Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
miss marple
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 dec 2007 12:34

Bericht door miss marple » 19 mei 2008 14:15

Hallo vera

Ook ik heb je verhaal gelezen en ik begrijp niet dat een hollandse vrouw zoals jij zich kan inlaten met de regels vd koran.Je bent hier in nederland geboren,en nu moet je je helemaal aanpassen aan de koran met hun gedrag ,kleding en eetgewoontes.

Hoewel ik je ouders tolerant vind tov jou ,begrijp ik hun bezorgdheid.Als je kind zich gaat bekeren tot een of ander geloof ,brengt dat altijd spanningen met zich mee.Ik kan uit eigen ervaring spreken,omdat in mijn naaste familie kring zich ook iemand heeft bekeerd tot het christelijk geloof,met alle gevolgen van dien.Blijf met je ouders in gesprek ,hoe moeilijk dat ook is.zij hebben het beste met je voor!
De beste en mooiste dingen in de wereld kun je niet zien of aanraken ,maar voel je in je hart

a.r.

Bericht door a.r. » 19 mei 2008 14:33

Maar ja, Vera is wel vreselijk verliefd op een jongen die moslim is hé? En dus is de koran een heel mooi boek en past zij zich steeds meer aan, aan dat boek, aan die knul, aan die cultuur, steeds langere rokken, steeds langer en donkerder doeken op haar haar mooie blonde jonge koppie, de ogen zedig neergeslagen, dromend dat ze nog lang en gelukkig zal leven met die jongen............sprookjes uit duizend en één nacht is er niets bij!

Kom op Vera, je bent een intelligente meid van 17 jaar, twee benen op de grond en kritisch na gaan denken over jezelf, je geloof, je relaties. Je ouders en de mensen op dit forum proberen je wakker te schudden, want de mooie droom die je nu hebt, zal langzaamaan veranderen in de vreselijkste nachtmerrie! Ga de links lezen, die je door mij en andere forumleden gegeven zijn, houd jezelf een spiegel voor en/of laat anderen je een spiegel voorhouden....heb lef en durf er in te kijken, pak jezelf aan, toon karakter en hou op zielig te doen over de dingen die je van je ouders niet mag.....kortom wordt volwassen! Je wilt niet aan de leiband van je ouders lopen, maar wel aan de leiband van de koran/vriend/andere cultuur en dat begrijp ik als vrijdenker echt niet!
Laatst gewijzigd door a.r. op 20 mei 2008 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Elberfeld
Forum fan
Berichten: 415
Lid geworden op: 29 mar 2005 11:37

Bericht door Elberfeld » 19 mei 2008 15:39

Ik had ook nog een link gevonden naar een tekst van een islamitische stroming, waar wat losser wordt gedaan over alle kledingregels. Misschien is het wel wat.

http://www.submission.org/Dutch/dress.html
Laatst gewijzigd door Elberfeld op 20 mei 2008 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

appelfflap
Superposter
Berichten: 6156
Lid geworden op: 23 mei 2005 17:16

Bericht door appelfflap » 19 mei 2008 16:47

collegavanerik schreef:
voor je familie hoef je niet eens je hoofd te bedekken hoor.
jaja, tot we met nieuwsamengestelde gezinnen beginnen. of in dit geval gezinnen met verschillende religies. daar zegt de koran volgens mij niet veel over :).
mogen ongelovige mannelijke gezinsleden vera haar haar wel zien? ik vrees ervoor als je weet hoe religieuze boekjes doorgaans met anders/ongelovigen omgaan

Destinesia

Bericht door Destinesia » 19 mei 2008 20:24

Vera schreef: Nu gaat ze niet meer naar de kerk, omdat ze boos is op God dat ik Moslima ben geworden.
:toothy9:

En dit zet jou verder helemaal niet aan het denken over het verschijnsel "religie" en de menselijke bron ervan?? Waarom zijn gelovigen het nooit eens over wie God is?

Juist! Omdat alle voorstellingen van God menselijk zijn!

Zelfs binnen het raamwerk van eenzelfde god of geloof leutert men maar door. Waarom is een 'almachtige God die ONS SPRAAKVERMOGEN heeft ontwikkeld' ZELF niet in staat dat hier op aarde te verduidelijken voor iedereen?

