc deden dit. Dus waarom specifiek de Islam vermelden?

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 13 mar 2009 23:15

Waarom een dood topic dat toch al niet echt op gang was gekomen weer tot leven weken?

Welkom op het forum trouwens, kip

siger

Bericht door siger » 14 mar 2009 13:16

De kip schreef:De Islam claimt inderdaad het enige ware geloof te zijn. Maar doet niet elke religie dat?

Het Christendom doet dit ook op een sterke manier, De oude Egyptenaren, De Grieken, etc deden dit. Dus waarom specifiek de Islam vermelden?
Elke religie wel, maar veel gelovigen schijnen dat allemaal wat lichter op te pakken. Zo houden ze hun familiale tradities of zelfs hun persoonlijke sentiment wel in vorm, maar vermijden toch op volstrekt natuurlijke manier aanvaringen met andersdenkenden. Op een moment denk je: mooi dat het kan, op een andere moment vraag je je af hoe deze mensen ooit zullen reageren op een stokebrand.

C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. » 14 mar 2009 14:05

Mijnheer T. Keller in zijn boek "The reason for God" meende dat mijnheer Hayes, de vader van deze stelling, met deze gedachte een "self-defeating argument" had gemaakt. Immers, als iemands overtuigingen afhankelijk zijn van de geografische locatie van het individu, beargumenteerd Keller, is Hayes dat ook met zijn argument.
'Dus, zegt Keller, als ik in Arabie had geleefd had ik waarschijnlijk ook moslim geweest, maar lieve mijnheer Hayes had, wanneer hij in Arabië geboren was, niet zijn stelling geopperd, want deze cultuurrelativistische gedachte is puur een vrucht van de westerse seculiere maatschappij.'

Het is een tricky argument, vrij overtuigend, maar kijk er maar eens goed naar, er zitten redelijk wat gaten in de redenatie. :wink:
"Only the mediocre are always at their best"

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 mar 2009 15:36

Ik snap soms niet waarom, m.n. moslims, de arrogantie vandaan halen om te denken dat alleen de weg van Islam de juiste weg is. Waarschijnlijk ben je moslim omdat toevallig je ouders geloven in de Islam.
Wat ik dan weer zo vreemd is dat Mohammed voorspelde dat er 73 geloofsstromingen zouden komen binnen de Islam (geen idee hoeveel er momenteel zijn), dat er één de ware stroming zou zijn, en dat de rest zou branden in de hel. :shock:

Aan de ene kant begrijp ik wel dat ze zo'n vertrouwen hebben in hun geloof omdat ze anders zullen branden in de hel. Aan de andere kant is de kans wel heel erg klein dat ze het ware geloof aanhangen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 14 mar 2009 16:16

turkse troel schreef:
"Dus waarom zou de god (en) van de ene religie wel bestaan en die van de ander niet??"

Hierin zit waarschijnlijk de oorzaak:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=6128
groet herman

Koerdi
Contacteer:

Bericht door Koerdi » 07 mei 2009 21:21

Toch maar eens reageren na een lange tijd stil geweest te zijn.
TurkseTroel schreef: Het verbaasd me eigenlijk dat gelovigen ook maar niet een heel kleine beetje aan het twijfelen slaan over hun geloof, wetende dat zij een bepaald geloof aanhangen OMDAT hun ouders een bepaald geloof aanhangen.
Jij kan met je verstand misschien wel de conclusie trekken dat men een geloof aanhangt omdat deze is overgenomen van de ouders, maar desbetreffende persoon ziet dit verband niet. Deze zal denken dat het licht, het gevoel, de straling? van God/Allah of weet ik veel wat van binnenuit komt. Daarnaast bestuderen vele gelovigen hun heilige boek (indien deze bestaat) waaruit ze opmaken dat ze volledig zelf voor het geloof hebben gekozen.
Ik snap soms niet waarom, m.n. moslims, de arrogantie vandaan halen om te denken dat alleen de weg van Islam de juiste weg is. Waarschijnlijk ben je moslim omdat toevallig je ouders geloven in de Islam. En een baby die wordt geboren in India zal later zeer waarschijnlijk het hindoeisme aanhangen. Er bestaan verschillende religies en ontelbaar veel goden naast elkaar. Dus waarom zou de god (en) van de ene religie wel bestaan en die van de ander niet??
Dat moslims denken dat de islam de enige, tevens de juiste weg is, komt hoogstwaarschijnlijk omdat men beweert dat de islam het laatste, en dus het juiste geloof is. (dit in hun belevenis natuurlijk).
Verder; waarom houdt men zich nog steeds vast aan allerlei geloven terwijl het voor andere mensen overduidelijk is dat er geen God/Allah bestaat?
- Ik heb hier zo mijn eigen verklaring voor. Volgens mij komt dat puur uit het feit dat gelovigen(voornamelijk vrouwen) zich vrijer voelen en vrijer kunnen handelen als zij verbonden zijn aan een gemeenschappelijke lijn. Het is een beetje lastig om uit te leggen, vandaar dat ik bewust met voorbeelden ga werken.
- Feit is dat in landen waar de islam geaccepteerd is als staatsgodsdienst vrouwen minder snel het huis uit komen om lekker een dagje uit te gaan, te feesten of iets dergelijks. Ze worden door mannen nagekeken alsof ze de grootste zondes zijn op aarde. Maar dankzij moskeeën en allerlei andere, in dit geval islamitische, activiteiten kunnen zij zich zorgeloos buitenshuis bevinden. Ze gaan denken dat de islam hun die vrijheid biedt waar ze naar verlangen. Ze kunnen bijv. naar islamitische meisjesscholen. Tevens is het zo dat de moeder, de vrouw, een enorme impact heeft op de kinderen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de vrouw het geloof in staande houdt.

