Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 18 mei 2008 15:32

Vera schreef:Hmm ja inderdaad dat is zo.

Maar ik denk, wanneer ik lief zeg "mama, ik hou niet van muziek luisteren dus zou ik alsjeblieft niet naar het concert hoeven te gaan?" het zeer oneerlijk is als ik terug krijg "dacht het niet, je gedraagt je maar normaal, het maakt me niets uit wat jij vind, je doet gewoon mee"

Dank je wel voor je reactie[/color]
Dat is idd erg fout. je bent nog niet volwasen dus je ouders hebben nog enig zeggenschap over je, maar gedwongen naar muziek luisteren gaat erg ver.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 15:47

Marinus schreef:Dat is idd erg fout. je bent nog niet volwasen dus je ouders hebben nog enig zeggenschap over je, maar gedwongen naar muziek luisteren gaat erg ver.
Maar dat is het dus, tot hoever gaat die zeggenschap? Afgezien van wat Islamitisch gezien juist of onjuist is. Mogen mijn ouders bepalen wat ik draag, met wie ik om ga, hoe ik mijn dag indeel, wat ik eet (ja oke dat wel). Hoe is dat in Nederland? En hoe wordt erover gedacht

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 18 mei 2008 16:15

Vera schreef:
Marinus schreef:Dat is idd erg fout. je bent nog niet volwasen dus je ouders hebben nog enig zeggenschap over je, maar gedwongen naar muziek luisteren gaat erg ver.
Maar dat is het dus, tot hoever gaat die zeggenschap? Afgezien van wat Islamitisch gezien juist of onjuist is. Mogen mijn ouders bepalen wat ik draag, met wie ik om ga, hoe ik mijn dag indeel, wat ik eet (ja oke dat wel). Hoe is dat in Nederland? En hoe wordt erover gedacht
Over het algemeen kun je stellen dat ouders een 17-jarige dochter vrij zouden moeten laten in de meeste dingen behalve zaken waar een zeker risico aan verbonden zit. Ik noem even drugs, goedkope leningen, prostitutie ed. iig niet met dingen als muziek, ideologische eetvoorschriften en zo. Ik vraag me ook af wat je ouders denken te bereiken. Als ze je al van de islam "af willen helpen" dan zou een dialoog daar een stuk beter voor werken.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Samante

Bericht door Samante » 18 mei 2008 16:41

Wat spreekt jou nou precies zo aan in jouw geloof?
Je mag dit niet, je mag dat niet, je mag zus niet en je mag zo niet van je geloof.
Het komt over als een gekozen gevangenis waarin je wenst te leven, welke gevangenis je ook door je kleding uitstraalt.
Heb je je ooit afgevraagd waarom een schepper van dit universum ook maar iets erom zou geven wat jij eet en hoe je je kleedt? Om maar een paar plichten van jouw geloof te belichten?

Ik denk dat jouw ouders enorm geschrokken zijn van jouw bekering tot de islam, en dan ook nog in de meer extreme zin. Zij hebben het gevoel hun dochter te verliezen aan een geloofsdoctrine die hun dochter van hen vervreemdt.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 18 mei 2008 16:48

Dit lijkt me een juridische aangelegenheid. Ik raad je aan naar de wetswinkel of het juridisch loket te gaan, en daar te informeren wat je rechten zijn.

Tot je achttiende zijn je ouders je voogd. Tot je achttiende kan in Nederland van trouwen geen sprake zijn tenzij dan met hoge uitzondering (vanwege zwangerschap bijv.)

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 17:05

Theoloog schreef:Dit lijkt me een juridische aangelegenheid. Ik raad je aan naar de wetswinkel of het juridisch loket te gaan, en daar te informeren wat je rechten zijn.

Tot je achttiende zijn je ouders je voogd. Tot je achttiende kan in Nederland van trouwen geen sprake zijn tenzij dan met hoge uitzondering (vanwege zwangerschap bijv.)
Gelukkig is er aan het Islamitisch huwlijk geen minimale of maximale leeftijd. Ik weet dat het niets rechtsgeldig is en dat soort van dingen, maar dat komt dan later wel.

In een Islamitisch huwlijk stel je ook voorwaardes en wanneer de man (of de vrouw natuurlijk) zich er niet aan houd kun je naar mensen toestappen om te zorgen dat dat veranderd of om te scheiden.
Het Islamitisch huwlijk is voor mij een uitkomst omdat ik dan met een man contact mag hebben zonder dat haram is. Ik hou van deze persoon maar we hebben zo weinig mogelijk contact. Iedereen snapt wel dat dat moeilijk is. Wanneer we getrouwd zijn, kunnen we handen schudden etc
dochter van Henk

Samante

Bericht door Samante » 18 mei 2008 17:08

Vera (onderschrift) schreef:De Islaam is mijn bescherming, mijn gezegende muur. Wie zegt dat ik onderdrukt wordt, terwijl ik me bescherm tegen het vuur?!?
Welk vuur bedoel je hier?

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 17:09

Samante schreef:
Vera (onderschrift) schreef:De Islaam is mijn bescherming, mijn gezegende muur. Wie zegt dat ik onderdrukt wordt, terwijl ik me bescherm tegen het vuur?!?
De Hel
dochter van Henk

Samante

Bericht door Samante » 18 mei 2008 17:12

Vera schreef:
Samante schreef:
De Hel
Waarom zou je je moeten beschermen tegen De Hel?
Geloof je omdat Allah je anders naar de hel stuurt?

C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. » 18 mei 2008 17:14

Hoi Vera,

Ik denk niet dat dit het forum is waar je veel respect voor je keuze moet verwachten, maarja, daar zul je ook niet direct op uit zijn denk ik, dus dat zit wel goed :wink:
Ik zelf kom uit een gereformeerd gezin en ben zelf atheist. In het begin ergerde ik mezelf ook erg aan de ideeen van mijn ouders etc. en begreep niet dat ze mijn keuzes niet respecteerden. Ik moest nog steeds mee naar de kerk enzovoorts.
Totdat mijn economie professor ooit zei: Je kunt niet verwachten dat een omgeving zich aanpast aan jou. Als jij vind dat je niet in een bepaalde omgeving past, meot je daar weggaan. Verandering van de omgeving eisen is in principe een erg egoïstische daad.
Ik heb daar naar gehandeld en woon nu op mezelf. Ik ben dan wel iets ouder dan jij, maar ook voor mij is het erg vroeg om zelfstandig te gaan wonen.
Nu ik dit heb gedaan, loopt het contact met thuis en de omgeving veel beter. Mijn issues op het gebied van geloof zijn nu ook werkelijk MIJN issues, en ik belast mijn ouders etc. daar niet mee.
En geloof me, op een vlak dat zo gevoelig ligt als geloven is dit vaak de enige oplossing.

Veel geluk

Theoloog

Bericht door Theoloog » 18 mei 2008 17:27

Vera schreef:Gelukkig is er aan het Islamitisch huwlijk geen minimale of maximale leeftijd. Ik weet dat het niets rechtsgeldig is en dat soort van dingen, maar dat komt dan later wel.

In een Islamitisch huwlijk stel je ook voorwaardes en wanneer de man (of de vrouw natuurlijk) zich er niet aan houd kun je naar mensen toestappen om te zorgen dat dat veranderd of om te scheiden.
Het Islamitisch huwlijk is voor mij een uitkomst omdat ik dan met een man contact mag hebben zonder dat haram is. Ik hou van deze persoon maar we hebben zo weinig mogelijk contact. Iedereen snapt wel dat dat moeilijk is. Wanneer we getrouwd zijn, kunnen we handen schudden etc
Je kunt nu ook al handen schudden. Mensen schudden voortdurend met elkaar de handen zonder dat er meteen en met een ieder geslachtsgemeenschap plaatsvindt.

Je maakt jezelf regeltjes wijs, en schept zo allemaal problemen die er voor ieder ander niet zijn.

Okee, je trouwt met een jongen - en dan? Dan heb je een verkering met een islamitisch certificaat. Want ik neem aan dat je bij je ouders blijft wonen. En wat dan als het uitgaat? Wat als jij het uit wilt maken maar hij niet? Ik zou even de consequenties overwegen.

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 17:47

C.M.H. schreef:Hoi Vera,

Ik denk niet dat dit het forum is waar je veel respect voor je keuze moet verwachten, maarja, daar zul je ook niet direct op uit zijn denk ik, dus dat zit wel goed :wink:
Ik zelf kom uit een gereformeerd gezin en ben zelf atheist. In het begin ergerde ik mezelf ook erg aan de ideeen van mijn ouders etc. en begreep niet dat ze mijn keuzes niet respecteerden. Ik moest nog steeds mee naar de kerk enzovoorts.
Totdat mijn economie professor ooit zei: Je kunt niet verwachten dat een omgeving zich aanpast aan jou. Als jij vind dat je niet in een bepaalde omgeving past, meot je daar weggaan. Verandering van de omgeving eisen is in principe een erg egoïstische daad.
Ik heb daar naar gehandeld en woon nu op mezelf. Ik ben dan wel iets ouder dan jij, maar ook voor mij is het erg vroeg om zelfstandig te gaan wonen.
Nu ik dit heb gedaan, loopt het contact met thuis en de omgeving veel beter. Mijn issues op het gebied van geloof zijn nu ook werkelijk MIJN issues, en ik belast mijn ouders etc. daar niet mee.
En geloof me, op een vlak dat zo gevoelig ligt als geloven is dit vaak de enige oplossing.

Veel geluk
Hee C.M.H,

Hmm ja op zich begrijp ik je punt. Maar ik zie twee grote verschillen.
Aanpassen en respecteren is iets heel anders. Ik respecteer dat mijn ouders anders denken, ik respecteer dat heel veel mensen op de wereld anders denken. Maar daarom hoef ik me nog niet aan te passen aan hen, alleen omdat ik het respecteer.
Andersom is dat ook zo. Als mijn ouders me zouden respecteren, ze hoeven me niet eens te steunen in mn keuzes.

res·pec·te·ren (overgankelijk werkwoord; respecteerde, heeft gerespecteerd)
1 blijk geven van respect (voor)
2 (een zaak) met eerbied behandelen
3 (voorschriften) eerbiedigen

4 (een wissel) aannemen en betalen

Mooi dat het nu beter gaat tussen jou en je ouders.
dochter van Henk

Destinesia

Re: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Bericht door Destinesia » 18 mei 2008 18:05

Vera schreef:Ik mag geen Arabisch leren.
Voor mij is dat wel heel belangrijk, omdat de Koran in het Arabisch is en je alleen zuivere kennis kunt krijgen wanneer je uit de eerste hand dingen leest.
Inderdaad, misschien begrijp je de onzin die er in de koran staat dan nog veel beter

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 18 mei 2008 19:24

er zijn volgens mij 2 mogelijkheden.
,
1) Je pubert. voor een meisje is er momenteel niets beters dan zogezegd bekeren om je af te zetten tegen je ouders.
have fun en straks zul je wel tot verstand komen

2) je hebt een moslimvriendje die je al ten dele heeft bekeerd. je ziet die graag en wil die niet verliezen.
ook goed, maar let op in hoever je je laat chanteren.
voor je het weet zitten je kinderne in 1 of ander moslimland en wordt je dochter op haar 12e uitgewuhelijkt zonder dat je iets in de pap te brokken hebt

laat het ook achterwege om domme vragen te stellen.
een 17 jarige in het normale onderwijs WEET waarom er een leeftijdsgrens op huwelijk is.
een 17 jarige in het normale onderwijs WEET dat ouders wel degelijk zeggenschap hebben en die weet ook dat ouders nog verantwoordelijk zijn.

vraagje
heb je de koran zelf onderzocht of slik je zomaar alles van moslimvrienden/innen.
neem hoofddoek. hoe heb je ontdekt dat het
a) verplicht is
B) welke vd vele versies doeken juist verplicht
C) wat de achterliggende reden van de bedekking is.

Miljoenen moslimvrouwen dragen geen hoofddoek en baseren zich, net als jij, op koran die het plots niet verplicht.

a.r.

Bericht door a.r. » 18 mei 2008 21:32

Vera schreef:
a.r. schreef:Je bent op je 13e moslim geworden? :roll: Mag ik me afvragen of iemand van 13 zo'n beslissing weloverwogen kan nemen? Een jonge gezonde hollandse meid die verstopt zit onder sluiers en met lange rokken loopt? En je vind het gek dat je ouders het niet met je eens zijn? Goh, daar kan ik me nou niets bij voorstellen.....je zit op het VWO schrijf je, dus kunt denken....ga dat dan eens doen, ga je eens inlezen http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=29, wat er zoal in de koran staat.
16-2= 14. Ik was niet veertien, ik ben bijna 2 jaar Moslim en bijna 17. 17-2=15.

Ik kan die vraag alleen beantwoorden vanuit Islamitisch standpunt met allerlei Arabische woorden erin en ik vrees dat dat hier niet gewaardeerd word dus dus ik dat ook niet.

Pffff Hollands. Pars pro toto. Noem mij maar Nederlands hoor.

Ik ben niet op bekeringstoer, ik respecteer wat jullie geloven of juist niet geloven, ik had gehoopt dat anderen er net zo over dachten.
Tjongejonge, je was al 15 toen je bekeerd werd. Nou je hebt gelijk hoor meid, dan heb je een wereld aan kennis opgedaan. Je weet precies wat er in de koran staat en ook wat er precies mee bedoelt wordt!! :wink:
Natuurlijk kun je dat alleen maar met arabische woorden vertellen, dat is immers de taal waarin je bent groot gebracht, dus daar kun je je het best in uitdrukken!! :roll:
Een jonge gezonde hollandse meid die verstopt zit onder sluiers en met lange rokken loopt?
Jij je zin:
Een jonge gezonde nederlandse meid die verstopt zit onder sluiers en met lange rokken loopt? !!

Weet je wat ik denk, dat als jij je gewoon als een jonge gezonde nederlandse meid zou gedragen, dat je ouders je dan veel vrijer zouden laten. Nu zijn ze, terecht in mijn ogen, verschrikkelijk bezorgd over jou gedrag en willen je zoveel mogelijk van de westerse cultuur bijbrengen in de hoop dat je wakker zult worden en indien je dat nu niet wordt, iig in de toekomst hopelijk zult worden en je dan herinnert wat je ouders je bij hebben willen brengen. Je huilt krokodillenpubertranen omdat je verliefd bent op een moslimjongen en je ouders het daar niet mee eens zijn. Meid je bent 17 jaar, je leven begint net, ga eens op onderzoek uit, ipv van je op te sluiten in lange rokken en en sluiers en te willen trouwen en n.b. op jouw leeftijd een verbintenis aan te willen gaan, waarvan je de consequenties niet kunt, maar ook niet WILT overzien!!! Laat zien dat je lef en kararkter hebt en lees die link even die ik je gegeven heb en open een topic erover als je het er niet mee eens bent, we gaan graag de discussie daarover met je aan.

Plaats reactie