Het is niet nodig dat jij er hier op aarde als een soort pinguin bijloopt. Je doet het allemaal voor niets. Ook degenen die jij je "moslimzusters" noemt en die jou moed inspreken.

Ook zij lopen er helemaal "voor niets" zo bij. Je leven begint net leuk te worden en jij gooit het allemaal weg. Juist van 17 tot 50 moet je lol maken. Daarna is het uitzingen en bijkomen. Dat moet je niet willen omdraaien.

Ik voorspel jou dat er een dag komt dat je deze stap vreselijk zult betreuren. Je 'man' is er dan misschien vandoor met een leuke jonge vrouw van zijn eigen volk en jij vecht voor je kinderen. Buiten dat. Je hebt dan nauwelijks tijd en energie over om dan een nieuw en normaal leven te beginnen.

Calculeer dit in. Denk hierover na. Het leven gaat afschuwelijk hard. Het is een spiraal van buiten naar binnen waarbij de omwentelingen steeds sneller gaan.

Je mooiste jaren en de meest belangrijke liggen tussen nu en je 30e. Besteed deze goed!!

fbs33
Bevlogen
Berichten: 3367
Lid geworden op: 28 feb 2006 19:11

Bericht door fbs33 » 19 mei 2008 23:14

XcsM schreef:
Vera schreef: Nu gaat ze niet meer naar de kerk, omdat ze boos is op God dat ik Moslima ben geworden.
:toothy9:

En dit zet jou verder helemaal niet aan het denken over het verschijnsel "religie" en de menselijke bron ervan?? Waarom zijn gelovigen het nooit eens over wie God is?

Juist! Omdat alle voorstellingen van God menselijk zijn!

Zelfs binnen het raamwerk van eenzelfde god of geloof leutert men maar door. Waarom is een 'almachtige God die ONS SPRAAKVERMOGEN heeft ontwikkeld' ZELF niet in staat dat hier op aarde te verduidelijken voor iedereen?

Het is niet nodig dat jij er hier op aarde als een soort pinguin bijloopt. Je doet het allemaal voor niets. Ook degenen die jij je "moslimzusters" noemt en die jou moed inspreken.

Ook zij lopen er helemaal "voor niets" zo bij. Je leven begint net leuk te worden en jij gooit het allemaal weg. Juist van 17 tot 50 moet je lol maken. Daarna is het uitzingen en bijkomen. Dat moet je niet willen omdraaien.

Ik voorspel jou dat er een dag komt dat je deze stap vreselijk zult betreuren. Je 'man' is er dan misschien vandoor met een leuke jonge vrouw van zijn eigen volk en jij vecht voor je kinderen. Buiten dat. Je hebt dan nauwelijks tijd en energie over om dan een nieuw en normaal leven te beginnen.

Calculeer dit in. Denk hierover na. Het leven gaat afschuwelijk hard. Het is een spiraal van buiten naar binnen waarbij de omwentelingen steeds sneller gaan.

Je mooiste jaren en de meest belangrijke liggen tussen nu en je 30e. Besteed deze goed!!
Waarom doet dit meisje (Vera) mij toch zo denken aan de vrouw uit het boek "Dr. Vlimmen" waar deze hoofdpersoon in het huwelijk trad met een schone die in de huwelijksnacht het klooster invluchtte?

Cabbage
Forum fan
Berichten: 422
Lid geworden op: 09 mar 2007 20:23

Bericht door Cabbage » 20 mei 2008 00:55

Vanaf dat moment wist ik dat Allah Subhana Wa T'ala de enige God is. Ik voelde Zijn liefde, werd helemaal warm. Zo prachtig is het Boek... Toen wist ik dat de Islaam het enige Ware geloof is. Dat ik niet gelukkig kan en zal worden zonder de liefde van Allah Subhana Wa T'ala in me op te nemen en te leven als een goede moslima insha'Allah. ......... Hij vertelde me dat de Islaam inderdaad een prachtige godsdienst was. Hij zag dat ik ging stralen als ik over de Islaam praatte en hij wist als één van de eersten dat ik in mijn hart geloofde dat er geen God buiten Allah Subhana Wa T'ala is en dat ik getuig dat Mohammed (vrede zij met hem) Zijn profeet is.

Het is het meest vredelievende, feministische, beschermende geloof.
Vera,
In dat eerste stuk begin je opeens net zo te klinken als elke andere fanaticus die zijn/haar geloof het beste en het mooiste geloof ter wereld vind.

