Islambeleving in Nederland

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Islambeleving in Nederland

Bericht door vegan-revolution » 04 jun 2019 19:55

Hoe wordt de islam beleefd door deze en gene in Nederland?

Enkele opmerkelijke voorbeelden :

Het verhaal van een jeugd

Daaruit :
Alleen onder schooltijd kun je stiekem vriendinnen hebben. Al begrijpen ook zij je niet echt. Ze spreken je er op een dag met zijn allen op aan. Wie ben jij echt, vragen ze. Waarom draag je een hoofddoek, terwijl je je zo vrij gedraagt? Waarom wil je nooit afspreken? Waarom zijn wij nooit bij jou?
Wie bén jij?

Je kunt het niet uitleggen. Niet aan hen, en niet thuis.

Behalve op een ochtend dat je een krant openslaat. Op een grote foto zie je het tapijt waar jij op lag en klappen kreeg. Er bidden blonde kindertjes op, en een schooljuf vertelt blij hoe mooi deze belevenis is.

Kan iemand begrijpen wat dát jou dan doet – iemand?
Je hebt nog een oude foto van voor jij geboren was. Daarop staat je moeder, toen ze net in Nederland was. Haar haren vallen los over haar schouders, het gebloemde jurkje laat haar armen bloot. Zo heb jij haar nooit gekend. Want niet alleen bij jou is de strenge islam erin gestampt, hier in Nederland.
Jou zelf raakt het niet meer. Wat jou des te harder raakt, is het weten dat er kinderen zijn die, ook nu, ook dit jaar, opgroeien zoals jij. Jij kon nog naar een gewone school, hoewel je vader al droomde over een islamitische school. Als die er voor jou was geweest, was je kansloos geweest, zeg je. Kansloos.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Labyrint
Bevlogen

Re: Islambeleving in Nederland

Bericht door Labyrint » 24 jun 2019 18:41

vegan-revolution schreef:
04 jun 2019 19:55

Enkele opmerkelijke voorbeelden :

Het verhaal van een jeugd

Daaruit :
Alleen onder schooltijd kun je stiekem vriendinnen hebben. Al begrijpen ook zij je niet echt. Ze spreken je er op een dag met zijn allen op aan. Wie ben jij echt, vragen ze. Waarom draag je een hoofddoek, terwijl je je zo vrij gedraagt? Waarom wil je nooit afspreken? Waarom zijn wij nooit bij jou?
Wie bén jij?

Je kunt het niet uitleggen. Niet aan hen, en niet thuis.

Behalve op een ochtend dat je een krant openslaat. Op een grote foto zie je het tapijt waar jij op lag en klappen kreeg. Er bidden blonde kindertjes op, en een schooljuf vertelt blij hoe mooi deze belevenis is.

Kan iemand begrijpen wat dát jou dan doet – iemand?
Je hebt nog een oude foto van voor jij geboren was. Daarop staat je moeder, toen ze net in Nederland was. Haar haren vallen los over haar schouders, het gebloemde jurkje laat haar armen bloot. Zo heb jij haar nooit gekend. Want niet alleen bij jou is de strenge islam erin gestampt, hier in Nederland.
Jou zelf raakt het niet meer. Wat jou des te harder raakt, is het weten dat er kinderen zijn die, ook nu, ook dit jaar, opgroeien zoals jij. Jij kon nog naar een gewone school, hoewel je vader al droomde over een islamitische school. Als die er voor jou was geweest, was je kansloos geweest, zeg je. Kansloos.
Nederland heeft vrijgevochten ex moslims nodig voordat de volgende generatie relioten radicaal opgroeit. Ik zou niet weten hoe het anders moet worden opgelost want de meeste mensen in Nederland zijn stekeblind. Het christendom was eindelijk zo goed als opgerot maar nu is het nog veel en veel erger.............

Vandaag bijvoorbeeld: Jihadisten verpesten kinderen

Gewoon het feit dat er geen DAG of zelfs geen UUR meer voorbij gaat zonder dat er een Islam gerelateerde gebeurtenis te lezen is in de krant.

Verschrikkelijk.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 24 jun 2019 23:34

Labyrint schreef:
24 jun 2019 18:41
Gewoon het feit dat er geen DAG of zelfs geen UUR meer voorbij gaat zonder dat er een Islam gerelateerde gebeurtenis te lezen is in de krant.

