De aanslagen van 11/9 en koranvers 2:209.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Conform de koran gaat niemand naar de hel als je heel simpel niemand van het bestaan van de koran laat weten.

Ja.
7
70%
Nee.
0
Geen stemmen
Geen mening.
3
30%

Totaal aantal stemmen: 10

Akkersloot
Banned
Contacteer:

De aanslagen van 11/9 en koranvers 2:209.

Bericht door Akkersloot » 03 sep 2006 12:26

Dat de aanslagen van 11 september wel of niet in de lijn van de koran en zijn grondlegger is, zal wel de aandacht trekken voor een discussie. Maar nu over op een ander facet van 11/9.

In een korte discussie antwoordde iemand mij dat de islam toch wel positiever is dan het christendom aangezien volgens de islam mensen pas naar de hel gaan zodra ze (na uiteraard eerst kennisgemaakt te hebben met het bestaan van de "tekenen van Allah") de "tekenen van Allah" afwijzen. Maar als je niemand op de hoogte stelt van die "tekenen van Allah" dan gaat er toch niemand naar de hel. Toch ?

Nu over op de gevolgen van de kennismakingsaktie met de islam op 11 september 2001. Eén van de grote verschillen tussen christendom en islam is dus dat het christendom er vanuit gaat dat elk mens zondig is (het verhaal van de erfzonde) máár als je Jezus als je "redder" en als "de zoon van God" erkent dan ben je "gered". Volgens de islam echter is alles nog koek en ei zolang je nog niet van de islam hebt gehoord. Maar zodra je van de "boodschappen van Allah" hoort en je die vervolgens afwijst dan ben je pas "zondig" en "ondankbaar" en voor eeuwig de pineut.

Er waren echter genoeg mensen die vrolijk ontstoken van kennis van de islam leefden in bijvoorbeeld Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, grote delen van China enz. Echter ná de zelfmoordaanslagen van 11 september hoorden zij echter pas over de islam. Ze wijzen dan de islam af en zijn, volgens de islamitsche doctrine, dus gedoemd.

Maar hebben ze deze positie dan niet te danken aan die zelfmoordaanslagen van 11 september?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 sep 2006 13:01

dit is een interessant onderwerp
een korte reactie
wat de doorslag geeft is niet het kennis nemen van informatie die je niet meteen begrijpt maar het doorbreken van het inzicht
dat is bepalend
en niemand kan je dwingen om je te bekeren (zie mijn onderschrift)
nu lees ik surat 2 : 209
"doch indien gij misstapt nadat de bewijstekenen tot u gekomen zijn weet dan dat god geweldig is en wijs"
in de kramer-vertaling staat er boven dit korangedeelte: oproep tot de eenheid onder moslims
d.w.z. geen gekissebis!
vers 208:
"o gij die gelooft treedt binnen in de vreedzaamheid en volgt niet de voetstappen van de satan
hij is voor u een klaarblijkende vijand"
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun » 03 sep 2006 14:22

Het onderwerp kan nog interessanter worden als je meningen van Soennieten in Irak over de Shiieten in Irak erbij betrekt. De laatsten zouden met hun volgen van imam Ali de waarheid hebben afgewezen en dus nauwelijks nog iets waard ziijn. Ergo kunnen er in de ogen van extremisten best wat moorden op deze nietswaardigen plaatsvinden om ze op hun dwaling en plaats te wijzen.

Zolang dit soort vruchten ongestoord en onbekritiseerd kunnen bloeien kan er twijfel bestaan over de geest die de boom van leven voorziet.. Deze kan immers worden ingezet om al te goedgelovigen aan te zetten tot geweld jegens wie de aanzetter in de weg zit. Zonde omdat daarbij de sociale functie van religie behoorlijk wordt uitgehold.