En dat tweede stukje meen je toch zelf niet? Is dat sarcasme?

Daarbij zeg je ook dat je vader een atheist is, en je moeder een christen. Ik vraag me af hoe jouw ouders met elkaar omgaan als jij er niet bij bent. Probeert je moeder je vader ook nog steeds om te praten om naar de kerk te gaan en mee te doen met al haar christelijke ditjes en datjes. Of is het zo dat je vader het huis domineert en dat je moeder evenmin iets van haar geloof mag uiten als jij?

Ik vind je verhaal echt ontzettend moeilijk te geloven en het zou me niets verbazen als de helft hiervan uit je brein is ontsproten terwijl je in je neus zat te peuteren.

Natuurlijk kan ik dat allemaal mis hebben. :roll:

( Geinig om te zien hoe deze discussie zich ontwikkeld en wat Vera nu weer gaat zeggen. )

Gebruikersavatar
doctorwho
Ontoombaar
Berichten: 10416
Lid geworden op: 19 mei 2005 12:53
Locatie: tardis

Re: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Bericht door doctorwho » 20 mei 2008 08:14

Vera schreef: Eerst wat achtergrond informatie: Mijn vader is een atheist, mijn moeder is een Christen. Beide zijn Nederlands, net als ik. Ik ben Moslim geworden, 2 jaar geleden. Ik had niet anders verwacht dat dit voor spanningen zou zorgen. Maar soms gaat het hier wel erg oneerlijk aan toe.
Beste Vera,

Waarom Moslim? Heb je vooraf vergelijkend warenonderoek gedaan naar andere mogelijke religies? Er is veel keuze en om een weloverwogen beslissing te nemen moet je toch op zijn minst de markt kennen. Leestip "het nut van god"van Hans Jansen waarin op inzichtelijke wijze religies vergeleken worden. Een beetje almachtig opperwezen kan overigens prima zonder horden aanbidders wan daar sta je als god boven. Mocht een god dat toch nodig hebben dan ie ie het aanbidden niet waard. Maar waarom zou je je leven onderwerpen aan een set regels en wetten alsof je een gebruiksaanwijzing voor levensinvulling nodig hebt. Als dit leven slechts een tussenstation is waar je mits je je braaf aan de regels van 1 van de tienduizenden mogelijke goden(die allen even on/waarschijnlijk zijn) houdt je opgenomen wordt in het 1 of andere paradijs? Tsja dat is geen win win situatie lijkt mij. Wat vind jij overigens van de historische bronnen van de islam?

Wat is je mening over het onderstaande?

Welke bronnen zijn er voorhanden over de begintijd van de islam. Oftewel: wie schreven de islamitische evangelien? Van alle verhandelingen die de afgelopen dertien eeuwen over het ontstaan van de islam zijn geschreven steekt er qua reputatie 1 met kop en schouders boven uit. Dit is de zogeheten "sira"( sira betekend iets als loop der geschiedenis) van Ibn Ishaaq. Deze Ibn Ishaaq werd waarschijnlijk in 704 in Medina geboren e overleed in 767 in Bagdad. Dit betekent dat hij 72 jaar na de dood van Mohammed- die volgens de gangbare opvatting van 570 tot 632 leefde- ter wereld kwam.
Mohammed Ibn Ishaag specialiseerde zich in het verzamelen van vertellingenvan de zogenoemde verhalenvertellers. Deze rondtrekkende predikers stichten en vermaakten hun toehoorders met allerlei anekdotes over de oude profeten, uitleg van de teksten va de koran en de wederwaardigheden van de vroege moslims en hun profeet. Van Ibn Ishaaq werd nooit enig werk teruggevonden. Met de sira van Ibn Ishaaq wordt dan ook meestal de bewerking vande egyptenaar Ibn Hishaam (overleden circa 830) bedoelt. Zijn redactie van Ibn Ishaaqs sira- of wat er van werd overgeleverd- bevat de oudste bewaard gebleven levensbeschrijvingvan Mohammed. Ibn Ishaam die dus twee eeuwen na de Profeet overleed- beperkte zich in zijn weergave vande sira van Ibn Ishaaq tot het leven van Moammed en de verhalen over het pre-islamitische Arabie. De Egyptenaar voegde zelf vertellingen en poezie toe en liet passages weg die hij niet passend achte voor de levenswandel van de Profeet. Naast dit werk is er veel meer sira materiaal overgeleverd. Dat wijkt echter op veel punten weer af van de elkaar al tegensprekende overleveringen die aan Ibn Ishaaq worden toegeschreven.(Bron Historisch Nieuwsblad nr 6 2006)
Dissidente islamologen stellen spectaculaire vragen over de begintijd van de islam. Deel 3 van een serie: moslimgeleerden en westerse vertalers begrepen één vijfde van de Koran verkeerd, doordat ze uitgingen van zuiver Arabisch, zonder Aramese invloeden te herkennen.
’De tendens is nog steeds dat ze het willen doodzwijgen”, zegt de Duitse islamoloog Christoph Luxenberg.