Verschrikkelijk.
Ik deel die beleving.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jun 2019 05:40

24 jun 2019 23:34
Labyrint schreef:

Verschrikkelijk.
Ik deel die beleving.
Ik wist niet dat er kranten waren die elk uur uitkomen.
Aangezien één op de vijf wereldburgers als een moslim wordt beschouwd, valt te verwachten dat minstens één op de vijf beruchten over het buitenland aan de Islam kan worden gerelateerd. ALs er elke dag wel zo een gebeurtenis wordt verlmeld, betekent dat slechts dat er veel meer dan vijf gebeurtenissen in de rest van de wereld in de krant terecht komen,
Welke krant(en) lezen jullie trouwens?

In Nederland is slechts 1 op de 16 mensen moslim. Dezelfde logica gaat hier dus op als er veel meer dan 16 binnenlandse berichten in de krant staan. Misschien kunnen jullie komende week dagelijks bijhouden hoeveel binnenlandse en buitenandse berichten er in de krant staan en hoeveeldaarvan overduidelijk aan de Islam gerelateerd zijn. Dan krijgen we een indruk over hoeveel aamdacht de kranten hebben voor dat omderwerp.

Jullie groffe indruk (er is er elke dag wel een) is ietwat subjetief en zelfs indien 100 % waar npg weing zeggend.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jun 2019 05:55

Ik heb de 12 meest recente berichten op de website NOS.nl bekeken. Daarvan gaan er 7 over het buitenland en - zoals te verwachten was is een ervan aan de Islam gerelateerd. Het gaat namelijk over de verkiezingen in Istambpel, die door de Moslim-partij verloren zijn.

Van de 5 Nederlands berichten is er waarschijnlijk één (over Malik F) aan de Islam gerelateerd. Helemaal zeker is dat niet aangezien niet alle Syriërs moslim zij, maar de meesten zijn dat wel. De relatie is wel zwak, want slechts weing moslims zien ze zo vliegen (vogels die hen vertellen dat ze mensen dood moeten steken).als Malik F.

Alhoewel dit aardig klopt met mijn voorspelling (en jullie indruk), zegt dit uiteraard nog niets. Daarvoor ois de steekproef (1 pagina) véél te klein.
Ik wens u alle goeds

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 25 jun 2019 11:40

Inderdaad komen de kranten berichten niet in mijn brievenbus maar 24 uur digitaal aan de lopende band via Twitter.

Gisteren las ik bijvoorbeeld deze
https://nos.nl/l/2290526
Over de talloze gevallen van vrouwenbesnijdenis

En deze over IS in Europa.
https://www.ad.nl/binnenland/is-wil-bui ... ~ae9a4507/

Ik geef geen geld uit aan papieren kranten. Bij betaalmuren mag je 3 artikelen gratis lezen. Mensen die Twitter hebben herkennen dit.
Als ze “op” zijn ga ik met de bewuste link gewoon via een ander browser verder lezen
Wat Twitter betreft: Daar zitten kranten uit Duitsland, Engeland, Zweden, Frankrijk etc bij.

Ook volgers op Twitter (tweeps) die dagelijks krantenberichten doorsturen of daar op reageren (wat ik direct zie) en op door discussiëren. Via mijn feed komen er dus aan de lopende band kranten berichten langs. Dus ook verschillende berichten soms binnen enkele uren die Islam gerelateerd zijn. Soms zelfs binnen het uur. Vorige maand werd je doodgegooid met opgedrongen Ramadan nieuws en educatieve “dhimmie” interviews over hoe ‘geweldig interessant’ het is om te vasten.

ps: Ufo nieuws komt de laatste weken per kwartier binnen. :wink:
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 jun 2019 12:37