Akkersloot
Banned
Contacteer:

Bericht door Akkersloot » 03 sep 2006 14:30

mustafa schreef:nu lees ik surat 2 : 209
"doch indien gij misstapt nadat de bewijstekenen tot u gekomen zijn weet dan dat god geweldig is en wijs"
Doet dat iets af aan mijn stelling ?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 03 sep 2006 15:51

Als je geen weet hebt van de Koran geld dit alles niet, ik zou zeggen probeer dat zo te houden.
Wel acht ik kenners van de Koran verantwoordelijk voor de tegenstellingen die het tussen mensen veroorzaakt en de keuze waarvoor ze worden gesteld. Uiteraard bestaat er geen hel zoals die in de Koran word voorgesteld dus dat is al niet iets om je zorgen over te maken.
Daarbij indien zoiets dan toch zou bestaan heb je geluk daar indien je daar terecht zou komen de aansprakelijkheid dan ligt bij degene die je met de Koran in aanraking bracht, tenzij je op jouw beurt weer iemand anders ermee in aanraking brengt dan zit je echt grondig fout en helpt geen mamaliefje meer. (Dus Mustafa let nou eens op!).

Soms denk ik weleens waar hebben we het over, de hel die religies hier en nu op aarde verzaken, is dat al niet erg genoeg?

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 sep 2006 16:11

hallo,

zolang we een en ander ter discussie kunnen stellen is er niet zoveel aan de hand
daar moeten we dus op letten
en een waarschuwing hoeft nog geen dreigement te zijn
ik ben niet bezig de koran onder de aandacht van mensen te brengen
veeleer ben ik bezig met interreligieuze discussies

mustafa
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

FW
Forum fan

Bericht door FW » 03 sep 2006 21:52

mustafa schreef: zolang we een en ander ter discussie kunnen stellen is er niet zoveel aan de hand
En als je die allah radicaal afwijst is er nog niets aan de hand - want die bestaat helemaal niet.
Rede

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 04 sep 2006 10:03

mustafa schreef:hallo,

zolang we een en ander ter discussie kunnen stellen is er niet zoveel aan de hand
daar moeten we dus op letten
en een waarschuwing hoeft nog geen dreigement te zijn
ik ben niet bezig de koran onder de aandacht van mensen te brengen
veeleer ben ik bezig met interreligieuze discussies

mustafa
Het probleem is alleen dat deze religie van "vrede" geen interreligieuze discussie dult.
Het is per definitie een staatsreligie, dus dictatoriaal, gelijk het communisme dat was/is.

Dat kun je niet zeggen van het judeochristendom, of boedhisme !
In principe zijn die religies puur spiritueel en mogen zich theologisch niet bemoeien/ bevlekken met wereldlijke macht.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 04 sep 2006 12:43

jHenosh, oogklepjes op? Tot het pauselijk concordaat van 1929 had de paus wereldlijke macht op landen als Italie en nog steeds heeft de Katholieke Kerk politieke macht in landen in Zuid Amerika. Bovendien, leg mij eens uit wat er behalve wat onderling begrip als uitkomst is in de interreligieuze gesprekken tussen de Joodse en Christelijke vertegenwoordigers? Volgens mij is er alleen een grote mate van zelfbevestiging van beiden uit gekomen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 04 sep 2006 12:51

Sararje schreef:jHenosh, oogklepjes op? Tot het pauselijk concordaat van 1929 had de paus wereldlijke macht op landen als Italie en nog steeds heeft de Katholieke Kerk politieke macht in landen in Zuid Amerika. Bovendien, leg mij eens uit wat er behalve wat onderling begrip als uitkomst is in de interreligieuze gesprekken tussen de Joodse en Christelijke vertegenwoordigers? Volgens mij is er alleen een grote mate van zelfbevestiging van beiden uit gekomen.

dat bepaalde leiders zich christelijk of katholiek voelen is wat anders, dan dat er geestelijken aan de macht zijn zoals in Iran.
Bovendien de joden moeten volgens de bijbel Christus ontkennen, zo hoort dat volgens de profetie uit Jesaja 53, Zacheria 13,6 et al.
De spruit van Israel, geboren bij de jonge vrouw, de Immanuel, zou niet worden herkend, en zijn would be zelfs worden doorboord.