Hij is de auteur van het in 2000 uitgebrachte boek ’Die Syro-Aramäische Lesart des Koran’, waarmee hij een steen gooide in de vijver van het westerse koranonderzoek.

Zijn stelling: in de Koran zijn sporen te vinden van een andere taal dan het Arabisch: het verwante Aramees. Veel duistere passages kunnen worden opgehelderd via Aramees, dat vóór de islam de leidende cultuurtaal van het Midden-Oosten was. Arabisch was toen nog een verzameling van gesproken dialecten.

Luxenbergs stelling kan hard aankomen bij orthodoxe moslims, voor wie het een geloofsdogma is, dat de Koran is geschreven in volmaakt Arabisch.

Daarover is vroeger wel anders gedacht. In de 16de eeuw ontdekte de Egyptenaar As-Soejoeti in de Koran woorden uit 25 talen. Hij zag daarin het bewijs van de universaliteit van de goddelijke boodschap. Maar die opvatting heeft nog maar weinig aanhangers.

Luxenbergs doorwrochte boek mikte niet op een massapubliek maar bevat toch één populaire krent in de pap. Via taalkundige analyse toont hij aan, dat de maagden in het paradijs, die volgens de traditionele uitleg de Koran aan de gelovigen belooft, in werkelijkheid (Aramese) druiven zijn.

Een jaar nadat zijn boek was uitgekomen boorden Al-Kaida-terroristen vliegtuigen in de Twin Towers en het Pentagon. Waarschijnlijk waren ze er vurig van overtuigd, dat ze als beloning binnen seconden na de inslag zouden mogen genieten, niet van druiven maar van maagden.

Mogelijk hebben die aanslagen voorkomen dat Luxenberg inderdaad zou zijn doodgezwegen. Zijn theorie over de maagden en de druiven had extra aroma gekregen.

De internationale pers reageerde eerder op Luxenberg dan zijn vakgenoten. Trouw wijdde in 2002 een pagina aan zijn boek. Eerder verdween Newsweek in Pakistan uit de schappen na rellen vanwege een artikel over Luxenberg.

Later volgden ook wetenschappelijke recensies. Vorig jaar werd zelfs een congres aan Luxenbergs ideeën gewijd, in Berlijn. Een blijk van erkenning. Toch hield Luxenberg er gemengde gevoelens aan over: „Ze draaiden om de hete brij heen.” Ter verontschuldiging, de brij ís heet.

Zijn schuilnaam wil hij niet opgeven, hoewel vakgenoten daarop aandringen. Zelf vindt hij dat te gevaarlijk. Ook blijft hij in het Duits publiceren. Engels zou een dynamiek ontketenen, die hem het werken onmogelijk zou maken, vreest hij.

Tot 1993 had Luxenberg de Koran nooit aandachtig gelezen. Maar toen het er toch van kwam was hij niet meer te houden, omdat hij allerlei Aramees herkende, vooral op plaatsen, die als duister gelden.

Het Midden-Oosten heeft geen schooltype, dat vergelijkbaar is met het gymnasium. Mede daardoor zijn de oude cultuurtalen van het gebied in vergetelheid geraakt; ze hebben in elk geval niet dezelfde positie als Oudgrieks en Latijn in Europa.