04 jun 2019 19:55
Labyrint schreef:
Nederland heeft vrijgevochten ex moslims nodig voordat de volgende generatie relioten radicaal opgroeit. Ik zou niet weten hoe het anders moet worden opgelost want de meeste mensen in Nederland zijn stekeblind.
Helemaal mee eens.
Labyrint schreef:
Peter van Velzen schreef:
25 jun 2019 05:40
Aangezien één op de vijf wereldburgers als een moslim wordt beschouwd, valt te verwachten dat minstens één op de vijf beruchten over het buitenland aan de Islam kan worden gerelateerd. ALs er elke dag wel zo een gebeurtenis wordt verlmeld, betekent dat slechts dat er veel meer dan vijf gebeurtenissen in de rest van de wereld in de krant terecht komen,
Welke krant(en) lezen jullie trouwens?
.......
Jullie groffe indruk (er is er elke dag wel een) is ietwat subjetief en zelfs indien 100 % waar npg weing zeggend.
Labyrint schreef:
25 jun 2019 11:40
Inderdaad komen de kranten berichten niet in mijn brievenbus maar 24 uur digitaal aan de lopende band via Twitter.
.......
Via mijn feed komen er dus aan de lopende band kranten berichten langs. Dus ook verschillende berichten soms binnen enkele uren die Islam gerelateerd zijn. Soms zelfs binnen het uur. Vorige maand werd je doodgegooid met opgedrongen Ramadan nieuws en educatieve “dhimmie” interviews over hoe ‘geweldig interessant’ het is om te vasten.
Als je het nieuws van de hele wereld op je dak krijgt, en dan ook nog vanuit diverse bronnen, krijg je inderdaad de indruk van een eindeloze rij van nieuwsberichten.
Het is duidelijk dat de mensen, die een bijzondere interesse hebben en die gericht nieuws opzoeken, een heel andere "islambeleving in Nederland" hebben dan mensen, die het nieuws binnen laten komen zoals het elke dag komt via de media in Nederland.

Ik heb het een tijdje gedaan, maar het leek alsof ik alleen nog maar dit soort slechte berichten binnen kreeg en ook persoonlijk raakte ik er zoveel mee betrokken dat ik een irrationeel gevoel van mijn eigen werkelijkheid begon te krijgen.
De vaste feeds van bepaalde mi. te gekleurde websites heb ik allemaal opgezegd.
Daar krijg ik via andere media voldoende links naar.

Ik volg nu nog enkele positief gerichte ex-moslim sites en voor de rest alleen nog meer algemeen gerichte vrijdenkers websites.
Websites, die alleen maar herhalen wat de grote nieuwsmedia brengen, heb ik ook overboord gekieperd.
Of het zou moeten zijn dat er een leesquotum op zit, daarvoor volgt ik ook Nu.nl.
Zo ook met de buitenlandse kranten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 25 jun 2019 13:16

25 jun 2019 05:40
Huh?
Veel berichten gaan niet over religie of zelfs niet over mensen.... Natuurrampen, politiek nieuws, ongelukken, .....

Ik denk dat je bedoelt: één op de 5 nieuwsberichten die gerelateerd zijn aan religie?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 25 jun 2019 13:42

Maria schreef:
25 jun 2019 12:37
Als je het nieuws van de hele wereld op je dak krijgt, en dan ook nog vanuit diverse bronnen, krijg je inderdaad de indruk van een eindeloze rij van nieuwsberichten.
Merkel heeft de grenzen van Europa opengezet. Niet de hele wereld.
Ik gaf daarom slechts de links van Nederlandse krantenberichten.
Maria schreef:
Het is duidelijk dat de mensen, die een bijzondere interesse hebben en die gericht nieuws opzoeken, een heel andere "islambeleving in Nederland" hebben dan mensen, die het nieuws binnen laten komen zoals het elke dag komt via de media in Nederland.
Ik zoek niet echt op. Het is feed. Dat heb je ook als je een Google Account hebt. Ja je kunt zaken negeren. Veel ellende is de afgelopen jaren verzwegen zover het (nog) mogelijk is door media en politiek. Of door wegkijkers naar het land van 'fake-news' verwezen. En dan hebben we (als het niet lukt of boven water komt) weer een gespeelde verbaasde reactie uit de politiek.

Wilde steekpartijen in het nieuws vallen me erg op de laatste tijd.
Maria schreef:
Ik heb het een tijdje gedaan, maar het leek alsof ik alleen nog maar dit soort slechte berichten binnen kreeg en ook persoonlijk raakte ik er zoveel mee betrokken dat ik een irrationeel gevoel van mijn eigen werkelijkheid begon te krijgen.
Het kan je soms neerslachtig maken. Dat is waar. Maar ik wil ook weer niet in een afgelegen dorpje gaan wonen zonder internet en doen alsof het er niet is.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 jun 2019 17:03

Labyrint schreef:
25 jun 2019 13:42
Maria schreef:
Merkel heeft de grenzen van Europa opengezet. Niet de hele wereld.
Ik gaf daarom slechts de links van Nederlandse krantenberichten.

