De aanslagen van 11/9 en koranvers 2:209.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Conform de koran gaat niemand naar de hel als je heel simpel niemand van het bestaan van de koran laat weten.

Ja.
7
70%
Nee.
0
Geen stemmen
Geen mening.
3
30%

Totaal aantal stemmen: 10

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 09 sep 2006 19:53

JHenosch je gaat nu precies juist in op dat wat Heeck juist niet als discussiepunt aan wil geven. Waar zijn de moordenaars en verkrachters ineens gebleven? Veel interessanter dan de strings die wel of niet zichbaar zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 sep 2006 20:10

De Henosch-Jessy-variant maar weer:
herhalen met alle afleidingen eruit verwijderd:
heeck schreef:jHenosch,

Maar waar zijn die moordenaars en verkrachters van je ineens gebleven ? In rook opgegaan ? :roll:

Ik houd een gevoel van nattigheid over, want voor zover ik jouw "geloofsprofiel" inschat is dat onverenigbaar met deze meest recente reactie van je.
Roeland
Die meest recente reactie van je staat op: 8 sept 9:57
ofwel: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 1309#41309
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 10 sep 2006 00:05

Kitty schreef:JHenosch je gaat nu precies juist in op dat wat Heeck juist niet als discussiepunt aan wil geven. Waar zijn de moordenaars en verkrachters ineens gebleven? Veel interessanter dan de strings die wel of niet zichbaar zijn.
Onze wetten zijn voor een groot deel gebaseerd op de tien geboden, en daar waren we het wel zo'n beetje over eens.

Maar voor de niet bijbelaars blijven het natuurlijk hele arbitraire wetten, die je net zo goed kunt afschaffen of nieuwe bij kan verzinnen.

In ieder geval hebben we tot nogtoe nog niet de wet die doodslag en moord verbiedt democratisch opgeheven.

Overspel en echtbreuk (waar ook kinderen in betrokken raken) hebben we helaas wel verwijderd uit de wet, met alle gevolgen van dien.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 10 sep 2006 00:26

Dus jij stelt dat als het geloof of religie wegvalt iedereen gaat moorden en verkrachten. Jij stelt dat atheisten dus potentiele moordenaars en verkrachters zijn die dat alleen maar niet doen omdat het in de wet, die gebaseerd is op de tien geboden, verboden is. En ook dat ze deze wet dus meteen zullen afschaffen als religie ze niet meer tegenhoudt. Hoe kom je aan dit waanzinnige idee????

Of is het soms zo dat je zelf een potentiele moordenaar of verkrachter bent die dat alleen maar niet doet omdat je anders niet in de hemel komt? Of omdat de wet je dit verbiedt?

Groet,

Kitty
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 10 sep 2006 00:47

Kitty schreef:Dus jij stelt dat als het geloof of religie wegvalt iedereen gaat moorden en verkrachten. Jij stelt dat atheisten dus potentiele moordenaars en verkrachters zijn die dat alleen maar niet doen omdat het in de wet, die gebaseerd is op de tien geboden, verboden is. En ook dat ze deze wet dus meteen zullen afschaffen als religie ze niet meer tegenhoudt. Hoe kom je aan dit waanzinnige idee????

Of is het soms zo dat je zelf een potentiele moordenaar of verkrachter bent die dat alleen maar niet doet omdat je anders niet in de hemel komt? Of omdat de wet je dit verbiedt?

Groet,

Kitty

niet zo 1 2 3, je hebt uiteraard je gezond verstand en je gevoel die niet willen.

maar stel nou is dat je heel anders opgevoed zou zijn, met hele andere waarden en normen.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/73018

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 10 sep 2006 00:59

Dat is toch een vreemde veronderstelling. Dan kun je net zo goed zeggen, stel dat de norm was dat je iedereen om je heen zou vermoorden. Dit is toch onzin. De mens zit gewoon niet zo in elkaar, je hebt elkaar nodig voor het behoud van de soort. De mens is een kuddedier en zal dus de groep nodig hebben om te overleven. Dat zit in de soort ingebakken. Een stam in de rimboe zonder besef van god of gebod, moorden elkaar toch ook niet zomaar uit? En denk je dat onze normen en waarden in verval raken als religie wegvalt? Kijk eens naar het geweld en de oorlogen die nu juist door die religie veroorzaakt worden? Denk je niet dat het een zegen zou zijn als mensen elkaar in de naam van God niet meer naar het leven zouden staan? Waarom zou je gaan moorden zomaar? Waarom zou je zonder religie en zonder wet een ander iets aan willen doen?

Dan kun je ook zeggen, houden gelovigen zich dus alleen maar aan de norm omdat dat hun wordt voorgeschreven? En is het niet wat onzinnig om van andere normen en waarden uit te gaan? Kijk eens naar de inquisitie? Welke normen en waarden waren er toen? En dat was dus vanuit religie. Religie zorgt niet voor de beschaving, dat is al meer dan eens en door de eeuwen heen aangetoond. Integendeel zou je beter zeggen.

Groet,

Kitty

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 10 sep 2006 01:23

Geloof in een God is geen verzekering tegen het egoisme van de mens, zowel gelovigen als ongelovigen kunnen fout ziiten.

de springerigheid van de ongelovige ontbeert de gelovige,

te snelle wispelturige veranderingen kunnen als kanker werken, niet alleen in een organisme.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 10 sep 2006 01:57

Kitty schreef:Dus jij stelt dat als het geloof of religie wegvalt iedereen gaat moorden en verkrachten.
Kitty
Hmm, volgens mij worden de meeste moorden JUIST uit geloofsovertuiging gepleegd.