De belangrijkste cultuurtaal was 1500 jaar lang het Aramees – net als Arabisch een semitische taal. Het was de taal van Jezus. En ook de taal waarin bijvoorbeeld Egyptenaren en Perzen met elkaar correspondeerden. Tegenwoordig wordt het alleen nog zeer plaatselijk gesproken, vooral maar niet uitsluitend door christenen, in dorpen in Turkije, Syrië, Irak en Iran. En verder leeft het voort in Arabische dialecten, die vol zitten met Aramese resten. Saoediërs bijvoorbeeld noemen hun bedoeïenen-poëzie, onbegrijpelijk voor wie alleen hoog-Arabisch kent, nog steeds Nabati, een ander woord voor Aramees. Ook de naam Mekka is volgens Luxenberg Aramees, en Koran (qur’aan) is een verarabisering van het Aramese qeryaan. Een qeryaan is wat in de Latijnse liturgie een lectionarium heet – stichtelijke lectuur voor de eredienst.

Luxenberg had meerdere redenen om het Aramese spoor te volgen. Eén daarvan is dat de Koran een eenzame tekst is.

Bij oude boeken kun je, als je er niet uitkomt, de hulp inroepen van andere teksten uit dezelfde taal en uit dezelfde periode. Maar bij de Koran zijn die er niet. De Koran is, afgezien van korte grafinscripties, de enige vroeg-Arabische tekst. Pas ruim een eeuw later verschijnt er een ander Arabisch boek, een biografie van de profeet.

Bij gebrek aan ander vroeg-Arabisch is Aramees de meest logische bron van parallelle teksten en leenwoorden, vooral voor theologische begrippen, die het Arabisch, tot dan toe zuiver een spreektaal, nog niet of onvoldoende had ontwikkeld.

Luxenberg ziet de korantaal als een mengsel van Arabisch en Aramees. Die twee talen lijken ongeveer op elkaar zoals Nederlands en Duits. Woorden kunnen dezelfde vorm hebben maar iets anders betekenen, zoals het Duitse dürfen, dat ’mogen’, of bellen dat ’blaffen’ betekent.

Volgens Luxenberg zagen de oude interpretatoren en in hun kielzog later de westerse vertalers de korantaal aan voor zuiver Oudarabisch.

Daardoor raakten ze het zicht kwijt op Aramese invloeden. Als ze iets niet begrepen, dachten ze dat daar weinig aan te doen was, omdat de kennis van Oudarabisch nu eenmaal beperkt is.

Sommige westerse geleerden zagen wel Aramese invloeden maar hebben die nooit zo systematisch onderzocht als Luxenberg nu doet. Hij maakt bijvoorbeeld gebruik van het gegeven dat de meeste klinkers in de huidige korantekst later zijn toegevoegd, en dat daarbij fouten kunnen zijn gemaakt.

De beroemde koraninterpretatoren van de derde eeuw na Mohammed waren Perzen. Het Aramees, dat op zijn retour was, kenden ze mogelijkerwijs niet. In elk geval begrijpen ze veel koranpassages niet, die Luxenberg wel opheldert via Aramees.

Luxenberg schat dat ongeveer twintig procent van de korantekst door de eeuwen heen verkeerd is begrepen. Het is moeilijker vast te stellen welke gevolgen dat heeft voor de boodschap van de Koran. Luxenberg vindt niet dat hij op dat terrein een taak heeft. Wel denkt hij dat zijn interpretaties soms een vriendelijker Koran opleveren.

Als voorbeeld noemt hij het woord qtl. In hoog-Arabisch is dat ’doden’. Maar in veel Arabische dialecten kan het ook ’slaan’ betekenen, net als in het Aramees en mogelijk ook in Koran-Arabisch. Het is hetzelfde verschil als tussen het Nederlandse ’sla-sloeg-geslagen’ en het dodelijke Engelse slay-slew-slain).

Collega-islamologen hebben soms kritiek op Luxenbergs taalkundige oplossingen. Zo probeerde koranvertaler Fred Leemhuis de paradijselijke maagden te redden. Hij is kritisch over Luxenberg, maar de andere Nederlandse koranvertaler, Hans Jansen, noemt hem een taalvirtuoos. Luxenberg zelf vindt dat hij gewoon zijn werk doet.

Luxenberg, slagvaardig: „Mijn critici beroepen zich op oude moslimcommentatoren die niet wetenschappelijk waren, en op een mondelinge overlevering van de korantekst die er niet is geweest.”