Wat heeft Merkel te maken met het feit dat wij op een feedknop klikken om nieuws binnen te krijgen van een bepaalde site of nieuwssoort?
Maria schreef:
Ik zoek niet echt op. Het is feed.
Zie boven. De feedknop (te volgen) heb je zelf aangezet om die binnen te krijgen.
Dat heb je ook als je een Google Account hebt.
Standaard is de Google startpagina blanco.
De Microsoft startpagina geeft nieuws, maar vnl. nieuws over bekende personen, voor Nederland de BNNers,
Daar komt nauwelijks islam nieuws mee door.
Je kunt ook zelf kiezen.
Ik kies dus voor blanco op het moment, dat ik het web opga.
Ik zoek zelf nieuws op een moment, dat het daar voor mij de tijd voor is.
Ja je kunt zaken negeren.
Wie heeft het daarover, als je het dagelijkse nieuws volgt?
Meer nieuws is er te vinden, als je het bewust wil weten en zelf verder kijkt.
Maria schreef:
Het kan je soms neerslachtig maken. Dat is waar. Maar ik wil ook weer niet in een afgelegen dorpje gaan wonen zonder internet en doen alsof het er niet is.
Dat is het andere uiterste.
Ik heb me ooit eens een tijdje afgesloten voor alle nare berichten.
Dat heb je soms een tijdje nodig.
Maar meestal duurt dat bij mij maar kort. :)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 25 jun 2019 18:08

Maria schreef:
25 jun 2019 17:03
Wat heeft Merkel te maken met het feit dat wij op een feedknop klikken om nieuws binnen te krijgen van een bepaalde site of nieuwssoort?
Zo beperk ik me tot alleen nationale kranten "Islambeleving in Nederland" die ik link aangaande het dramatische onderwerp "Wir schaffen das".
Maria schreef:
Standaard is de Google startpagina blanco.
De Microsoft startpagina geeft nieuws, maar vnl. nieuws over bekende personen, voor Nederland de BNNers,
Daar komt nauwelijks islam nieuws mee door. Je kunt ook zelf kiezen.
Ik kies dus voor blanco op het moment, dat ik het web opga.
Ik zoek zelf nieuws op een moment, dat het daar voor mij de tijd voor is.
Ja dat kan. Ik log zelf altijd in. Zoekopdrachten worden door Google onthouden.
Daarop je feed. Reuze handig. Maar voor mij hoofdzakelijk Twitter voor nieuws.
Daar lees je ook reacties. verwijzingen, weerleggingen, eerdere relevante nieuwsberichten etc. etc.
Maria schreef:
Wie heeft het daarover, als je het dagelijkse nieuws volgt?
Dat doe ik dan ook vaak.
Maria schreef:
Meer nieuws is er te vinden, als je het bewust wil weten en zelf verder kijkt.
Klopt. Een deel zoeken en een deel feed.
Maria schreef:
Ik heb me ooit eens een tijdje afgesloten voor alle nare berichten.
Dat heb je soms een tijdje nodig.Maar meestal duurt dat bij mij maar kort. :)
Dat heb ik ook.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jun 2019 06:18

Zojuist 5 interationale berichten op de homepage van NOS.nl niet één ervan is aan islam gerelateerd,
3 Nederlands berichten,waarvan één aan Islam is gerelateerd ("IS-kinderen").
4 berichten gaan over sport. waarvan 3 over de 1/8 finale van de Nederlandse vrouwen tegen Japan.
Totaal over 2 dagen

Nederland 8(2)
Buitenland 12(1)
Sport 4(0).

Vooralsnog klopt de indruk dat er dagelijks iets aan de Islam is gerelateerd. Het onderwerp verliest het vandaag van de sport. Alhoewel er driemaal minder moslims in Nederland dat in het buitenland. zijn er juist méér berichten aan Islam te relateren. Mogelijkerwijs is er inderdaad lokaal te veel aandacht voor het onderwerp. Uiteraard zijn dit slechts gissingen, want twee steekpriefjes bewijzen nog helemaal niets. Maar ze zeggen wel iets over de indruk die wij krijgen,
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 26 jun 2019 12:07

Labyrint schreef:
Als je een veel lezer bent dan kun je aardig elk uur een islam gerelateerd bericht tegen komen.
Het hangt er wel van af welke kranten je leest, welke pagina's en wat je onder islam gerelateerd beschouwd.

Vandaag zie ik bijvoorbeeld meerdere berichten over al dan niet terugkerende jihadisten, een artikel over de aanslagpleger in Utrecht die beweert islam gerelateerde motieven te hebben en een onderzoek waaruit naar voren komt dat 62% van de Nederlanders de islam als een bedreiging ziet.
Ik heb overigens alleen nu.nl en de site's van AD en Telegraaf gezien.

Als je buitenlandse kranten erbij neemt en vooral rechtse kranten dan kom je elk uur wel ergens een aanslag, eerwraak en blasfemiewraak tegen.

Dus er is m.i. elk uur wel een islam gerelateerde gebeurtenis te lezen. Net als er elk uur wel een sport, politiek, financieel en waarschijnlijk ook wel christendom gerelateerde gebeurtenis te lezen is.

Overigens vond ik die 62% toch wel shockerend
https://www.scp.nl/Publicaties/Alle_pub ... _Nederland (H6)
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 27 jun 2019 01:21

25 jun 2019 05:55
Ik heb de 12 meest recente berichten op de website NOS.nl bekeken. Daarvan gaan er 7 over het buitenland en - zoals te verwachten was is een ervan aan de Islam gerelateerd. Het gaat namelijk over de verkiezingen in Istambpel, die door de Moslim-partij verloren zijn.

Van de 5 Nederlands berichten is er waarschijnlijk één (over Malik F) aan de Islam gerelateerd. Helemaal zeker is dat niet aangezien niet alle Syriërs moslim zij, maar de meesten zijn dat wel. De relatie is wel zwak, want slechts weing moslims zien ze zo vliegen (vogels die hen vertellen dat ze mensen dood moeten steken).als Malik F.

Alhoewel dit aardig klopt met mijn voorspelling (en jullie indruk), zegt dit uiteraard nog niets. Daarvoor ois de steekproef (1 pagina) véél te klein.
26 jun 2019 06:18
Zojuist 5 interationale berichten op de homepage van NOS.nl niet één ervan is aan islam gerelateerd,
3 Nederlands berichten,waarvan één aan Islam is gerelateerd ("IS-kinderen").
4 berichten gaan over sport. waarvan 3 over de 1/8 finale van de Nederlandse vrouwen tegen Japan.
Totaal over 2 dagen

Nederland 8(2)
Buitenland 12(1)
Sport 4(0).

Vooralsnog klopt de indruk dat er dagelijks iets aan de Islam is gerelateerd. Het onderwerp verliest het vandaag van de sport. Alhoewel er driemaal minder moslims in Nederland dat in het buitenland. zijn er juist méér berichten aan Islam te relateren. Mogelijkerwijs is er inderdaad lokaal te veel aandacht voor het onderwerp. Uiteraard zijn dit slechts gissingen, want twee steekpriefjes bewijzen nog helemaal niets. Maar ze zeggen wel iets over de indruk die wij krijgen,
Peter, het is een interessante test het nieuws van de NOS dagelijks te volgen en islamgerelateerde nieuwsberichten (ook nieuwsberichten over mensen die islam aanhangen) te turven. Houd je de mogelijkheid open dat de NOS dit soort berichten weglaat in haar nieuwsverspreiding? Als de NOS berichten/nieuws weglaat, dan is het logische gevolg dat je weinig zal turven.

Dat nieuws wordt weggelaten in meerdere nieuwsmedia kan je bijvoorbeeld waarnemen met betrekking tot de Gilets Jaunes, de Gele Hesjes in Frankrijk. Er wordt nauwelijks iets over vermeldt in de Nederlandse nieuwskanalen. Toch gebeurt er heel veel daar in Frankrijk. Via Twitter en Franse websites, kunnen we (nog) veel nieuws achterhalen. Daar zitten zulke vreemde en grote zaken tussen dat het raar is dat dit niet in de Nederlandse nieuwsmedia is terug te vinden.
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 jun 2019 07:32

Boerenverstand schreef:
27 jun 2019 01:21
Peter, het is een interessante test het nieuws van de NOS dagelijks te volgen en islamgerelateerde nieuwsberichten (ook nieuwsberichten over mensen die islam aanhangen) te turven. Houd je de mogelijkheid open dat de NOS dit soort berichten weglaat in haar nieuwsverspreiding? Als de NOS berichten/nieuws weglaat, dan is het logische gevolg dat je weinig zal turven.

