Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Ja
55
52%
Nee
29
27%
Weet niet
11
10%
Geen mening
5
5%
Schande, je mag daar niet over nadenken.
6
6%

Totaal aantal stemmen: 106

dikkemick
Ontoombaar

Re: Nederland zou gezelliger zijn zonder islam.

Bericht door dikkemick » 06 jun 2014 22:29

Misschien interessant (2 tegen 2) debat:
Begin: 4.30 min
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fresnich
Geregelde verschijning

Bericht door Fresnich » 07 jun 2014 22:33

Volgens mij is Nederland gezelliger met mensen die in het bezit zijn van een gezonde dosis zelfreflectie.
Zulke topics als deze, plus de 'Ja'-stemmers wijzen in de richting van een tekort daaraan.

Karen

Bericht door Karen » 07 jun 2014 23:04

Een reaktie van een oud-Nederlander... iedere keer dat ik in Nederland ben valt het me op hoe gezellig het er is. Ik heb het niet over last van buren of religieuze groepen. Volgens mij heeft Nederlandse gezelligheid Niet veel of zelfs niets te maken met Turken, Marokkanen, Christenen islam, enzovoorts. De gezelligheid die ik in Nederland ervaar kan niet zo gemakkelijk in woorden worden uitgelegd aan bijv. mijn Canadese buren. Het is iets wat onder de Nederlanders leeft, het is uniek en ik heb het nog nooit in Can of de VS terug gevonden. Ik ben na zoveel jaren hier helemaal vercanadeesd, maar jullie gezelligheid is het enige dat ik nog altijd mis!
Ik heb dus niet kunnen stemmen in de pol :wink:
It's better to be an authentic loser than a false success and to die alive than to live dead" ~ William Markiewicz

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2014 06:03

Ik ben er zeker van dat sommige moslims heel gezellig kunnen zijn, maar ik ben er ook vrij zeker van dat dit zelden of nooit een gevolg is van hun geloof. Maar dat geldt waaschijnlijk voor vrijdenkers evenzeer. Ook onze denkwijze maakt ons niet per definitie gezelliger. Maar een Seculiere levenshouding, waarbij het geloof of ongeloof nauwelijks een rol speelt in onze meeste bezigheden, kan de gezelligheid wel degelijk verhogen. Ongeacht hoe je over niet waarneembare dingen denkt.
Ik wens u alle goeds

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 jun 2014 06:19

Fresnich schreef:Volgens mij is Nederland gezelliger met mensen die in het bezit zijn van een gezonde dosis zelfreflectie.
Zulke topics als deze, plus de 'Ja'-stemmers wijzen in de richting van een tekort daaraan.
Je kan daar best wel een aantal stellingen bij verzinnen.
Bijvoorbeeld deze: Mensen die menen dat Nederland in 2014 zonder de islam gezelliger zou zijn, hebben gemiddeld minder zelfreflectie dan de Nederlanders die deze mening niet hebben.
Ik verwerp deze stelling natuurlijk. Dat is vrij gemakkelijk want een bewering zonder onderbouwing mag verworpen worden zonder onderbouwing.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2014 07:14

Cluny schreef:
Fresnich schreef:Volgens mij is Nederland gezelliger met mensen die in het bezit zijn van een gezonde dosis zelfreflectie.
Bijvoorbeeld deze: Mensen die menen dat Nederland in 2014 zonder de islam gezelliger zou zijn, hebben gemiddeld minder zelfreflectie dan de Nederlanders die deze mening niet hebben.
Ik verwerp deze stelling natuurlijk. Dat is vrij gemakkelijk want een bewering zonder onderbouwing mag verworpen worden zonder onderbouwing.
Heb je niet overwogen dat de Islam in zekere zin tot een tekort aan zelfreflectie leidt?
Dat is waarschijnlijk behoorlijk goed te onderbouwen, want aanhangers van de Islam, komen nooit op het idee de Islam kritisch te bekijken! Freshich mening is mijns inziens een ondersteuning van je stelling. De idee alleen al dat je over de Islam een mening kunt hebben - amders dan de mening dat je je er aan niet te onderwerpen - is in hun ogen verwerpeijik.
Ik wens u alle goeds

Fresnich
Geregelde verschijning

Bericht door Fresnich » 08 jun 2014 11:06

Cluny schreef:
Nou, dat moesten alle forummers dan ook maar doen met de topicstelling . :mrgreen:
Als je nog eens op deze manier stellingen op dit forum poneert, zet er voortaan even de optie 'Ik verwerp de stelling, want er is geen onderbouwing' bij, dan weet iedere rechtgeaarde Hitchens-atheist-adeptwat te doen. :evil3:

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 08 jun 2014 11:20

Als men zich bemoeit met anderen, als men op bezoek is of visite aflegt, als men iemand helpt, als men in de maatschappij werkt, bezig is, nuttig is enz., kortom: als men functioneert, dan houdt men zich niet zo bezig met de godsdienst. En dan kan 't al dan niet gezellig zijn.