Het gesprek met hem is een fantastische aaneenschakeling van observaties over Arabische spreektaal en de Aramese resten daarin. Mocht hij hier en daar toch de plank misslaan, dan betekent dat nog niet automatisch dat zijn theorie fout is. Net zomin als de evolutietheorie schipbreuk lijdt wanneer de interpretatie van een oud bot niet klopt.

Critici wijzen erop dat de oude, voor-islamitische poëzie wél zuiver Arabisch is. Die zou daarom moeilijke korangedeelten kunnen verklaren, zonder dat je Aramees nodig hebt. Maar Luxenberg werpt tegen dat die poëzie pas eeuwen ná de islam is opgetekend en mogelijk dus is aangepast, zo ze al niet pas toen is vervaardigd.

Volgens hem – maar ook volgens de Franse geleerde Pierre Larcher in de bundel ’Die dunklen Anfänge’ (zie de site) – is hoog-Arabisch een kunsttaal, die pas na de Koran is ontwikkeld en daarom ongeschikt is om de Koran te verklaren.

Hij vindt de Israëlische archololoog Y. Nevo aan zijn zijde, die onderzoek deed in de Negev-woestijn. Nevo schrijft dat er uit de voor-islamitische tijd wel heidense inscripties bewaard zijn in diverse Arabische dialecten maar niet in klassiek Arabisch.

In zijn kritische kijk op de ’pre-islamitische poëzie’ krijgt Luxenberg steun van een grondlegger van de moderne Arabische literatuur, de Egyptenaar Taha Hoessein. Al moest die zijn woorden herroepen onder druk van de moslim-orthodoxie.

Ten slotte heeft onlangs de Amerikaanse onderzoeker Jonathan Owens bij wijze van experiment uit vier representatieve dialecten een oer-Arabisch gereconstrueerd, dat fundamenteel anders is dan klassiek Arabisch.

Een prettige verrassing kwam uit Libanon. Een sjiitisch tijdschrift, Al-Haya al-Tayyiba, prees onlangs Luxenberg en spoorde andere korangeleerden aan om zich ook in het Aramees te verdiepen.

Bij de discussie maken twee problemen het moeilijk, vast te stellen wie gelijk heeft: er is geen kritische editie van de Koran en evenmin een historisch, etymologisch Arabisch woordenboek. Iets soortgelijks ontbreekt ook voor de semitische taalfamilie als geheel en dat is vreemd, want in het semitische taalgebied is het eerste alfabet ontstaan, taal-historisch materiaal is er dus genoeg.

Luxenberg daarover: „Ik vraag me af wat die islamologen al die tijd hebben uitgevoerd.” Bij de conferentie in Berlijn, die met subsidie van het Europees Wetenschapsfonds totstandkwam, kwam ook de vraag aan de orde of er zo’n kritische koranuitgave moest komen.

Luxenbergs echte uitsmijter komt nog: „Ik heb concrete aanwijzingen dat de Koran in eerste opzet is geschreven met Aramese letters en ik sluit niet uit dat ook de tekst zelf teruggaat op een Aramese oertekst.” Hij wil dat in de nabije toekomst bewijzen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7576
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Bericht door Cluny » 20 mei 2008 09:09

De topicvraag was: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Het gezamenlijke Freethinkerantwoord: Ja!

En dan direct naar vraag 2: Gaat Vera dat ook doen?

Nee!

Was ze ooit van plan om zich maar ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen?
( Dat was dus vraag nummer 3)

Natuurlijk niet!

Klaar!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Marinus
Bevlogen
Berichten: 3244
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:17
Locatie: Malden

Bericht door Marinus » 20 mei 2008 09:13

Het is het meest vredelievende, feministische, beschermende geloof.
[/quote]

Ja dat klopt, maar niet als je: vrouw, ongelovig, christen, jood, homo, hindoe etc etc bent. Dus niet als je iets anders bent dan een heteroseksuele moslimman.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Gebruikersavatar
Elberfeld
Forum fan
Berichten: 415
Lid geworden op: 29 mar 2005 11:37

Bericht door Elberfeld » 20 mei 2008 09:37

cluny schreef:De topicvraag was: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Het gezamenlijke Freethinkerantwoord: Ja!

En dan direct naar vraag 2: Gaat Vera dat ook doen?

Nee!