Dat nieuws wordt weggelaten in meerdere nieuwsmedia kan je bijvoorbeeld waarnemen met betrekking tot de Gilets Jaunes, de Gele Hesjes in Frankrijk. Er wordt nauwelijks iets over vermeldt in de Nederlandse nieuwskanalen. Toch gebeurt er heel veel daar in Frankrijk.
Je brengt me op het idee het eens van deze kant te bekijken.
Als al het nieuws binnen Europa stopt op een moment dat het eindeloze verhalen beginnen te worden en de NOS niet steeds weer elke scheet die die Fransen laten als nieuws zien.
Als er haast geen nieuws komt vanuit diverse soorten bronnen over Midden en Zuid Afrika.
Als het nieuws uit uit Zuid Amerika sporadisch is en we pas overweldigd worden, als er een vader met kind verdronken is en als dat nog is, omdat we hetgeen in de tegenwoordige US van Trump gaande is zo onmenselijk gaan vinden, terwijl er amper nieuws is om de eigenlijke reden waarom al die mensen zulke toeren uithalen om naar Amerika te kunnen komen. Dat heeft slechts verklaring in "al die economische vluchtelingen", terwijl we weten dat er politieke onrust is, daar er slechts eens in de zoveel tijd iets over wordt geschreven.
Wat gebeurt daar elke dag weer en wat met die mensen die daarin elke dag moeten leven?
Als er amper nieuws uit het Verre Oosten is behalve als het om een ramp gaat.
Als we nul nieuws krijgen uit Australië en Nieuw Zeeland, behalve als het islam gerelateerd is.

Waarom dan bijna elke wat grotere aanslag gemeld uit het Midden Oosten?
En regelmatig ook nog wat kleinere.
Waarom krijgen we regelmatig de totale dodenaantallen voor ons neus van al diegenen die elkaar afmaken aldaar, en niet die uit Afrika en elders?

Ik denk niet, dat het gaat om het weglaten van nieuws.
Het blijft voor mij uitkiezen van nieuws, waarvan verwacht wordt dat het het meest aanslaat bij de toehoorders en lezers.
Nl. de grote nieuwe gebeurtenissen en het steeds weer voeden van de interesses van een groot gedeelte van de bevolking, die erop reageert.
Jouw voorbeeld:
De gele hesjes was groot nieuws even.
Nu nog steeds actueel in heel Frankrijk, ook al is de nieuwswaarde daar ook steeds minder, maar de rest van de wereld zal het verder worst wezen en reageert met: "Ze zoeken het zelf maar uit, ik hoor het wel als er echt wat nieuws gebeurt."

Ik denk wel eens, dat het gaat om nieuws vanuit die plaatsen waar de meeste verslaggevers zitten en dat is in oorlogsgebied en plaatsen die voor mensen hier in Nederland interessant zijn, dus ook voor de bevolking die nog sterke banden hebben met hun vroegere thuisland.
En dan met de reacties daarop van ons allemaal, die het eigenlijk helemaal niet interesseert, hoe mensen een aantal honderden kilometers weg moeten leven.
Het lijkt, of er alleen een reden gezocht en aangegeven wordt, waarom mensen zelf zo ontevreden/ongelukkig zijn in hun eigen omgeving.
En dat niet alleen bij de anti-islamieten, maar ook bij de anti-zionisten, die de westerse wereld de schuld geven van hun eigen niet slagen in het leven.

Over vluchtelingen hoor je eigenlijk vrij weinig, zolang ze geen islamiet zijn of niet komen in grote grepen jonge mannen.
Dat wordt allemaal maar even op een grote hoop gegooid.
Het islam gerelateerde gedeelte daaruit krijgt de grootste aandacht.
Via Twitter en Franse websites, kunnen we (nog) veel nieuws achterhalen. Daar zitten zulke vreemde en grote zaken tussen dat het raar is dat dit niet in de Nederlandse nieuwsmedia is terug te vinden.
Ik begrijp dat jij ook frans kunt lezen?
Hoeveel twitters krijg jij binnen in het spaans, italiaans ea. talen? In het arabisch van gewoon mensen zoals jij en ik?

Maar ook over gebeurtenissen in de rest van de wereld.
Jammer dat juist vanuit brandhaarden, gebieden van de aller armsten en in gebieden met censuur het minste hoort, omdat mensen nu eenmaal niet allemaal op het wereld web zitten.
Zitten ze wel op het web, dan kunnen wij veel niet lezen vanwege een ander schrift, chinees, arabisch, hindi, russisch enz.

Dus van de meeste mensen zoals jij en ik hoor je nooit iets over hoe zij leven en moeten leven.'
Daarbij iedereen die dat wel kan, schrijft over zijn persoonlijke besognes, die alleen interessant zijn voor mensen met dezelfde persoonlijke besognes.

Plaats reactie