Misschien allemaal een beetje beknopt, maar hopelijk snappen jullie me. Daarnaast wil ik eraan toevoegen dat ik zelf van het vrouwelijke geslacht en geen moslim ben.
(mocht het je interesseren).
Alle religies zijn gewelddadig.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 08 mei 2009 08:11

Dat doet denken aan de verzuiling in Nederland. Toen kon je ook, binnen de marges van je eigen geloofsgroep, jezelf ontplooien. Daardoor wordt je nog sterker binnen die groep vastgepind. Als je je geloof verlaat, geef je daarmee ook een hoop sociale bindingen op en daarmee ook een deel van je eigen ontwikkeling. Dat is een drempel en een groot dilemma voor mensen die willen uittreden.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Mujaheed1
Forum fan

Bericht door Mujaheed1 » 08 jan 2010 21:59

TurkseTroel schreef:Naast als dat geanalyseer van teksten en versen, even iets van iets eenvoudigers van aard:

Het verbaasd me eigenlijk dat gelovigen ook maar niet een heel kleine beetje aan het twijfelen slaan over hun geloof, wetende dat zij een bepaald geloof aanhangen OMDAT hun ouders een bepaald geloof aanhangen.

Kom op jongens, een beetje gezond verstand gebruiken :idea1:
PRECIES,

iedereen claimt dat hij/zij de juiste religie volgt...maar dat klopt niet. er is maar EEN juiste weg. en het is logisch dat de kinderen volgen wat hun ouders volgen totdat ze de volwassenheid bereiken en zelfstandig kunnen nadenken en handelen.

jij zegt; Kom op jongens, een beetje gezond verstand gebruiken

iemand die zijn gezonde verstand gebruikt die gaat op onderzoek uit, die wilt namelijk weten wat de religies inhouden en waarin zij verschillen van elkaar. waarom claimt iedereen dat hij/zij de juiste weg volgen??

een man had dezelfde vraag als jou dus ging hij op onderzoek uit; zie filmpje;

http://www.youtube.com/watch?v=HaaytCfeQ5U

dus als jij ook je gezonde verstand gebruikt ga je ook op onderzoek uit! zoek zelf uit wat de waarheid is!
Denken zij dan niet na over de Koran? En wanneer (die) anders dan van Allah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden.
"De Edele Koran 4:82 (pagina 113)"

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 jan 2010 22:01

Doe verder maar een beetje rustig aan.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Mujaheed1
Forum fan

Bericht door Mujaheed1 » 08 jan 2010 22:05

Jasper schreef:
TurkseTroel schreef:Het verbaasd me eigenlijk dat gelovigen ook maar niet een heel kleine beetje aan het twijfelen slaan over hun geloof, wetende dat zij een bepaald geloof aanhangen OMDAT hun ouders een bepaald geloof aanhangen.
De "true believers" denken niet echt zelf na over hun geloof. Ze zijn vanaf hun geboorte geïndoctrineerd met bijvoorbeeld de Islam, ze leven helemaal in die wereld en kunnen zich niet voorstellen dat er ook iets anders bestaat.

Gelovigen redeneren niet met hun verstand, ze denken helemaal niet na over of hun geloof overeenkomt met de werkelijkheid of waarom juist hun religie de ware is, en die van alle andere mensen niet. Ze nemen gewoon simpelweg zonder vragen te stellen aan wat hun religie ze voorschrijft.
TurkseTroel schreef:Kom op jongens, een beetje gezond verstand gebruiken :idea1:
Religie probeert juist het verstand van mensen uit te schakelen en dat werkt blijkbaar erg goed als je er vroeg genoeg mee begint.
sorry hoor maar wat een onnozel antwoord zeg,

ik heb slechts een vraagje aan jou; hoe verklaar je dan bekeerlingen?? er zijn talloze priesters,orthodoxe joden, atheïsten, etc.etc. die allemaal bekeren tot de islam! denken zij dan niet zelfstandig na volgens jou?? wat een onzin zeg. en nooit is er een islamitische geleerde afgekeerd van de islam.

zelfs in Nederland bekeren dagelijks mensen tot de islam en het groeit steeds harder, en ik heb het meegemaakt en het zijn niet bepaald meelopers of wat dan ook..het zijn vaak verstandige intelligente mensen die erkennen dat de islam de waarheid is.
Denken zij dan niet na over de Koran? En wanneer (die) anders dan van Allah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden.
"De Edele Koran 4:82 (pagina 113)"

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 jan 2010 22:27

Ik vind dat niet.
Dat moslimbekeerlingen intelligent zijn.
Integendeel.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Gesloten