Islambeleving in Nederland

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Islambeleving in Nederland

Bericht door Peter van Velzen » 28 jun 2019 06:51

Boerenverstand schreef:
27 jun 2019 01:21
Peter van Velzen schreef:
26 jun 2019 06:18
Nederland 8(2)
Buitenland 12(1)
Sport 4(0).
Peter, het is een interessante test het nieuws van de NOS dagelijks te volgen en islamgerelateerde nieuwsberichten (ook nieuwsberichten over mensen die islam aanhangen) te turven. Houd je de mogelijkheid open dat de NOS dit soort berichten weglaat in haar nieuwsverspreiding? Als de NOS berichten/nieuws weglaat, dan is het logische gevolg dat je weinig zal turven.
Het is mogelijk dat mensen doe een krant lezen een andere indruk k rijgen .Ik lees echter geen krant, en kan dta dus niet beoordelen. Het is uiteraard ook mogelijk dat de kranr van Labyrint veel nieuws weglaat dat niet aan de Islam is gerelateerd. Maar ik denk dat er vooral méér berichten in staan. Blijft de vraag hoe er elk uur iets in kan staan. Dat is niet gebruikelijk bij een krant,
Score inclusief vandaag (sorry gisteren was onze internetontvanger stuk)

Nederland 13(2)
Buitenland 16(1)
Sport 7(0)

Let wel: DIt zijn momentopnames; over een uur kunnen er wel 6 andere berichten zijn

Ondanks de score van vandaag (0) nog altijd 1 op de 12 berichten gerelateerd aan Islam. Ik denk dat Labyrint gelijk heeft met "elke dag" (een krant telt veel meer dan 12 berichten) maar dat "elk uur" wellicht ietsje overdreven is.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 jun 2019 04:17

Peter van Velzen schreef:
28 jun 2019 06:51
Vandaag is het moeilijk. In hoeverre zijn de oorlog in Jemen en de Amerikaanse sancties tegen Iran aan de Islamgerelateerd. Ik denk de Jemen wél en de sancties niet, Maar daar kun je uiteraard anders over denken, Daar valt ook wat voor te zeggen. Wel is duidelijk dat Islam minder in het nieuws is dan sport. zeker in het weekeinde,

Score

Nederland 16(2)
Buitenland 19(2)
Sport 13(0)
Ik wens u alle goeds

Christoffel

Bericht door Christoffel » 29 jun 2019 12:40

Gisteren op tv, drie oudere moslimvrouwen over hun jeugd in hun geboorteland : " Thuis waren we Europees gekleed, geen hoofddoekjes, geen aparte kleding die betrekking had op ons geloof. Iedereen was moslim, niet iedereen even actief maar dat viel niet op. Hier wel, om onze herkomst en identiteit te handhaven dragen wij nu hoofddoeken en lange kledij. "
Het staat wel vast dat het vele generaties gaat duren voordat allochtonen ( als dat woord nog gebruikt mag worden ) willen opgaan in de bestaande gemeenschap al gebeurt dat wel mondjesmaat. In ons Gelderse boerendorp kwam na de overdracht van Nederlands Oost Indië een groep Molukkers terecht. Nu , 70 jaar later, wonen ze er nog steeds in een eigen Molukse woonbuurt, met een eigen kerk en in het centrum een Dr. Chris Soumoki plein. Ze doen met alles mee maar wel als Molukse deelnemers. Het idee om ooit terug te keren naar hun herkomstland begint te vervagen, de behoefte om een Moluks identiteit te hebben blijft. Men trouwt dus bij voorkeur intern.
Toen, veel later, het tijdperk van de Marokkaanse gastarbeiders begon en bleek dat men zich permanent wilde vestigen in Nederland, probeerden onze overheden deze mensen te verspreiden onder de Nederlandse bevolking, die pogingen zijn mislukt. De les dat integratie een uiterst moeilijke zaak is hebben wij nog niet goed geleerd. Andere binnengekomen culturen blijven hun eisen stellen en door toename van het aantal zullen spanningen toenemen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 jun 2019 05:24

Score

Nederland 17(2)
Buitenland 23(2)
Sport 20(0)
[/quote]

Ik heb de vrijheid genomen op het OPEC bericht niet als Islam gerelateerd te beschouwen, Dat is uiteraard discutabel.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie