Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 25 mei 2008 13:37

Ik vind dit een beetje rond de pot draaien... Vera is een puber en zal over enkele jaren vast om deze periode kunnen lachen. Ik denk dat dat een passende samenvatting is. Zo niet... Ik ben een GROOT voorstander van het NIET verbieden van een niqaab! Dan weten mensen met wat ze te maken hebben (de ringwraith van Theoloog).

Om toch maar even op de originele post in te gaan. Ik denk, Vera, dat je alle problemen die daarin worden genoemd zelf hebt gemaakt... Later zal je dit wel begrijpen. Ik hoop van harte dat je rond je 19e/20e met beide beentjes terug bent op aarde.

Jessy
Ervaren pen

Re: Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Bericht door Jessy » 25 mei 2008 13:49

Vera als ik over jouw 12 problemen lees met de bootschap of je gehoorzaam zou moeten zijn in deze aan je ouders vraag ik mij in de eerste plaats af hoe oud ben je eigenlijk?
Je vader is atheïst je moeder christen en jij bent 2 jaar geleden moslim geworden als ik het goed begrepen heb, waarbij je ook nog eens zelf aangeeft dat het worden van moslim voor de nodige spanningen zou zorgen in thuisland. Je wist dus al van te voren dat het spanningen zou veroorzaken. Jij bent dus min of meer de directe veroorzaker van de problemen die met jou moslim geworden zijnde samenhangen. Ik zou zeggen dat jij je zolang jij bij jouw ouders inwoont jij je ondergeschikt moet maken aan de hetgeen er als orde in het huisgezin aanwezig was, anders moet je je eigen leven opbouwen los van je ouderlijk huis, hoef je ook niet meer te onderwerpen aan de huisregels.

Om eerlijk te zijn vind ik het een onzin verhaal. Je woont nog thuis met een atheïstische vader en een christelijke moeder en jij zelf zou 2 jaar geleden moslim zijn geworden. Wat ik mij daarbij afvraag had je toestemming nodig van je ouders om moslim te worden. Zover ik weet heeft een kind onder de 18 jaar eer het zich laat dopen in de RK kerk de toestemming nodig van zijn ouders.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.

a.r.

Bericht door a.r. » 25 mei 2008 13:55

Vera is een puber en zal over enkele jaren vast om deze periode kunnen lachen. Ik denk dat dat een passende samenvatting is.
Ja, net als al die andere mensen die in hun pubertijd bekeerd zijn geworden en zich volledig in hun religie gestort hebben, om tientallen jaren later wakker te worden uit hun verdoving en te constateren dat ze jaren van hun leven hebben weggegooid....ze lachen zich allemaal kapot!
Om over de rest van dat gezin maar niet te spreken.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 25 mei 2008 14:00

Vera als ik over jouw 12 problemen lees met de bootschap of je gehoorzaam zou moeten zijn in deze aan je ouders vraag ik mij in de eerste plaats af hoe oud ben je eigenlijk?
Je kunt beter de hele discussie even doorlezen. Vera heeft die vraag al beantwoord namelijk.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Destinesia

Bericht door Destinesia » 25 mei 2008 14:14

De mens gelovig of ongelovig heeft inderdaad een 'probleem'. Het "ondergeschikt zijn" aan het "bestaan". Je bent hier tegen wil en dank. Die ondergeschikte positie werkt frustrerend. Dat vinden er meerderen op deze aardbol en om die reden gaan sommigen de wetenschappelijke weg maar anderen staan weer tot hun knieeen in de Ganges, trekken naar Lourdes, ondernemen een reis naar Mekka, en staan weer anderen te evangeliseren op het stadsplein met een "Jezus bus" en weer anderen bereiden een aanslag voor in naam van God.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het gedeelte van de hersenen waarin religiositeit zich ophoopt een gevaarlijke plaats is om lang rond te hangen. Deze plek in de hersenen die "denkt" niet maar "gelooft" alleen. Alles wat er maar binnenkomt aan irrationele op schrift gestelde denkbeelden wordt zonder veel tegenspraak of onderzoek op een vreemde manier aan elkaar gelast als een abstract "geloofwaardiger waan" en gewoon "gelooft". Maar wanen en angsten voor een bruut, boos en jaloers, oordelend god die toch eeuwig barmhartig en liefdevol is zijn absurd! Het is on-logisch, en het spoort aan tot geestelijke zelfverminking. Ik kan "karakters" van "godheden" zeer gemakkelijk toeschrijven aan een op schrift gesteld collectief denkbeeld van een groep mensen maar kan die tegenstrijdige denkbeelden niet verenigen of zien als "goddelijke openbaringen". Integendeel, ze zijn ernstig schadelijk voor de psyche. Het "monster onder het bed en in de kast", maar dan voor volwassenen.

Samante

Bericht door Samante » 25 mei 2008 14:52

XcsM schreef:Afgezien van het feit dat God er een morbide hobby op na houdt mensen voor eeuwig onder te dompelen in een vulkanisch bad en voor eeuwig te horen schreeuwen en huilen en kermen en vloeken. Dan valt wat mensen elkaar hier op aarde aandoen nog reuze mee.

Raar je hebt de gave om te scheppen en vervolgens ga je je eigen schepping voor eeuwig straffen en sarren in een vuur omdat het niet "doet" wat je wilt. Niet eventjes straffen (dat is eigenlijk al een beetje gek) maar voor eeuwig. Ik denk ook dat een dergelijke straf behalve uitzonderlijk waanzinnig "bedacht" en on-voor-stel-baar "wreed", totaal geen zin heeft.
En gelovigen noemen een dergelijke god of Allah liefdevol ook. En barmhartig, genadevol.
Gelovigen hebben niet eens door dat ze een monster aanbidden en vereren.