Groet Distiple
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 10 sep 2006 01:58

jHenosch schreef:
te snelle wispelturige veranderingen kunnen als kanker werken, niet alleen in een organisme.
Leg eens uit waarom dan!
Want het klinkt weer lekker vaag.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 10 sep 2006 11:13

Dus als je ongelovig bent maak je wispelturige en springerige keuzes. Rare manier van denken heb jij JHenosch.

Groet,

Kitty

heeck
Superposter

HERHALING-III

Bericht door heeck » 10 sep 2006 14:17

jHenosch,

In rook opgaan van door jou gesuggereerde moordenaars en verkrachters daar ga ik niet in mee.
Waar zijn ze gebleven jHenosch ??

Teveel afleiding denk ik zomaar.
heeck schreef:De Henosch-Jessy-variant maar weer:
herhalen met alle afleidingen eruit verwijderd:
heeck schreef:jHenosch,

Maar waar zijn die moordenaars en verkrachters van je ineens gebleven ? In rook opgegaan ? :roll:

Ik houd een gevoel van nattigheid over, want voor zover ik jouw "geloofsprofiel" inschat is dat onverenigbaar met deze meest recente reactie van je.
Roeland
Die meest recente reactie van je staat op: 8 sept 9:57
ofwel: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 1309#41309
r.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 10 sep 2006 15:49

Roeland
PS
Let er wel op dat je al pittig bezig bent mensen te beschuldigen van moord, verkrachting en nog zo wat. Heel losjes en in het algemeen, maar toch.
Wie weet zou mij die schoen passen.
r.

iemand die zijn geloof en daaruit voortvloeiende moraal uitspreekt, en er juist ook voor uit komt, kun je daar ook op aanspreken,
iemand die geen enkel geloof heeft, kun je nergens op aanspreken,
dat is een beetje mijn probleem, dan kun je wetten bij de vleet maken, maar ze zullen niet worden nageleefd daar men bv niet in de democratie gelooft.

(even tussen haakjes vind ik dan ook dat Iedere volwassen burger eigenlijk een verklaring moet afleggen waarin hij/zij kenbaar maakt of men wel of niet in het democratische bestel gelooft.
Een niet democratiegelover kan elders heengaan of stemrecht verliezen en anderszins onder curatele gesteld worden, daar het alternatief dictatuur is.)
Laatst gewijzigd door jHenosch op 10 sep 2006 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 10 sep 2006 16:02

Kitty schreef:Dus als je ongelovig bent maak je wispelturige en springerige keuzes. Rare manier van denken heb jij JHenosch.

Groet,

Kitty
als nergens-in-gelover kun je inderdaad mentaal en fysiek alle kanten opspringen.

bewust humanistisch atheisme is voor mij ook geen ongeloof maar een geloof zonder God, geen duurzaam en tijdloos geloof, maar nogsteeds een geloofje.

nee hoor geintje.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 sep 2006 17:08

jHenosch schreef:
Roeland
PS
Let er wel op dat je al pittig bezig bent mensen te beschuldigen van moord, verkrachting en nog zo wat. Heel losjes en in het algemeen, maar toch.
Wie weet zou mij die schoen passen.
r.

iemand die zijn geloof en daaruit voortvloeiende moraal uitspreekt, en er juist ook voor uit komt, kun je daar ook op aanspreken,
iemand die geen enkel geloof heeft, kun je nergens op aanspreken,
dat is een beetje mijn probleem, dan kun je wetten bij de vleet maken, maar ze zullen niet worden nageleefd daar men bv niet in de democratie gelooft.

(even tussen haakjes vind ik dan ook dat Iedere volwassen burger eigenlijk een verklaring moet afleggen waarin hij/zij kenbaar maakt of men wel of niet in het democratische bestel gelooft.
Een niet democratiegelover kan elders heengaan of stemrecht verliezen en anderszins onder curatele gesteld worden, daar het alternatief dictatuur is.)
jHenosch,

Ah,niet antwoorden maar verder aan het beschuldigen !!
Eerst moordenaars en verkrachters suggereren en die weer in rook doen opgaan.
En nu ga je niet-gelovers indelen in de ploeg van de niet-toerekeningsvatbaren. Gelijk noem je meer dan een enkele soort van geloof op, zodat het weer duister is wat je zou bedoelen.

Niet jijzelf, want jij komt erg dicht bij de kernploeg van die 144.000 zo te lezen.
Het is niet zo erg dat je jezelf tot etaleerder van het voorbeeldige gedrag hebt benoemd. Het erge vind ik jouw schaamteloos veroordelen van al die anderen die jij op tamelijk willekeurige wijze tot niet-gelovige bestempelt.

Roeland
PS
Je hoort wel al te weten dat die wetten van jou niet uit het geloof komen, maar een neerslag zijn van wat er voordien al leefde aan fatsoensmaatstaven. Zelfs onze apenneven en ook de penguïns, zeker de kauwtjes en de vampiers niet te vergeten kennen fatsoen ook al in allerlei gradaties. Zelfs krokodillen ten opzichte van hun jongen tot op het moment dat ze als eten interessanter worden.
Wat heb je voor geloofs-obsessie dat je familie en voorgeslacht vergeet :wink:
r.

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 11 sep 2006 08:44

Beste Heeck, Roeland,
Op dit moment heb ik even niet de tijd om hier snel op te antwoorden,

maar zoals het nu ligt ben ik inderdaad bang dat niet-geloven kan uitdraaien op allerlei rare secten en aberglauben.

ik kom er op terug.

Plaats reactie