Was ze ooit van plan om zich maar ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen?
( Dat was dus vraag nummer 3)

Natuurlijk niet!

Klaar!
Zucht, ik heb haar destijds verzocht om hier haar verhaal te doen, zodat de leden van dit forum met, voor haar, nieuwe invalshoeken/argumenten konden komen.

Het is dan aan Vera om deze mee te nemen in de afweging, hoe ze met haar dillemma's moet omgaan. En waarom zou ze dat niet doen?

Als ze vooraf al van plan was om zich geen "ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen" (wat een taal :x !) had ze toch haar ziel hier niet bloot hoeven te leggen? EN nu stelt ze zich behoorlijk kwetsbaar op.

Dan had ze de cirkelredenering "ik weet toch wel wat ze zullen zeggen, dus hoef ik ze ook niet om advies te vragen" kunnen toepassen.

Samengevat: ik kan me niet vinden in de bijdrage van cluny
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf

Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje » 20 mei 2008 09:48

cluny schreef:De topicvraag was: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Het gezamenlijke Freethinkerantwoord: Ja!

En dan direct naar vraag 2: Gaat Vera dat ook doen?

Nee!

Was ze ooit van plan om zich maar ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen?
( Dat was dus vraag nummer 3)

Natuurlijk niet!

Klaar!
Vind je je zelf niet ook maar het minst bevooroordeeld?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7576
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Bericht door Cluny » 20 mei 2008 09:51

Elberfeld schreef:
cluny schreef:De topicvraag was: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Het gezamenlijke Freethinkerantwoord: Ja!

En dan direct naar vraag 2: Gaat Vera dat ook doen?

Nee!

Was ze ooit van plan om zich maar ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen?
( Dat was dus vraag nummer 3)

Natuurlijk niet!

Klaar!
Zucht, ik heb haar destijds verzocht om hier haar verhaal te doen, zodat de leden van dit forum met, voor haar, nieuwe invalshoeken/argumenten konden komen.

Het is dan aan Vera om deze mee te nemen in de afweging, hoe ze met haar dillemma's moet omgaan. En waarom zou ze dat niet doen?

Als ze vooraf al van plan was om zich geen "ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen" (wat een taal :x !) had ze toch haar ziel hier niet bloot hoeven te leggen? EN nu stelt ze zich behoorlijk kwetsbaar op.

Dan had ze de cirkelredenering "ik weet toch wel wat ze zullen zeggen, dus hoef ik ze ook niet om advies te vragen" kunnen toepassen.

Samengevat: ik kan me niet vinden in de bijdrage van cluny
Dit is al het zoveelste forum waar Vera de moslimbekeerlinge haar bekeringsverhaaltje doet.
De vraag is: Is de info die ik heb gegeven feitelijk juist of onjuist?
Met daarbij de opmerking dat ik Vera de moslimbekeerlinge uit Friesland al van andere fora ken en ook diverse 'discussies' van haar 'live' gevolgd heb en zelf ook met haar in discussie ben geweest.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Gebruikersavatar
Cluny
Banned
Berichten: 7576
Lid geworden op: 29 apr 2006 20:58

Bericht door Cluny » 20 mei 2008 10:00

Sararje schreef:
cluny schreef:De topicvraag was: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Het gezamenlijke Freethinkerantwoord: Ja!

En dan direct naar vraag 2: Gaat Vera dat ook doen?

Nee!

Was ze ooit van plan om zich maar ene reet aan te trekken van de freethinkeradviezen?
( Dat was dus vraag nummer 3)

Natuurlijk niet!

Klaar!
Vind je je zelf niet ook maar het minst bevooroordeeld?
Nee, ik ken haar langer dan vandaag.
Dit is het derde niet-moslimforum die zij bezoekt, haar bezoek verloopt geheel voorspelbaar en is in wezen identiek als op andere fora.
'Ik ben een jonge en intelligente nederlandse moslimbekeerlinge, kijk eens naar mij hoe geweldig dat is'.
Voor deze situatie heb ik deze wijze spreuk:
Wat niet met rede is aangeleerd, kan ook niet met rede worden afgeleerd.
Ik verwacht niet dat er rede in haar te praten is.
Ik hoop dat ik mij vergis.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje » 20 mei 2008 10:02

Tsja, en wie zegt mij dat dit dezelfde is als al die drie anderen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Plaats reactie