Destinesia

Bericht door Destinesia » 25 mei 2008 16:04

Samante schreef:
XcsM schreef:Afgezien van het feit dat God er een morbide hobby op na houdt mensen voor eeuwig onder te dompelen in een vulkanisch bad en voor eeuwig te horen schreeuwen en huilen en kermen en vloeken. Dan valt wat mensen elkaar hier op aarde aandoen nog reuze mee.

Raar je hebt de gave om te scheppen en vervolgens ga je je eigen schepping voor eeuwig straffen en sarren in een vuur omdat het niet "doet" wat je wilt. Niet eventjes straffen (dat is eigenlijk al een beetje gek) maar voor eeuwig. Ik denk ook dat een dergelijke straf behalve uitzonderlijk waanzinnig "bedacht" en on-voor-stel-baar "wreed", totaal geen zin heeft.
En gelovigen noemen een dergelijke god of Allah liefdevol ook. En barmhartig, genadevol.
Gelovigen hebben niet eens door dat ze een monster aanbidden en vereren.
De Koran zegt liefdevol:

Sura 4:101. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.’

Sura 4:74. Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.’

Sura 21:19. Voor de ongelovigen zullen gewaden van Vuur worden gesneden en over hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten. Waardoor hun ingewanden alsmede hun huiden zullen worden verteerd. En hen zullen ijzeren roeden wachten. Telkens wanneer zij er uit (uit de hel) wensen te gaan, zullen zij er in terug worden gedreven; men zal zeggen: "Proeft gij de straf van het branden?’

Sura 60:4. Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten Allah aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in Allah, de Enige gelooft.’

Sura ‘98:6. Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.’

Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage » 25 mei 2008 16:17

XcsM, je hebt het compleet fout!

Kijk naar wat Vera zegt.
Het is het meest vredelievende, feministische, beschermende geloof.
Vera, als je deze Sura's leest, wat snap je dan niet? Hoe kun jij daaruit afleiden dat de islam vredelievend is?

Ik wordt zo langzamerhand wel een beetje moe van deze topic. Vera's neus zat wel heel erg vol toen deze topic bedacht werdt. :roll:

Koerdi
Contacteer:

Bericht door Koerdi » 25 mei 2008 16:41

Gaap.

Ben ik even blij dat ik al voor mijn 16e me kon realiseren dat Goden onzin zijn en heilige boeken slechts psychische bundels van texten zijn.
Alle religies zijn gewelddadig.

Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage » 25 mei 2008 17:00

Het bespaart je wel een heleboel conflicten met je naasten.

Om nog maar niet te spreken van tijd. Man, hoeveel tijd ik al 'gewonnen' heb om niet naar de kerk te gaan en niet te bidden enzv. Allemaal zoveel beter te besteden, en dat heb ik gedaan ook.

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 25 mei 2008 17:33

Cabbage schreef:Ik wordt zo langzamerhand wel een beetje moe van deze topic. Vera's neus zat wel heel erg vol toen deze topic bedacht werdt. :roll:
Begrijpelijk, maar ik had je nog zo gewaarschuwd dat dit zou gebeuren. :?
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

dodo
Geregelde verschijning

Bericht door dodo » 25 mei 2008 21:54

Nog een schepje erbij van mij. Maar dan specifieker gericht op de topic titel.

Ik zou graag willen weten Vera, naar welke autoriteit jij luistert. Je noemde een paar verschillende in je openingspost.

-je ouders
-freethinkers (je vraagt ons immers wat je zou moeten doen)
-een richting van de islam
-God
-je vriendje?
-je eigen verstand en gevoelens

Als je weet welke volgens jou gelijk heeft, dan weet je wie je moet gehoorzamen. Blijft alleen nog de vraag hoe je aan dat antwoord kwam. Was het niet toevallig zelf overdacht en aangevoeld? Is dat dan niet je hoogste autoriteit? (als je tijd heb kan ik je aanraden nog een kijkje te nemen in het topic over moraal, in het filosofie subforum)

a.r.

Bericht door a.r. » 25 mei 2008 23:58

Ik vind 10 pagina's wel genoeg eigenlijk! Vera is door de mand gevallen, ze heeft duidelijk laten zien dat ze net als Henoch en Islamwomen e.v.a. lijdt aan cognitieve dissonantie en ook dit femke is volkomen overtuigd van haar gelijk, terwijl ze nergens een antwoordt op heeft :? ...jammer niets meer aan te doen.....opgegeven voor de mensheid :cry: . Ik ga me weer bezighouden met zaken waar ik wellicht nog wel iets aan kan veranderen, of waar ik iets van kan leren. Speciaal voor Vera, mocht ze hier toch rond blijven hangen, een linkje waar je wel even zoet mee bent, zodat je ons even niet meer lastig hoeft te vallen met nietszeggende antwoorden of opmerkingen. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ght=sticky
Mocht je na het lezen daarvan toch nog na gaan denken en/of oprechte overdenkingen en/of vragen hebben dan lees ik het wel!

Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage » 26 mei 2008 11:00

Als Vera nu eens de tijd nam om op fatsoenlijke wijze te reageren op een paar stevige vragen. Het zal de reputatie van dit forum wel niet ten goede komen als ik vraag of deze op slot kan, want dan gaat Vera vast zeuren, dus laat ik dat maar niet doen. :roll:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 26 mei 2008 12:34

Waarom zou je het überhaupt op slot willen gooien Cabbage?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Plaats reactie