Bovendien zijn zowel Jezus als de Joden vertrapt, onder hun broeders/vrienden, zoals in Zacheria 13, 6 staat voorspeld.

6 En zo iemand tot hem zegt: Wat zijn deze wonden in uw handen? zo zal hij zeggen: Het zijn de wonden, waarmede ik geslagen ben, in het huis mijner liefhebbers.
7 Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen den Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden.
8 En het zal geschieden in het ganse land, spreekt de HEERE, de twee delen daarin zullen uitgeroeid worden, en den geest geven; maar het derde deel zal daarin overblijven.
9 En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 04 sep 2006 13:51

dat bepaalde leiders zich christelijk of katholiek voelen is wat anders, dan dat er geestelijken aan de macht zijn zoals in Iran.
We zijn nog maar 125 jaar (ruwweg)geleden sinds het ambtenaarschap voor Katholieken werd opengesteld. Dus vrijwel alle ambtelijke functies werden door Protestanten uitgevoerd, hoezo dus "één religie aan de macht"? Bovendien verzuim je weer een concreet resultaat te noemen. Zou je alsjeblieft eens willen ingaan op de argumenten van een ander in plaats van hol gepraat. Is heel vermoeiend.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 04 sep 2006 13:57

Sararje schreef:
We zijn nog maar 125 jaar (ruwweg)geleden sinds het ambtenaarschap voor Katholieken werd opengesteld. Dus vrijwel alle ambtelijke functies werden door Protestanten uitgevoerd, hoezo dus "één religie aan de macht"? Bovendien verzuim je weer een concreet resultaat te noemen. Zou je alsjeblieft eens willen ingaan op de argumenten van een ander in plaats van hol gepraat. Is heel vermoeiend.
Echte democratie kennen we nog maar een kleine eeuw, en daarvoor heeft de mens gestreden voor rechtvaardigheid, wat zeker vaak geleid heeft tot zeer veel ellende, ook in de christelijk beinvloede landen, zeker.

Ook veel christelijke kerken zijn lang ontaard geweest, tot op de dag van vandaag, maar dat zijn de mensen, niet de leer, in de Islam is dat en de mensen en de leer.

Maar nu na duizenden jaren uitvechten hebben we de ware zachtmoedige democratie uitgevonden,

Jezus zei ook ergens,

ik ben niet gekomen om vrede (om de lieve vrede) te brengen.

Uiteraard mag en moet er voor politieke en morele zaken gestreden worden,
het liefst op vreedzame wijze, zoals we dat nu doen, er hebben vele het leven gelaten voor hun idealen en doen dat nog steeds, zie Margareth Hassan, Zoran Djinjic, of Ken Sarawiva.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 04 sep 2006 14:12

jhenosh: als je ziet dat de door jou geprezen Jezus dergelijke teksten plaatst (of zijn aanhangers) hoe was je dan van plan te zeggen "dat de leer" wel goed is? Deze zin lijkt me evident dat er ook behoorlijke misstanden in de leer zitten op zo'n moment. Ach ja, en voor je politieke idealen strijden? Ik ken er ook zo eentje. Waar ligt voor jou het verschil tussen vredelievend voor je idealen strijden en een revolutionaire fascist die voor zijn idealen strijdt?

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch » 04 sep 2006 18:46

Sararje schreef:jhenosh: als je ziet dat de door jou geprezen Jezus dergelijke teksten plaatst (of zijn aanhangers) hoe was je dan van plan te zeggen "dat de leer" wel goed is? Deze zin lijkt me evident dat er ook behoorlijke misstanden in de leer zitten op zo'n moment. Ach ja, en voor je politieke idealen strijden? Ik ken er ook zo eentje. Waar ligt voor jou het verschil tussen vredelievend voor je idealen strijden en een revolutionaire fascist die voor zijn idealen strijdt?
de laatste doet dat geweldadig.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 04 sep 2006 18:56

Nee hoor, ik weet diverse fascisten die langs democratische weg zijn gekozen.

Plaats reactie