Het wordt pas moeilijk als de 'samenleving' angstig wordt omdat er misschien terroristen kunnen zijn van bepaalde signatuur. Of omdat men zich wel erg vaak vergrijpt b.v. aan kinderen in een godsdienst. Zeker als dat vuurtje regelmatig wordt opgestookt ook nog.
Vooral als er nog meer bedreigingen zijn dan die. Dan ga je in een roes van dreiging leven...
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 jun 2014 11:48

Peter van Velzen schreef:
Cluny schreef:
Heb je niet overwogen dat de Islam in zekere zin tot een tekort aan zelfreflectie leidt?
Dat is waarschijnlijk behoorlijk goed te onderbouwen, want aanhangers van de Islam, komen nooit op het idee de Islam kritisch te bekijken! Freshich mening is mijns inziens een ondersteuning van je stelling. De idee alleen al dat je over de Islam een mening kunt hebben - amders dan de mening dat je je er aan niet te onderwerpen - is in hun ogen verwerpeijik.
In dat geval is het misschien de moeite waard het youtube-debat te kijken dat ik heb gepost. Hoewel het publiek voor het grootste gedeelte koos voor de stelling: "Islam is GEEN religie van liefde" blijken er toch steeds meer Moslims te komen die de Koran anders durven te interpreteren. Het begin lijkt er te zijn. Alleen het lef nog! Misschien staat ook dit geloof wel op een kantelpunt. (Alleen kan het dan helaas 2 kanten op...)
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fresnich
Geregelde verschijning

Bericht door Fresnich » 08 jun 2014 12:18

Fresnich schreef:
Cluny schreef:
Nou, dat moesten alle forummers dan ook maar doen met de topicstelling . :mrgreen:
Als je nog eens op deze manier stellingen op dit forum poneert, zet er voortaan even de optie 'Ik verwerp de stelling, want er is geen onderbouwing' bij, dan weet iedere rechtgeaarde Hitchens-atheist-adeptwat te doen. :evil3:
Elementaire gedragsregels Freethinkerforum, E7 :: Iedereen die een nieuwe discussie begint moet met een duidelijk verhaal komen. Het bericht moet een stelling bevatten. Deze stelling dient beargumenteerd te worden. Topicstarts en polls die slechts uit één vraag of enkele regels bestaan, zonder enige toelichting stellen we hier niet op prijs. Deze zullen verplaatst worden naar de babbelbox of de prullenbak. Wie regelmatig met dit soort 'bijdragen' komt, zal in de waarschuwingsprocedure terecht komen (zie artikel E5]

Dit topic kan dus naar de babbelbox of prullenbak. Maar misschien bestond de forumregel in 2008 nog niet?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 jun 2014 12:44

De bewering van Fresnich.
Ik wacht op een onderbouwing van deze beschuldiging.
Een aardige start lijkt mij dat Fresnich aantoont dat hij zelf wel "een gezonde dosis zelfreflectie" heeft.
Laatst gewijzigd door Cluny op 08 jun 2014 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Fresnich
Geregelde verschijning

Bericht door Fresnich » 08 jun 2014 12:59

Cluny schreef:De bewering van Fresnich.
Ik wacht op een onderbouwing van deze beschuldiging.
Een aardige start lijkt mij dat Fresnich aantoont dat hij zelf wel een gezonde dosis zelfreflectie heeft.
O, mijn reactie wordt wél als een niet-onderbouwde stelling weggezet? Sterker nog: een beschuldging?
Hiermee is verklaard, dat de topicstelling - niet volgens de regels van dit forum- slechts -gelijke monniken, gelijke kappen- een beschuldiging zonder onderbouwing aan het adres van de islam is.
Ik zou het fijn vinden, als dit soort forumvervuilende topics (voortaan?) naar het babbelgedeelte worden verwezen.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 jun 2014 13:10

Fresnich schreef: O, mijn reactie wordt wél als een niet-onderbouwde stelling weggezet? Sterker nog: een beschuldging?
Hiermee is verklaard, dat de topicstelling - niet volgens de regels van dit forum- slechts -gelijke monniken, gelijke kappen- een beschuldiging zonder onderbouwing aan het adres van de islam is.
Ik zou het fijn vinden, als dit soort forumvervuilende topics (voortaan?) naar het babbelgedeelte worden verwezen.
Is dit een forumvervuilend topic?
Ik vermoed dat de meningen daarover verschillen.
Ik vind zelf van niet.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 jun 2014 13:14

Fresnich schreef:Ik zou het fijn vinden, als dit soort forumvervuilende topics (voortaan?) naar het babbelgedeelte worden verwezen.
Het lijkt me bijzonder vreemd een topic waar zes jaar lang niemand over geklaagd heeft, wat tot 30 pagina's uitgroeide en bijna 20.000 maal aangeklikt is naar de prullenmand over te hevelen.
Er kan echter wel een slotje op na zes jaar.
Born OK the first time

Gesloten